روايات

رواية حكاية قدر الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور شريف

رواية حكاية قدر الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور شريف

رواية حكاية قدر الجزء الرابع عشر

رواية حكاية قدر البارت الرابع عشر

رواية حكاية قدر الحلقة الرابعة عشر

قدر فتحت عنيها ببطئ يونس؟

ابعد مش عارفه اتنفس ابعد عني..

يونس فتح عنيه وبصلها بحزن وسابها ودخل الحمام “

قدر بعصبية وقفت علي السرير: هتفضل زعلان مني لي امته والله يا يونس يا ابن ام يونس هسيبك و امشي اطلعلي كده يا ابو طويلة يا ابو عضلات..!

يونس ابتسم وخرج بعصبية: قدرر انا جوزك متهزريش معايا شوفي انتي راحه فين عشان هاخد منك الطفل وهطلقك عشان انتي مش هتحفظي عليه؟..

قدر صرخت بصدمة: افهم بقاا درة الي حطط الحبوب في الاكل ولبستها ليا وعشان مش اذيها ولا اذي ابني غيرت الطبق لي امك انت عبيط و هتعصبني..

يونس بصلها من فوق لي تحت وغمزلها:

لاء انا مش زعلان، مش هنزل الشغل النهاردة تعالي نجيب التؤام وزقها علي السرير و قرب منها وسط ضحكهااووو..

في القسم “

يامن بعصبية: افهم من كلامك دلوقت عايزة اي من يونس و قدر، غيرانه منها مش هي كانت صحبتك و اختك وكل ده؟

درة بغيرة: بقت الكبيرة وكل حاجه قدر قدر، نفسي اجيب طفل والكل يحبه لسه شهر بس و نتجوز انا بحبك يا يامن..

يامن بعد عنها بحزن: بس يا درة اسكتي؟

درة افهم بقاا انت عملت فيا اي لم عرفت ان مش بت، قولت لي الدار كلها كان ناقص البلد يونس اخوك كان عارف كل حاجه ومش قال لي حد..

يامن نزل لي مستواها وقرب من وشها، رجع شعرها لي وراه، درة انا بحبك وعايزك تبقي ليا، ارجعي درة الي انا عرفها، الي بميت راجل صح، غيري من لبسك يا مراتي..

درة ابتسمت بحب وبصت في عنيه: عيونك دي ولا لينزز يا راجل انت؟

يامن حضنها بحب وقرب من شفايفها وباسها: هتقبلي حسن تاني متاذيش قدر بتحبك..

درة ابتسمت بخبث: حاضر..؟

عند ام سلوي “

هي الست دي بتنام كتير ليه كده فوقها يا واد يا رامي شوفها جعانة ولا عطشانه ولا مالها اكده نسوان غريبة “

ام سلوي فتحت عنيها بوجع: انا فين، وفين سلوي بتي؟

عطيات رفعت حجبها بقرف: قومي يست واحكي مالك واي جابك هنا، ابني رامي لاقي في راجل عايز يخطفك مشيي وراه واخدك منه شكلك وراكي حكاية..

ام سلوي بتعب: شكرا ليكي انا عايزة اروح بيتي، عايزة اروح يا عمدة الصعيد يونس بيه، جوز بتي..

عطيات بفرحة: هو العمدة يبقي جوز بتك يا الف نهار ابيض اقعدي احكيلي مالك؟

ام سلوي افتكرت الي حصل:

مينفعش اقولك بتي الي وثقت فيها بتعمل اي، بتعمل اعمال لي ناس في البلد مع شيخ في الوادي ولم عرفت انها بتعمل، عملت حادثة وماتت..

عطيات بصدمة: اعوذ بالله من الانسان هو في لسه ناس كده قومي يا حجه وابني هيوصلك لي جوز بنتك قومي..

ام سلوي قامت معاه بفرحة يلا يا ابني عشان في حريم في البلد معمول ليها عمل و رجاله شيخ الوادي عايز ياذي البلد..

في الصحراء “

شمس الغروب بدأت ترقص في وسط الرجاله وابوها واقف يتفرج عليها شكلنا النهاردة هنكسب فلوس كويس “

ادهم دخل الخيمة بوجع:

الحقيني يا حجه في عقرب لدغني..اية دخلت وراه بخوف.

ملاك بحزن عليه: متقلقش يا ابني، مين الزينة يا ولدي..

ادهم سرح في عيونها: دي مراتي الي هتجوزها واسافر بيها الاندلس فرحنا الاسبوع الجاي يا امي..

ملاك بدات تحط الاعشاب وبصت لي اية بحب:

انتي اخده ولدي طيب قوي وباين عليه بيحبك، بس هو عصبي زيادة، خالي بالك في عقارب كتير واول عقربة بترقص بره “

ادهم بعصبية: اي كلامك الماسخ ده يا امي، بلاش نتكلم عنها، جهزي هدومك عشان نمشي من اهنا، شمس جايي معايا الاندلس و هتسيب ابوها..

ملاك بمكر: ابوها ده داخل النار ونت بتسمع كلامه وماشي وراه وكلام امك ميتسمعش، شوف اية عايزة تروح فين..

ادهم شد اية واخدها ولسه بيخرج قابل شمس:

بصلها بشمئزاز..قال مسلمة ولابسه اكده ابوكي ده وسبها ومشيي..

شمس بحزن استني عشان ارجع معاك..

ادهم بصلها من فوق لي تحت: انا داخل الصحراء و راجع الصعيد بليل اجهزي..

ادهم شد اية وبدأ يجري معاها في الصحراء، عجبك الخيمة بتاعتنا..

اية بستغراب: ادهم هو انت مسلم؟

ادهم بعد عنها..ليه السؤال ده يا اية..

اية خلاص انا اتاكدت، بس زوجي منك مش نافع.. انا عايزة امشي من اهناا حالا..

ادهم ببتسامة: انا هعمل اي حاجه عشان اتجوزك انا بحبك؟

اية بفرحة: بجد هتتجوزني و تبعد عن عمك والناس دي..

ادهم بحزن: ابوكي قت.ل ابوي يا اية وعمي عايز اخد بتار منك..

اية تق”تل حرمه، ربنا هياخد حق ابوك من ابويا الله يرحمه، ربنا ميرضاش الظلم، ربنا اسمه العدل وربنا رحيم..

ادهم نزل علي ركبه بحب: تقبلي تتجوزيني..

شمس بحزن: وابنك الي في بطني.؟

اية بصدمة: انتي حامل؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قدر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى