روايات

رواية حكاية حب الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الجزء الحادي والثلاثون

رواية حكاية حب البارت الحادي والثلاثون

رواية حكاية حب الحلقة الحادية والثلاثون

هبداء البارت عند مازن ومهاب الي قدام المقابر
مازن : بحزن وحشتني ياغاليه وحشني صوتك اوي اوي ياماما فينك ياغاليه تيجي تشوفي حالنا من بعدك عامل ازي .
مهاب : بحزن ومش بس حالنا ياماما احنا كلنا اتغيرنا اسف ياماما انا كنت موعدك هاخد حققك من الي ازاكي بس علشان خاطر بابا تراجعت عن الي كنت عايزه اسف ياماما بس الي اذتك خرجت من حياتنا ومحدش عارف لها مكان وله حته الشرطه قلبو عليها في كل حته ودورنا في كل مكان ومافيش ليها اي اثر خالص وانا مبقتش عارف عايز القيها علشان انتقم منها وله علشان اطمن بس انها بخير وكويسه .
مازن : كل الي نفسنا في دلوقتي انك ترجعي لو حته يوم واحد علشان نشبع منك ومن حنانك ياماما وانا اسف علشان كنت ماثر في حق مهاب زي ما وعدتك بس مكنتش عارف امنعه عن الي كان السبب في اذيتك وموتك اسف يا ماما بس كل الي هقدر اقولهولك اني هبقا في ظهر مهاب وبابا زي ما انتي طلبتي .
ودعولها وقراء الفاتحه ومشو علي البيت ودخلو البيت ومكنش حد موجود ندي وامها طلعو واية عند الدكتور ومحمود في الشركه اول ما دخلو البيت شافو حاجه صدمتهم وماكنش عرفين ينطقو منها صدمه كبيره بشكل تعالو نشوف اي هي وحده وقفه وبصالهم بحنيه متعودين عليها منها وحده كانو بيتمنو ان ترجع بس تاني علشان هي وحشتهم .
وهي مها ايوه مها .
مها : بحب وبدموع وحنيه تعالو وفتحت اديها ليهم .
وكان اول من قام من الصدمه مازن جري علي امه حضنها ازي ازي عايز افهم ازي ماما انتي عايشه انتي وقفه قدامي صح . مها : بحنيه ايوه يا حبيبي عايشه ووقفه قدامك ومافيش اي حاجه فيا .
ورجع مازن حضن امه تاني وعيط
مازن : بصوت ضعيف وحزين انتي متتخيليش السنه الي مرت علينا عشناها ازي من بعدك انا مش مصدق انك في حاضني انا حاسس اني بحلم .
مها : بحنيه يا حبيبي انا هنا جنبك وعمري ما هبعد تاني عنكم وهفضل ديما في ظهرك انت واخوك وبصت لمهاب
مها : بحنيه مهاب مش هتيجي في حضني يا عمري .
مهاب : بصدمه وصوت حزين ومهزوز انتي انتي انتي عايشه ماما انتي قدامي بجد وانا شايف انك قدامي وبص لمازن
مازن ماما قدامي بجد يعني ده مش حلم وان انا مش بتوهم صح .
مازن : بحنيه ايوه يا حبيبي ماما وقفه قدامنا دلوقتي . وجري مهاب حضن امه وفضل يبوس فيها وفي اديها ويعيط ورجع مازن حضن امه واخوه وعيط هو كمان .
مها : هش باس باس انتو الاتنين انا جنبكم ياحياتي مش هسمح بي اي حاجه تمسكم خالص انا بس عايزه تسمعوني علشان مافيش وقت لازم امشي بالليل عايزه تيجو في العنوان ده ودتهم ورقه فيها العنوان وجيبو اية ومحمود بس مش عايزه غيرهم و اوعو سعاد وندي يشمو خبر اني عايشه فاهمين .
مازن”مهاب : بستغراب فاهمين بس ليه هتمش خليكي يا ماما احنا ماصدقنا نشوفك .
مها : بغموض كل حاجه هتوضح بليل بس زي ما قولت سعاد وندي ميعرفوش بالي حصل مفهوم لازم نحط النقط علي الحروف النهارده يا له هتوحشوني لغايت بليل .
ومشت مها بسرعه من غير ما تسمع عيالها وسابت عيالها بصدمه
(وطبعا احنا كمان مصدمين معاهم بس هنعرف اي الي حصل)
وبعد شويه من الصمت جت اية ودخلت ومعاها ابنها .
اية : في اي انتو الاتنين وقفين كده ليه .
ومكنش حد فيهم بيرد عليها .
اية : في اي حد يفهمني وقفين كده ليه وفي اي مصدمين ليه . وبردو مافيش رد
كانت شايله رعد ونزلته جري علي ابوه واتشعلق في بنطلونه
والجميل ده رعد ابن ايه ومازن 👇🏻
رعد : بي برائه بابا بيبي ( حبيبي ) .
مازن : بعد ما انتباه ليهم شال ابنه انتو جيتو امتا .
اية : بستغراب من فتره وعماله اتكلم معاكم انت و اخوك محدش بيرد عليا هو في اي مالكم لقيته مكان نسمة صح .
وهنا انتباه مهاب لي حاجه هدمرو .
مهاب : بشرود وضعف نسمة وياترا هي فين بجد وراحت علي فين .
مازن : بشرود ايضا لا بس لقينا حاجه هتوضحلنا كل حاجه . اية : بعدم فهم اي مش فاهمه حاجه .
مازن : ولله انا بس هنفهم كل حاجه بليل .
وفضل الحال زي ما هو وجي محمود وبردو شاف نفس الوضع وشرود عيالو ونفس الكلام اتقال وجم سعاد وندي .
سعاد : في اي مالكم من الصبح انت وهو سرحنين ومش معانا .
مازن : مافيش ياعمتو بس احنا كنا في المقابر النهارده و علشان كده احنا سرحنين وبنفكر في كل الي حصلنا .
ندي : بهمس لمهاب مالك يامهاب في اي من الصبح انت ساكت مابتكلمش حد خالص .
مهاب : بصلها بشرود ومردش عليها .
ندي : انا بتكلم معاك من الصبح وانت مابتردش عليا ليه .
مهاب : بهدوء ندي بطلي زن علي دماغي ماشي .
وسابها وطلع الاوضه وقفل الباب .
مهاب : بحزن اي الي بيحصل انا مش فاهم حاجه وبضعف يارب ساعدني واظهرلي الحقيقه .
نروح عند نسمة :
كانت مروحا من الشغل وحده من الستات الي في المنطقه الي سكنا فيها.
الست صباح : بقرف وصوت عالي استغفر الله العظيم بنات اخر زمن يروحو يغلطو مع الشباب ويجو يوسخو شرعنا وحتتنا هنا ويجيبو عيال حرام كمان ده اي القرف وقله الادب دي .
نسمة : بصتلها وبعصبية وصوت عالي جري اي ياست انتي من ساعات ماجيت وانتي مافيش في لسانك غير الكام كلمه الي بتقوليها علي طول ما تتلمي كده بدل ما اعرفك مقامك انا محترمه كل ده انك ست كبيره ومينفعش ارد عليكي بس انتي زودتها اوي وبعدين انا مش زي البنات الي بتتكلمي عليهم انا متجوزه ماشي وابني مش ابن حرام زي ما بتقولي كل يوم وكل واحد بقا يحط لسانه جوه بقو ويسكت ده اي القرف ده علي الصبح .
ودخلت البيت وقفلت الباب جامد وقعدت علي الباب من جوه وعيطت جامد
نسمة : بعياط وحزن ودعاء يارب امتا هرتاح من الي انا في ده يارب انت عالم بحالي يارب صبرني وسامحني يارب اقف معايا انا محتجالك اوي وبضعف الله يسمحك يامهاب الله يسمحكم كلكم انا مش هسامح حد انا مش هسامح حد فيكم خالص انتم دمرتو كل حاجه فيا .
وقالت بوجع ليا يامهاب تعمل فيا كده الله يسمحك ) .
خلص البرت استنوني في البرت (٣٢)
عايزه توقعتكم وفي المفاجاة الي حصلت وازي مها عايشه واي الي حصل واي الي هيحصل بعد ما تنكشف الحقيقه خلينا نشوف

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى