روايات

رواية حكاية عشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم جنى أحمد

رواية حكاية عشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم جنى أحمد

رواية حكاية عشق الجزء الرابع عشر

رواية حكاية عشق البارت الرابع عشر

رواية حكاية عشق
رواية حكاية عشق

رواية حكاية عشق الحلقة الرابعة عشر

“نهار يوم جديد”
زين صحي على طلوع الشمس لقى رقبته بتوجعه من نومته ع الكرسي فضل يحرك فيها يمين وشمال
وقام من مكانه وهو بيتألم بيفتح البلكونه لقاها مقفوله افتكر أن وعد قفلتها امبارح بليلل

زين خبط وقال : وعد افتحي

افتكر أن وعد لما بتنام نومها تقيل وصعب تصحى

قال بخوف وهو بيخبط : وعد لا ارجوكي قومي

فضل يخبط جامد الأمن بتاع الفندق اتصل بيه

الأمن : في حاجه يافندم بقالك فتره بتخبط على باب البلكونه

زين : لا مفيش دا بس جاموسه نايمه جوه بصحيها

الأمن : جاموسه!

زين بإرتباك : اقصد مراتي مراتي الواحد لسه صاحي ومش فايق خالص

الأمن : طب محتاج اي مساعده

زين بتنهيده : لا معايا ربنا احسن من اي حد

الأمن : واضح ان الموضوع صعب ف رعاية الله يافندم قلوبنا كلها معاك

زين قفل وقال : ماشي ياوعد اما تقومي

بعد حوالي ساعه من الرزع ع البلكونه

وعد فاقت وفتحت عيونها بصت حواليها بصدمه
:اي دا انا فين

سمعت زين بيخبط ف البلكونه افتكرت ال حصل امبارح

راحت فتحتله

زين دخل بعصبيه : انا بقيت اشك انك بني ادمه اي دا ياشيخه اي داه

وعد : متتعصبش أنا سيبهالك وماشيه خد راحتك

زين بتعجب : ماشيه رايحه فين

وعد : مروحه واه شكراً ع اليلله دي

زين : بنت انتي مجنونه هو أنا شاقطك ليله انتي مراتي

وعد : لا لا مباكلش م الكلام داه تقعد تقولي بحبك يابت انتي مراتي الكلام داه ميمشيش معايا

زين بتعجب : يابنتي هو أنا احنا مرتبطين وانا بثبتك انتي فعلا مراتي

وعد استوعبت ال بتقوله قالت
: مراتك اه بس أنا مش موافقه

زين : وعد بقولك اي ادخلي خدي شاور وعندك هدوم مجهزهالك البسي كدا وتعالي ننزل نفطر زي الشطوره علشان مش عايز خناق ع الصبح

وعد : دا بعينك انا ماشيه

زين شدها لحضنه وقال : صعب اسيبك وانا مصدقت تبقي معايا

وعد بنظرة خوف افتكرت وهو بيعتدي عليها قالت برعب
: حاضر هعمل ال انت عايزه بس ممكن تسبني

سابها بسرعه

وعد شدت الهدوم ال هتلبسها من الدولاب وجريت ع الحمام

زين خبط ايده ف الباب جامد وقال لنفسه بضيق
: اي ال انت بتعمله داه مفروض تحسسها بالأمان مش تخوفها منك

قعد الكرسي وحط الاب بتاعه ع التربيزه وفضل يقلب فيه

بعد مده خرجت وعد من الحمام وهي لابسه فستان اسود انيق

زين اول لما رفع راسه وشافها تنح من جمالها

وعد بإرتباك : بتبصلي كدا ليه

زين فاق من سرحانه وقال بسخريه : هه بتلبسي هدومك ف الحمام

وعد : مانا معايا واحد معندوش دم هعمل اي

زين قام من مكانه وقرب منها : لا عندي حتى عوريني وشوفي

وعد بضيق : بارد

زين بإبتسامه : وحشتيني

وعد بصتله بنظرة غضب

زين : اقصد وحشتني الكلمه مش انتي

وعد قعدت قدام المرايه تظبط شعرها وتحط ميكب

زين: أنا داخل اخد شاور جهزيلي هدومي

وعد بعصبيه : جهزيلي هدومي دي تقولها للخدامه لمامتك لأختك إنما أنا لا

زين : ياساتر خلاص خلاص هطلع أنا

دخل زين ياخد شاور وبعد مده خرج

بيقول بعفويه : وعد

مردتش عليه

بص عليها ف الأوضه ملقهاش دور كويس وملقهاش قلبه اتقبض

قال لنفسه بصدمه : معقوله هربت !

لبس هدومه ونزل بسرعه يدور عليها

دور ف كل مكان ملقهاش

وقف بيأس وقال لنفسه
: لدرجادي انا بجري ورا شخص مش طايق وجودي ف حياته لدرجادي انا بالنسبالها ولا شئ

لف وشه بيأس بيتفاجئ بيها واقفه بتشم هوا والهوا بيداعب شعرها

راح ناحيتها بسرعه وشدها لحضنه وكأن حياته كانت انتهت وفجأه لما شافها حياته نورت من جديد

وعد بصدمه : انت بتعمل اي

بعدت نفسها عنه

زين : متغبيش عن عيني تاني ممكن

وعد بتوتر : أنا نزلت لتحت علشان جعانه

زين بإبتسامه تعالي نفطر

____________ بقلم أحمد الصغير ________________

“ف تركيا ”
التوقيت مختلف عن مصر ف مصر بالنهار ف تركيا ف المساء

مديحه والدة زين وهي قاعده ف الصالون بتقرأ مجله

:اوزلام

آتت الخادمه
: Emrinizde hanımefendi
(تحت امرك مدام)

مديحه :
Yukarıdaki beşinci sırayı düzenleyin
(رتبي الأوضه الخامسه ال فوق )

الخادمه : Emrinizde hanımefendi

مشيت الخادمه
تميم كان نازل من ع السلم جه وقعد جمب والدته وقال

: خير ياماما بتجهزي الأوضه ال فوق لمين

والدته : أيسل بنت خالتك نازله تركيا بكرا

تمام كان قاعد بيشرب قهوته شرق مره واحده وقال

: آيسل! وجايه تعمل اي

والدته : خالتك قررت تخليها تكمل دراستها هنا فقدمتلها ف جامعه تركيه

تميم بفرح : اكيد هتقعد معانا فتره طويله

مديحه : اه طبعاً هتنزل ف الأجازه بس

تمام : بس احنا لسه مبدأناش السنه الجديده

والدته : انا قولتلها ابعتيها بدري علشان تقدر تتأقلم ع العيشه هنا وطبعاً متنساش أن حضرتك هتعلمها اللغه التركيه لأنها ضعيفه فيها

تمام : نعم

تميم : أنا عايز اعلمها سيبهالي

والدته : اهدى ياتميم شويه ، تمام بعد اذنك متحرجنيش قدام البنت فاهم دي مش اي واحده دي بنت اختي يعني زيها زي حسناء

تمام بعصبيه : ماتخليها تتأجر بره هو احنا فاتحين ملجأ

والدته بغضب: واضح اني مربتكش كويس بقا تقول على بنت خالتك تتأجر بيت بره وانا موجوده طب استنى لما اموت واعمل كدا

تميم : ياماما بعد الشر اكيد تمام ميقصدش انتي عارفاه كائن متخلف

تمام قام بغضب وطلع ع اوضته
وهو طالع ع السلم فضل يبرطم ويقول بضيق
: خلصنا من بلوه طلعتلنا غيرها الصبر ع العيله دي بقيت حاسس اني عايش ف ملجأ كل من ملوش بيت يجي هنا

____________
نرجع القاهره

وعد وزين قاعدين بيفطروا

وعد : انت راجع تركيا امتى

زين : اسمها راجعين امتى

وعد : انت اتجننت مش كفايه مستحمله جنانك من امبارح

زين : يابنتي افهمي مينفعش اسيبك انتي دلوقتي ع زمتي

وعد : خلاص طلقني

زين : مش هينفع اطلقك هنا

وعد : اشمعنا

زين : ياهبله افهمي علشان انا اتجوزتك ف تركيه لازم اطلقك هناك

وعد : اي دا بجد

زين : امال انتي مفكره أن الجواز ف مصر زي تركيا

وعد : اه عادي

زين : لا طبعاً دا حتى القسيمه مكتوبه بالتركي يبقى ازاي اطلقك بالمصري

وعد : زين انت فاكرني غبيه صح

زين لسه هيتكلم قاطعته

: طلقني بقولك

زين : يابنتي افهمي ف تركيا القانون غير هنا لازم المأذون ال جوزنا هناك هو ال يطلقنا اقولك خلاص انا هسافر وخليكي بس افتكري أن حياتك هتفضل واقفه لأنك متجوزه

وعد بذمجره : اووف بقى انا زهقت هو أنا مش مكتبولي ارتاح

زين ابتسم لما عرف انها صدقت
: سيبك من حوار الطلاق دلوقتي انا مصر وحشتني ونفسي الف فيها بس نسيت شوارعها ممكن تشتغلي مرشده سياحيه لمدة ليله واحده بس لأن طيارتنا الصبح

وعد : لا

زين : يوم واحد بس

وعد بذمجره : بردو لا

زين بضيق : يارب صبرني

____________
في تركيا وقبل غروب الشمس بدقائق

دخلت آيسل الڤيلا بتجر شنطتها

لسه داخله وراحت هوب متكعبله وواقعه
قامت بسرعه بإحراج

تمام بسخريه : ههه بدايه مبشره

كان ف انتظارها جميع افراد العيله

الجد ومديحه وحسناء وتميم
وتمام كان موجود معاهم عافيه علشان والدته طلبت أنه يكون موجود معاهم ف استقابلها

مديحه بلهفه وحب احتضنتها : وحشتيني ياقلب خالتو

آيسل بفرح : And you too my aunt

سلمت عليهم كلهم بفرح وجت عند تمام مدت أيدها مرضيش يسلم وبص بقرف عليها

آيسل اتحرجت وشالت أيدها بسرعه

الجد بفرح : طمنيني كلهم ف مصر عاملين اي

آيسل : All are good

مديحه : تمام شيل الشنطه طلعها فوق

تمام بنظرة غضب

والدته بصتله من تحت بوعيد

تمام اخد الشنطه بضيق وطلع

آيسل كان باين عليها الإرهاق جامد

حسناء حست بيها قالتلها : اطلعي ريحي شويه واضح انك تعبانه من السفر نكمل رغي بعدين

آيسل : You really have a right

وخدت نفسها وطلعت ع فوق ورا تمام

تمام حط الشنطه

آيسل : Thank

تمام بعصبيه : بطلي أفوره احنا هنا بنتكلم مصري عادي مش الكلام الأجنبي ال هيظهرك بنت جامده يعني احنا كلنا عارفين آيسل الغبيه

آيسل اتحرجت فقالتله
: انا اسفه

تمام بصلها بقرف وسابها وراح ناحية اوضته

آيسل قفلت الباب وقالت لنفسها
: اي البني ادم المتخلف داه
وبعدين قالت لنفسها
متركزيش معاه ياايسل انتي جايه علشان تشوفي مستقبلك ركزي بقى
بصت ع السرير ورمت نفسها عليه وقالت وهي مغمضه عيونها وحاطه دماغها ع المخده
يااه احلى حاجه التركيز ع المستقبل داه

وراحت ف نوم عميق

(ستوب
لمحه بسيطه عن آيسل
‏آيسل بنت عمرها 18 سنه لسه مخلصه ثانويه عامه وقرر أهلها يخلوها تكمل جامعتها ف تركيا بيضاء ذات شعر اشقر قصير وناعم وعيون خضراء تشبه الأجانب في ملامحهم ليست طويله ولا قصيره تمتلك عود فرنساوي طموحه وفضوليه جدا ورعايه جدا جدا )
___________

رجع زين ووعد الى تركيا

ف السياره
: احنا هنروح ع البيت بتاعي

وعد بخوف : لا مستحيل أنا مش هروح معاك هناك

زين بتعجب : امال عايزه تروحي فين

وعد : الوقت ال هقعده لحد الطلاق مايتم هقعده ف الفيلا مع اهلك

زين : ازاي يعني ومحدش يعرف حاجه عن جوازنا

وعد : مليش دعوه اتصرف بس انا مش هقعد معاك ف مكان لوحدنا ابدا

زين بضيق : خلاص فكري ف حاجه نقولهالم واياكي حد يعرف بموضوع زواجنا داه

وعد : المصيبه انت ال عملتها يبقى فكر لوحدك

زين بغضب : مانتي لو مكذبتيش عليا وقولتيلي انتي كنتي مع كريم بتعملي اي مكنش حصل دا كله

وعد بعصبيه : مش لازم اقولك كل حاجه انا حره انت اي ال مدايقك

زين بغضب : لا انتي مش حره انا لما شوفت صورك معاه عقلي جن وكان ممكن ارتكب جريمه وقتها

وعد بعصبيه : وانت مين ادالك الحق تدخل ف حياتي اساسا

زين بغضب : عشان بحبك

وعد بعصبيه : ا…..
وبعدين استوعبت الكلمه فسكتت وارتبكت وبصت الناحيه التانيه
__________
ف الڤيلا

كلهم متجمعين

آيسل : وبعدين بقى انا مسكتش مسكت التعبان وقطعته بإيدي قطعتين

حسناء بإشمئزاز وطت على والدتها وقالت : انا زهقت ياماما هي هتفضل تهبد كتير كدا

والدتها : بصراحه انا جالي صداع معرفش اي الرغي دا كله

آيسل : احكيلكوا بقى قصتي مع العقارب مره وانا..

تميم قاطعها : آسيل اي رأيك نكمل بكرا علشان حاسس ان دماغي وجعتني

والدته وحسناء وكلهم ف نفس الوقت : اه ياريت

آيسل : زهقتوا بسرعه كدا دي تاسع قصه بس احكيها

تمام خرج من اوضته راح ناحيتهم لقاهم ماسكين دماغهم م الصداع

قعد وشد واحده من التفاح واخد قطمه وهو بيقول بسخريه
: مالكوا دا لسه الأيام جايه كتير

آيسل قامت من مكانها راحت جمبه وقالت
: تمام انت مسمعتش القصص بتاعتي تعالى احكهملك

تمام بنظرة قرف : ارجعي مكانك تاني

آيسل بإحراج خدت بعضها ورجعت مكانها

جده بتعب : أنا هاخد حاجه للصداع وانام

مديحه : وانا كمان خدني معاك يابابا

قام الجد ومديحه دخلوا اوضهم

فضل تمام وتميم وحسناء وآسيل

حسناء : أنا كمان هقوم …
فجأه بيقاطعها دخول وعد وزين

تمام اول لما شاف وعد داخله عليهم قال

: كملت اوي كدا بقو بلوتين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى