روايات

رواية حكاية نسب الفصل الرابع عشر 14 بقلم بسنت حسين

رواية حكاية نسب الفصل الرابع عشر 14 بقلم بسنت حسين

رواية حكاية نسب الجزء الرابع عشر

رواية حكاية نسب البارت الرابع عشر

رواية حكاية نسب الحلقة الرابعة عشر

هو فين هاتهولي بسرعة هو فين انا لازم اتكلم معاه
حاتم: اهدي يا اسمهان مش كده، وبعدين هو مش طايقك من بعد ما شوفتيه في المطار معرفتيهوش
اسمهان: غ صب عني غ صب عني معرفتوش مش بإيدي انا بعدت عنه تماما عشان محدش يأ ذيه، بس منجحتش منجحتش وقربوا يوصلوله وهيتأ ذي، جسور فييييين يا جسووووور جسوووور
طلع جسور علي الصوت وهو مستغرب
جسور: مالك يا اسمهان هانم في ايه
اسمهان: متقوليش هانم دي انا امك، انت عارف اني امك صح، متز علش مني عشان خاطري مش بإيدي اني ابعد عنك والله العظيم سامحني انا اسفة
جسور: اسامحك علي ايه انا معرفكيش اساسا ومش عايز اعرفك ولا اقرب منك كفاية قوي لحد كده
اسمهان: لا انت لازم تسمعني انت في خ طر مينفعش تتحرك خطوة من هنا قبل ما نفكر هنعمل ايه
جسور: هيجيلي منين الخ طر ده، اكبر خ طر اعرفه متلقح في المستشفي وماليش اعداء انا
اسمهان: هيبقي ليك، لو عرفوا انت مين هيق تلوك مش هيرح موك، ابوك اتق تل علي ايديهم ومش هيسيبوك
جسور: ابويا مات مقت ول!!!!!! مين دول اللي ق تلوه انطقي
اسمهان: هحكيلك كل حاجة تعالي معايا
……
عند داليدا في مكان التدريبات القتا لية
داليدا: ركز معايا يا استاذ مراد الحركة دي بتتعمل كده
مراد: اركز معاكي ايه فين المخرج، ايه التهريج اللي بيحصل ده يا جماعة
المخرج: في ايه يا نجم متع صب ليه
مراد: انتوا جايبين واحدة ست تدربني، دي لو نفخت فيها هتطير
داليدا: تنفخ في مين يلااااا ده انت لو نفخت باللونة نفسك هيتق طع، زي عضلاتك المنفوخة ع الفاضي دي، انا هوريك اللي مستقل بيها دي هتعمل فيك ايه
وبسرعة البرق كانت جيباه من ايده وحطاها ورا ضهره وضرب ت ركبته نزلته ع الارض، بقي هو راكع وهي ماسكة ايده
مراد: انتي وخداني علي خوا نة وهتعملي نفسك شاطره؟ انتي هاج متيني فجأة اصلا
داليدا: داري علي خيبتك داري ولو قادر تعمل حاجة فيا وريني انا بتحداك
سابت مراد و حاول يمد ايده عليها بس رد فعلها كان اسرع منه وضربته بالبو كس في بطنه
وقالتله إيه رأيك في اله جوم ده
وسمعت واحد بيسقف في اخر صالة التدريب وبيقول
وااااو ممتازة جدا بجد، لا كده انا متطمن وليا الشرف اتدرب علي ايدك، انا مراد
داليدا: نعم!
مراد: انا مراد الحقيقي التاني ده دوبلير بس استخدمناه كطعم عشان نتأكد من قدراتك
داليدا: واتأكدت؟ انا بقي مش هكمل شغل مع ناس زييكوا مش عارفه هي بتتعامل مع مين
مراد: انا بتأسفلك بجد انا فعلا معرفكيش فكان لازم اعمل كده، اصل ماليش اهتمام بالفنون القتا لية انا شخص بحب استخدم عقلي اكتر
داليدا: اسفك مش مقبول، واستخدام العقل مش دايما بيساعد من غير قوة الجسد، الفنون القتالية الدفاع فيها اكتر من اله جوم، فايدتها كبيرة جدا بس الظاهر ان انت مش هتفهم
مراد: خلاص فهميني، انا بتحداكي انك تغيري تفكيري خلال مدة التدريب
داليدا: تحدي مقبول، نتقابل بكرا
مراد: بس احنا المفروض نبدأ النهاردة
داليدا: مش مشكلتي انت ض يعت وقتك معايا النهاردة وده انت تتحمله مش انا، سلام
……..
طلعت داليدا وهي بتفتكر نفسها مع جسور وهما صغيرين
جسور: ديدي انتي بتتدربي فنون قتا لية صح؟
داليدا: ايوا يا سور، تحب اعلمك
جسور: انا نفسي اتعلم بس بابا مش بيخليني اعمل اي حاجة نفسي فيها خالص
داليدا: خلاص انا كل حاجة هتعلمها هاجي اعلمهالك ونبقي بنتعلم سوا
جسور: ماشي يا ديدي
رجعت داليدا من تفكيرها وساقت عربيتها ومشت
…….
عند سحر في اوضة مرجانة
مرجانة كانت قاعدة تعيط وسحر بتطبطب عليها وتقول مالك يا ماما
مرجانة: انا لسه بالنسبالك ماما؟ انا خايفة تنشغلوا بأهلكوا وتنسوني، انا ماليش غيركوا يا سحر انتوا ولادي وانا مقدرش ابقي من غيركوا
سحر: انتي امي انتي اللي ربتيني ومعنديش غيرك مهما حصل انتي الاصل والاساس قبل اي حد، انتي تتشالي علي الراس مش تتركني علي الرف
مرجانة: ربنا يريح قلبك زي ما ريحتي قلبي
سحر: وسعي كده بقي عايزة احط راسي علي رجلك وانام، لما انام ابقي حركيني عشان متتعبيش
مرجانة: تع بك راحة يا بنتي، تعالي
……
عند اسمهان
فهمت بقي انا عملت ده كله ليه؟ مكانش قدامي حل تاني
جسور بصلها بزعل وقال
انا اسف انك اض طريتي تتحملي كل ده، بس انا جنبك ومش هسيبك تعاني تاني
اسمهان: انا مش زعلانة انا المهم عندي سلامتك اللي ادفع عمري قصادها
جسور: بعد الش ر، عليكي متقوليش كده، انتي متعرفيش انا قد اني احميكي واحمي نفسي بإذن الله، انا مش هستخبي من حد واللعب علي المكشوف
اسمهان: هتعمل ايه يعني

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية نسب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى