رواية حكاية حب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رنا سليمان
رواية حكاية حب الجزء الحادي والعشرون
رواية حكاية حب البارت الحادي والعشرون
رواية حكاية حب الحلقة الحادي والعشرون
_لسة بتحبيه يا رنا رغم اللي عمله فيكي
_مش ب ايدي يا جدو………انا نفسي انساه وانسي حُبي ليه بس مش عارفة………بالعكس انا كل ما بقول اني هنساه وهبطل احبه الاقي نفسي بفكر فيه…….مش قادرة امنع نفسي اني احبه ولا قادرة ابطل افكر فيه
_يبقي تحاولي تديله فرصة تانيه يمكن المرة دي علاقتكم تكون افضل
_وهو فين بس يا جدو………هو احنا نعرف عنه حاجة ولا مكانه فين علشان اديله فرصة تانيه ولا لا
_هيرجع دا حفيدي وبقولك هيرجع وهيرجع علشانك انتي
_علشاني انا ازاي بس حضرتك نسيت هو قال اية اخر مرة اتقابلنا فيها……..انا حكيتلك انه مكنش طايق يشوفني حتي
_فاكر………وفاكر بردو انه قالك انه حبك بجد وحبك اكتر من حبه لنور كمان وعلشان حبك بجد يبقي هيرجع ………هيرجع وهو ناسي كل حاجه انتي عملتيها في حقه وهيجي يطلب منك فرصة تانيه بينكم علشان تقدروا تصلحوا اللي فات………وساعتها القرار هيكون ب ايدك انتي ياما تقبلي وتديله فرصة تانيه ياما ترفضي وتبعدي وانا معتقدش انك هتقدري تعملي التانيه………انتي ممكن لما يرجع تعاقبيه علي بُعده عنك دا وساعتها انا هقف جمبك واساعدك هلي عقابك ليه دا………والاستاذ اللي في حضنك دا هيكون في صفك هو كمان
ابتسمت وبصيت ليه وهو نايم في حضني
_مقررتيش هتسميه اية صح
_مش عارفة……….ماخدتش القرار لسة……..كُنت ناوية ان حتي لو انا وهو متطلقين كُنا هنقعد ونفكر مع بعض ل اسم ليه بس هو مشي من غير ما يعرف اني هكمل الحمل
_طب اية رايك تسميه انس
_دا اسم حلو اوي يا جدو………خلاص انا هسميه انس علشان الاسم حلو اوي
_كويس انه عجبك……..يا رب هديتي كمان تعجبك
_هدية…….هو حضرتك جبتلي هدية
_طبعا…….مش انتي جبتيلي احلي هدية في الدنيا وخلفتي ابن حفيدي اللي مليش غيره……..لازم انا كمان اجبلك هدية تفكرك بيا لما اموت
_بعد الشر عليك يا جدو ربنا يديك الصحة وتفضل جمبنا دايما
_اللي ربنا عايزه هيكون يا رنا……..اتفضلي دي هديتك
مد ايده اللي كان فيها علبة صغيرة………سيبته علي الكنبة ومديت ايدي اخدتها منه……..فتحت العلبة ولقيت فيها سلسة ذهب عليها حرف A
_جبتلك سلسلة عليها اول حرف من انس لاني عارف انك هتوافقي علي اسم انس
_ربنا يخليك ليا يا جدو……..شكلها حلو اوي
_خليكي لابسة دايما يا رنا……..واعرفي دايما اني بعتبرك زي اياد ويمكن اكتر كمان……..انا لما طلبت منك انك تتجوزي اياد ف دا علشان كُنت عارف ان والدك راجل طيب وكويس وواثق من تربيته فيكي ولما عرفت انك بتحبي اياد اصراري زاد اني اخليكم تتجوزوا علشان حُبك ليه اللي عارف انه هيغيره للاحسن انا عُمري ما كُنت عايز حاجة وحشة تأذيه يا رنا وكل حاجة كُنت
بعملها كانت علشان مصلحته ابقي قوليله اني بحبه واني حاولت علي قد ما اقدر اني ابعد عنه اي حاجة هتأذيه حتي لو كان هو بيحب الحاجة دي بس دا علشان انا بحبه والله ……..يمكن انا مش هلحق اقوله وانتي اللي هتقدري تقوليله الكلام دا
_لا يا جدو ان شاء الله انت اللي هتقوله كل الكلام دا مش انا انت وعدتني انك هتفضل معانا علشان تخلي بالك من انس وانا مش هسيبك تمشي وتسبنا
مسكت في ايده وابتسمت طبطب علي ايدي وهو ساكت وباصص في الارض
فوقت من سرحاني علي صوتها وهي بتتكلم
_دكتورة رنا انا دخلت حضرتك هنا من ورا دكتور باسم ولو عرف ممكن
_متقلقيش يا هالة انا خمس دقايق بس وهخرج ومحدش هيحس بحاجة
_ارجوكي بلاش تتاخري عن خمس دقايق علشان دكتور باسم ميتكلمش معايا لاني دخلتك هنا
_قولتلك متقلقيش يا هالة انا وعدتك وهوفي بوعدي بس انا محتاجة خمس دقايق بس وهخرج
_تمام……..عن اذنك
خرجت وسابتني…….اول ما مشيت بصيت ليه ومسكت في ايده وبدات اتكلم وانا بعيط
_اياد انا عارفة انك سمعني ……….وعارفة كمان انك هتكون بخير وهتخرج من هنا في اقرب وقت……..اياد انا خايفة ومش قادرة ابين اني قوية اكتر من كدة من ساعة اللي حصل دا وانا بداري ضعفي قدامهم وبحاول اكون قوية قدامهم لكن انا مش كدة ……..انا محتاجة انك تكون جمبي انا في موقف صعب ومش عارفة اني اتصرف………نور خاطفة انس وهي اللي عملت فيك كدة………طالبة مني اني اديها كل حاجة ب اسمي جدو سابها علشان اقدر ارجع ابني في حضني ياما هتقتله وانا الحقيقة مش عارفة اتصرف ازاي………لو كُنت جمبي كُنت هرجع انس انا وانت لكن انا دلوقتي مش عارفة اعمل اية اديها
الفلوس وانقذ انس ولا ابلغ البوليس ………لتاني مرة تسبني وانا محتاجة انك تكون جمبي يا اياد المرة اللي فاتت لما كُنت حامل وانت مشيت وسيبتني قبل ما تعرف اني مش هنزل الحمل وكان نفسي تكون جمبي ساعتها بس انت كُنت مشيت والمرة دي الحاجة اللي بتربطنا ببعض بتروح مني وانت بردو مش جمبي وانا مش قادرة اتصرف يا اياد……..فوق يا اياد علشان خاطري انا محتاجة ليك
الباب اتفتح مسحت دموعي وبصيت ناحية الباب لقيته واقف اتكلمت بهدوء
_اسفة اني دخلت هنا من غير ما اخد اذن من حد بس
_رنا………في مصيبة………لازم تيجي معايا حالا
_مصيبة اية…….بابا وتيتة كويسين
_كويسين المشكلة في انس ………احنا لو ملحقناش انس دلوقتي ممكن يموت
“نور”
_انا قتلت ٠٠٠٠٠٠ انا قتلت اخويا اللي عملت كل دا علشانه………انا والله ما كُنت اقصد انا كُنت بحاول ابعده عني…….انا مش عارفة ازاي دا حصل بس بس انا مكنتش اقصد
_مش هتقدري تخرجي نفسك منها المرة دي يا نور………. المرة دي مسكناكي وانتي بتحاولي تهربي بعد ما قتلتي اخوكي امير……..اخوكي اتصل بينا قبل قتلك ليه بربع ساعة وبلغ عنك ولما جينا لقيناكي قتلتليه وبتحاولي تهربي………قضيتين قتل دا غير خطفك للطفل انس ابن اياد خطيبك السابق واللي حاولتي تقتليه دا غير تهديدك ل دكتورة رنا والدة انس ………كل الجرايم دي توصلك لحبل المشنقة يا نور وانا اللي هوصلك بنفسي
شد ايدي علشان يحط فيها الكلبشات………بصيت حواليا ولقيت الكل واقف برا الشقة وبيبص عليا فضلت باصة عليهم وانا ساكتة ………زقيته بعيد عنس وبدات اتكلم
_لا……..محدش فيكم هيقدر يقرب مني انا لسة في ايدي انس واللي لو فكرتوا تأذوني هيموت ………والشخص اللي ممكن يقتله لو حس اني في خطر عُمر ما حد هيعرف هو مين او انس موجود معاه فين احسنلكم تسبوني لو فعلا عايزين انس يرجع ويكون بخير
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)