روايات

رواية حكاية قمر الفصل العشرون 20 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل العشرون 20 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء العشرون

رواية حكاية قمر البارت العشرون

رواية حكاية قمر الحلقة العشرون

ليل : وبعدين ايه حصل .. وهو فين

قمر : لما ماما ماتت .. طبعا قعدت من المدرسة وبقيت ادور ع شغل ومن شغل لشغل اتلهيت بس منستوش كنت كل لما ازهق .. وابقا عاوزة ارجع للدراسة علشان اشوفوا .. اقول لا انا هكمل ف الطريق دا وكنت بعاهد نفسي اني اوصلك للي موصلتلهوش انا

ليل : يعني كل السنين دي مشوفتوش بعض

قمر ضحكت: لا شوفته مرة من سنتين كدا .. بعد ماكنت اتغيرت عن قمر اللي كان يعرفها .. كنت بجري ورا البت تونة وبزعقلها ف الشارع .. وصدفة وقفنا قدام عربيته .. نزل من العربية بصلي باستغراب وبص لتونة وركب العربية ومشي ..

ليل ضحكت : زمانه فكرك اتجوزتي وتونة بنتك

قمر : يفتكر زي مايفتكر خلاص .. مبقاش فارق معايا حد غيركم ..

ليل : ياسيدي ع الحنية

قمر : احكي بقا انتي مالك في حد ف حياتك صح

ليل : امم بصي مش هقدر اقولك ان اكيد في حد في حياتي بس مش عارفة

قمر : دا اللي هو ازاي يعني

ليل: يعني ف احساس غريب اول مرة احسه .. حاسة ان مشدوده لحد كدا .. ف نفس الوقت حاسة ف حاجز بينا كدا .. بصي انا مش فاهمني .. ولا عارفة احدد مشاعري تجاه الشخص دا

قمر : المهم عندي تخلي بالك من نفسك ياليل

ليل ابتسمتلها : متخافيش عليا ..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قمر : و انا واثقة فيكي ياحبيبتي .. يلا ادخلي نامي علشان تعرفي تصحي

ليل : حاضر تصبحي ع خير

________________________________

نجلاء : اخيرا رجعت ياحبيبي .. أيوة كدا مالكش غير بيتك

آسر : هو انا رجعت بس مش ضامن هقعد كتير ولالا

نجلاء : اهون عليك تسبني

آسر : والله يادادة ابدا بس اعمل ايه ف ابويا

نجلاء : اتأسفله وخلاص .. انت عارف احمد بيحبك وخايف ع مصلحتك

آسر : حاضر .. هما فين

نجلاء : تلقيهم نازلين علشان يفطروا

آسر: انا هستناهم ع الفطار

نجلاء : ماشي ياحبيبي .. متجمعين دايما ان شاءالله

كريم نزل حضن آسر وقعد جنبه ونور بعده نزلت وزين وبعدين احمد

احمد : ايه القعدة عند صاحبك معجبتكش

زين : لا انا اللي خليته يجي

احمد : ليه في حاجة

زين : اه علشان يعرف اللي حصل

احمد : هو ايه حصل .. في حاجة حصلت

زين : الكارثة اللي بقيت في بيتنا

نور : انت مبتزهقش من الكلام ف نفس الموضوع .. انت مش وافقت امبارح بترجع ف كلامك ليه دلوقتي

احمد : القرار قراري .. ناس لجأتلي انا و خليتهم ف بيتي .. في حاجة يااستاذ زين

زين : القرار قرارنا كلنا .. ماتقول حاجة ياآسر

آسر : انا بقول الناس ف بيتنا عيب لما نفطر وميجوش يفطروا معانا … ياعاااااايدة

احمد ونور فرحوا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زين : نعمم !! هو انا جيبك علشان تقول كدا

اسر : اتقل يا زين

عايدة : خير ياآسر بيه

آسر: نادي ع الضيوف يجوا يفطروا معانا

عايدة : عيوني حاضر

_____________________________

تونة بتتمطع كالعادة ومنكوشة : انا جعااانة ياقمر .. هما الناس دول مبياكلوش

قمر : اصبري هروح اجبلك اكل من اي حتة برا .. عاوزة حاجة انتي كمان ياليل

ليل : اه هاتي اي حاجة اكلها قبل مااروح الكلية

عايدة : البيه طلب مني اجي اقولكم ان الفطار جاهز وهما مستنينكم

قمر : أيوة بس …

ليل : مبسش روحي انتي واحنا هنيجي وراكي

عايدة : حاضر

قمر : هتروحي فين انتي

ليل : هنروح نفطر معاهم ..

قمر : ياليل كفاية نتقل ع الناس

ليل : احنا في بيتهم ياقمر . . يعني لو هما ف بيتنا مش هتأكليهم

قمر : هأكلهم بس انا مش عاوزة ادخل اقعد معاهم بصراحة بعد اللي حصل امبارح

ليل : حصل ايه

تونة بعصبية : انتو هتقعدوا تتكلموا كتير انا جعاااااانععع

قمر : خدي اختك وروحوا طيب

ليل : وانتي

قمر : هبقا اجيب حاجة اكلها

ليل : ماشي.. قدامي يافضيحة

____________________________

احمد : قولتلهم ياعايدة

عايدة: أيوة يابيه وزمانهم جايين ورايا

زين : ناقصهم هي

نور : بس يازين احسن يسمعوك

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زين : ياريت … اهي امنا الغولة جت

تونة و ليل داخلين : صباح الخير

الكل ماعدا زين : صباح النور

ليل شافت آسر اتصدمت .. وتونة طلعت تجري قعدة جنب كريم .. وليل جنبها وأسر بيبصلها وع وشه ابتسامة عريضة

احمد : اومال فين قمر

تونة : مردتش تيجي

احمد : ليه كدا

تونة : مش عاوزة تشوف خلقة ابنك

ليل زغدتها

تونة: اي بتضربيني لييه .. مش دي الحقيقة

احمد بيضحك : مش عاوز تشوف ابني مين فيهم بقا .. زين ولا آسر

ليل شرقت لما سمعت ان آسر ابنه … وتونة طلعت ع الكرسي وعمالة تضربها ع ضهرها

زين : انتي كدا هتموتيها.. اديها ماية احسن

آسر بيدي ل ليل مايه ومبتسم : سلامتك

احمد : بقيتي كويسة

ليل صوتها محشور : أه

احمد : طيب الحمدالله …اتفضلوا كلو متتكسفوش ..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى