رواية حكاية قمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم وردة في البستان
رواية حكاية قمر الجزء الثالث والعشرون
رواية حكاية قمر البارت الثالث والعشرون
رواية حكاية قمر الحلقة الثالثة والعشرون
احمد : فاكر البنت دي كان اسمها ايه ياسامح
سامح : مش متذكر الصراحة .. بس ليه الأسئلة دي
احمد : البنت دي كان اسمها قمر .. قمر عبد الحميد صالح .. صاحبي الله يرحمه
سامح : أيوة صح كان اسمها قمر مالها بقا
احمد : الاسم مش بيفكرك بحد !
سامح بيفكر : مين ..
احمد : قمر اللي ف الصورة دي .. تبقا هي قمر اللي انقذت نور بنتي ياسامح
سامح : بتقول اييه .. وانت عرفت ازاي
احمد : انا كنت عامل بحث عن قمر دي .. علشان قعدة ف بيتي ولازم اعرف مين دي .. واكتشفت أن اسمها قمر عبد الحميد صالح
سامح : ماجايز تشابه أسماء ..
احمد : بص ف الصورة كويس نفس شكلها قريب من قمر وكل حاجة منطبقة عليها.. معادا حاجة واحدة بس
سامح : ايه هي ؟
احمد : عبد الحميد كان معرفني ان هو عنده قمر وبنت تانية ميعرفش اسمها .. علشان هو سابهم يوم لما اتولدت .. يعني هو عنده بنتين بس .. ع حسب التواريخ ف بنات عبد الحميد قمر وليل .. البنت الصغيرة دي مولودة بعد موت عبد الحميد !! يعني مش بنته وهما بيقولو انها اختهم .. ازاي اختهم
سامح بيفكر : ما يمكن تكون امهم اتجوزت راجل تاني
احمد : جايز .. بس انا مش هاخد أي خطوة اني افاتح قمر ف الموضوع دا .. غير لما اتأكد ان فتون مش اختهم .. انا عاوزك ياسامح انت بنفسك تنزل الحارة اللي كانت ساكنة فيها قمر .. تسأل ع ام قمر فينها وماتت امتا وهل اتجوزت ولالا .. كل حاجة تعرفها وتقولهالي
سامح : حاضر يااحمد .. ان شاءالله تكون هي .. علشان تديها الأمانة اللي عندك
احمد : يارب ياسامح تكون هي دي البنت
سامح موبايله رن : عن اذنك يااحمد ارد ع البنت
احمد : اتفضل يا سامح
سامح : أيوة ياحبيبتي.. عاملة ايه
كنزي : مش كويسة خالص يابابا .. انت وماما وحشني اووووي ..
( كنزي بنت سامح ونجلاء الوحيدة .. عايشة ف المنصورة عند عمتها .. آخر سنة ف تجارة .. )
سامح : وانتي يا حبيبتي وحشانا اكتر .. كنت بكلم مامتك امبارح وبقولها اننا هنجيلك نزورك
كنزي : تزوروني اه مانا مش بنتكم بقا .. رميني هنا لوحدي ..
سامح : انتي عارفة شغلنا ياكنزي ..
كنزي : مااليش دعوة انا عاوزكم جنبي .. ياما انا اجي اعيش معاكم
سامح بيوطي صوته: تعيشي فين ياكنزي احنا ف الفيلا علشان شغلنا بس
كنزي بتعيط : وانا مش عاوزة افضل لوحدي يابابا ..
سامح : طب خلاص متعيطيش هنشوف كدا ونجيلك نقعد كام يوم كدا
كنزي : لا بردك انا عاوزة افضل معاكم
سامح: وبعدين معاكي ياكنزي مش هينفع نتقل ع احمد بيه يا بنتي
احمد سمعه : دي كنزي ياسامح
سامح : أيوة يااحمد
احمد : طيب هاتها
سامح : خدي عمك عاوز يكلمك
احمد : ازيك ياكنزي ياحبيبتي .. عاملة ايه ف دراستك
كنزي بزعل : الحمدالله ياعمو كويسة
احمد : الكلية هناك عجباكي ولا تحبي تنقلي ف القاهرة هنا
كنزي بتمسح دموعها : تقصد ايه ياعمو
احمد : أقصد انك تحضري هدومك كلها وانا هبعتلك حد يجيبك لحد الفيلا .. وهخليهم ينقلوا ورقك هنا .. وتفضلي جنب نجلاء وسامح علطول ايه رايك
كنزي بفرحة : بجد ياعمو .. ربنا يخليك يارب .. حالا هحضر هدومي .. انا متشكرة اووووي اوي
احمد : يلا ياحبيبتي هستناكي.. يلا سلام
سامح : انت بتقول ايه يا احمد .. كدا هنتقل عليك .. خليها عند عمتها هناك .. هبقا انا وامها وهي
احمد : والله عيب عليك تقول كدا ياراجل انت صاحبي واخويا .. وعشرة عمري .. دايما واقف معايا حتي نجلاء ربنا يكرمها مبتسبش عيالي وكلهم بيحبوها .. مش عاوزني افرح كنزي شوية بوجودها معاكم .. وبعدين اهو وجودها هنا مش هيخليك تحتاج تروح المنصورة تاني
سامح : كتر خيرك يااحمد والله مش عارف اقولك ايه .. انا هروح افرح نجلاء عن اذنك
احمد : اتفضل
_____________________________
اسر رايح جاي قدام وليد
وليد : ماتقعد يااخي خيلتني
اسر بعصبية : انا تكدب عليا اناا .. مااشي ياليل
وليد : هو ايه اللي انا تكدب عليا .. ما عادي ما كلنا بنكدب جت ع البت يعني
اسر : تكدب ع أي حد الا انا
وليد : لا والله مانت ع كلامك انت كمان كدبت ومقولتش انك ابن الالفي من الأول
اسر : كنت عاوز افجائها بوجودي هناك .. واكسرها علشان متفكرش تكدب تاني واعرف ايه سبب كدبها
وليد : لا والله .. وعرفت بقا كدبت ليه
اسر : لا وجهتني بمنتهي البجاحة .. ومقالتش كدبت ليه بردك ومشيت وسابتني
وليد ضحك : تستاهل والله ..
اسر : متعصبنيييش بضحكك دااا
وليد : الله عاوزني اعمل ايه يعني .. اروح امدها ع رجلها واقولها اوعي تكدبي تاني… وانت شاغل بالك اوي كدا بكدبها ليه . . مايام عدي علينا بنات كدابة .. مش اول واحدة يعني
اسر : علشان حطتني انا وعيلتي ف كدبتها
وليد : مش مقتنع بالسبب بصراحة .. بس قولي بقا امها وأبوها طلعوا عايشين برا ولا دي كمان كدبة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)