روايات

رواية حكاية قمر الفصل الرابع والستون 64 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الرابع والستون 64 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الرابع والستون

رواية حكاية قمر البارت الرابع والستون

رواية حكاية قمر الحلقة الرابعة والستون

” زين بيبصلها ومبتسم ”
سيد : الست قمر دي مافيش زيها ولا ف طيبة قلبها .. لو طلعوا الطيبة اللي جواها وفرقوها ع البلد كلها مش هتخلص .. بنت جدعة وبنت اصول بصحيح .. ميغركش عبده موته اللي بيطلع منها ساعات .. دا بس علشان تعرف تعيش وتحمي اخواتها ونفسها من اللي حواليها .. انما هي غير كدا خالص ..
زين : مكدبش عليك ف الاول كنت شايف عبده موتة دا .. بس بعد كدا عرفت ان اللي جواها طيب
سيد : لا دي فترة صغيرة اللي عرفتها فيها .. انا عارفها من وهي صغيرة اللي مرت بيه ف حياتها مش شوية .. ابوها وامها وجدتها
زين. : والدتها رجعتلهم الحمدالله
سيد بفرحة : بتتكلم بجد … الف حمد وشكر ليك يارب .. انا كنت متأكد انها هترجع وقمر هتسامحها ..
زين : الحمدالله .. هي اتاخرت ليه انا هروح اشوفها .. وكتر خيرك ع الحاجة الساقعة دي
سيد : دا حاجة بسيطة يابني مش من مقامك
زين : متقولش كدا ياعم سيد قعدتي معاك دي بس … مقامها كبير اوي عندي
زين داخل البيت وقمر نازلة اتقابلوا
قمر : خير يازين في حاجة
زين : لقيتك اتأخرتي قلقت عليكي
قمر : اتاخرت فين انا ملحقتش دا خمس دقايق ونزلت
زين : اه .. طيب يلا بينا
قمر : يلا
جعفر : اللله اللله .. انتي رجعتي تاني .. ومين اللي معاكي دا
قمر : وانت مالك ..ماتخليك ف حالك
جعفر : حالي ماهو دا حالي ياختي .. عاوزني اشوفك نازلة من البيت الفاضي مع راجل غريب واسكت ..
قمر بعصبية : انت اتجنننتتت ايه اللي بتقولو دا
جعفر : كمان هتجننيني تعالوا اشهدوووا يامنطقة .. الست الشريفة .. او اللي عاملة نفسها شريفة نازلة من بيتها مع راجل غريب .. والله اعلم كانوا بيعملوا ايه فوق
* الناس اتلمت *
قمر : والله العظيم لو مسكت لانزل اللي ف رجلي ع دماغك
سيد : ايه اللي بتقولو دا عيب عليك اختشي .. عاوز تشووهه سمعتها حرام عليك .. الراجل كان قاعد معايا
جعفر : اطلع منها انت احسنلك
ام سهير : لا ميسكتش عم سيد عنده حق .. انا شوفت قمر وهي طالعة لوحدها البيت .. حرام عليك يااخي حرقتلها بيتها وجاي دلوقتي تقول كدا ف حقها
جعفر : انتي اتجننتي ياولية .. انتي ناسية انتي بتكلمي مين
قمر وقفت قصادها بسرعة قبل مايعملها حاجة : اياك تقربلها
جعفر : هتعملي ايه بقا .. انتي اللي هتحميها .. انتي ناسية انا عملت فيكي ايه واقدر اعمل فيكي ايه
قمر : منستش انت عملت ايه ولا هنسا .. اطمن قريب نهايتك هتبقا ع ايدي .. يلا بينا يازين
ركبوا العربية ومشوا وجعفر بيبصلهم والغضب طالع من عينه : انتو بتتفرجوا ع ايه غوروا يلا … كل حي يروح لحاله
______________________________
زين سايق : مين الجدع دا
قمر : دا المعلم زفت
زين : ماله يعني بيعمل معاكي كدا ليه
قمر : علشان طلب يتجوزني ورفضته
زين : تتجوزيه ايه دا شكله كبيرر اوي
قمر : اهو حظي كدا
زين بصلها : هو اللي ولعلك ف البيت
قمر بعصبية : اه بس ورحمة ستي ماهسيب حقي
زين : طيب اهدي .. بس شكلك مدوبة قلوب الحارة .. مرة جعفر ومرة عربي
قمر : عربي ؟ ماله عربي
زين : مش عربي دا حبيبك
قمر ضحكت : عربي حبيبي دا مين قال كدا ..
زين : يعني انا بشوفوا بيوصلك ف كل مكان
قمر : عربي دا اصغر مني انا اللي مربيه و بثق فيه … علشان كدا جبته يشتغل معايا بس
زين فرح : اااه قولتيلي بقا .. عاوزة تروحي فين بقا
قمر : ع الاوتيل هروح لكنزي
______________________________
” الاوضة اللي فيها كنزي ”
ليل : هي قمر لسه مجتش ياماما
هدي : لسه كلمتها قالت ف الطريق .. انتي لسه مالبستيش ياليل
ليل : عادي ماهي العروسة لسه ملبستش
هدي : العروسة بتحط ميكاب وهتلبس خلاص .. يلا انتي اجهزي
قمر : انا جيت
هدي : كويس انك جيتي انتي كمان يلا اجهزي وانا هلبس تونة واللبس
قمر : ايه الحلاوة دي .. مبروك ياعروسة
كنزي : الله يبارك فيكي ياقمر
قمر : اومال فين نور
ليل : نور بتلبس وهتيجي هي وكريم
تونة نطت : كريم جاي. . . بسرعة ياماما لبسيني الفستان
ليل : بسرعة لبسيها قبل عريسها ما يجي
هدي وقمر ضحكوا
هدي : يارب اللبسها فستان فرحها
ليل : طب لبسيني انا الاول فستان فرحي ..
هدي بصت لقمر : وانتي ياقمر منفسكيش تلبسي فستان فرحك انتي كمان
قمر : انا ادخل اللبس فستان فرح كنزي ونشوف حوار فستاني دا بعدين عن اذنكم
تونة : مش عاوزة تتجوز الهبلة هو الواحد طايل
هدي : تعالي يلا علشان تلبسي انتي
_____________________________
” في أوضة العريس.. حازم لبس وخلص ”
فريال : لولولولولولوليييييي … الف مبروك ياحبيبي .. ربنا يتمملك ع خير .. عشت وشوفتك عريس ياضنايا .. اهئ اهئ اهئ
حازم : بتعيطي ليه ياماما .. انتي زعلانة اني هتجوز
فريال : لا ياحبيبي دي دموع الفرحة .. انا فرحانة بيك بس
زين : عريسنا عامل ايه
حازم : تعالي يازين
زين : ايه الشياكة دي كلها
حازم : عريس بقا عقبالك
زين : ان شاءالله
فريال : اسيبكم انا واروح اشوف العروسة .. عملت ايه
________________________________
سائر بيلبس موبايله رن
سائر : ايه ياسهر عاملة ايه
سهر : ايه ياحبيبي انت عامل ايه طمني
سائر : انا كويس الحمدالله .. خير في حاجة
سهر : انت هترجع امتا ياسائر .. كلنا محتاجنلك ف البيت
سائر : انا مش هرجع البيت دا تاني ياسهر .. لحد ما بابا يفهم اللي بيعملوا دا غلط
سهر : وهو من امتا فاروق بيسمع لحد .. انت لازم ترجع
سائر : بعدين ياسهر نتكلم علشان مش فاضي دلوقتي
سهر : انت خارج ولا ايه
سائر : اه رايح فرح حازم
سهر باستغراب : حازم ! وايه علاقتك بفرحه
سائر : اتعزمت اصل اسر عامل مفاجأة ل ليل وهيتقدملها ف الفرح .. وكان عزمني .. وبالمرة احاول ارجع ل نور تاني انتي فاهمة من ساعة اللي بابا عمله مش بنتكلم
سهر : اه ياحبيبي ان شاءالله ترجعوا
سائر : سهر اوعي تقولي لصافي حاجة عن موضوع اسر وليل
سهر : طبعا ياحبيبي مش هقول متقلقش .. يلا اسيبك انا تشوف وراك ايه باي
سهر للسواق : اطلع ع الفيلا
______________________________
العروسة و البنات كلهم خلصوا
نجلاء مسكة ايد بنتها وبتعيط
كنزي : كفاية بقا ياماما .. والله اعيط انا كمان وابوظ الميك اب كله
قمر : لا ونبي بلاش عياط انهاردة فرح نفرح بقا ولا ايه يانوجة
نجلاء مسحت دموعها وحضنت كنزي : ربنا يتمملك ع خير ياحبيبتي
فريال دخلت : لولولولولولييي .. فين العروسة .. شافت كنزي قلبت وشها .. ايه كل اللي ف وشك دا ياكنزي
كنزي : ماله ياماما دا ميكاب
فريال : كتير ليه كدا .. لا امسحيه مش حلو
ليل : تمسح ايه بس مافيش وقت والميكاب جميل جدا .. هو ميكاب العروسة بيبقا كدا
فريال : طب تقلله حتي .. مش كدا
كنزي ع وشك تعيط : طيب انا ممكن اقلله
نجلاء : مافيش حاجة هتتقلل وبنتي كدا حلوة
فريال : انتي بتزعقي ليه يانجلاء انا بتكلم ع اللي شايفة
هدي : اهدوا ياجماعة وصلوا ع النبي ..
تونة : عمو سامح جاي ياخد العروسة يلا اجهزوا
قمر مسكت ايد كنزي : اهدي متخافيش مافيش حاجة هتحصل
سامح دخل باس رأس كنزي وحضنها : هتوحشيني يانور عين بابا .. *وبصلها ودمع* ايه الحلاوة دي بس .. جميلة ياحبيبتي
كنزي عيطت : وانت كمان هتوحشني اوي
قمر : يعني احنا ماسكين فيها من الصبح علشان متعيطش وانت تيجي تعيطنا كلنا ياعم سامح
سامح : غصب عني والله .. * مسح دموع كنزي * خلاص ياحبيبتي متعيطيش .. يلا بينا
___________________________
حازم و الشباب كلها واقفين تحت مستنية العروسة تنزل
اسر : سارة جاية انهاردة .. انا عملت اللي عليا .. ظبط دنيتك انت
وليد : متقلقش انا مش هسيبها تبعد عني تاني .. كل حاجة هتخلص انهاردة ان شاءالله
اسر : ربنا يوفقكم ..
وليد حط ايده ع كتف اسر : ويوفقك انت وشاورله
اسر بيبص شاف ليل نازلة ورا العروسة وماسكة الفستان و فرحانة ابتسم
سامح : انت واخد اغلي حاجة عندي .. خليبالك منها
حازم : متقلقش ياعمي كنزي في عيني وفي قلبي
*مسك ايدها* وفضل بصصلها وفرحان
زين بيدور ع قمر لحد ما عينه لمحتها وفرح وراح وقف معاها وهدي شايفهم ومبسوطة
سائر : عاملة ايه
هدي : الحمدالله ياحبيبي .. تعالي معايا
راحت لنور واحمد .. ونور اتوترت اول لما شافت سائر وديرت وشها
احمد : ازيك ياسائر
سائر بص لنور : مش كويس والله .. قلبي تاييه مني بقاله فترة
احمد : نعم !
هدي : احمد بيه ممكن تيجي معايا شوية
احمد : اه طبعا اتفضلي
سائر قرب لنور : متعرفيش قلبي راح فين
نور بصتله باستغراب
سائر بصلها : ايه دا
نور : في ايه
سائر : معقولة قلبي واقف قصادي وانا بدور عليه
نور ابتسمت
سائر : وحشتيني
نور : وانت كمان
سائر مسك أيدها : يلا بينا ندخل
نور : يلا
_______________________________
صافي ف اوضتها بتاخد المهدأ بتاعها وهتنام
سهر دخلت فجأة : صاافي الحقي الكارثة اللي هتحصل
صافي : ف ايه
سهر : اسر هيتقدم لليل انهاردة
صافي : ايه اللي بتقوليه دا انتي اتجننتي .. استحالة دا يحصل .. بابا وعدني انه مش هيتجوز غيري
سهر : والله مش بكذب ياصافي .. سائر لسه قافل معايا وقالي انه هيتقدملها ف فرح كنزي انهاردة .. انتي واقفة مستنية ايه روحيلهم امنعيهم فورا .. اسر بيحبك انتي ياصافي .. ليل واخدة منك .. هتسيبي حبك بسهولة ولا ايه
صافي متلغبطة وبتعيط : انا مش عارفة اعمل ايه فين بابا
سهر : مش عارفة فين شوفي ف المكتب بتاعه كدا
صافي طلعت تجري تدور عليه : باااابااا .. يابابا انت فينن ..
“ملقتهوش ف الاوضة دخلت المكتب .. شافت مسدس ع المكتب خدته ونزلت بسرعة .. وسهر متابعها وبتضحك ”
______________________________
كنزي وحازم بيرقص سلو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى