رواية حكاية محبوبة الفصل الثالث 3 بقلم ميرا أبو الخير
رواية حكاية محبوبة الجزء الثالث
رواية حكاية محبوبة البارت الثالث
رواية حكاية محبوبة الحلقة الثالثة
خالة يزن بصت بغل ع هنا: انتي اي يلي جابك هنا مش خلاص فسخ خطوبته منك جاي لي هاا اه اكيد جاية تبوظي فرحته ع بنتي.
هنا باحراج: انا جاية عشان ابن عمي و…
جملات بغضب وزعيق: انتي بجحة اوي ملكيش حق تيجي برا اطلعي برا.
: خالتييييي.
بصوا للصوت لاقوه يزن وعيونه متبشرش بالخير راح وقف قدم خالته: دي بنت عمي وتيجي اي مكان تحبه وع الخطوبة انا مش هكملها.
الكل وقف مصدوم نرمين خرجت بصدمة: مش هتكمل اي يزن انت بتهزر صح.
يزن مسك ايد هنا: لا مبهزرش يلي يهين ضيوفي ك انه بيهني و بعدين انا الخطوبة دي متلزمنيش وانتي فاهمه وانا فاهم.
نرمين بتوتر: ق قصدك اي.
يزن ببرود: قصدي اني مبشلش ليلة غيري حتى لو مين سلام.
خد هنا والكل بيهمس و نرمين بصت ليهم بغل ودموع وبصت لعلياء وجريت ع اوضتها..
بقلم ميرا ابوالخير…
جملات لعادل: عاجبك كدا ابنك يسيب بنتي ف ليلة زي دي ويتهمها بالباطل.
عادل بهدؤء: انتي يلي بدأتي يا جملات.
جملات بغضب: برا مشوفش وشكم هنا تاني الله يرحم اختي حسبي الله ونعم الوكيل فيكم.
مشيوا و جملات بصت للمعازيم: الخطوبة خلصت..
عند يزن..
كان راكب العربية وجنبه هنا..
هنا بتوتر وحزن: مكنش لازم تلغي خطوبتك عشاني.
يزن بجمود: انا ملغتش حاجه عشان حد وياريت مسمعش صوتك لحد اما نوصل.
دموعها نزلت بص ليها ووقف العربية: يوووه بقا.
نزل بغضب وركل عجلة العربية وبيتنفس بشدة…
هنا بصت له بدموع راح ليها و نزلها ومسكها جامد: ليه قولي لي ليه هااا وجعتي قلبي ليه سبتيني ليه انطقييي انا عملت لك اي تاذيني كدا عشان خوفي عليكي عشان حبي ليكي تمنه اي يا هنا تمنه انك ترمي حبي ع الارض وتدوسي عليه هااا ردييييي.
هنا بدموع: غصب عني.
يزن بزعيق ودموعه نزلت: مش غصب مش غصب اعيش تلت شهور قلبي بيصرخ من الوجع عشان كل سبتيه مش غصب مسمعش صوتك وتكون ذكريات اكبر وجع ليا مش غصب انا كرهت نفسي بسببك انتوووو لي لما حد يحب بجد تكسروا قلبه كدا ي بالخيانه يا التجاهل ي ب اي حاجه.
هنا زقته بدموع : روحني عشان خاطري روحني.
يزن بص ليها بكسرة: تمم هروحك.
ركبوا العربية و وصل البيت ف وقت قياسي نزلت وطلعت جري بيتها..
بص لطيفها بتنهيدة…
لاقى رسالة من نرمين ( دا مكنش اتفاقنا يا يزن للدرجة دي بتحبها تفضحني وتفضح سري يلي امانتك عليه عشانها هي رمتك فوق بقا)…
بقلم ميرا ابوالخير.
عند نرمين..
نرمين بغل: عاجبك كدا اهي بسببها اتفضحت يزن فسخ كل حاجه.
علياء: انتي عارفة انه هو مبيحبكيش وكان هيخطبك عشان يستر عليكي لما روحتي قولتي له انه ف حد ضحك عليكي وقعدتي تزني عليه.
نرمين بغضب: لازم اخده يزن ليا و هعمل فيها يلي قولت لك عليه.
علياء بهدؤء: ولو اكتشفت انها مش عيانه وانه التقارير بتاعت بنت ماتت اصلا واني السبب ف تعبها بالحبوب يلي كنت بديها ليها واني ورا كل دا هنعمل اي.
نرمين بشر: مش هتلحق.
بقلم ميرا ابوالخير…
تاني يوم..
صحيت هنا وخرجت تنادي ع امها ملاقتهاش راحت تعمل لنفسها فطار..
هنا بتذكر: انا لازم اسال عمي علي علياء ازاي بنت خالة نرمين يبقا كمان بنت خالة يزن لازم اعرف في اي انا اول مرة اعرف بالحكاية دي.
عند يزن..
عادل بحزن: مش عاوز تاكل.
يزن بهدؤء: لا هنزل شغلي يا بابا واه اعمل حسابك هنعزل من هنا.
عادل: ليه.
يزن ببرود: عادي سلام.
مشي و خبط ف شخص ما: اسف.
طلع الشخص بسرعه ويزن استغرب…
بعد شويه…
علياء راحت لهنا ب حاجة تطمن عليها…
هنا بهدؤء: كويسة وانتي.
علياء بخبث: بخير يا حبيبتي هو طنط مش هنا.
هنا بهدؤء: لا بتجيب حاجات تحبي اعملك حاجه تشربيها
علياء بمكر: لا متتحركيش من مكانك ولا تتعبي نفسك انا هعملك.
قامت دخلت المطبخ و هنا الباب خبط راحت تفتح ملاقتش حد..
عند يزن..
واقف قدم جملات ببرود: خير يا خالتي.
جملات بسخرية: كل خير يا حبيب خالتك انت امبارح فضحت بنتي لكن والله العظيم لو كتبت عليها لهخلص من حبيبة القلب.
يزن ببرود: محدش يقدر يمس شعره منها طول مانا عايش.
جملات بغضب: يبقا هي مش هتعيش هي اصلا كدا كدا ميتة لانها.. سكتت بخوف.
يزن باستغراب: لانها اي انطقي.
جملات بلعت ريقها: عادي ي.
يزن بحدة: لو مقولتيش يلي تعرفيه يا خالتي هنسي اني اعرفك انطقييي.
جملات بخوف: هي ايامها معدودة عندها ورم في دماغها.
يزن بصدمة: اييي.
بقلم ميرا ابوالخير..
عند علياء ف المطبخ..
كانت ايديها بتتهزر وهي ماسكة كيس فيه مخد”ر”ات: معلش يا هنا بقا مانتي تستاهلي بصراحه تكوني مد”منة.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية محبوبة)