روايات

رواية حكاية كفيفة الفصل الخامس 5 بقلم خوخة

رواية حكاية كفيفة الفصل الخامس 5 بقلم خوخة

رواية حكاية كفيفة الجزء الخامس

رواية حكاية كفيفة البارت الخامس

رواية حكاية كفيفة
رواية حكاية كفيفة

رواية حكاية كفيفة الحلقة الخامسة

رحنا بدري علشان انا الهطبخ , دخلت بيت عمتي لقيت ناس كتير اعرفهم ومعرفهمش , دخلت المطبخ ايه دا هي فين عمتو ازاي تسيب مطبخها كده مهتمتش وبدات اشتغل بهدوء , لقيت عمتي دخلة وبتقول سيبوا المطبخ لعشق هي الهتطبخ , بنت قالت لوحدها حرام , عمتي وانتي هتعلميني شغلي مانا هديها فلوس , البنت بس , عمتي بقسوة شوفيلك شغلانة والا هخصم من مُرتبك واظن انك محتاجة الفلوس دي , البنت بكسرة حاضر هي اكيد اتوجعت من الكلام , ازاي عمتي تهددها بالشكل دا وهي عرفة باحتياج البنت دي للفلوس , وبعدين فلوس ايه الهتديهاني انا مش شغالة عندها علشان تقول كده , لولا ان هي عمتي ومش عيزة احرجها كنت سبت كل حاجة ومشيت , الدموع اتجمعت في عيني مكنش هيحصل حاجة لو سمعت كلام ماما , ماما دخلت شافت الدموع دي اخدتني في حضنها وقالتلي اسعدك , قلتلها بابتسامة بهتة لا يا ماما شكرا , فضلت وقفة معايا وبتساعدني في بعض الحاجات , في واحدة دخلت معرفهاش قالت لماما , كويس انك بتساعديها هي محتاجة للفلوس , ماما هي مين دي , هي البنت الادامك , ماما ومين قالك , عمتك اخت زوجك قالت انها شافتها في الشارع وكمان كفيفة فحبت تساعدها لوجه الله , يا عيني عليها لسا صغيرة على البهدلة دي معلش يا بنتي هتتاقلمي , ماما بصدمة هي وصلت بيها انها تقول على بنت اخوها انها من الشارع , وعيطت بانهيار والدموع بتنزل زي الشلال , انا اتصنمت مكاني من الصدمة , المدام دي بدات تواسي ماما بكلمات وقالتلها هي بنتك , ماما ايوة , هي بصتلي وقالت قمر ما شاء الله ربنا يباركلك فيها , ماما يا رب , استاذنت ومشيت وانا خلصت المطلوب ومكنتش قدرة خالص , قلت لماما شوفي حد يناديلها خلينا نمشي , ماما حاضر , وفعلا هي جت وقالت ايه يا عشق لسا مخلصتيش الضيوف وصلو , قلت ببرود انا خلصت وغلفت ابعتي حد يطلع للسفرة , عمتي انتي هتعملي كده , قلت انتي بتهزري انا ازاي همشي في مكان مليان بالناس كده مش خيفة لاطخبط في اي حاجة دا مكان معرفوش ومحفظتوش , المكفوفين بيمشو عادي ومن غير خوف في الاماكن الحفظينها زي بيوتهم والمدرسة والاماكن البيروحوها باستمرار مش بيحتاجو لحد يكون معاهم , عمتي باستفزاز شيء ميخصنيش اشك اصلا انك مبتشوفيش شكلك بتشوفي وبتضحكي علينا انتي وامك , مردتش عليها بدءت اشيل الاكل وهطلع برة كل شوية اخبط في اي حاجة , حسة بالنظرات المصلطة عليا منها الشفقة والسخرية مفوقنيش من سرحاني غير ماما بتطبطب عليا واخدتني ودخلت البس لبس الهحضر فيه , خرجت انا وماما وكل الناس اليعرفوني والميعرفونيش مدحو في اكلي , انا فرحت جدا , ودا غاظ عمتي فقررت تنتقم مني ادام كل الناس , العريس وندى جم وطلعو على الstage , بعدها بشوية طلعنا نسلم عليهم ندى سلمت بقرف اما العريس اتكلم عادي , هو بعد ممشينا قالها بتسلمي على بنت خالك بقرف ليه , ندى بسماجة وانت مالك , هو اتعدلي لاعدلك , ندى بخوف مبحبهاش , هو ليه , ندى بكره هي اشتر مني رغم انها مبتشفش وماما بتقارني بيها انا القمر هي تيجي جنبي ايه , هو بصوت واطي انتي التيجي جنبها ايه بطلي نفختك دي ورجع يكلمها قال اممم مامتك بقى شكلها بتحبها , ندى بعدم اهتمام لا , هو شكلكو مبتفهموش ومعندكوش نظر , ندى بتقول حاجة , هو بتجاهل لا , ندى متتجاهلنيش كده مبحبش التجاهل , هو بستفزاز وانا مالي , ندى بعصبية مش هنتجوز اريب المفروض تكون عارف عني كل حاجة , هو حلي عن دماغي يا بت وبعدين ايه المخليكو مصممين على الجواز بسرعة كده عرفة لو الفي بالي هدفنك مكانك , ندى بصتله بخوف ومردتش , stop , اتوقعو ايه الهيحصل بعد كده وكل دا هنعرفه في البارت الجاي باذن الله

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية كفيفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى