روايات

رواية حكاية زهرة الفصل العشرون 20 بقلم شيماء منير

رواية حكاية زهرة الفصل العشرون 20 بقلم شيماء منير

رواية حكاية زهرة البارت العشرون

رواية حكاية زهرة الجزء العشرون

حكاية زهرة
حكاية زهرة

رواية حكاية زهرة الحلقة العشرون

جيهان وزهره خرجوا الجنينه
زهره كان قلبها هيوقف ياترى عايزاها في ايه
جيهان وقعدت على احد المقاعد
جيهان لزهره واقفه ليه اقعدي
زهره وقعدت بتوتر
جيهان:طبعا انتي عايزه تعرفي انا عايزك في ايه
زهره وحركت رأسها بالايجاب
جيهان:عايزه افتح معاكي صفحه جديده
زهره بصتلها بتعجب
جيهان وكملت بس دا طبعا عشان ابني وعايزاها يعيش في راحه وهدوء
زهره وحركت رأسها بتفهم
جيهان:وكمان بديكي فرصه تثبتلي عكس اللي جوايا
زهره:انا عارفه انك مفكره اني ضحكت عليه او استغلته ليا انا وبنتي بس والله دا ما حصل مش هنكر اني كنت محتاجله بس هو اللي قرر كل حاجه
جيهان وجوها عارفه ان ابنها قرراته من دماغه: عموما انا مش بفتح في الكلام اللي احنا فيه دا بقى امر واقع انا عايزه راحة ابني وهدوء البيت دا..
زهره:وانا مش بحب المشاكل وبحب اعيش في هدوء
عدى اسبوع
والجو هادي نوعا ما
في يوم كان مصطفى وجيهان وزهره وجنا
نزل حسام ومريم
وكان شكلهم خارجين
حسام:مساء الخير
الجميع :مساء النور
جيهان :خلاص هتمشوا
حسام:ايوه ياماما
جيهان:سلامي للكل هناك
مريم:يوصل يا خالتو
جنا:انا عايزه اخرج معاكم
زهره:عيب كدا يا جنا بابا هيبقا يخرجنا
مريم:والله فكره ايه رايك يازهره مناخدها معانا البنت تقريبا مش بتخرج كتير
زهره:لا عشان مش تضايقكوا هنبقا نخرجها
مريم:اولا مش هضايقنا ثانيا احنا رايحين عند ماما اهو حتى تغير جو شويه
جيهان:فكره يازهره خليها تغير جو
زهره بصتلهم بحرج
زهره :طيب هرن على مازن واعرفه
الكل بصلها بتعجب
حسام:ليه ترني ماهو انتي عارفه اهوه
مصطفى:سيبها على راحتها ياحسام..قومي يابنتي عرفي جوزك
زهره قامت واخدت الموبيل ورنت على مازن
مازن رد بعد الرنه التانيه
مازن وبيتنفس بطريقه عاليه ايوه يازهره
زهره باستغراب: مالك في ايه؟
مازن:مفيش بتمرن في ايه انتوا كويسين؟؟
زهره:اه تمام الحمدلله ..بشمهندس حسام ومريم كانوا رايحين عند مامتها وعايزين ياخدوا جنا معاهم
مازن بضيق خفيف:ليه؟؟
زهره بتوتر من طريقته مش عارفه بيقولوا تغير جو وكدا
مازن:من صاحب الفكره دي اصلا
زهره:مريم
مازن:ماشي.. بس لو هيبتوا هناك لا
زهره:مش عارفه
مازن:طيب اديني حسام
زهره واتحركت لمكان ماهما موجودين
زهره:مازن عايز يكلم حضرتك يابشمهندس
حسام واخد الموبيل
حسام :ايوه يامازن
مازن:ايوه يا حسام انتوا هتباتوا والا هترجعوا
حسام:هتفرق يعني؟؟
مازن:ايوه لو هتباتوا بلاش تاخد جنا
حسام:لا احنا هنتغدى ونرجع
مازن:تمام …
بعدها زهره جهزت جنا وراحت مع حسام ومريم بيت نبيل
بعد كدا زهره استاذنت من مصطفى وجيهان وطلعت اوضتها
في بيت نبيل
سوزي:ايه النور دا
حسام:تسلمي ياخالتو البيت منور بيكم
سوزي بابتسامه لا بقا دا منور بجنا
مريم:اه طبعا جوجو دي حبيبتي
نبيل:تعالى ياحسام نقعد انا وانت شويه في البلكونه
حسام وقام وقف تمام
نبيل:هاتولنا القهوه بره
سوزي:حاضر
جنا :انا عايزه اطلع البلكونه
سوزي:روحي ياقلبي وانا هجبلك العصير بتاعك هنا
جنا اتحركت وراحت اتجاه البلكونه
سوزي:شكلها هادي
مريم:اومال لو شوفتي زهره متحسيش بوجودها اصلا
سوزي:ياااه للدراجادي
مريم:ايوه ياماما وغلبانه جدا
سوزي:معقول؟؟
مريم:اهوه انتي في يوم هتقابليها بجد والعلاقه بينها وبين مازن عكس ما كنا متوقعين خالص خالتو جيهان اعترفت كدا بنفسها
سوزي:ازاي يعني؟؟
مريم:علاقه غريبه الحاجه اللي هو يوافق عليها تتعمل اي حاجه يقول عليها لا خلاص متتعملش حتى لو فيها روحها خلاص تصدقي ما خرجتش من البيت من يوم جاءت دا كله بسبب ان هو مش فاضي ممنوع تخرج غير معه
سوزي:دا ايه العيشه دي
مريم:اه بجد انا جبت البنت تقريبا من يوم جاءت وهي بتروح الروضه وترجع على البيت واخرها تطلع الجنينه صعبت عليا
سوزي:ربنا يصلح حالهم يابنتي وهي اهلها فين؟؟
مريم:تقريبا ماتوا من زمان وملهاش حد
سوزي:امم عشان كدا….
________________________
مازن رجع من الشغل
كانت زهره قاعده في الاوضه بتتصفح في الموبيل
مازن:مساء الخير
زهره حطت الموبيل وقامت قابلته مساء النور حمدلله على السلامه
مازن:الله يسلمك يا قلبي..انا هدخل اخد شاور
زهره:تمام اطلب العشاء
مازن وهو يتجه للحمام:اه ياريت
زهره وطلبت العشاء من الشغالين
ومازن خرج من الحمام واكلوا مع بعض
_______________________________
في بيت نبيل
الكل كانوا قاعدين
دخل عمر اللي كان جاي من بره
عمر:السلام عليكم
الجميع وعليكم السلام
عمر:ياهلا والله البشمهندس حسام هنا والاستاذه مريم
حسام وقف وسلموا على بعض
نبيل :ياسلام متقولش واحشين بعض وانتوا طوول اليوم مع بعض في الشركه
حسام:لا بجد انا مشوفتوش النهارده
عمر وهو بيسلم على مريم اه بجد مشوفتوش
عمر وهو بيبص لجنا بابتسامه ايه دا مش تقولوا في ضيوف
سوزي بابتسامه دي احلى ضيوف .
سوزي وهي بتبصله بمعنى:.تبع مازن
عمر بصلها بتفهم وخصوصا انه طبعا شاف جنا قبل كدا
عمر بابتسامه منوره يا احلى ضيوف
جنا بابتسامه طفوليه ووبراءه اتكلمت انت عمو اللي كنا قبالناك في الماركت
عمر وابتسم على ذكاءها
حسام:سوبر ماركت ايه؟؟
عمر:دا حوار كدا بعدين هقوله ليك
عمر قعد معاهم وفضلوا يتكلموا في امور مختلفه
__________________
في المساء
في فيلا المنشاووي
في الجنينه
كان مصطفى وجيهان وكمان مازن وزهره
قاعدي سهرانين بيتكلموا
سمعوا صوت عربيه داخله الفيلا
كانت عربية حسام
حسام وفتح لمريم باب العربيه
االي نزلت هي وجنا
حسام ا عطى المفاتيح للبواب عشان يجرچها
جنا وجريت على زهره وحضنتها
وكمان حضنت مازن
مازن:قلبي اللي واحشتني
جيهان:انبسطي ياجوجو
جنا بحماس ايوه ولعبت مع انكل عمر جيمز كتير بس هو فاز عليا كتير انا المره الجايه هفوز عليه
مازن:ماشاء الله هو في مره تانيه كمان ايه القرارت السريعه دي
مريم:ههههههههههه بجد بابا قال لازم تيجي معاكم كل مره
مازن:طيب يلا ياست جوجو عندك روضه بدري
زهره وقفت
زهره:تصبحوا على خير
طلع زهره ومازن وجنا
_’ __________
فات شهر
والامور عاديه
جيهان بفرح:الف مبرووك ياروحي اخيرا هيبقى عندي حفيد
مريم بابتسامه:الله يبارك فيكي ياخالتو
حسام:دي حامل في شهرين ياماما يعني ٧شهور بس وهيبقا موجود
جيهان بفرح:ان شاء الله ياحبيبي
زهره بابتسامه وهي تقترب من مريم مبرووك يامريم
مريم:الله يبارك فيكي يازهره عقبالك
زهره ابتسمت بخفه
جيهان :احنا لازم نخرج النهارده ونحفتل وكمان نعرف مازن ونقوله اكيد هيفرح اووي
في المساء
الكل جهز عشان هيتعشوا في احد المطاعم
حسام ركب هو ومريم وجيهان في عربيته لان مصطفى طلب منهم انه عايز يرتاح ومش هيخرج معاهم
وزهره ومازن وجنا في عربية مازن
وصلوا المطعم
زهره كانت عارفه المطعم دا ومش بس كدا دا اشتغلت فيه كمان وكانت بتاخد فيه مرتب حلو اووي لانه مطعم 5ستار بس عمار اتسبب انه تمشي منه
دخلوا كلهم وكانوا حاجزين تربيزه
قعدوا كلهم وطلبوا العشاء
الكل كان فرحان لمريم وحسام
مازن بمرح:ان شاء الله هيبقا ولد وانا اللي هربيه
حسام:انسى انا اتهبلت
مازن:والله !!بكره تشوف دا هيبقا حبيب عمو
الكل قاعد بيسمع وبيضحكوا
الاكل وصل وبدؤوا يأكلوا
بعد شويه
جنا:ماما عايزه اروح التوليت
زهره:ماشي تعالي
مازن:طيب ثواني هاجي معاكم
زهره قربت منه بصوت هامس متقلقش انا كنت بشتغل هنا وحافظه المكان هنا
مازن:تمام
زهره اخدت جنا وراحت على التوليت
خلصوا ورجعوا
وهما راجعين
صاحت جنا:مستر اسامه
اسامه وبص على الصوت وهو رجل اربعيني
اسامه بابتسامه خفيفه جنا
جنا وقربت منه :ازيك يامستر
اسامه:ازيك ياجنا
زهره وقربت منهم :جنا
جنا :تعالي ياماما دا مستر اسامه بيديني ماث
زهره بابتسامه خفيفه اهلا بحضرتك
اسامه بيمد ايده اهلا بحضرتك
زهره :اسفه مش بسلم
في الوقت دا مازن قام اللي كان مراقب الموقف من بعيد
اسامه بغزل ماما عسوله اوي ياجنا
زهره بصتله بصيق وعدم ارتباح
جنا ببراءه اه ماما حلوه
اسامه وهو بيبص لزهره من فوق لتحت اه حلوه
في الوقت دا زهره بصتله بضيق وقالت عن اذنك
واخدت جنا واتحركت مازن قابلهم
مازن:ايه واقفين تتسهروا
زهره بتوتر دا مدرس جنا كان بيسلم عليها وكدا
مازن:ما انا عارفه …يلا نرجع التربيزه
زهره كانت مضايقه من اسلوب المدرس دا وكانت نفسها تقول لمازن بس خافت يعمل مشكله
خلصوا عشاء وشربوا بعدها كل واحد المشروب اللي بيحبه
وركبوا عربيتهم
مازن كان سايق بجنون اووي
زهره:مازن سوق براحه شويه انا بخاف
مازن وشدها لحضنه تخافي وانا جمبك يا زهرتي
زهره وابتسمت بخفه وبصت للطريق بخوف
حمدت ربنا ان جنا ركبت مع حسام
في عربية حسام
جيهان بضيق شوف اخوك سايق بجنان ازاي
حسام:تهور
جيهان ومسكت الموبيل ورنت عليه بس مردش
جيهان:بضيق مش هيرد ..انا عارفه
مازن بعت عنهم بمسافه كبيره ووصل الفيلا قبلهم بمده طويله
طلعوا غرفتهم
زهره دخلت الحمام
عشان تاخد شاور
بعد شويه خرجت
اتخضت لما مازن حضنها من الخلف
زهره:ايه مازن خضتني
مازن وهو يقربها ليه وحشتني
زهره: :وانت كمان وحشتني
مازن ودور وشه ليه والتهم شفتيها بقبله……
________________
فات اسبوع
زهره كانت ماسكه الموبيل
موبيلها رن برساله على الواتس وكانت من رقم غريب
(انا بحبك اوووي)
زهره شافت الرساله ومردتش
جاءت رساله تانيه
(ليه مش بتردي انا من يوم ما شوفتك وانا بحلم بيكي )
زهره شافت الرساله ومردتش

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية زهرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى