رواية حكاية قدر الفصل الثالث عشر 13 بقلم نور شريف
رواية حكاية قدر الجزء الثالث عشر
رواية حكاية قدر البارت الثالث عشر
رواية حكاية قدر الحلقة الثالثة عشر
اماا انا لازم ابعد عن ادهم، يا اماا عمره ما قالي رايح اصلي، صليتي حتي لم بغلط غلطة صغيرة بضرب بكف ايده احنا لسه مخطوبين، انا عايزه ابعد عنه؟
ام اية بخبث: يا بت شوفي علي قلبه قد اي راجل مالي هدومه مع الوقت يا بتي هتغيري فيه كتير..
اية بحزن: انا حسه ان هو ج”ن او ملبوس او في حاجه لم بيبقي معايا ببقي خايفة، حسه ان في ناس حوليا اصوات جمبي يا اماا..
امها سكتت بلوم: معلش يا اية هشوف الموضوع ده معاه..
يامن زق يونس بقوة..بتمد يدك عليها انت متعرفش الحبوب دي بتاعت مين، دي تبع درة اسالها بتعمل بيها اي وهي بدون خلفه ولا حتي ام..
درة بتوتر: اي كلامك الماسخ ده يا يامن، انا اجيب حبوب من دي ليه، اسال مراة اخوك..اكيد في حاجة ممكن الدكتورة كاتبة عليها وهي جابتها..
قدر بصتلها بحزن: عشان شافتها وهي بتحط حبوب منع الحمل ليها موفقتش تبدل الاطباق عشان متتاذيش، مالك يا درة انقلب حالك، اي الي عملته معاكي..
يامن شد درة من ايدها و خرج بره و ركبها العربية وطلع علي القسم في المكتب بتاعه..مسمعش نفسك لحد ما نوصل..
درة بخوف: انت رايح علي فين يا يامن.؟
يامن رمقها بنظرة ندم: رايح علي مكتبي وعايز اتكلم معاكي بعيد عن الناس القسم مقفول بقاا ليه فتره، والقصر الحجه وقدر الي بتحبك هتتدفع عنك و يونس اخوي..
درة بصت قدمها وبدأت تخربش ايدها وقطعت عبيتها وفردت شعرها ومسحت المكياج بمكر، وبدأت تصرخ يا عالم الحقوني..
يامن دخلها بعصبية وقفل الازاز كويس: عازل لي الصوت اصرخي بعدك لا درة بانت علي اصلها..
اوصل القسم وهتشوفي اسود ايام حياتك..
حسن حبيبك هيجيي القسم وهدور واعرف حكاية انك مش بت دي من الي كذاب مبقتش واثق فيكي..
درة حست بدوخة: يامن حسه ان دايخه قوي وقف العربية..
يامن بعدم تصديق: درة اقعدي ثابتة قولتلك بعد اكده انا مش بثق فيكي..
في وسط الصحراء ”
هتنتقم يا ادهم من الي ق’تل ابوك، احنا ناخد بتارنا منه يا ادهم وتتجوز بنته تعيش اهنا تعذبها، وتتجوز شمس الغروب بتي ”
ادهم سرح في اية لي لحظة: دي جميلة اوي يا عمي عيونها وخوفها و رسمه شفايفها وهي بتتحدث حكاية قدر تاني ”
حسين واقف يبتسم: بتتغزل في بتي ونا واقف مش عيب عليك يا ادهم…!
ادهم دخل الخيمة لاقي شمس بتلبس خلخالها، وحركت رجليها بخفية: اي دخلك الخيمة يا ادهم جايي ترجع لي احضان شمس الغروب ”
ادهم زقها بقرف: بعدد يدك عني، انتي حرمه انا مش بحبك، كيف احبك ونتي بترقصي لي القبيلة كلها، وكام راجل بيدخل الخيمة، قال اتجوزك..
شمس لمست وشه وابتسمت احلفلك بي الغالية انك هتبقي اول راجل يلمسني مستعده اسلم ليك جسدي بس تتزوجني..
ادهم جهزي نفسك عشان راجعين الاندلس تاني، في خط*ف اطفال من قبيلة الغروب ونا مش ساكت..
شمس الغروب: هتتدخل في الاسلام امته يا ادهم، هتبقي زي ابوي لسه بياخد بس التار..
ادهم بعصبية: انتي دخلتي الاسلام يا شمس كيف و رقصك و حجابك وقفتي معايا بحساب..
شمس ابتسمت بحب: يمكن انا اكده مذنبة لكن يا ادهم انا مسلمة وانت؟
ادهم سابها وركب العربية ورجع الصعيد عند اية:
قومي يا اية خطيبك قاعد تحت بيقول عايزك عشان تخرجي معاه.
اية نفخت بضيق، دخلت الحمام ولبست ونزلت ليه تحت:
بص لي لابسها الاسود والحلقان والنقط الي تحت شفاتها والنمش الذي يحيط بوجها وشعرها الكرلي البني ”
ادهم بلع ريقة بتوتر: يلا يا اية هنلف الدنيا مع بعض..
اية ارتاحت ليه وركبت العربية معاه..انتي حلوة قوي النهاردة عن اي يوم يا اية، الكحل في عيونك حلو قوي..
اية ابتسمت بخجل فجاة لاقت ادهم نظرته اتغيرت وطلع بيها علي مكان كله صحراء..اي جابنا الوادي يا ادهم.
ادهم بصلها من فوق لي تحت بي شه”وة، وقف العربية ونزل يفتح عشان تنزل من العربية.. لدغه عقرب، اه ادخلي الصحراء كلها عقارب..لازم اروح الدار قبل الس’م ما ينتشر..
اية مسكت ايده بخوف: وجعاك قوي يا ادهم..
عند يونس ”
قدر قاعده في اوضتها بتعيط:
انا احاول اقت’ل ابني لسه مشوفتش شكله حتي ده شهر..
يونس فتح الباب بضيق..دخل علي الحمام و خرج نام حمبها علي السرير من غير ما ياخدها في حضنه..
قدر بحزن: ماشي يا يونس بكره تعرف انك غلطان..
يونس لاقها راحت في النوم شدها لي حضنه ونام…
في الشارع ”
الست المجنونة الي كانت هنا متعرفش اهلها اخدوها من هنا ولا لاء؟
الرجل لا والله يا باشا منعرفش راحت فين..
ام سلوي فاقت لاقت نفسها في مخزن وفي حريم كتير قاعدين علي الارض زي المساجين، صرخت بقوة:
بتيي ماتت عايزه امشي من اهنا..
الست خبطتها في دماغها بقوه:
مش ناقصة صداع “
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قدر)