روايات

رواية حكاية قمر الفصل الثاني 2 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الثاني 2 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الثاني

رواية حكاية قمر البارت الثاني

رواية حكاية قمر الحلقة الثانية

نور : ايه ياآسر معقولة مش عارف ان انهاردة اول يوم كلية
آسر : عارف ومش رايح
نور : لا يا آسر بابي هيزعل كدا .. دي تاني سنة ليك تعيدها .. قوم يلا علشان خاطري
آسر : حاضر اهو قايم علشان خاطرك .. بس هما ساعتين وهرجع
نور بفرحة : ماشي ياحبيبي .. اسيبك تغير بقا
_______________________
قمر بتعمل الكبدة وبتغني مع نفسها : وحياه عينيك و فداها عينيه .. انا بحبك قد عينيا
لا قد روحى .. لا لا شويه .. طب قد عمرى .. بردو شويه
حيرتنى .. توهتنى .. غلبتنى و ياك كده ليه .. نستنى كنت هقولك ايه آه
و حياه عينيك و فداها عينيه .. انا بحبك قد عينيا

 

 

و لا حد قبلك .. فات على قلبى .. و لا حد بعدك يملا عينيه يا عنيه
كنت بخاف من حبك من ظلمك لحبايبك .. لكن غصبن عنى قلبى عملها و حبك
ما اقدرش ما احبكش و حياتك ما اقدرش
فى ايديك قوه تهد جبال .. فى ايديك قوه
و عليك صبر وطولة بال .. و عينيك حلوه
ما اقدرش ما احبكش و حياتك ما اقدرش
عايز تخاصمنى خاصمنى .. بس اوعه تبعد عنى
عايز تصالحنى تعالى .. قبل الشوق ما يجننى
…… : انا اهو جيتلك ياجميل يانوارة الحتة
قمر بخضة : تفتفتف ف اي يا راجل خضتني … ماتكح ولا تقول ايوتها حاجة
المعلم جعفر : سلامتك مالخضة يا وردة بلدي … ونفسي اخدها وبيقرب منها
قمر زقته جامد : طب حاسب للوردة دي تشكك وتخليك تجيب دم من كل حتة فيك … سامعني ولا اعلي صوتي وافرج عليك الحارة كلها .. وافضحك قدام مراتك وعيالك
جعفر : الله ليه كدا ياست قمر .. دانا رايدك ف الحلال .. علي سنه الله ورسوله
قمر : حلال ايه ياراجل دانا من دور عيالك
جعفر : وماله مدام لسه بصحتي
قمر : وانا قولتلك بدل المرة الف معاوزكشي يا راجل حل عني بقا

 

 

جعفر : يعني دا اخر كلام عندك ياقمرر
قمر : لا ماخرهوش .. ف تاني
جعفر بفرحة : ايه هو ياست الستات قولي
قمر : تتفضل تخرج برا ومشوفش وشك تاني
جعفر بغضب : ماشي ياقمر ماشي متبقيش تزعلي بقا
قمر : غور جتك الهم .. فورت دمي .. نسيتني كنت بقول ايه .. اه ورجعت ابتسمت وحيات عينك وفداها عنيا انا بحبك قد عنيا
_________________________________
* ف المحاضرة *
الباب خبط .. آسر دخل
آسر : سوري يادكتور .. الطريق و
الدكتور قطع كلامه : اتفضل وياريت ميبقاش ف تأخير تاني
آسر بيبرطم : دا لو جيت تاني بقا وراح قعد
ليل بعدت عنه بحيث تخلي ف مساحة بينهم
آسر بصلها بستغرب : اه دي بينها سنة مايعلم بيها الا ربنا
ليل : افندم ؟
آسر : ولا حاجة
______________________________
تونة : عم شكشك .. عم شكشك .. عم شكشك .. عاوزة آجر عجلة ياعم شكشك .. ياعم شكشك
شكشك : ياساتر يارب هو انتي .. اتهدي شوية لما العجلة اللي هناك تخلص ابقا خديها
تونة : ليه يعني ماهو العجل كتير اهو ..
شكشك : هو كدا مش عجبك متأجريش آجري من حتة تانية … روحي عند ذكية مش دي حبيبتك بتروحي عندها دايما
تونة : لهو انت مسمعتش اللي حصل
شكشك : حصل ايه
تونة : مش فتحت دماغ ابنها امبارح
شكشك : الله الله ليه كدا كف الله الشر
تونة : اصلي كنت عاوزة آجر عجلة وراح قالي نفس اللي قولتو كدا روحت ناويلته بطوبة ف دماغه ..
شكشك بخوف : اييه .. طب ادخلي خدي اي عجلة تعجبك
تونة بصتله بقرف: ناس تخاف متختشيش بصحيح
_________________________

 

 

ليل : انت .. ياانت
آسر : صباح الخير .. النسكافيه بتاعي ونبي يا عايدة بسرعة
ليل باستغراب : نسكافيه ايه .. حضرتك انت ف المحاضرة و خلصت و انا عاوزة امشي
آسر فاق : طب ماتمشي هو انا ماسكك
ليل : حضرتك كنت نايم .. اطير من فوقك يعني ؟؟
آسر : لا عدي من الناحية التانية عادي جدا
ليل بعصبية : صبرني يارب … ممكن توسع بعد اذنك
آسر : مش موسع وعدي من الناحية التانية
ليل : انت عبيط ولا ايه مش شايف مسافة كبيرة عديني من هنا اقرب للباب كمان
آسر : علشان طولة لسانك دي .. مش قايم عدي من هناك بقا
ليل بعصبية قامت طلعت ع البانش ولسه بتنزل اتكعبلت وقعت وأسر لحقها بسرعة
ليل اتكسفت وزقته : اوعا كدا .. أبعد عني .. وطلعت تجري خبطت ف صافي
صافي : مالها دي
وليد : ايه ياعم … دانا قولت مش هتيجي
( وليد وصافي الانتيم بتوع آسر .. صافي بنت صاحب وشريك احمد الألفي ف شركاته .. مغرورة فوق الوصف .. وبتحب آسر اووي ولزقاله دايما .. وهي بنسباله صاحبته وبس )
صافي : استنا بس لما يقول مين دي وبتجري ليه كدا
آسر : متشغليش بالك ب دي .. قولولي هتسهروا فين انهاردة
وليد : عندي ليك حتة سهرة برا انما ايه هتعجبك
صافي : انا هاجي معاكم

 

 

وليد : لا دي لينا احنا مش ليكي
صافي : يبقا اكيد فيها بنات .. آسر انت استحالة تروحها انت فاهم
آسر : بنات ايه بس احنا بتوع كدا بردك وغمز لوليد .. هي قعدة شباب كدا ومينفعش تكوني فيها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى