روايات

رواية حكاية قمر الفصل الأول 1 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الأول 1 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الأول

رواية حكاية قمر البارت الأول

رواية حكاية قمر الحلقة الأولى

( ليل اخت قمر .. 19 سنة .. تمتلك ملامح بيضاء وعيون خضراء .. وشعر طويل .. اول سنة ليها ف كلية الهندسة )
ليل : متتوهيش ع الموضوع ياقمر .. ايدك ع المصروف يلا مش عاوزة اتأخر ع المحاضرات
قمر بفرحة : فرحانة بيكي كبرتي وبقيتي ف كلية ياليل .. اللهم صلي علي النبي … اللهم صلي علي النبي .. استني اجيب البخور وابخرك .. قل أعوذ برب الفلق .. من عيون الحارة كلها ومن عين ذكية المستقوية .. و
ليل بتكح جامد: كفاية بخور مش قادرة اخد نفسي
قمر بعدت البخور عنها وجريت عليها : ياحبيبتي خلاص شيلته .. انتي كويسة
ليل بتاخد نفسها : ااه … ايه لازمة كل دا هو انا اول واحدة ادخل كلية

 

 

قمر : ومش اي كلية .. دي كلية الهندسة .. حلمي اتحقق .. اللي مكملتهوش انتي كملتيه وهتوصلي بإذن الله… خلي بالك من نفسك ياليل واي حد يقربلك ارقعي بالصوت ولمي عليه الناس .. او اقلعي اللي ف رجلك وع قفاه .. ولا اقولك بلاش انتي خليكي بهيبتك وحلاوتك .. واندهيلي انا اجي اديلو علي قفاه هو وعيلته نفر نفر
ليل بتضحك : متخافيش محدش هيقربلي طول مانتي اختي .. يلا بقا هاتي المصروف
قمر : خدي ياحبيبتي الخمستاشر جنية دول
ليل : ايه دا ياقمر حرام عليكي… انا لازم مصروفي يزيد انا بقيت ف كلية
قمر : ليه يابت ماهما حلوين اهم آجرة اتوبيس رايح جاي وهاتيلك واحدة بببس بلي ريقك وحوشي الباقي
ليل : بيبس واتوبيس ! لا لا ياقمر ماليش دعوة افرضي جوعت اعمل ايه
قمر : اصبوري اعملك سندوتشات كبدة تاخديها معاكي
ليل بزعل : كبدة ايه بس .. آخر كلام لو المصروف مزدش مش رايحة هاا بقا
قمر : خلاص متزعليش ياليل .. زعلك غالي عندي خدي ياحبيبتي دول كمان وهاتي اللي نفسك فيه
ليل بفرحة: ربنا يخليكي ليا
قمر : ويخليكي ليا ياحبيبت اختك .. تعالي ف حضني

 

 

تونة طالعة منكوشة من الشباك : الله الله احضان ع الصبح وانا كمان عاوزة المصروف
ليل : ام لسانين صحيت اخلع انا بقا
قمر بضحك : طب روحي ربنا معاكي .. خلي بالك من نفسك ياليل
تونة : سمعتك والله لما ترجعيلي ماشي .. هتروحي مني فين يعني
قمر : شش عيب كدا
تونة : بتقول عليا بلسانين يرضيكي
قمر : لا غلطت علشان انتي بأربعة مش باتنين
تونة بطلع لسانها: واحط بش ااوه وهلهيه
قمر : انتى بتقولي ايه
تونة دخلت لسانها : بقولك عندي لسان واحد بس اهو والله
قمر : لا في تاني مستخبي .. صح افتكرت يالي جيبالي الكلام من اللي متسواش .. كدا تخلي ذكية ام أربعة وأربعين صوتها يعلي عليا امبارح بسبب اللي عملتيه ف ابنها
تونة : ما قولتلك اخزقلها عنيها الاتنين مسكتيني …
قمر : تخزقي ايه يخربيتك .. دانتي فاتحة دماغ ابنها
تونة : هو السبب حد قاله يتحمرش بيا
ليل : يتحمرش بيكي ايه يامفعوصة انتي
تونة : ونبي لاطلع اكيبك من شعرك يابت ايتي علشان غيظاني
قمر : بس ياتونة عيب قولت .. وانتي ايه رجعك
ليل : نسيت السندويتشات
قمر : ماشي خديهم وروحي ع كليتك يلا علشان متتأخريش
ليل : حاضر ياقمر .. وبتطلع لسانها لتونة .. سلام يامفعوصة

 

 

تونة بعصبية : بوصي بقا يا قمر .. والله لاخزقلها عينها لما تيجي
قمر بتضحك : هو انتي كل حاجة كدا تخزيق العين .. او فتح دماغ لازم تعملي عاهه مستديمة
تونة : اه علشان يفتكروني بيها
قمر : لا ياشيخة
تونة : انا جعانه اوي .. اعمليلي شندوتش كبدة وشندوتش سجق
قمر : بس كدا عيوني ليكي .. مقولتليش بقا فتحتي دماغ الولا ليه
تونة : عيل رخم بقولو ركبني معاك العجلة .. يقولي لا .. اقولو علشان خاطري .. دانا حبيبتك .. راح قالي لا انا مبحبكيش … روحت جبت توبة كبيرة وف دماغه .. لقيت امه بتصوت علشان نزل دم .. غريبة طلع عنده دم
قمر : يلااهوي ياقادرة عملتي كدا ف الولا علشان مركبكيش العجلة
تونة بزعل : لا علشان قال مبيحبنيش .. هو انا وحشة
قمر حضنتها : لا ياحبيبتي هو انتي في فجمالك .. وحلاوتك
تونة حطت رجل ع رجل وبترفع رأسها لفوق : انا عارفة اني قمر اصلا .. بس ماما مكنتش تعرف انها هتجيب ف حلاوتي ف سميتك انتي قمر .. وسمتني فتون
*قمر سرحت ف كلامها*
تونة : روحتي فين الكبدة هتتحرق منك
قمر : ها .. ولا حاجة .. خدي ياتونة الشندوتشين اهم كليهم هنا .. متمشيش من قدام عيني
تونة : هاتي مصروفي انا كمان.. عاوزة اجيب جلاطة من عند عم السيد واروح آجر عجلة .. بدل ماافتح دماغ حد تاني
قمر : خدي مصروفك اهو كملي اكلك .. وروحي آجري عجلة من عند عم شكشك .. متروحيش عند ذكية تاني مش عاوزة مشاكل
تونة : حاضر عاوزة حاجة تانية
قمر ابتسمت : عاوزة سلامتك ياحبيبتي
_________________________________

 

 

ف فيلا الألفي ▪
نور : آسر … ياآسر .. اصحا يلا ..
آسر بنوم : في ايه يانور ع الصبح .. عاوز انام انا سهران طول الليل
( آسر احمد الألفي .. 21 سنة … طويل القامة … شعر طويل وعيون بنيه .. يدرس ف كليه الهندسة .. بعد وفاه والدته اهمل ف دراسته و كل حياته بقيت سهر وسفر مع أصحابه بس ) .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى