روايات

رواية حكاية حب الفصل العشرون 20 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الفصل العشرون 20 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب البارت العشرون

رواية حكاية حب الجزء العشرون

رواية حكاية حب الحلقة العشرون

_ساكت لية يا باسم…….قول ان اياد كويس و هيخرج من هنا كويس
_لا يا رنا اياد مش كويس
_يعني اية اياد مش كويس يا باسم…….انت وعدتني انك هتعمل كل اللي تقدر عليه علشان اياد يخرج كويس يا باسم……..قولي انك نفذت وعدك ليا يا باسم علشان خاطري
_الحكاية مش حكاية وعد يا رنا………انا عملت كل اللي اقدر عليه بس الرصاصة كانت قريبة اوي من القلب وكان ممكن ميوصلش لحد هنا اصلا يا رنا…….العملية كانت صعبة اوي وانا عملت كل اللي اقدر عليه علشان اخليه عايش لحد اللحظة دي………بس دا مش معناه انه كويس بالعكس هو تعبان اوي………اياد دخل في غيبوبة وربنا وحده اللي يعلم اذا كان هيخرج منها ولا لا……..ادعوله يا جماعة لان موته او حياته مش ب ايد حد فينا دلوقتي حياته دلوقتي في ايد ربنا وبس افتكر انك فاهمة كلامي كويس يا زنا
_يعني اية………يعني اياد ممكن يروح مني……..دا جده مكملش يومين ميت…….دا انا مش قادرة استوعب موت جمال

 

علشان يحصل حاجة ل اياد…….. يا رب بلاش هو يا رب ……..هو لسة صغير ولسة قدامه الحياة طويلة بلاش تاخده علشان ابنه لو عايز تاخد حد خدني انا يا رب………سيبه علشان ابنه اللي محتاجله دا وخدني انا انا………انا خلاص شبعت من الدنيا دي ومبقتش عايزاها لكن هو…….هو لا هو عنده ابنه وحبيبته اللي بيحبها خدني انا يا رب بلاش هو
كانت بتتكلم بصوت عالي من وسط عياطها……..قربت منها وهي بتعيط وبتحاول تهديها وبتحاول تبين هدوءها
_تيتة……..تيتة حبيبتي………اهدي علشان خاطري…….صدقيني اياد هيكون كويس انا واثقه من كدة………هيرجع لينا ويكون كويس وبينا وانس كمان هيكون كويس و هينام في حضنك انهاردة
_ازاي بس يا بنتي……..هترجعيه ازاي وانتي مش عارفة مين اللي خطفه
_لا يا تيتة انا عارفة……..وانس هينام في حضنك انهاردة………دا وعد مني وهنفذه حتي لو الثمن حياتي
_اية اللي بتقوليه دا يا رنا………انا اكيد مش هسمحلك تخاطري بحياتك يا بنتي
_دا ابني يا بابا لو مخاطرتش بحياتي علشانه هخاطر بحياتي علشان مين
_لا يا رنا اوعي تعملي كدة………انا اه عايزين انس يرجع بس دا مش معناه اننا نضحي بيكي
_متقلقوش ان شاء الله خير……..ربنا مش هيسيبني ولا انا ولا انس ………ولا اياد ان شاء هنبقي كلنا كويسين ان شاء الله
_رنا لو سمحتي عايزك
هزيت راسها ب حاضر………مسكت في ايديها وقعدتها وخلته يقعد جمبها……..بعدت عنهم وقربت مني
_نعم يا باسم
_رنا انا كُنت عايز

 

_انا اللي كُنت عايزة اشكرك يا باسم………انت حقيقي اخ عظيم………رغم اني رفضت حُبك ليا كذا مرة وكُنت قليلة الذوق معاك كتير بس اول ما احتاجت ليك جيت ووقفت جمبي وساعدتني علشان عارف اني مش هقدر اعمل عمليه اياد………انا حقيقي مش عارفه اشكرك ازاي يا باسم
_تشكريني علي اية يا رنا دا واجبي ك دكتور اللي كان لازم اعمله انا معملتش حاجة
_عارفة انه واجبك بس آنا حبيت اني اشكرك………انت كُنت عايز تقولي اية
_كُنت عايز اقولك اني……..اني مش هسيبك يا رنا ولا انتي ولا انس ……..بلاش تفهميني غلط انا اقصد اني مش هسيبكم لحد ما اياد ان شاء الله يقوم من الغيبوبة اللي هو فيها ويكون كويس و متقلقيش علي انس انا هفضل معاكي لحد ما يرجع
_شكرا يا باسم وقفتك جمبي دي انا عُمري ما هنساها ابدا……..بس انا مش عايزة حد يساعدني علشان ارجع ابني انا هقدر ارجعه بنفسي
_بس يا رنا انتي مش عارفة مين اللي خطفه وعايزين اية وبعدين انتي ناسية ان اللي خطفوه هما اللي عملوا لاياد كدة
_وانت عرفت منين ان هما نفس الناس اللي عملوه في اياد كدة يا باسم
_اكيد يعني يا رنا هما نفس الناس مهو مش معقول انس يتخطف واياد يضرب بالنار في نفس الوقت ويكون شخصين مختلفين اكيد اللي عمل كدة واحد

 

_الله اعلم يا يونس يمكن كلامك يكون صح ويكونوا هما نفس الشخص ويمكن لا انا معرفش حاجة عن اللي عمل كدة في اياد بس لو عرفته او عرفت اي حد من اللي ساعده في الموضوع دا هيكون حسابه معايا انا علشان اللي عمله معايا ومع ابو ابني وابني دا
سابتني ومشيت………حسيت انها فهمت حاجة من طريقة كلامها وللحظة حسيت بخوف انها تعرف ان كان ليا يد في الموضوع ………الحقيقة انا مش عارف انا ازاي قبلت بكدة ولا ازاي رضيت اني أذي بني ادم علشان مصلحتي………ازاي طوعت نور و وافقتها علي كدة انا عُمري في حياتي ما فكرت بالطريقة دي ولا تخيلت اني هيجي يوم عليا وافكر التفكير دا………انا اه بحبها ويمكن نفسي تكون ليا بس ……..بس مش لدرجة اني اقتل علشان اوصلها مع اني و واثق انها بتحبه ولو عرفت اني السبب في اللي حصله دا هتكرهني وحتي مش هتشوفني ك اخ ليها زي ما هي معتبرة اني اخوها دلوقتي………انا فعلا ندمان علي اللي عملته بس ……….بس دا مش هيغير حاجة دلوقتي انا غلطت ولازم ادفع ثمن غلطتي ……..سواء انا او نور اللي ساعدتني في كل دا
“نور”
كُنت ببعد عنه وانا ماسكة المسدس وموجهه ناحيته بس هو كان بيقرب مني بهدوء………ايدي بدات تترعش وبدات اتكلم ب خوف……..بس مكنش خوف منه قد ما هو خوف عليه
_ابعد يا امير……..انا مش عايزه أذيك

 

_خايفة كدة لية يا نور……..مش انتي اللي قولتي انك هتخلصي مني زي ما عملتي مع اياد ……….فرصتك جاتلك انك تخلصي من الدليل الوحيد اللي هيدخلك السجن
_انت عارف كويس اني بحبك وعُمري ما هاذيك يا امير
_اومال رافعة المسدس في وشي لية يا نور……..قتلك ليا هيكون الحل فعلا………هتخلصي من الشخص الوحيد اللي مش عايز يشاركك في جريمتك واللي لو سبتيه هيبلغ عنك انتي وباسم وانا كمان هخلص من عذاب الضمير اللي انا فيه واللي من حُبي ليكي يا اختي مش قادر اني ابلغ عنك
اتكلمت بصوت عالي وانا بعيط
_ابعد يا امير بقولك………سيبني في حالي…….اه
في لحظة واحدة كانت رصاصة خرجت من المسدس ناحيته………مش عارفة ازاي دا حصل وازاي الطلقة خرجت من المسدس في لحظة……….وقع علي الأرض في وسط الدم………بصيت عليه وهو في الارض رميت المسدس ورجعت خطوة لورا وانا بهز راسي ب لا………نزلت جمبه علي الارض وانا في صدمة من اللي حصل……..دا كان خلاف بسيط بينا ازاي وصل بينا اني اقتله……..بدات اتكلم بصوت واطي
_امير………امير انت كويس مش كدة………قوم يلا يا امير قوم وانا هصالحك…….قوم يلا بلاش هزارك البايخ دا
الباب بدا يخبط جامد……..قومت بسرعة وانا هدومي كلها دم فضلت باصة علي الباب ورجعت بصيت ليه وهو علي الارض……..فضلت واقفة في مكاني وباصة ناحيته وانا ساكتة ومش بتكلم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى