روايات

رواية حكاية قمر الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الثاني والخمسون

رواية حكاية قمر البارت الثاني والخمسون

رواية حكاية قمر الحلقة الثانية والخمسون

نور : بابي طبعا اتفضل
احمد : اخبار عروستنا القمر ايه
نور اتكسفت : تقصد ايه بعروستنا دي
احمد : ع بابي بردك .. ماشي يانور ع العموم فاروق كلمني عن سائر .. وهما جايين بكرا
نور بفرحة : بكرا بكرا انت بتتكلم بجد يابابي
احمد : والحاجات دي فيها هزار بردك .. الف مبروك ياحبيبت بابي
زين : مبروك ع ايه متفرحوني معاكم
احمد : فاروق جاي بكرا يطلب ايد نور لسائر .. لازم بكرا تكون موجود
زين : طبعا هكون موجود .. مبروك ياحبيبتي
نور : الله يبارك فيك يازين عقبالك
احمد : اتكي ع كلمة عقبالك
زين : لا متتكيش اوي لتستجاب بجد
احمد : يا سلام وانت مش عاوزها تستجاب ليه يعني .. هتفضل قاعد ف ارابيزي كدا كتير
زين : مش وقته يابابا .. المهم دلوقتي نفرح بنور
احمد : ماشي يازين بس هنتكلم تاني ف الموضوع دا
زين : ان شاءالله
_________________
○ اليوم التالي ○
عايدة واقفة ف المطبخ وقمر دخلت
قمر : عيودة حبيبتي .. بقولك اخلعي بقا انتي انهاردة شوفيلك حاجة تعمليها علشان الليلة دي انا هقوم بيها .. وهعمل الاكل كله للضيوف اللي جايه
عايدة : ابدا مايحصل ياست قمر دا فيها طردي المرة دي
قمر : طردك ليه انا اكلي معجبهمش ؟
عايدة : لا طبعا دا عجبهم جدا وبالاخص الأستاذ زين .. بس احمد بيه محرج عليا انك تعملي حاجة تاني وقالي دا شغلك ياعايدة.. وانا مش هكسر كلامه
قمر : شغل ايه ياعايدة احنا كلنا قعدين ف بيت واحد مافيهاش حاجة لما نساعد … وبعدين دي حاجة مني ل نور ودا اقل حاجة اقدمهالهم يعني من اللي بيعملوا معايا
عايدة : ابوس ايدك ياست قمر خرجيني من الموضوع دا .. ردي الجميل ف حاجة تانية .. انا ماليش مكان غير هنا ومعنديش استعداد اخسره
قمر : طب انا عندي فكرة .. انا هعمل الاكل وكأنك انتي اللي عاملة
عايدة : لا بردك هيعرفوا
قمر : ياستي هما هيركزوا في مين طبخ ومين مطبخش .. هما هيركزوا مع الضيوف .. اسمعي مني بس .. الاكل كتير اوي هتلحقي تعملي كل دا .. انا هساعدك .. وانتي روحي اعملي اي حاجة تانية ..
عايدة : ماشي ياست قمر بس محدش هيعرف زي ماقولتي .. وتاخدي بالك لحد يشوفك
قمر : من عنيا
___________________
ريم بتضحك : بصي ياماما الحتة دي بتفصلني
مني : سارة ياحبيبتي تعالي اتفرجي معانا ع الفيلم
سارة : اتفرجي انتي ياماما .. انا هنام علشان تعبانة
ريم : هي من ساعة ماجت وهي تعبانة كدا
مني : بس يابنت عيب تكلمي ع اختك الكبيرة كدا
ريم : اقول ايه يعني مش دي الحقيقة .. وبعدين انا لسه متعودتش عليها
مني : طب اتفرجي وانتي ساكتة بقا ممكن
ريم : حاضر حاضر
_______________
زين بيدور ع عايدة ودخل لقي قمر ف المطبخ هي اللي بتعمل اكل ..
زين : انتي بتعملي ايه هنا !
قمر بخضة : بسم الله الرحمن الرحيم .. مش تكح وانت داخل ولا اي حاجة فجعتني
زين : ردي بتعملي ايه هنا
قمر بتوتر : بعمل ايه هنا .. انا
زين : ها ؟؟
قمر : طيب هقولك بس اوعدني انك مش هتقول لحد
زين : ع حسب
قمر : بص بصراحة انا اللي هعمل الاكل انهاردة .. بس متقولش للاستاذ احمد
زين : مقولهوش ليه بقا .. علشان لما تحطي سم ف الاكل عايدة الغلبانة تلبسها
قمر بعصبية : سم ايه اللي احطه انت عبيط
زين : احترمي نفسك .. انا برغي معاكي ليه .. انا هروح أبلغ بابا
قمر مسكته : لالالالا استنااا بس
انا اسفة ارجوك متقولهوش .. انا وعدت عايدة واستاذ احمد لو عرف انها خلتني اعمل هيطردها .. وانا مش عاوزة اتسبب ف اذي ليها .. انا بس عاوزة افرح نور واشرفها قدام الضيوف بس مش اكتر .. لا سم ولا غيره
زين بصلها وساكت
قمر : ها قولت ايه .. هتقولو
زين : لا
قمر فرحت
زين : مش علشانك علشان عايدة غلبانة بس
قمر : المهم متقولهوش وخلاص
زين : ماشي بس انجزي علشان الناس زمانهم جايين
قمر : حاضر
زين خرج
وقمر بتتريق عليه وبتقلده : مش علشانك دي علشان عايدة غلبانة .. انسان لزج
تونة : كلامك لوحدك كتر هنبتدي نجبلك دكتور كدا يطمنا ع حالتك
قمر : خدي ياتونة تعالي عاوزكي
تونة: عاوزة ايه انا مش فضيالك
قمر : ليه ياختي وراكي ايه
تونة : عاوزة اطلع اساعد العروسة
قمر : تساعدي العروسة ولا تحطي من الي هتحطوا العروسة
تونة : الاتنين ✌🏻
قمر : لا بصي فكك من الكلام دا انا عاوزكي تقعدي قريب من المطبخ .. اي حد يجي تيجي تبلغيني بسرعة مغهوم
تونة : هتدفعي كام
قمر : مادية حقيرة
تونة : انا اطلع اشوف نور حبيبتي
قمر : لا استني هديكي اللي انتي عاوزة بس يلا روحي بسرعة
تونة : ماشي
_______________فاروق : انا جهزت
هدي : وانا كمان خلصت .. وسائر كمان جاهز من نص ساعة
فاروق : مستعجل اوي
هدي : اه طبعا بيحقق حلمه ربنا يفرحه
فاروق : يارب .. اومال فين صافي
صافي جاية تجري بالفستان : انا جهزت خلاص
هدي باستغراب : ايه الحلاوة دي ياصافي .. انتي عاوزة تغطي ع العروسة ولا ايه
صافي ضحكت : لا مش هغطي عليها بس مش بعيد اكون انا كمان زيها
هدي : انتي تقصدي ايه
فاروق : متقصدش حاجة يلا طلما كلنا جهزنا يلا نروح
سائر : اومال فين سهر
سهر : معلش ياسائر مش هقدر اجي
هدي : ليه ياسهر كدا تعالي معانا فكي عن نفسك
فاروق : محصلش حاجة يعني تبقا تعوضها بعد كدا .. دي قعدة كلام بس مش لازم تكون موجودة
سهر : فاروق عنده حق .. وكمان انا راجعة تعبانة مش هقدر اجي متزعلش ياا حبيبي ماشي
سائر : ماشي هسامحك المرة دي بس بعد كدا مافيش اعذار
سهر : باذن الله
فاروق : يلا بينا
صافي : يلا باي ياسهر
سهر : بااي
موبايلها رن
سهر : الو .. ايييه انتي متأكدة .. رجع من السفر انهاردة .. ماشي .. تمام .. تمام .. شكرا اوي انك قولتيلي .. بااي
___________________
العيلتين سلموا ع بعض وقعدوا .. ونور وسائر جنب بعض ومبسوطين
احمد : منورني يافاروق والله انت و مدام هدي وصافي حبيبتي .. وعريسنا
فاروق : منورة بيك يااحمد .. ياااه اخيرا من زمان واحنا مستنين اليوم دا .. فاكر وهما صغيرين لما اختاروا بعض واحنا قولنا هنجوزهم لما يكبروا
احمد : واهو كبروا وكبرونا معاهم
الكل ضحك
نور : نكبرك ايه بس يابابي انت لسه صغير
اسر : طبعا دا لسه شباب كمان
احمد : يابكاشة انتي وهو .. قال شباب قال
” الكل ضحك ومبسوط ونور بتبص ل سائر و صافي بتبص لأسر وهو مستغرب ”
هدي : طيب عن اذنكم انا هروح الحمام
احمد : استني اناديلك عايدة توصلك
هدي : لا لا خليها انا هعرف السكة متقلقش
*موبايل زين رن *
زين : طيب استأذن بس ارد ع المكالمة
احمد : اتفضل .. ها كنا بنقول ايه
فاروق : كنا عاوزين نعرف انت موافقتك ع سائر
احمد : انا موافق طبعا وانا هلقي احسن من سائر لنور
سائر بفرحة : طيب نقرأ الفاتحة بقا
فاروق : استني
_____________________
هدي بتدور ع الحمام مش عارفة فين دخلت المطبخ
هدي : بعد اذنك ياحبيبتي الحمام منين
قمر لسه بتلف شافت هدي وقفت مصدومة : انتي !!!
هدي : قمرر انا مش مصدقةة .. قمر ياحبيبتي كبرتيي ..
” راحة تحضنها قمر منعتها ”
تونة داخلة تجري ..
قمر : تونة ايه جابك هنا
تونة : جاية اقولك ان الست دي جاية ع المطبخ زي ماقولتيلي
هدي بفرحة : مين دي ياقمر بنتك
تونة : لا مش بنتها .. انا اختها
هدي : اييه ؟؟
____________________
سائر : نستنا ايه يابابا مش كلنا فرحانين وموافقين .. يبقا نقرأ الفاتحة
فاروق : لا نستنا لغاية لما نخلي الفرحة تبقا فرحتين .. ولا انت عاوز تفرح لوحدك ياسائر ..
احمد : انت تقصد ايه يافاروق
فاروق : احمد بيه انا بطلب ايد نور ل سائر ابني .. واسر لصافي
الكل وقف من الصدمة
__________________
تونة : اختها .. اختها
قمر بتوتر : روحي ياتونة دلوقتي العبي برا
تونة : في ايه ياقمر انا عملت حاجة
قمر اتعصبت : تونة بقولك اخرجي اسمعي الكلام
تونة : حاضر
” طلعت قدامهم بس وقفت استخبت ”
” وزين كان معدي من ناحية الباب اللي ف الجنينة شافهم وقف يسمع ”
هدي : اييه اللي بتقولو البنت دي اختك ازاي
قمر : اظن دا شئ ميخصكيش ف حاجة ..
هدي : ايه الأسلوب الي بتتكلميه بيه مع امك دا ياقمر
قمر : امي ؟؟؟؟ بآمرة ايه معلش .. انتي مش ام اصلا ولا ينطبق عليكي اي معاني الأمومة . . اللي تسيب عيالها وتهرب تبقا مش ام
هدي دمعت : اوقات بنعمل حاجات بتكون غصب عننا بس مافيش حل تاني غيرها
قمر : بجد والله والحاجات دي كان حلها الوحيد انك تسيبي بناتك !!
هدي : قمر انتي عمرك ماهتفهميني .. ف حاجات مش هينفع اتكلم فيها فات أوانها خلاص
قمر : ومين قالك اني عاوزة افهم حاجة اصلا .. اتفضلي روحي مكان ماجيتي
هدي : بس انا عاوزة افهم البنت دي مين وليه بتقول ع نفسها اختك
قمر : في حاجات مينفعش تتقال
هدي : البنت دي مين وحكايتها ايه ياقمر .. واختك منين انا مخلفتش غيرك انتي وليل .. اكيد كتبتيها بإسمي انا وابوكي صح
قمر بعصبية : اه مش بنتك واه كتبتها ع اسمك انتي و بابا وبقيت اختي
هدي: وهي بقا تبقا مين وبنت مين
” قمر ديرت وشها وحاولت تتماسك .. ومتعيطش ”
هدي شدتها من ايدها :بصيلي هنا وانا بكلمك .. البنت دي بنت مين .. متقوليش انها تكون بنتك وانتي جبتيها ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى