رواية حكاية قمر الفصل الأربعون 40 بقلم وردة في البستان
رواية حكاية قمر الجزء الأربعون
رواية حكاية قمر البارت الأربعون
رواية حكاية قمر الحلقة الأربعون
نسترجع آخر أحداث الجزء اللي فات مع بعض ..
سائر : نور .. انا مش مصدق .. اخيرا اتصلتي
نور : عامل ايه ياسائر
سائر : انا بقيت كويس ..اول لما سمعت صوتك
نور : انا بتصل بيك علشان اقولك اني فكرت ف اللي اتكلمنا فيه آخر مرة
سائر : نور لو سمحتي متستعجليش وخدي وقتك ومتتسرعيش انا والله بحبك وعاوزك ومش هبعد عنك تاني و ….
نور فرحت من كلامه : انا كنت عاوزة اقولك اني موافقة ياسائر
سائر بفرحة : بجد يانور
نور : اه بجد .. بس عندي شرط
سائر : انا هنفذ اي حاجة تطلبيها مني قولي
نور : انا وانت هنعيش هنا ومش هنسافر
سائر : اييه !! ايه اللي بتقوليه دا يانور
نور : زي ماسمعت ياسائر .. انا مش هسافر بعد الجواز .. انا هفضل هنا وسط اهلي ومش هسيبهم
سائر : يانور انتي عارفة اني مش عاوز اكون هنا
نور : بس دي مش مشكلتي انا ياسائر ..
سائر : يعني ايه مش مشكلتك يانور .. اومال ازاي بتحبيني
نور : بحبك اه بس مش هسيب اهلي علشانك .. وبعدين ترجع انت ف لحظة تسبني
سائر : كلامك دا يدل ع انك مش واثقة فيا يانور
نور : دي الحقيقة
سائر : اومال وافقتي ازاي وانتي مش واثقة فيا
نور : عندي امل انك ترجعلي ثقتي فيك تاني
سائر : ووجودي هنا هو دا اللي هيرجعلك الثقة تاني ؟
نور : وجودك هنا علشاني هو اللي هيخليني ارجع اثق فيك تاني ياسائر
سائر : ماشي يانور انا مش هسافر علشانك ..
نور فرحت ومردتش
سائر : سكتي ليه
نور : ممم مافيش كنت هتكلم اهو
سائر : طب انا هروح اكلم بابا علشان نحدد معاد مع اونكل احمد
نور : لالالا طبعا .. مش دلوقتي
سائر باستغراب : ليه مش دلوقتي
نور : لما احس انك فعلا هتستحمل تقعد هنا .. بعدين ناخد الخطوة دي
سائر : انتي شايفة كدا
نور : اه اه طبعا
الباب خبط
نور : ادخل
عايدة : العشا جاهز ياهانم
نور : طيب ياعايدة انزلي وانا جاية وراكي
عايدة : حاضر ياهانم
نور : انا لازم اقفل ياسائر دلوقتي
سائر : ماشي يانور بس كلامنا مخلصش لسه
نور : ماشي بعدين هكلمك .. باي باي
______________________
قمر عمالة تلف حوالين ليل
ليل : في ايه ياقمر مش عارفة اركز منك
قمر : لا انا كنت جاية اقولك لو عاوزة اعملك سندوتشات ولا حاجة
ليل : لا ياستي شكرا مش عاوزة
قمر : طب كوباية شاي بلبن
ليل : مبحبهوش اصلا
قمر : طب اعملك حبة شاي سادة
ليل : مش عاوزة ياقمر الله
قمر : طيب من غير ماتتعصبي خلاص .. الحق عليا
ليل : مش هتعصب اهو .. اتفضلي
قمر رجعت خطوتين : انا بس كنت عاوزة اتكلم معاكي حبة
ليل : هي مش باينلها مذاكرة انهاردة .. اتفضلي ياقمر عاوزة ايه
قمر : كنت عاوزة اقولك عاملة ايه ف كليتك .. اوعي يكون حد بيضايقك
ليل : لا انا كويسة
قمر : هو انتي وكنزي الصبح روحتوا مع بعض الكلية
ليل : اه
قمر : مين وصلكم
ليل بتوتر : اسر .. بس انا مكنتش هركب .. هي كنزي اللي اصرت
قمر : اه صح فكرتيني بكنزي مش انا كلمت نجلاء
ليل : قالتلك ايه
قمر : شاكة ان في حد ف دماغها
ليل : كل دا علشان رفضت العريس يعني
قمر : مش عارفة دي امها اللي بتقول مش انا
ليل : الله اعلم
قمر بخبث : تفتكري يكون الواد اسر اللي ف دماغها
ليل وشها اتقلب : لا طبعا مستحيل
قمر : مستحيل ليه يعني
ليل : اسر مش بيحبها طبعا
قمر بصتلها
ليل : ولا هي كمان مش بتحبه
قمر : وانتي عرفتي منين
ليل بتوتر : مجرد توقع عادي .. كنزي أكبر من اسر ومظنش تفكر فيه يعني
قمر : تصدقي عندك حق .. راحت عن بالي ازاي دي .. طيب اما اقوم انا بقا اشوف البت تونة نامت ولالا
ليل : اه روحي شوفيها
قمر : يلا تصبحي ع خير
ليل : وانتي من اهله
قمر خرجت
ليل بتكلم نفسها : يارب استر و ماتكونش لاحظت حاجة
____________________
نور نازلة ع السلم وع وشها الابتسامة
احمد : ايه يانور اتأخرتي ليه هي عايدة مقالتلكيش تنزلي
نور : لا يابابي قالتلي وانا نزلت وراها علطول
اسر : اهو زين جه كمان حماته بتحبه
زين : ريحة الاكل تجنن
احمد : عملت ايه ف الشغل
زين وهو بيأكل : كله تمام .. والشحنة هتتسلم كمان يومين .. ممكن تسبني اركز ف الاكل اللذيذ دا
احمد : الف هنا
اسر : دوقني الورق عنب دا كدا يا زين .. شكله يفتح النفس
زين : لا طعمه احلي من شكله بكتير
نور : فعلا الاكل حلو اوي انهاردة وفي اصناف مختلفة ..
كريم بيأكل وهو مبتسم وعارف سبب حلاوة الاكل ايه
اسر : عايدة عاملة عظمة انهاردة.. لازم نشكرها
احمد : الاكل ده مش نفس عايدة
نور : يمكن دادة نجلاء ساعدتها
اسر : انا بقول نجبها نسألها علشان نعرف هنشكر مين ….
احمد : عاااايددة يااعااايدة
زين مش موقف اكل : انا عن نفسي مش فارق معايا مين عمل الاكل . . انا ميت من الجوع اصلا ومصدقت اكلة حلوة زي دي
عايدة : خير يابيه في حاجة
زين : عايدة حقيقي تسلم ايدك .. انا هأكل صوابعي من جمال الاكل
عايدة : صحة وهنا ع قلبك يا زين بيه .. بس الحقيقة مش انا اللي عاملة الاكل
نور : شوفتوا زي مانا قولت يبقا دادة نجلاء مافيش غيرها
عايدة : لا نجلاء معملتش حاجة هي كمان
احمد : اومال مين !!
زين : يبقا اكيد الاكل جاهز
عايدة : بصراحة الست قمر هي اللي عملت الاكل انهاردة
الكل : ايييه
زين شرق واسر عمال يخبطله ع ضهره : انت كويس يازين
احمد : ازاي يا عايدة الكلام دا .. اومال انتي هنا بتعملي ايه
عايدة : والله يابيه هي اللي صممت .. حتي أسأل الست نجلاء
زين : يبقا اكيد حطت سم ف الاكل علشان تخلص مني
احمد : ايه الكلام اللي بتقولو دا يا زين
زين : انت مش سامع دي بتقولك صممت
عايدة : لا يابيه سم ايه الي تحطه .. دي كلت منه قدام عيني وانا اكلت و الست نجلاء كلت .. كلنا أكلنا وزي الفل اهو
احمد : طب روحي انتي يا عايدة .. وتاني مرة الموضوع دا ميتكررش
عايدة : اللي تشوفوا يابيه عن اذنك
احمد : مش عيب اللي قولتوا ع قمر دا يا زين قدام عايدة
زين : طيب قولي دي ايه يدخلها المطبخ اكيد ف سبب
اسر : والله ياريت تدخل كل يوم .. دا نفسها حلو اوي
زين : اه مانت ليك حق تطبلها
نور : غريبة يا زين دانت كنت شوية وهتاكل دراعنا
زين : الكلام دا قبل مااعرف مين اللي عمل الاكل ..
نور : ومالها قمر يعني ..
زين : اسمها لوحده يسد النفس .. انا طالع
اسر : مش هتكمل اكل
زين : شبعت
اسر : احسن بردك
_________________________
مر الايام ع أبطالنا منهم االي حياته عادية زي زين وقمر مازالوا واخدين موقف من بعض وبيحاولوا ميتقابلوش أو يكون ف بينهم كلام .. ومنهم اللي حياته كويسة جدا زي اسر وليل اتقربوا من بعض جدا بس لسه معترفوش لبعض بحبهم .. ونور وسائر راجعوا زي الأول واحسن … اما بنسبة لحازم كان مشغول طول الفترة دي ف شغله وف نفس الوقت بيفكر ف كنزي بس مش عارف ياخد قرار وكنزي مركزة ف دراستها و آخر سنة ليها .. ومنهم اللي مدمر زي صافي تعالوا نشوف حصل فيها ايه !
____________________________
صافي منهارة : انا هتجنن .. ازاي اسر يبعد عني كل الفترة دييي ميحاولش يطمن عليا حتي … انا خلاص حياتي وقفت من غيره .. كل دا بسببها خدته مني
سهر : اهدي ياصافي ياحبيبتي مش كدا .. هيحصلك حاجة
صافي : اهدي ازاي انا خلاص اتدمرت .. اسر كان كل حاجة بنسبالي … دا مبقاش طايق يبص ف وشي حتي ..
سهر : طيب سيبي الموضوع عليا وانا هحله
صافي : تحليه !! انتي السبب اصلا انتي اللي خلتيه مش طايقني
سهر : الحق عليا اني كنت بجبلك حقك من الجربوعة دي .. ياستي انا غلطانة اصلا انا قايمة اعملي اللي تعمليه
صافي : لالا متسبنيش انا اسفة يا سهر والله .. انا مش عارفة انا مالي بقيت عصبية دايما ونفسيتي وحشة
سهر : انتي بتاخدي الدوا اللي عطيتهولك
صافي : اه كنت باخده بس خلص .. هو اللي كان بيهديني .. لما انزل هبقا اجيبوا
سهر : لالا لا لالا .. تجبيه منين
صافي : في ايه يا سهر . . اجيبوا من الصيدلية طبعا مالك
سهر : لا اصل العلاج دا بيجيلي مخصوص من برا .. مش موجود منه هنا .. انتي متتعبيش نفسك خالص .. انا هجبهولك .. بصي استني .. انا لسه جيلي نوع تاني احسن من اللي اديتهولك ميت مرة انا جربتوا .. خدي ياحبيبتي العلبة اهي دا هيريحك جدا .. ولما يخلص قوليلي وانا هجبلك غيره متشغليش بالك
صافي حضنتها : ياحبيبتي انا متشكرة اوي يا سهر ع وقفتك جنبي .. واسفة تاني اني اتعصبت عليكي متزعليش مني
سهر : ازعل منك انتي … دانتي اختي الصغيرة وحبيبتي … عمري ماازعل منك ابدا
صافي : ربنا يخليكي ليا يا سهر
سهر بابتسامة : يارب ياحبيبتي
__________________
سارة : وليد عامل ايه .. غريبة يعني جيت الكلية مش عادتك
وليد : امشي يعني
سارة : لالا طبعا خليك .. تعالي اقعد معايا .. اصل مافيش حد جه النهاردة غيري
وليد : صافي مجتش ولا ايه
سارة : معرفش عنها حاجة من وقت خناقتها مع ليل … و بكلمها مش بترد
وليد ماسك الموبايل ومش مركز معاها : مممم ماشي انا هبقا اكلمها اشوفها
سارة : ماشي .. بقولك ايه ماتيجي نفطر انا لسه مفطرتش وجعانة جدا
وليد : …..
سارة : وليد انت سامعني !!
وليد بيبص حواليه : اه اه معاكي .. بسس
سارة : بتدور ع ايه
وليد : بدور علي … اه اهيي جت و شاور بايده وهو مبتسم
” سارة بتلف تبص لقيت بنت جاية ”
هنا : هاااي ليدو عامل ايه ..
وليد : انا زي الفل والله
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)