رواية حكاية مطلقة الفصل الثالث 3 بقلم نورهان ثروت
رواية حكاية مطلقة الجزء الثالث
رواية حكاية مطلقة البارت الثالث
رواية حكاية مطلقة الحلقة الثالثة
استيقظت دنيا نظرت الي الغرفه وهي تحاول أن تتذكر لماذا هي هنا قطع تفكيرها صوت الطبيب
الدكتور :حمدلله علي سلامتك
دنيا بتعب:الحمد لله دكتور مصطفي أنا بعمل اي هنا اي اللي حصل انا مش فاكره حاجه
مصطفي :انتي اي اخر حاجه فاكرها
دنيا :اني كنت نازلة من البيت ورايحه المستشفي من بعدها مش فاكره حاجه
مصطفي بحزن:بصي انتي جيتي وانتي عامله حادثه كبيره احنا قدرنا ننقذك انتي بس بالعافيه
دنيا بستغراب: مش فاهمه تنقذني انا بس ازاي مصطفى وضح كلامك
مصطفي بحزن:انتي كنتي حامل في توام وبسبب الحادثه ما*توا معرفنش ننقذ غيرك
نظرت دنيا لمصطفى بصدمه عقله لا يستوعب أنها خسرت أطفالها في لحظه أغمضت عينيها وبدأت تفتكر كل شيء حدث وقالت
دنيا ببكاء:مصطفي بلغ الشرطه وربنا ماهخلي يعيش بره السجن لحظه بعد دلوقتي
مصطفي بحزن:اهدي خدي نفسك انتي لسه فايقه من عمليه انا هعمل كل اللي انتي عايزه بس ارتاحي
دنيا :هرتاح بس بعد ما اشوفه في السجن
مصطفي:لحظه تشوفي مين هو الحادثه دي كانت فعل فاعل
دنيا بصراخ وقهر:اه سامر هو اللي عمل كده شوفته بعيني والله ما عايز يقتلن*ي هو فعلا قتلن*ي بعد ما خلاني اخسر الحاجه اللي كنت بتمنها وربنا ماهسيبه اه يا و*جع قلبي ليه ليه بيحصل كد كل دا عشان حبيت انا بس حبيت هو كان غلط اني احب في العالم دا
مصطفي:دنيا اهدي وحقك هيجي بس اهدي كد غلط عليك
قطع كلام مصطفي صوت رساله علي الموبايل
دنيا بستغراب:دا صوت موبايلي هو فين
مصطفي :اهو انا اخدته قبل ما تدخلي العمليات وكنت هسلموا لطنط بره بس نسيت خدي اهو
دنيا فتحت الموبايل نظرت لتلك الرساله بصدمه
مصطفي بستغراب:دنيا انتي متنحه كد ليه مين اللي بعت ليكي
دنيا :بص بني ادم اللي معندوش ضمير بص جبر*وته خلاه يبعت ليا اي
“دنيا كان شكلك حلو اوووي وانتي و*قعه علي الارض ومش قادر*ه تتحركي كان نفسي اخد ليكي صوره وانتي كد بس كان لازم امشي يلا المهم اني دلوقتي اخدت حقي وهر*بت سلام ياقمر “
مصطفي بغضب:ياابن الكل*ب هو ازاي كد هو في انسان كد بجد
دنيا بقهر :اه يامصطفي في الا*بشع من كد كمان المهم انا عايزه اخد حقي
مصطفي :بصي في ظابط بره اصلا كان مستني انك تفوقي وهيجي عشان يعرف اي اللي حصل وانتي اول ما يدخل ابقي قولي كل حاجه وسبيهم ياخدوا حقك
دنيا :انا عايزه انا اللي اخد حقي يامصطفي
مصطفي:لا يادنيا احنا مش في غا*بة كل واحد يروح ياخد حقه بنفسه هنا في حكومه هي اللي هتاخد ليكي حقك انا هخرج وهجيب الظابط
دنيا :تمام يامصطفي وياريت تدخل ماما عايزها جنبي
مصطفي :حاضر
بعد مرور ربع ساعه كانت دنيا سردت لظابط كل شيء حدث
دنيا لظابط:انا كد قولت كل حاجه وخليت حضرتك تشوف المسدج هتجيب ليا حقي
الظابط :طبعا يااستاذه دنيا انا هعمل اللي عليا وزياده عشان اخلي الإنسان دا يكون في السجن انهارده
دنيا :شكر لحضرتك
الظابط:دا واجبي بعد اذنكم
ام دنيا :اتفضل يابني
خرج الظابط وجلست ام دنيا علي كرسي جنب السرير وهي تبكي علي كل شيء حدث لأبنتها
ام دنيا ببكاء:منه الله يارب خد حق بنتي منه يارب احنا ملناش غيرك يارب متو*جعش قلبي علي بنتي اكتر من كد
دنيا :خلاص ياماما الحكومه هتاخد ليا حقي باذن الله وانا مش عايزه نتكلم في الموضوع دا المهم هو مصطفى قال هنخرج امتي من هنا
ام دنيا :والله يابنتي مسالتش انا كان كل تفكيري انك تكوني كويسه ومصطفي ربنا يكرمه كان كل شويه بيطمني عليكي
دنيا :ماشي ياماما ممكن تروحي تسالي هنخرج امتي
ام دنيا :حاضر يابنتي عايزني اجيب ليكي حاجه وانا جايه
دنيا بهدوء :اه ميه انا عطشانه جدااا
خرجت والدة دنيا وجلست دنيا وهي تفكر في أطفالها التي كانت تتمنهم كل ليله قبل أن تنام وضعت يدها علي بطنه وأصبحت تبكي بشده كانت تريد أن تراهم أو تشعر بهم بين يديها لا تعلم لماذا يحدث لها كل هذا هل لأنها أحبت في عالم ملئ بغدر والكر*هه والحق*د أو لأنها اختارت الشخص الغلط لكن أي الغلط هنا أنه أقل منها في المستوي التعليمي والمادي ظلت دنيا تفكر إلي أن دخلت والدتها ومصطفي الغرفه
مصطفي :سمعت ياستي انك عايزه تمشي اي زهقتي من المستشفي
دنيا :ازهق من المستشفي ازي وهي شغلي انا بس مش بحب الجو المستشفى وانا تعبانه لان بحس أن دا بيتعبني اكتر
مصطفي :طب بصي انتي هتخرجي انهارده اصلا انتي بقالك تالت ايام في المستشفي وانا كنت متابع حالتك وانتي دلوقتي تقدري تخرجي بس متعمليش مجهود كبير و
دنيا :خلاص يادكتور وربنا انا عارفه كل دا انا دكتوره برده ولا انت نسيت المهم ازي بقالي تالت ايام في المستشفي وانا لسه فايقه انهارده
مصطفي بهدوء:بسبب المسكنات
دنيا: تمام بقولك انا هرجع لشغل كمان يومين
مصطفي :يومين اي لا طبعا مينفعش يومين ارتاحي علي الاقل اسبوع وتعالي
دنيا :ماشي يامصطفي
مصطفي :يلا انا هخرج عايزه حاجه
دنيا :لا مش عايزه حاجه تسلم يارب
بعد مرور ساعه دخلت دنيا المنزل وجلست في غرفه المعيشه
ام دنيا بقلق:مالك ياحبيتي حسه بي اي تعب
دنيا :لا ياماما انا بس قولت اقاعد شويه بعدها هدخل اوضتي
ام دنيا :تمام ياحبيتي اصبري هقوم اشوف مين بيرن
دنيا :ماشي ياماما روحي
نظرت دنيا الي الفراغ لا تعلم ماذا سوف يحدث بعد الان تفكر هل سوف تستطيع أن تتخطى كل شيء حدث ليها والأشياء التي سوف تحدث قطع تفكيرها صوت والدتها
ام دنيا :بصي يادنيا جارتي ام سعيد جايه تطمن عليكي
دنيا :ازيك ياطنط
ام سعيد بحزن مزيف:ازيك يابنتي عامله اي دلوقتي اي اللي حصل بس يوصلك لكده
دنيا :حادثه عاديه الحمدلله اني خرجت منها علي خير
ام دنيا :قوليلي ياحبيبتي تشربي اي
ام سعيد :لا ياحبيبتي والله لسه شاربه المهم اقاعدي عايزه اسالك علي حاجه
ام دنيا بستغراب:خير في حاجه ولا اي
ام سعيد بهمس :هي ست دنيا أطلقت فعلا
ام دنيا بستغراب:وانتي عرفتي منين أن دنيا أطلقت
ام سعيد بسخريه :ياختي الشارع كله عارف وكل واحده شاغله تقول علي مزاجها الي تقول دا هي فيها عيو*ب الدنيا والاخره عشان كد طلقها واللي تقول إن جوزها كان مد*من عشان كد أطلقت وبرده موضوع أن الحكو*مه جت ليكم واخدت ست دنيا دا مخلي الناس تتأكد أن الست دنيا هي اللي غلط
إم دنيا :قطع لسان اللي يجيب سيره بنتي احسن منكم كلكم
دنيا ببرود:بصي ياست انتي انا محترمه انك اكبر مني فا عشان كد اطلعي بر*ه واه خليكي في حالك وركزي في حياتك وحياه بنتك
ام سعيد :ياختي مالها بنتي منوره في بيته جوزها والحكومه مش مقربه منها الدور والباقي عليكي
ام دنيا بغضب:اطلعي بر*ه انا اللي غلطا*نه اني فتحت بيتي لوحده ز*يك
ام سعيد بغيظ:همشي ياختي
خرجت ام سعيد من المنزل نظرت ام دنيا الي الباب بغضب
ام دنيا :ست مش محتر*مه انا اللي غلطا*نه اني دخلتها بيتي اوعي تخلي كلامها يأثر فيكي انتي ست البنات يادنيا
دنيا ببكاء:ماما انا عايزه اقاعد لوحدي ساعديني اروح اوضتي انا محتاجه اقاعد لوحدي
دخلت دنيا غرفتها وهي تبكي جلست علي السرير واخرجت من كومودينو البوم صور فرحها نظرت إلي وظلت تبكي علي كل تلك الذكريات المز*يفه التي مرت عليها ظلت تنظر إلي الصور الي أن قررت ……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية مطلقة)