رواية حكاية شمس الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سلمى سمير
رواية حكاية شمس الجزء الحادي والعشرون
رواية حكاية شمس البارت الحادي والعشرون
رواية حكاية شمس الحلقة الحادية والعشرون
ترجع شمس للعزبة وتري الماذون وهو يبارك ليزن علي اتمام زواجه وتراه ويذهب لينتظر نزول شجون اليه ويرفع طرحتها من علي وجهها وينحني يقبلها لتقع مغمي عليها_______
ويسمع يزن صوت زوج عمتها وهو يصرخ عليها ليترك شجون ويذهب لها يحاول يفوقها وبسبب العيون المتصلته عليهم يحملها بين ذراعيه ويصعد بها الي غرفتهم ويطلب من شجون ان تصرف المعازيم وتشكرهم________
وبعد مرور بعض الوقت تفوق شمس وتنظر حولها وتري نفسها في غرفتها ويزن واقف امامها ببدلته السودء التي تظهره كنجم سينمائي من نجوم هوليود لتنتفض وتهب من علي الفراش وتحاول تقوم من علي الفراش الا ان الدوخه تضعف مقاومتها ليجلس يزن بجوار ويطلب منها الرقود مره اخري والاسترخاء لظهور الاجهاد والاعياء علي محياها__
تبكي شمس وتنظر له بحزن…..انت هنا ليه وليه ماخدتس عروستك وروحتو اكيد مش هتسيبها وتفضل جمبي في ليلة زفافكم ميصحش يا عريس عيب في حقك ______
يضحك يزن بسخرية ……… لا طبعا بس انتي مراتي وليكي حق عليا زيك زيها ولازم اطمن عليكي قبل ما امشي مع عروستي الحبوبه مش من وواجبك عليا اطمن عليكي الاول ولا ايه وينظر لها بضيق… بس مكنش في داعي لتمثيلها اللي عملتيها علشان تخربي حفلة زفافي علي كل حال المعازيم بسبب تمثليتك البايخه مشيو لما عرف انك مراتي الاول قالو اكيد غيرانه وينحني عليها بغيظ …. بجد غيرانا عليا يا شمس لسه قلبك بيحس بالحب ليا زي زمان ولا ٣ سنين من الجواز انهكته ونسته حبك ليا وغيرتك عليا ويري دموعها تنهمر يبعد عنها ويعدل بدلته …. بتبكي ليه مش انتي اللي كنت عايزه كده يارب تكوني حسيتي بغلتطك في حقي وحق نفسك وحق الغلبانه اللي واقفه بره وعايزه تدخل تطمن وتسلم عليكي قبل ما نمشي انا وهي واظن كفاية انك خلفتي وعدك ليها وموقفتيش جمبها في ليلة زفافها ______
تصيح شمس بفزع….. لا متخلهاش تدخل خدها وروحو مكان ما انتو رايحين سيبني ارتاح كفاية وجع قلبي علي حرماني منك وانت ما صدقت واتجوزتها يلا روح ليها اتهني معاها وسيبني في حالي وتضع يدها ع وجهه وتبكي بحرقه _____
ينحني عليها…. بقي انا اللي غلطان في الاخر واجبارك ليا ومنعك لنفسك عني علشان اتجوز وحدة غيرك تلبي متطلباتي كزوج كل ده وتقوليلي في الاخر ما صدقت ماشي يا شمس انا هسمع كلامك واتهني مع عروستي لاني عريس والليله ليلة زفافي علي عروستي اللي انتي اختارتيها وحتكون ام ولادي
ويتركها يزن ويذهب الي الباب ويفتحه وتسمعه بيقول ادخلي يا شجون شمس فاقت ويلا خلصي علشان اتاخرنا____
تدخل شجون وتجلس بجوار شمس وتحضنها …. انا اسفه ليكي يا شموستي ظلمتك بسوء ظني فيكي وياريت تسامحيني لاني هاخد يزن منك شويا بس انتي قلبك كبير وهتغفري ليا مش كده يا شموشه ______…
تحضنها شمس وتبكي وتنظر ليزن بعيون باكيه… وينظر لها يزن بغضب وغيظ وتشوفه بيجذب شجون من حضنها بحدة وياخدها ويخرج ويقولها وهو بيقفل وراه الباب …..خلي بالك من نفسك سلام يا حبي ._._._._._._._._._._
________________&&&&&&
يخرج يزن من الغرفه ويغلق خلفه الباب بقوة تعبير عن غضبه وحنقه عليها لاجباره علي الزواج من شجون وتسمع شمس صوت الزغاريد والسيارة وهي تنطلق …..
وتدفن شمس وجهها بين يديها وتبكي بحرقه حتي تتعب وترقد ودمعتها علي خدها لا تعلم كم من الوقت نامت وهي علي هذه حتي سمعت صوت يزن وهو يهمس لها في اذنه
…. كذابه كذابه كل كلامك ليا كذب حتي حبك ليا كذب تهز شمس راسها غير مصدقه ان يزن معاها فعلا وليس حلم وتستدير له لتتشابك عينيه في عينه وتري فيهم غضب عارم وتشيح بنظره عنها لشعورها ان سبب غضبه هو حرمانه من عروسته في ليلة زفافهم واكيد شجون طلبت منه يعود لي__
تحاول تنهض الا ان يزن يثبتها… نامي راحه فين يا كذابه
تصيح فيه شمس بعصبية ……انا مش كذابه ولا عمري كنت كذابه تسمح تقولي كذبت عليك في ايه علشان افهم____
يشبك يزن صوابع يده في بعضهم ويطقطقهم ….. قولتي انك بتحسيني اول ما بدخل البيت وانا دخلت وطلعت وغيرت ورقدت جمبك وانتي ولا هنا ايه فقدتي احساسك بيا زي ما فقدتي حبك ولا كنتي بتكذبي عليا يا مدام شمس___
ترتبك شمس وتنظر له وتراه فعلا بملابس النوم ….. هو انا نمت كتير اووي كده هو النهار طلع ولا ايه طيب لو كده ليه سيبت مراتك ولا هي جت معاك وتنظر له وتري الغموض في عينيه ولا تستطيع ان تستوضح حقيقه ما اتي به لها____
يضحك يزن وتهدء ملامحه ويبتسم لها بحنان….انا فعلا سيبت مراتي ورجعتيلها بسرعه ما صدقت سلمت شجون
لجوزها وجيت اشوف مجنونتي واكشف كذبها_____
تصرخ شمس فيه…. بطل الكلمه دي انا مش كذابه انا من التعب وحزني علي خسرتك نمت محستش بنفسي ثم ايه سلمت شجون لجوزها هو مش انت جوزها _____
يشدها يزن لحضنه ….. هتموتي من غيرتك عليا وعايزاني اكون لغيرك علشان تموتي رسمي ايه مش ناويه تعقلي بقي انا خلصت من شجون وجوزتها لصاحبي نادر اللي كان بينهم مراسلات واتصالات من ورايا وهو سبب فسخها لخطوبتي مش انا زي ما كنت بحسب ونزلت مصر علشان تتعرف علبه اكتر وهو اسبوع وطلب ايدها وطلبت منها متبلغكيش باسمه علشان تبقي مفاجاءة ليكي لكن لان عقلك مركز اني انا اللي هتجوزها تجاهلتي كل كلامها وحسبتيها بتتكلم عليا حتي النهاردة وهي بتقولك سئت الظن بيكي كنت بتقول انك اتهربتي من الوقوف جمبها وهي ملهاش حد بعد سفر جدتي انا قولتلها انك تعباني مصدقتش لكن لما اغمي عليكي علي بابا البيت ظنت انك جاي تحضري الحفله رغم تعبك وبعدها طلبت السماح منك لظلمها ليكي و لانها هتاخدني علشان اوصلها هي وعريسها لعش الزوجيه وقالت ان قلبك كبير وهتسامحيها كنتي بتحسبيها هتاخدني منك كزوج مش اخ محتاجه ليه يكون جمبها و يطمن عليه وهو بيسلمها لجوزها وحياتها الجديدة ها ارتحتي ولا اقول تاني يا حرمي المصون ناويه تدبري ليا جوازه تانيه أمتي وتجربي وجع فراقي ولا اقتنعتي اننا لبعض علي الحلوة والمرة مهما حصل_______
تحضنه شمس بقوة …. يعني انت متجوزتش شجون و انا وبس اللي مراتك اه يا يزن انا فرحانه اوووي اووي وخلاص انت مش محتاج تتجوز علشان يكون ليك اولاد يا يزن ويحضنه بقوة وتصرخ فيه بفرحه ……انا حامل يا يزن اخيرا انا حامل وولادك هيكونو مني زي ما اتمنيت وبتحلم _____
يبعد يزن عنها وينظر لها بحيرة….. مبروك بس ازاي حامل وانا امبارح جيت انام بحضنك وكنت مشتاق ليكي جدا قولتيلي مينفعش لانك في ميعادك الشهري ايه كنتي بتضحكي عليا يعني كذبتي علشان تهربي من حقوقي الزوجيه عليكي كنتي بتدفعيني للزواج وكاني مشاعري ميته وسهل اكون مع غيرك جسد وبس.. للاسف يا شمس انتي كسرتي فيا حب كبير كان ليكي لوحدك كنتي بتضحي بيا علشان طفل صغير لسه هيكبر ومحتاج للحب والحنان مش حب اتولد وكبر وعاش علي الثقه والاخلاص وانتي دمرتي حبي لما اصريتي علي اني اخونك واخون مشاعري ومبادئ وفي الاخر بتقوليه عادي وانتي فرحانه انك حامل وان ولادي هيكوني منك زي ما كنت بتمنا حسيتي بيا يا شمس حسيتي قد ايه مينفعش اكون لغيرك واولادي مقبلش يكون غير منك______
ويروح يقف قرب الشباك اتمني اللي في بطنك يقدر يصلح اللي خربتيه في علاقتنا يا ام ولادي المستقبليه ____
تقوم شمس من فراشها وتذهب له وتحضنه بقوة من ظهره

وتبكي وتحاول ترضيه …. انا اسفه كنت غبيه مش هنكر انك كنت اشجع مني ووجهة المشكله بعقلانيه عني لكن انا اتهورت وفكرت في سعادتك علي حساب نفسي وحساب حبنا الكبير مفكرتش في الجرح اللي جرحته ليك وجرحته لنفسي قبلك
انا مش هطلب منك الغفران لان قلبك اكبر من انك تغضب عليا وتاخد ايده تضعها علي بطنها وحياة ابننا اللي بيكبر جوايا عايزك تديني فرصه اثبتلك اني كنت بضحي بنفسي لسعادتك مش بضحي بيك وبحبك انا بعشقك يا يزن وحياتي من غيرك جحيم صدقني انا كنت ميته لحد ما عرفت اني حامل حسيت ان ربنا بيكفائني لاني مكنتش انانيه فيك لكن خلاص من النهاردة هكون انانيه وطماعه فيك لابعد حد ممكن يخطر في بالك او تتصوره ممكن تديني الفرصه دي علشان اصلح غلطتي ولا لسه حاسس اني مستحقهاش وان جرحي ليك اكبر من انك تغفره لمجنونتك ______
يستدير لها يزن وينظر لعيونها ….. ويتحدث اليها بفتور انتي فعلا غبيه وجودك في حياتي اعطاني سبب للحياة حياتي من قبلك كانت متاهه كانها غابه مظلمه وباردة كأن الشمس لم تزورها يوما وقلبي كان يسكنه الجليد ظهرتي انتي في حياتي نورتي دنيتي وخرجتيني من المتاهه واذبتي الجليد وسكنتي قلبي مكانه فبثبت فيا الروح اللي ماتت وحبيت الحياة لانك فيها كل ده عايزاني اضحي بيه علشان طفل يحمل اسمي هو انا لو ربنا كان كاتب عليا العقم او حرماني من الانجاب كنتي هتتخلي عني وعن حياتي معاكي هقولك انا … لاء عارفه ليه لاني واثق فيكي وفي حبك لكن انتي اللي فقدتي ثقتك بيا وبحبي وعشقي ليكي وده ذنب لا يغتفر يا شمس مش حملتي في طفلي اللي بتظني انه كل امنيتي____
لكني مش سعيد رغم انه منك لانك جرحتي كبريائي كرجل وارغمتيني علي شئ ضد ارادتي وكنت ممكن ارضخ لطلبك وتخسريني للابد للاسف اللي رجعك الحمل مش احساسك بخسارتي وان غصبك ليا كان غلط يا شمس اسف مش قادر اسامحك او اغفرلك وصدقيني حتي شوقي ليك فتر وانتهي _______________
ويزيحها من امامها ليبعد عنها لكنها تحضنه بقوة وتقبله
وتلف ذراعيه حول رقبته ….. مش هتهرب مني ومش هتنازل عنك تاني بتقول شوقك ليا فتر وانتهي وانا هثبتلك انه موجود ورا قناع اللامبالاة اللي متمسك بيه وتشده لحضنه وتحاول تثيره بسلسلة قبلات وهو لا يتجاوب معها وتحاول وتحاول وتاخد ايده وتطلع علي الفراش تشده ليرقد بجوار ولكنه يعطيه ضهره.ويقول لها…. نامي يا شمس مبروك الحمل يا حبي وربنا يجعله ولد صالح يدعو لنا تصبحي علي خير__
يغمض عينه وشمس تحس انها فعلا كسرت قوة حبه لها تكتم حزنه وتبكي علي نفسها وعلي فرحتها بحملها اللي ظنت انها هتسعد لكن انعدام ثقتها فيه ضيع فرحتهم سوا____
وتحاول تنام لكن خسرتها ليزن تؤرق نومها وتفكر ازاي هتقدر تصلح اللي عملته في نفسها وترجعه لها وتتقلب يمين وشمال وصوت بكائها لا يتوقف_______
يستدير لها يزن….. ها وبعدين مش هنخلص ولا ايه اسمعي انتي مينفعش معاكي غير حاجه واحده تسكتك خالص ويقوم من علي الفراش ويخلع منامته وينظر لها وهي تحس الذعر وتهب واقف وتذهب له… انت رايح فين مش هتخرج يا يزن لو فيها موتي انت ليه عنيد كده مكنتش اعرف انك صعب تسامح فين حبك ليا معنديش رصيد عندك يشفع لي ……
يمد يده ينزع منامتها ويقول لها بغموض…. ….محدش فينا هيروح لمكان غير علي فراش الزوجيه وهنحتفل بحملك وبرجوعك لعقلك….. عندك مانع اقتحم حصونك وادك كل قلاعك وانتزعك من عالمك لادخل بيكي عالم المتعه والاثارة ويحملها بين يداه ويرقدها علي الفراش بعشقك يا مجنونه بس حبيت اديلك درس علشان تعرفي تحفظي علي الي ربنا وهبه ليكي وتفكري الف مره في تضحياتك وانا بقي هعرفك انا ليكي ايه وهكون ايه في حياتك طول عمرك ومتطلباتي اللي حرمتيني منها شهر وزيادة هاخدهم منك جمله وهيطلع عينك ويضمها لصدره ويقبلها بنهم وشوق وشمس تدفن راسها في صدره العاري وتستنشق عبير جسده الرياضي وتتلمس شعيرات صدره بشفاتيها وتقبلهم لتزيده اثارة ويعتليها وينظر لها مستعدة لجوله في بحر عشقي ليكي ولا خايفه علي حملك تخسرية من قوة شوقي اللي ممكن تأذيكي____
تضمها شمس ليها…. عندي استعداد اخسر ايه حاجه في الدنيا الا اني اخسرك تاني لثانيه كلي ليك استمتع بيا ومتعني معاك في دنيا العشاق وتحضنه بقوة… اوعدك مفرطش فيك بعمري كله يا احن واعظم زوج بالدنيا بعشقكك__
ليسكتها يزن بقبله امتص فيها روحها وسحبها الي عالم من السحر والخيال بعشقه وحبه لها النادر الوجود….
_________________&&&&&&
وبعد مرور ثلاث شهور تعود وصال هانم لمصر ويذهب يزن ليستقبلها بالمطار وبكل لهفه تسال…. بجد شمس حامل في ثلاث تؤام يعني بتعوضنا عن السنين اللي محملتش فيها بحمل ثلاثه مره واحده_______
يضحك يزن….. والله يا تيته الدكتور مستغرب قال ان فيه عامل وراثه لكن ان هرموناتها تكون بالقوة دي واول حمل يكون في ثلاثه مش بتحصل كتير ومتتخيليش انها في اول الخامس وبطنها كبرت زي اللي هتولد بقت كرنبه هانم___
تدفعه جدته في كتفه…احترم نفسك ومتقولهاش كده الحامل بتكون حساسه جدا من اي كلام بينتقد شكلها ومظهره ثم كفاية انها تعبانه فيهم انت واجب تدلعه وتقويها علي حملها برعايتك ليها ومدحها باستمرار وتاكد عليها دايما ان حبك ليها بيزيد وعمرها ما هيقل بسبب تغير شكلها فاهم ولا لاء___
يضحك يزن ويرد علي جدته…. متقلقيش من ناحية بحبها هفضل احبها حتي لو بقت فيله او سيد قشطه واذا كان علي الدلع اهو بحاول حملها مش مساعدني خالص دي علي ما تولد عايزة شرطي مرور ينظم سيرها ويخلي الطريق من امامها ويقهقه بضحكه عاليه شمس لو سمعتني دلوقتي هتقتلني بس بردك بموت فيها وفي اولادنا اللي بتحملهم لانهم منها متقلقيش يا تيته شمس دي نعمه ربنا عوضني بيها عن حاجات كتير وانا بحمد ربنا وبقدر نعمته عليا جدا _______
تحضنه وصال …. ربنا يباركلك فيها انا اول ما شفتها شفت امك فيها واتمنيتها تكون زوجتك وربنا حقق امنيتي وبقت مراتك وهتكون ام اولادك باذن الله المهم طمني علي شجون عامله ايه مع جوزها مش عايزها تعاني في حياتها كفاية اللي شافتها من اخوها وامها اللي هجروها_____
يتنهد يزن بعصبيه…. ياريت يا تيته متجبيش سيرتهم هي مرتاحه جدا من غيرهم وبصراحه نادر ابن حلال وبيحاول بكل الطرق انه يسعدها ولسه امبارح خبرتني انها حامل يعني علي اخر السنه هيكون عندك ٤ احفاد ويمكن شجون تنافس شمس وتجيب ٣ او اربعه ويضحك________
تضحك وصال علي ضحكه…. بتقول فيها كل شئ ممكن بس انت بطل تريقتك دي قدام مراتك لتاخد علي خاطرها منك ويلا علشان مشتاقه ليها هي وشجون اووي___
ويركبو السيارة ويصلو لبيت المزرعه وكانت بانتظارها شجون وجوزها وشمس اللي بطنها بارزه جدا رغم انها في الشهر الخامس… وتدخل وصال وتحضنها وتوصيها انها متتحركش وتبارك لشجون علي حملها ويتجمعوا لاول مره من شهور علي السفره ويتاكدو ان جدتهم صحتها اتحسنت جدا بعد الرحله العلاجيه اللي قامت بيها وكمان لفرحتها بخبر حمل شمس___
_____________________&&&&
وتمر الشهور سريعه ويزيد دلع شمس علي يزن مره تصحيه من احلي نومه وتطلب منه يدخن سجاير لانها نفسها تشمها
ويصعق يزن من طلبها الغريب…. انتي مجنونه انا مش بدخن اصلا وكمان ده خطر علي الاجنه وثالثا هو في واحد منهم ناوي يطلع شمام ولا حاجه وعايز بعمل دماغ من وهو في بطنك ولا وضعك ايه انتي ووحمك الغريب____
تصيح في شمس بدلع….. يوه يايزن هو وحمي غريب عليك دول ثلاثه وكل واحد وليه دماغ انا عايزه اشم دخان سجاير وانت حر لاما تدخن لتنزلني علي اي قهوة اشم سيجارتين وارجع تختار ايه تشرب بنفسك ولا اروح اشم___
يمسكها من رقبتها …. يعني عايز تضري صحتي علشان خاطر اللي في بطنك ثم واحد فيهم شمام ذنب الاتنين اللي معاه ايه اسمعي وخليكي ام ديمقراطيه ومشي رائ الاغلبيه واتنين علي واحد يكسبو الشمام اللي في بطنك ايه رايك في الحل ده يلا حبيبتي اهدي ونامي وياريت تبطلي وحمك المجنون ده شكله طالعلك طاقق زي امه______
تخبط في كتفه … مليش دعوة مش هعرف انام غير لما اشمع ريحة سجاير المرادى وبس يا يزن وحياتي عندك_____
يصيح فيها… وحياتك عندي ما في سجاير انا مش هضر اتنين علشان واحد شمام انخمدي ونامي بطل ما اطرده بره البيت وانتي معاه مهو شغل جنان في جنان بقي ____
تضحك شمس وتحضنه …. اهون عليك خلاص انت تكسب
ويحضنها ويناموا بعد ما الكل صحي علي صوتهم ويضحكو علي شمس اللي هتجنن يزن وعلي قلبه زي العسل_____
وبعد مرور ٨ شهور واسبوعين علي حمل شمس يصحي يزن علي شمس وهي بتعض فيه وبتصرخ بالم ….
الحقني يا يزن شكلي بولد______
ينهض بزن بسرعه ويلبس ثيابه ويحملها وينزل لتحت ويطلب من الدادة انها تصحي جدته علي ما يركب شمس السيارة
وفعلا تنزل وصال وتروح معاها المشفي ويدخل بيها وهو حاملها بالعافيه لبروز بطنها الكبير ___
وياخدوها منها لغرفة الولادة وينتظر هو في الخارج بقلق
وتحضر شجون ومعاها زوجها وتحضنها جدتها بحنان
وتقول لها…. ايه جابك مفيش حامل بتحضر ولاده يا حبيبة جدتك يلا يا نادر خدها للعزبه واستنونا هناك واول ما شمس تولد بالسلامه هنتصل نطمنكم____
تربت سجون علي كتف جدتها …. مش هطيق يا تيته دول اول احفاد للعيله وكلنا لازم نكون في استقبالهم وكمان عايزه اطمن علي شمس بنفسي انا هقعد وهفضل هادية____
وفي اثناء حديثهم يسمعو صوت مولود يعقبها بدقائق صوت التاني وبعد ربع ساعه يسمعو صوت الثالث ويتهلل اسارير يزن وتحضنه جدته ويبارك ليه نادر وشجون___
يبتسم لهم يزن بفتور…. المهم نطمن علي شمس هي غابت ليه مش ولدت خلاص لكنهم يتصدم حين يسمعون صوت لطفل رابع وينظر يزن لجدته ويساله بحيرة…. ايه ده هو في حد بيولد مع شمس جوه ولا ايه ___
تضحك وصال…. لا شكل شمس ولدت اربعه مراتك ارنبه ربنا يعينك علبهم وتضحك شجون ونادر … اربعه مره واحده حاسب تعملها تاني كده هتعمل فريق كورة في حملين___
يرتبك يزن …. ازاي الدكتور قال ثلاثه الرابع ده جه منبن
وتخرج الممرضه ومعاهم احد اسرة البيبي وتقوله مبروك
ربنا رزقك بثلاث اولاد وبنت زي القمر يتربو في عزك____
يحدق يزن فيها … انتي بتقولي اربعه طب ازاي
يخرج ليه الدكتور وهو مبتسم… اكتشفنا طفل في كيس لوحده في ثلاث تؤام متماثلين وطفل في كيس لوحده وهو اكبرهم حجما وكان خلفهم علشان كده مظهرش في السونار واحب اطمنك ان المدام صحته ممتاز الف مبروك____
تتهلل اسارير وصال… مبروك عليك يا ضي عيني اكيد دي بركة دعاء امك وابوك ليك ودعائي ليك بالذرية الصالحه
واخيرا هيتملي البيت علينا بالاولاد والاحفاد__
يحضن يزن جدته… عارفه يا تيته ماما من يومين جبيتلي هدية في الحلم وقالتلي دي هدية من ربنا حافظ عليها بحياتك ولما فتحت العلبه لقيت ثلاث خواتم واسورة جميله وقالتلي وهي بتديني الاسورة دي حياتك ودنيتك الحلوة ___
تيته انا هسمي البنت حياة والاولاد هسميهم باسماء الملايكه
مالك ورضوان وعبد الرحمن ايه رايك ____
تبتسم جدته ليه في فخر…. فعلا هما ملايكه صغيرين واسمائهم جت معاهم ربنا يباركلك فيهم
وتخرج شمس من غرفه الولادة ويذهب وراه يزن ويقبل راسها ويقولها ..علي ايدك ربنا نور حياتي يا شمس عمري وباولادك الا باذن الله هيكونو ذراية صالحه هتنوري اخرتي بدعاهم لينا ربنا يباركلي فيكي وفيهم
وتبارك ليهم وصال وتسعد شمس ان ربنا اعطاهم طفل رابع كانه مكافاءة علي صبرها
و يمزاحها يزن اكيد الاخير ده هو الشمام اللي كان عايز يشم سجاير شكله المفتري اللي فيهم باين كده
تضحك شمس…. هيجيب الافتري من مين وابوه قلبه ابيض زي الفل وجدته الكبيرة ونبع الحنان وانا اغلب من الغلب
يحضنها يزن بحنان..كفاية طيبتك وروحك الحلوة وحب الغير
ويحضرو الاولاد لتراهم شمس وتشوف الطفل الكبير واللي مش مشابهم ليهم… تقوله اكيد ده هنسميه عبد الرحمن
لانه مكشر وغصبان كانه قابض الارواح فعلا ليك حق هيطلع المفتري اللي فيهم ويضحكو كلهم علي ملامح الطفل
الغاضبه لصراخ اخواته كانه عايز يأدبهم ويسكتهم ___
والي هنا وتنتهي حكاية شمس التي لعبة الصدفة دور كبير في رسم حياتها للافضل وتتغير من النقيض للنقيض لتعيش مع يزن الزوج الحنون احلي ايام عمرها بعد ان رزقها الله باربع اطفال اصبحو شباب متعلمين ومثقفين وذرية صالحه لامهم وابيهم وفعلا كان عبد الرحمن اقواهم شخصيه وحكمه وقاد امبرطورية ابوه وجده باقتدار وتفاني وحب مع اخواته ***
__________________&&^&&&&&
#تمت بحمد الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية شمس)