روايات

رواية حكاية قمر الفصل الثالث والستون 63 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الثالث والستون 63 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الثالث والستون

رواية حكاية قمر البارت الثالث والستون

رواية حكاية قمر الحلقة الثالثة والستون

اسر : اسكتتتيي اخون ايه .. اديني فرصة افهمك .. الواحدة دي تبقا سارة
كنزي عليت صوتها : وكماااان اسمها سارررة .. فيها ايه مش ف ليل دي فاهمني .. دي ليل مافيش زيها اصلا
اسر : الله يكون ف عونك ياحازم والله .. اترزعي بقا علشان افهمك .. سارة دي صاحبتنا وليل عارفها .. مافيش بيني وبينها حاجة دي زي اختي
كنزي قعدت : اه زي اختك .. مالها بقا ست سارة دي
اسر : انا عاوزك تعزميها ع الفرح بتاعك
كنزي : اعزمها ماشي .. بس قولي ليه
اسر : هفهمك ولا واني خايف تفضحيني .. بصي ياستي انا بصراحة كدا قررت استغل فرحك .. هتقدم لليل فيه
كنزي بفرحة : بتتكلم جد يا اسر
اسر : اه والله .. انا كنت جاي بالعربية عمال افكر ف الموضوع لحد ماقولتيلي ان فرحك الاسبوع الجاي .. قولت بااس هو دا .. المهم انتي متكنيش مضايقة
كنزي : اضايق ايه بس .. دانا فرحانة اكتر مافرحانة لنفسي .. ربنا يسعدكم ويفرحكم
اسر : يارب
كنزي : بس مفهمتش بردك سارة اعزمها ليه
اسر : ااه دانتي غبية وهتتعبيني بقا .. قولتلك سارة صاحبتنا كلنا .. واكيد هحب ان يكون صحابنا موجودين وبالاخص سارة
كنزي : ليه بقا بالاخص سارة
اسر : والله مش عارف بس هي صاحبة ليل الوحيدة و ..
كنزي : و.. ايه
اسر : وبس .. مش عارف .. انا طالب منك الطلب دا بس انك تعزميها علشان ترضا تيجي
كنزي : طب هي هتوافق تيجي فرحي وهي متعرفنيش
اسر : مانا هفهمها اللي فهمتهولك اني هعمل مفاجأة لليل ف الفرح وعاوزها تكون موجود .. ومن ناحية تانية انتي تقنعيها تيجي
كنزي : ماشي ياسيدي اي طلبات تانية
اسر : لا كتر خيرك انك فهمتيني لحد كدا
كنزي : طيب يلا كلمها
________________________
سهر : فاروق انت مش كنت واخد اجازة تقعد فيها مع صافي
فاروق : زهقت من قعدت البيت .. قولت انزل الشركة شوية وكدا كدا صافي نايمة ..
سهر : طيب كويس انك جيت .. ف اجتماع مهم دلوقتي استاذ احمد عامله بالمرة تحضره
فاروق : طيب يلا بينا ..
” لمح قمر داخلة الاجتماع ”
فاروق بعصبية راح لقمر شدها من ايديها : انتي ازاي تتجرأي تيجي شركتي
قمر زقت ايده : انت اتجننت
فاروق : انتي لسه شوفتي جنان … ياااأمن
رجالة الامن : تحت امرك يافاروق بيه
فاروق : امسكوا البني ادمة دي وارموها برا الشركة فورا
الامن مسك قمر وهي بتحاول تشد نفسها وتزقهم : ابعدوووا عني
فاروق : مسمعش صوتك .. واحمدي ربنا اني هسيبك تخرجي سليمة
” سهر بتتفرج وفرحانة ف اللي بيحصل ف قمر ”
قمر : بتتحمي ف شوية امن فاكر نفسك كدا راجل
فاروق بيرفع ايده يضربها .. زين مسك ايده
” وسهر واقفة مصدومة ”
زين موجه كلامه للامن : سبوها .. واخر مرة اشوفكم تمدوا ايديكم عليها مفهموم
الامن : فاروق بيه اللي طلب مننا كدا
زين بعصبية : بقول مفهموووم
الامن : حاضر يازين بيه
فاروق : ايه اللي بتعملوا دا يازين .. البنت دي مش متربية .. وانا اعرف اربي الاشكال دي كويس
زين بعصبية : فااروق بيييه اتفضل نتكلم جوا ف المكتب مش قدام الموظفين !!!
* الكل دخل *
احمد : ايه الدوشه اللي كانت برا دي .. ايه اللي بيحصل
فاروق : انا اللي المفروض افهم ايه اللي بيحصل من ورايا .. البني ادمة دي بتعمل ايه ف شركتي
زين : شركتناا .. اسمها شركتنا
احمد : ايه اللي بتقولو دا من امتا في بينا الكلام دا
زين : لما يبقا في حد شغال معايا .. والقي فاروق بيه عاوز يطرده وبيحاول يمد ايده عليه .. يبقا لازم اوضحله لاحسن يكون ناسي
فاروق : لما تكون واحدة زي دي .. رباية حواري يبقا تستاهل اكتر من مد الايد كمان
احمد : انا مسمحلكش تتكلم عنها كدا .. عملتلك ايه قمر علشان تتكلم عنها بالاسلوب دا
فاروق : يرضيك عيلة زي دي تمد أيدها عليا
الكل اتصدم وبص لقمر
قمر : اللي يرفع ايده ف وش اختي يستاهل بدل القلم عشرة .. ورفعة ايدك ف وشي لسه محسبتكش عليها .. انا عاملة احترام للمكان اللي انا فيه بس
فاروق : سامع الكلام دا ياحمد .. عجبك كدا بتشغلوا ف الشركة ناس بالاسلوب دا .. ولا ايه رايك انت يازين ف الناس اللي مشغلها معاك
زين : انا ماليش دعوة ايه بينكم طلما حصل برا الشركة .. انما طول ماهي هنا وبتشتغل معايا ف اللي يمسها يمسني
” قمر بصتله وابتسمت وسهر بصالهم ومتغاظة ”
فاروق : وانا مش عاوزها ف الشركة هنا شغلها معاك زي مانت عايز بعيد عن شركتي .. مش عاوز اشوف وشها قدامي
زين : والله حضرتك عندك اكتر من شركة تقدر تروح فيهم وسهر بتدير الشغل هنا وبكدا مش هتشوف وشها
فاروق : انت بتطردني من شركتي
زين : لا العفو . . انا بقدملك اقتراح بس .. لاني مش همشيها وهتشتغل معايا هنا
فاروق وقف بعصبية : ابنك هيخلي الشراكة الي بينا هتنتهي
سهر : ايه اللي بتقولو دا يافاروق !!
زين ببرود : شوف فاضي امتا ونجهز العقود وننهي كل حاجة
فاروق بصله وخرج ووراه سهر : فاروق استني
قمر : انا مكنتش عاوزة الموضوع يوصل لكدا .. انا اسفة يااستاذ احمد والله .. بس هو اللي اعترض طريقي
احمد : متتأسفيش ياقمر .. انتي معملتيش حاجة هو اللي غلط ف حقك .. وانا بعتذرلك بالنيابة عنه .. انسي اللي حصل واوعدك مش هيتكرر
قمر : حاضر .. عن اذنك هروح ع شغلي
زين : بابا انا جاهز اشتري نصيبه ف الشركة ..
احمد : مش اتسرعت شوية يازين
زين : عاوزني اشوفوا بيمد ايده علي حد شغال معايا واسكت
احمد : يعني انت عملت كل دا علشان مد ايده ع حد شغال معاك بس
زين اتوتر : اه وكمان قمر واحدة مننا ولا نسيت ..
احمد : لا منستش بس مستغرب ان انت اللي بتدافع عنها
زين : عادي يعني .. وبعدين انا اصلا مش طايقه من يوم موضوع نور .. زي ماتقول كدا بتلكك
احمد : ماشي يازين اعمل اللي تشوفوا صح وانا معاك
________________
* يوم الفرح *
قمر : ياماما والله متقلقي مش هتأخر .. هروح بس مشوار اللي قولتلك عليه وهاجي مش هغيب .. انا هقفل بقا علشان اشوف عربي فين .. ماشي ياماما سلام ياحبيبتي
بتتصل ب عربي مبيردش
زين : هتمشي دلوقتي
قمر : اه يازين
زين : كويس علشان تلحقي تجهزي
قمر : اووف رد بقا
زين : مالك
قمر : عربي مش بيرد وانا عاوزة يوصلني
زين : عربي تاني
قمر : في ايه ماله عربي
زين : مالهوش .. تعالي اوصلك انا
قمر : لا علشان معطلكش
زين : انا كدا كدا كنت ماشي اوصلك ع البيت ع سكتي
قمر : اصل انا مش راحة البيت .. انا راحة الحارة
زين : ليه
قمر : هشوف البيت وصل لحد فين ف التوضيب وكدا .. مش عاوزة اعطلك انا هاخد تاكسي يوصلني
زين : لا مالهوش لازمة التاكسي انا هوصلك
قمر : هتروح معايا الحارة يازين
زين بتردد : اه اروح مروحش ليه .. يلا بينا
قمر ابتسمت : يلا
______________________________
ريم : ماتقومي تلبسي يابنتي .. مستنية ايه
سلمي : شكلها غيرت رايها ومش هتروح
ريم : نععم متروحش ازاي يعني لا لازم تروح
سارة : سلمي صح انا غيرت رأي مش هروح
ريم : ايه الجنان دا بقا مانتي كنتي مقتنعة امبارح ونزلنا جبنا الفستان سوا .. ايه حصل انهاردة غير رايك
سارة : مش عاوزة اروح .. انا مش هقدر اقابل وليد .. واحنا كمان ف فرح مش بعيد اروح القي واقف مع واحدة
ريم : مايقف مع واحدة وانتي كمان روحي نقيلك واحد قمور كدا اقفي معاه انتي كمان
سلمي : وممكن اسر يكون عزمك علشان وليد ..
سارة : تفتكري ؟
ريم : ايوة صح .. ازاي تاهت عن بالنا .. اليوم اللي اتعزمتي فيه هو هو نفس اليوم اللي عملك في لاڤ ع البوست
سلمي : بوست ايه
ريم : مش وقته دلوقتي .. *شدت سارة * يلا قومي اللبسي مافيش وقت علشان متتأخريش
سارة : استني بس انا لسه مفكرتش
ريم : مش وقت تفكيررر يلااا قداامي
________________________________
قمر : ايوة هنا
زين : هو دا بيتك
قمر : اه مش عجبك ولا ايه
زين : لا شكله لطيف بس محتاج شوية تظبطات .. وممكن تهديه وتستغلي الارض مساحتها كويسة
قمر : لا طبعا لايمكن اهده دا من ريحة ستي الله يرحمها
زين : الله يرحمها .. طب يلا بينا ننزل
قمر : يلا
سيد بفرحة : قمر انا مش مصدق عينيي .. انتي رجعتي امتا
قمر : عم سيد وحشني اوي .. عامل ايه وولادك عاملين ايه
سيد : انا بقيت كويس اول لما شوفتك يابنتي مش عارفة انا فرحان ازاي .. انا اسف يابنتي ع الموقف الاخير اللي حصل مني
قمر : اللي فات مات يا عم سيد … لو مكنتش مشيت مكنتش وصلت للي انا فيه دلوقتي .. اعرفك دا زين صاحب الشركة الي بشتغل فيها ووالده كان صاحب بابا الله يرحمه
سيد : يااهلا وسهلا معلش يابني فرحتي بقمر نستني اقولكم اتفضلوا عندي ف الدكانة .. اشربوا حاجة
قمر : معلش ونبي ياعم سيد انا بس علشان متاخرة عاوزة اشوف البيت والحق امشي
سيد : وماله اشربوا الحاجة الساقعة الاول
قمر : مش ..
زين قطع كلامها : انا مش مستعجل ياعم سيد وممكن اشرب حاجة ساقعة عادي
قمر بصتله
زين : في حاجة
قمر : لا مافيش اشرب لحد مااطلع اشوف البيت وانزل .. خليبالك منه ياعم سيد
زين بصلها ورفع حاجبه : وانا عيل صغير هتوه
سيد : متقلقيش ياقمر دا في عيني .. اتفضل يا زين بيه
زين : تشكر ياراجل ياطيب
قمر طالعة البيت شافت ست من الحارة ماشية بتعيط راحتلها
قمر : مالك يا ام سهير بتعيطي ليه
ام سهير : ست قمر انتي رجعتي .. ازايك ياحبيبتي
قمر : انا كويسة المهم انتي مالك
ام سهير : طردوني من الشغل علشان بتأخر غصب عني بسبب انه بعيد عني .. ونزلت ادور ع شغل محدش قابل يشغلني خالص .. ومش عارفة هأكل العيال منين ..
قمر : طيب اهدي بس هتفرج ان شاءالله .. * حطيت ايدها ف الشنطة وطلعت فلوس* خدي دول يا ام سهير هاتي اكل للبيت .. ومش هسيبك والله لو احتجتي اي حاجة قولي لعربي وهو يقولي ..
ام سهير عيطت : كتر خيرك .. ربنا يباركلك ف صحتك وعافيتك .. ربنا يسترها عليكي دنيا واخرة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى