روايات

رواية حكاية زهرة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم شيماء منير

رواية حكاية زهرة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم شيماء منير

رواية حكاية زهرة البارت الثامن والعشرون

رواية حكاية زهرة الجزء الثامن والعشرون

حكاية زهرة
حكاية زهرة

رواية حكاية زهرة الحلقة الثامنة والعشرون

اتجنن
قالت هذه الكلمه وهي تكلم صديقتها و تبدل ملابسها في المطعم
هاله بدهشه: قولتله كدا ؟!!! ايه اللي حصل
زهره :لاقيته هيتعصب وتقريبا فعلا هيقتلني قليل لو عمل كدا وقفت تاكسي وركبت وجيت على هنا
هاله بضحك:اه ياجبانه
زهره:المهم وصلتي جنا
هاله:ايوه وصلتها ولاقيتك مرنتيش عليا اخدت تاكسي وجيت خوفت اتاخر وقولت يمكن تتصالحوا والموضوع يطول
زهره :تفتكري بسهوله كدا
هاله:ليه انتي ناويه على ايه؟؟
زهره :ومين قال اني ناويه على صلح
هاله:ليه هتخلعيه بجد
زهره :لو عاند ممكن اوصلها لكدا
—————————-
اخر النهار
زهره وهاله كانوا مروحين
خرجوا كان مازن واقف قصاد المطعم
هاله من بين اسنانها هو عرف منين مكان المطعم
زهره:تفتكري مشي ورا التاكسي
هاله :اممم ممكن
مازن كان واقف وساند على العربيه
اول ما شافهم
قرب منهم
مازن:مساء الخير
زهره وبصتله بصمت
هاله:مساء النور
مازن:عايز اتكلم معاكي شويه
زهره:انا اللي عندي قولته الصبح
مازن وبص لهاله ورجع بص لزهره
زهره:هاله صاحبتي ومش بخبي عنها حاجه
مازن وبص لزهره بغضب
زهره اتوترت بس حاولت تبين عكس دا
هاله:طيب انا هشتري حاجه من الصيدليه دي وارجع
هاله واتحركت من مكانها
مازن:اعتقد ان في بينا خصوصيات مينفعش تبقى على الملأ كدا قدام اي حد
زهره:مفيش خصوصيات بتجمعنا اعتقد الصبح قولتلك على اللي فيها
مازن:اه الكلمتين اللي قولتهم وجريتي دوول
زهره بشجاعه مزيفه انا مجرتش انا كان عندي شفت وخوفت اتاخر
مازن:اممم طيب يازهره طلاق مش هطلق وابقى وريني بقا هتخلعني ازاي
زهره:سهل اووي وانت عارف
مازن:ماشي اعمليها كدا وشوفي انا هعمل ايه
زهره:وانت زعلان ليه انت مش اخر مره قدام باباك ومامتك تطردني وقولت انك مش عايزني
مازن:انتي عارفه إن الحوار دا ليه ظروفه بجد كنت هتجنن لما قريت كلمة مراتك بتخونك وشوفت الصور والفيديوهات
زهره :كنت سألتني الاول وتسمعني
مازن:مش عارف مش هنكر اني تسرعت في كل حاجه بس بجد انا بحبك ومش قادر اعيش من غيرك
زهره وبتتحرك من مكانها:وانا بطلت
مازن وماسكها من ذراعها بطلتي ايه تحبني؟؟
زهره وبعدت ايده لو سمحت متلمسنيش اتفقنا نتكلم من بعيد لان انا محدده موقفي
مازن وضغط على شفايفه بضيق وهو بيبصلها
زهره وحست انه هينفجر فيها خلاص بقا انا همشي مش هينفع اوقف هاله اكتر من كدا وكمان عشان متأخرش على جنا
مازن:هي فين صحيح؟؟؟
زهره :في البيت
مازن بضيق:سيبها لوحدها في البيت
زهره:لا طبعا مع طنط عايده مامة هاله
مازن: اهم حاجه تكون البنت متعوده عليها
زهره :اه متعوده وبعدين انت مالك بنتي وانا حره فيها
مازن بصلها ورفع حاجبيه بدهشه من طريقتها
زهره وضغطت على شفايفها بحرج لانها عارفه هو بيحب جنا قد ايه وبيخاف عليها
في اللحظه دي
مازن اخد الموبيل من ايدها
زهره بضيق:هات الموبيل
مازن وهو بيفتحه ويكتب رقم عليه اكيد طبعا هدهولك اومال هطمن عليكي بعد ما تروحي ازاي
زهره بضيق:هعملك بلوك
مازن بعد مارن على نفسه وظهر رقمها عنده متقدريش وابقا اعمليه كدا يا زهره
………………………….
في بيت نبيل
مريم:حقها ياعمر زي كل البنات تعمل سيشن وبعدين هي قبلت ان مفيش خطوبه وهي وافقت
عمر:انا مش حابب حوار السيشن والتلامس واحنا لسه مش متجوزين
مريم:طيب براحه وفهمها وجهة نظرك وبراحه شويه بصراحه سامعك وانت متعصب وانت بتتكلم معها
عمر:ماشي هحاول واشوف كدا
مريم:هقوم اشوف ماما بتعمل ايه في المطبخ
عمر بهزار يابنتي اقعدي في جمب ببطختك دي
مريم:دا قمر دا كفايه انه بن المنشاويه
عمر:ياسلام على الغرور انتي اتعديتي منهم
مريم:لا مسمحلكش دي مش غرور دي ثقه
عمر:اه عارفها الثقه دي
مريم:اه صحيح ما انت خاطب من المنشاويه خود بالك بقا من كلامك
عمر:اه طبعا انا اقدر اعمل غير كدا
مريم وسابت عمر وراحت لسوزي في المطبخ
مريم:اساعدك في ايه ياماما
سوزي:تساعديني ايه لا ارتاحي انتي خالص
مريم:والله ياماما انا مرتاحه على طول
سوزي:يارب ياحبيبتي يكملك على خير
مريم:يارب ياماما انا بتجيلي مغصه كدا بتتعبني اووي
سوزي:طيب نروح للدكتور
مريم:حسام قالي كدا بس كدا كدا عندي كشف بعد يومين..
ـــــــ_ــــــ__ــــــــــــــ_ـــــ_ـــ
عدى اسبوع
هاله:مالك في ايه؟؟
زهرة:مش عارفه حاسه اني داخيه شويه
هاله:من ايه طيب نروح نكشف
زهرة:انا حاسه انه حوار الانيمياء دا انا معملتش تحليل من زمان
هاله:لايبقا نحلل يازهرة
زهره:ان شاء الله هحلل
ــــــ————
عند عمر كان بيتكلم هو ومريم
مريم:يعني خلاص اتفقتوا على كتب الكتاب
عمر:ايوه وكدا اعملها السيشن اللي هي عايزاها
مريم:تمام الحمدلله ربنا يتمم بخير ياقلبي
عمر :يااارب
وبعد كدا كتبوا الكتاب وعملوا خطوبه في بيت فتون على الضيق زي ما كان ماتفق معها
ــــــــــــــــــــ
في وقت متأخر من الليل
مريم:ااااه الحقني ياحسام انا تعبانه
حسام وقام وشغل النور بفزع في ايه؟؟
مريم بتوجع مش قادره وجع في بطني
حسام بقلق:وجع ايه بس دا انتي لسه هتبدائي السابع بكره
مريم بصراخ:مش عارفه مش قادره
حسام:طيب يلا نروح المستشفى
مريم بوجع وخوف كلملي ماما
حسام:حاضر بس قوومي اساعدك تلبسي
حسام وجهزها وراح خبط على جيهان
جيهان وفتحتله
جيهان:ايه ياحبيبي انتو كويسين
حسام:مريم تعبانه اووي ياماما
جيهان بخضه مالها؟؟
حسام :مش عارف تعبانه وبتعيط انا جهزتها وهاخدها على المستشفى
جيهان :على ماتنزلها هكون جهزت
حسام اخد مريم ونزل
كان مازن لسه راجع من بره
مازن:مالكم في ايه؟؟
حسام:مريم تعبانه شويه وهاخدها المستشفى
مازن وقرب منهم بقلق ليه مالها؟؟؟
حسام بزعل:تعبانه والله يامازن
مازن:طيب مستنين ايه يلا هجيب عربتي ونروح المستشفى
حسام:ماما نازله بس عشان تكون معها
سمعوا صوت جيهان
جيهان وهي نازله على السلم انا جاهزه اهوه
وركبوا كلهم عربية مازن
ووصلوا المستشفى
الدكتور كشف على مريم
وقال لازم تدخل عمليات
ودخلت عمليات
بعد نص ساعه
الدكتور خرج
حسام قرب منه وجيهان ومازن
حسام:طمني يادكتور
الدكتور باسف:للاسف الولد مات هو كان النبض ضعيف وكان عندنا امل ننقذه بس للاسف مقدرناش اهم حاجه دلوقت الام لان لو كان مات في بطنها كان هيسبب لها تسمم وتتأذي
مازن وغمض عينه بوجع على اخوه
جيهان ومسكت ذراع حسام وضغط على كتفه بحنو
حسام بوجع:اهم حاجه طمني على امه
الدكتور:الحمدلله كويسه وان شاء الله هتبقا احسن بس ياريت اما تفوق تكونوا جمبها عشان نفسيتها
جيهان:اكيد طبعا مش هنسبها
الدكتور :عن اذنكم
واتحرك
في الوقت دا وصل عمر وسوزي ونبيل
سوزي وقربت منهم :في ايه مريم مالها؟؟
جيهان:اطمني ياسوزي كويسه
سوزي:ايه اللي حصل ياحسام في ايه انا مكلماه بالليل كويسه
حسام:الحمدلله اهم حاجه هي كويسه
سوزي:ليه ايه اللي جرى
جيهان بحزن:الولد مات
سوزي بخضه ووجع على بنتها:ياحبيبتي يابنتي ومريم عامله ايه اتأذت؟؟
جيهان:متقلقيش الحمدلله هي كويسه الدكتور لسه مطمنا
سوزي ببكاء ياقلبي يابنتي دي لما تعرف هتتقهر
جيهان:بعد الشر عليها من القهر ليه يعني الحمدلله انها جاءت على قد كدا وهي كويسه وربنا يعوضهم تاني
إن شاء الله دول لسه في بداية عمرهم
سوزي ببكاء ياارب
جيهان:احنا عايزين اما تفوق نوصلها الموضوع براحه عشان متتعبش مننا
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
الصبح
هاله:يعني هتروحي تعملي تحاليل
زهرة:اه مش لازم اجي الشغل النهارده
هاله:تمام ابقي طمنيني
زهرة:حاضر
————————–
سوزي:ياحبيتي بطلي عياط انتي من وقت ما جوزك قالك وانتي مش مبطله عياط
مريم ببكاء:ابني خلاص ياماما دا انا كنت بحلم اني اشوفه
سوزي:يانور عيني دا قضاء ربنا ان شاء الله هيعوضك
جيهان:ايوه ياحبيبتي هيعوضك والله
مريم من بين دموعها ياارب
ــــــــــــــــــــــــــــ
فى احدى مراكز التحليل
زهرة بصدمه:حامل!!!!! انت بتقول ايه دي اكيد مش نتيجة تحليلي
الدكتور:لا يافندم نتيجة حضرتك وشكل حضرتك في حمل متقدم وبعدين لازم تكشفي عند تخصص لان حضرتك الانيمياء مش حلوه ولازم تتعالجي
زهرة بتوتر:انا عايزه اعيد التحاليل تاني
الدكتور:تحت امرك زي ماتحبي
….
مساء في بيت هاله
هاله:يانهار ابيض ٤شهور يازهره وانتي مش حاسه
زهرة:انا بجد اتفاجاءت لما الدكتور قالي وهو بيكشف انه ٤شهور
هاله:بجد كنتي فين انتي بقالك شهرين سايبه الفيلا الشهرين اللي قبلهم دول كنتي فين بجد
زهرة:يابنتي والله حوار الصعيد دا وانشغلت بجد معرفش ازاي ما حستش
هاله:هههههههههه والغريبه ان بطنك مش ظاهره خالص
زهرة:ايوه فعلا فاكره في جنا
هاله:دا تنتي كنتي منفوخه في جنا اووي
زهرة:فعلا
هاله:المهم البت جوجو اللي هتفرح
زهرة:متجبيش سيره قدامها او قدام اي حد
هاله:ليه اوعي تكوني ناويه متعرفيش جوزك
زهره:ايوه
هاله بضيق:ايوه ازاي ولحد امتى مينفعش
زهره:اما اشوف نفسي هتوصل ل ايه
هاله:هو انتي لسه حاطه في دماغك موضوع الطلاق دا
زهره بصتلها وسكتت
هاله:لازم موضوع الحمل دا يخليكي تغيري رائيك لان حرام بجد البيبي اللي جاي يرتبى بعيد عن باباه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية زهرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى