روايات

رواية حكاية حب الفصل السادس 6 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الفصل السادس 6 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب البارت السادس

رواية حكاية حب الجزء السادس

رواية حكاية حب الحلقة السادسة

_كُنت فين من امبارح ……..عمال اكلمك انا ورنا وانت مش بترد
_مكنتش فاضي يا جدو…….كُنت مشغول
_ممكن اعرف كُنت مشغول في اية
_كُنت مع نور
_نور مين
_نور خطيبتي القديمة يا جدو……..نسيتها ولا اية يا جدو
_انت ايه اللي يخليك تقابل البنت دي تاني
_علشان بحبها…….بصراحة نور ندمت علي اللي عملته معايا وطلبت مني اني اسامحها وانا بصراحة لسه بحبها……..وقولت اديها فرصة تانيه
_انت اكيد اتجننت

 

_اية الجنان في اللي بقوله يا جدو……..اه نور غلطت بس ندمت علي غلطتها معايا دي ……..وبعدين احنا مش ملايكة يعني……..كلنا بنغلط و بنندم علي غلطنا…….وطالما انا لسة بحبها يبقي اية المانع اني اديها فرصة تانية ونرجع تاني لبعض……..انا ورنا اطلقنا ومبقاش في حاجة تربطنا ببعض خلاص……..يعني انا حر اعمل اللي انا عايزه وهي كمان حرة
في لحظة لقيت جدو ضربني بالقلم…….بصيتله بصدمة وانا مش مصدق انه عمل كدة……..جدو عمره ما مد ايده عليا من وانا صغير…….مكنتش متخيل انه ممكن يعمل كدة في يوم…….فضلت ساكت ومش قادر اتكلم……..بدا يتكلم وانا واقف بسمع ليه
_انا شكلي غلطت لما فكرتك راجل عاقل…….سايب مراتك اللي بتعمل كل حاجة علشان ترضيك وبتحبك ورايح للي باعتك زمان و دمرتك……..انت متستحقش حُب رنا ليك ……..انت مينفعكش غير اللي اسمها نور دي………لانك انت وهي شبه بعض………كُنت فاكر انك هتفهم غلطك وتعقل بس لا……..انت بتزيد في الغلط ومبقاش حد بيهمك……….انا مش عايز اشوف وشك تاني غير لما تعقل وتفهم انك ماشي في الطريق الغلط……..ولحد ما تفهم دا مش عايز اشوف وشك ولا اسمع صوتك حتي
فضلت واقف بسمعله ومش قادر حتي اني ارد عليه………انا عارف ان كل كلمة هو بيقولها صح وعنده حق فيها……..انا فعلا مستحقش رنا ولا استحق حُبها ليا……..انا غلطت في حقها
خرجت من البيت وانا مش عارف اروح فين ……..فضلت ماشي في الشارع بحُزن……..رجوعي لنور مش علشان انا لسة بحبها او سامحتها……..انا هرجع لنور لان انا شبهها………نور خانتني وكسرت قلبي وانا عملت كدة مع رنا……..رنا تستحق الاحسن مني وعلشان كدة انا لازم ارجع ل نور……..ساعتها رنا هتفقد الامل في اني احبها او نرجع تاني………اتبعتلي رسالة……..فتحت التلفون وكانت منها…….فتحتها وبدات اقراها
“تعال واقعد مع بابا وانهي كل حاجة معاه……..هو لحد دلوقتي فاكر اننا اتخانقنا خناقة عادية ……..مش قادرة اقوله اننا اتطلقنا…….وفي حاجة كمان لازم تعرفها……..انا حامل”

 

مهتمتش غير ب اخر كلمة………مكنتش مصدق نفسي……..يعني انا هبقي اب……..كُنت حاسس ب احساس غريب………كُنت فرحان اوي ومش مصدق اني اخيرا هبقي اب………اخدت تاكسي وروحت بسرعة عند عمي
“نور”
_قولتلك انه م هيصدق انه يرجعلي
_مكنتش متخيل انه يوافق بالسرعة دي
_دا ماخدش خمس دقايق وفي الاخر قالي انه موافق انه يرجعلي
_المهم دلوقتي ……..اتفقتوا علي اية
_ولا حاجة………قالي انه هيجي من تاني يتقدملي ويطلب ايدي من بابا وهنعمل الفرح بعد شهرين
_انا حقيقي مش مصدق……..اياد عمره ما كان بيسامح بالسهولة دي
_علشان بيحبني…….بيحبني وحياته كانت وحشه من غيري ………ومصدق اني ارجعله تاني…….كلها شهرين وهخليه يكتبلي كل حاجة هو بيملكها ب اسمي واكون انا صاحبة كل حاجة
_بلاش الثقه الزيادة دي……..انا خايف اكيد اياد وراه حاجة……..اصل اكيد اياد مش هيسامحك بالسهولة دي
_غبي…….سامحني علشان غبي ……..فاكر اني فعلا ندمانة واني اتظلمت لما سيبته و روحت لخالد واني بحبه بجد…….لكن اللي هو ميعرفهوش اني عمري لا حبيته ولا هحبه………انا كل اللي يهمني الفلوس وبس……..غير كدة مفيش حاجة تهمني
_طيب هتعملي ايه في جده دا
_لو علي جده انا اقدر اخلص منه بسهولة………الاهم من جده بقي هي مراته……..مراته اللي لازم نخلص منها في اقرب وقت …….ومحذش يقدر يعمل كدة غيرك انت
_انا!……..عايزاني اعمل اية مش فاهم
قعدت وحطيت رجل علي رجل…….بصيت ليه وانا علي وشي ابتسامه
“رنا”

 

_عاملة اية دلوقتي يا حبيبتي
_الحمدلله يا بابا
_اياد لسة متصلش
الباب خبط
_خليك انت يا بابا انا هفتح
قربت من الباب علشان افتح……..كُنت عارفة ان هو اللي بيخبط…….وقفت قدام الباب…….اتنهدت بحُزن…….فتحت الباب ولقيته قدامي…….فضلت باصة عليه وساكتة……..رغم كل اللي عمله معايا وشكه فيا بس مقدرتش اكرهه……..لسة بحبه واول ما شوفته فرحت………فضلنا باصين لبعض…….بابا خرج من الاوضة
_اهلا يا اياد ……..اتفضل
دخل ……قفلت الباب ودخلت وراه
_تشرب اية يا اياد
_شكرا يا عمي…….انا كُنت جاي علشان اخد رنا ونروح
_هي رنا قالتلك الخبر الحلو
_ايوة يا عمي ……..من ساعة ما عرفت وانا طاير من الفرحة
_الف مبروك يا حبيبي……..ربنا يجيبه بالسلامة ويتربي في عزكم ان شاء الله
_يا رب يا عمي…….مش يلا يا رنا ولا اية
فضلت باصة ليه وانا مش فاهمة حاجة
_بس

 

_بس اية يا رنا……..معقول اجي لحد عندك علشان اصالحك وانتي مترديش …….ينفع كدة يا عمي
_لا يا ابني مينفعش……..اياد جالك لحد عندك يا رنا علشان يصالحك……..لازم تسامحيه……..حتي علشان ابنكم اللي جاي دا
_بس حضرتك متعرفش هو عمل اية يا بابا
_مش مهم هو عمل اية…….المهم انه جاه لحد هنا علشان يصلحك……..انا هدخل اعملكم حاجة تشربوها عقبال ما تتكلموا…….ربنا يهدي الحال
سابنا ودخل المطبخ…….بصتله وبدات اتكلم بعصبيه
_انت لية مقولتش اننا اتطلقنا…….واية جاي ترجعني دي
_مانا رجعتك خلاص يا رنا…….اكيد مش هخلي ابني ولا بنتي يتربوا بعيد عن حد فينا……..احنا دلوقتي مينفعش نفكر في نفسنا……..في حد تاني لازم نفكر فيه
_اية اللي انت بتقوله دا…….انا لا يمكن ارجعلك ابدا
_يعني انا اللي هموت وارجعلك …….مانا زي زيك مش طايق اني اشوف وشك حتي
_اومال رجعتني لية
_قولتلك علشان ابننا ……..انا مش عايزه يجي الدنيا يلاقي ابوه وامه متطلقين ويعيش حياة صعبة

 

_انت مريض صح……..مش معقول تكون بتتكلم جد يعني……..انت طلقتني علشان بتشك فيا وفاكرني بخونك…….جاي دلوقتي تقول رجعتك علشان ابننا
_طلقك!
بصينا ل بابا اللي كان واقف مصدوم…….رجعنا بصينا لبعض واحنا مش عارفين نقول اية او نعمل اية
_اية اللي انا سمعته دا……..ساكتين لية متتكلموا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى