رواية حكاية حب الفصل الثامن عشر 18 بقلم نسمة أحمد
رواية حكاية حب الجزء الثامن عشر
رواية حكاية حب البارت الثامن عشر
رواية حكاية حب الحلقة الثامنة عشر
وقفنا في برت الي فات لما راح الكل المستشفي ولسه ميعرفوش اية واهلها انو نسمة دخلت في غيبوبه نبداء
احمد : صباح الخير ياجماعه ولله انتو بتعبو نفسكو معانا اوي . مازن : لا حضرتك احنا مش تعبانين وله حاجه اهم حاجه نطمن علي انسه نسمة .
احمد : تسلم يابني وان شاء الله نسمة تفوق وتكون كويسه . مهاب : كان بيتكلم بحزن وصوت مهزوز هو بصراحه يعني انسه نسمة مش كويسه لنو انا جيت تاني امبارح وكان في قلق في المستشفي شويه و لما دخل الدكتور عند انسه نسمة وطلع بعد ساعتين وقلي انها قلبها وقف كزه مره وفضلو يحولو معاها لغايت ما دخلت في غيبوبه .
اية : بصدمه اي ازي هما قالو انها كويسه امبارح وهتفوق اي الي حصل وحضرتك ماقولتش امبارح ليه .
مهاب : بصلها وانتكلم بجديه انا امبارح كنت مصدوم وروحت ولسه حته قايل لي اهلي الصبح انا امبارح مكنتش عارف اتصرف ازي واسف اني ديقتكم .
اية : عيطت كانت لسه هتتكلم.
احمد : خلاص يا اية وكتر الف خيره انو جي امبارح اطمن عليها وشكرا يابني ليك انت واهلك معانا مسبتوناش وله لحظه من امبارح .
مهاب : دي حاجه قليله حضرتك انا معملش حاجه وان شاء الله انسه نسمة تفوق وتكون بخير .
( كلهم ) پتاكيد علي كلمو يارب .
ودخلو كلهم جوه المستشفي وقبلو ممرضه لسه طلعه من اوضه العناية المركزه نسمة
اية : من فضلك قوليلي هي عامله اي .
الممرضه : ولله مش واضح حاجه انا كنت بعلقلها محليل وبس ومافيش نتيجه خالص في انها تفوق ادعولها .
مهاب : طيب هو ممكن يعني احنا ندخل نشوفها .
الممرضه : وله لسه هننقلها اوضه تاني وبعد كده نشوف الدكتور هيوافق يدخل حضرتكم او لا عن ازن حضرتكم .
ومشيت واستنو شويه وطلعو نسمة من اوضه العناية المركزيه ودوها اوضه تاني وسمح الدكتور بالزياره بس متكونش طويله ودخلت اية اول حاجه ودخلت اية الاوضه وشافت الاجهزه الي متوصله في نسمة عيطت وراحت نحيتها.
اية : بحزن علي حلتها مسكت ايديها كده يانسمة طيب انا لو زعلانه دلوقتي هتكلم مع مين قوليلي ها انا برتاح لما بتكلم معاكي انتي ليه تعملي في نفسك كده وتحرميني منك يرضيكي اني افضل لوحدي كده .
نسمة : ….. مافيش كلام خالص في دنيا تاني .
اية : يا نسمة قومي ونبي انا محتاجه اتكلم معاكي طيب خلاص لو دي حاجه هتريحك وتخليكي تهدي وتبطلي تحزني وتبعدي عن التفكير شويه ماشي بس اول لما تفوقي هفضل جنبك ومش هسيبك ابدا ده وعد مني بس فوقي.
وعيط اية وطلعت براه الاوضه وحضنت امها وعيطت اكتر اية : ياماما انتي مشفتيش هي عامله ازي وله الاجهزه متوصله فيها ازي ومش بتتحرك وله بتعمل حاجه انا عايزها تفوق ياماما محتاجه اتكلم معاها .
مرفت : بحزن وزعل حضنت اية يابنتي معلش ان شاء الله فتره وتعدي وهي هتقوم بالسلامه ان شاء الله .
اية : يارب ياماما .
وكان واقف مازن بيبص علي اية وصعبانه عليه علي فكره يا انسه اية هي هتسمعك وهتحس بيكي اتكلمي معاها وطلعي الي في قلبك هي هتسمع بس مش هتقدر تتكلم معاكي وان شاء الله تفوق قريب وترجعو زي الاول واحسن كمان .
اية : يارب وانا هتكلم معاها كل يوم ان شاء الله لغايت ما تقوم .
مهاب : بحراج وخجل هو انا ممكن اخش اشوفها .
احمد : بصلو شويه وحس بخجلو وفضل ساكت .
مهاب : خلاص اسف بس انا بس كنت حابب اتكلم معها شويه مش اكتر .
احمد : بجديه وخوف ابوي تمام يابني خش بس يريت متتاخرش جوه كتير وتطلع بسرعه .
مهاب : تمام حاضر انا هطمن عليها بس وهطلع علي طول .
ودخل مهاب الاوضه عند نسمة وشاف حالتها وقرب من السرير ومسك ايديها وباسها .
مهاب : بمرح انا اسف بس ممكن لو صحيه دلوقتي كنتي اتكسفتي اوي وبقيتي زي الفراولة هههههه يا فراوليه انتي .
نسمة : …..
مهاب : ونبرت صوته كلها تحولت لحزن وحب قومي يا نسمة في ناس كتير برا عايزه تفضلي معاها وانا منهم عارفه يانسمة اول مره شفتك فيها حسيت انك دخلتي جوايا و عايز افضل جنبك علي طول ووعد مني لما تقومي هفضل جنبك بس قومي انتي بقا متعرفيش وحشاني برائتك كده اي قومي يانسمة واحنا كلنا هنفضل جنبك اية ومامتها وبابها ومازن وامي وانا كمان مش هنسيبك وقومي علشان تتشجعي وترجعي تشتغلي في الشركه مكانك انا هفضل اخليه لغايت ما تفوقي وترجعي تاني وهعلمك كل حاجه بس تقومي .
وهنا دموعو نزلت علي ايد نسمة بس مكنش في رد بردو طلع مهاب من عند نسمة وستاذن انو هيمشي شويه ويرجع تاني.
مازن : بقلق علي اخوه مهاب تحب اجي معاك .
مهاب: لا خليك انت وماما انا شويه وراجع تاني .
مازن : انت متاكد انك مش عايزني اجي معاك .
مهاب : ايوه سلام .
ومش مهاب وفضل مازن ومها مع الكل.
مازن : طيب لحظه وجاي ياجماعه وراح مازن جبلهم فطار وعصير وجي تاني طيب اتفضلو دي حاجات بسيطه علشان تفطرو واضح انكو مش واكلين حاجه .
احمد : شكرا يابني بس احنا واكلين اية بس الي مكلتش حاجه . مازن : قرب من اية ومدلها الاكل اتفضلي .
اية: لا انا مش عايزه شكرا .
مازن : بحنيه وحب طيب لو قولتلك علشان خاطر نسمة .
اية : طيب .
وبصتلو وخدت منو الحاجه وفضلت تاكل خلصت اية الاكل
وجي الليل والكل لسه في المستشفي مستنين علي امل نسمة تفوق .
احمد : ياله ياجماعه معدش في داعي نستنا اكتر من كده افضل حاجه نروح نرتاح ونبقا نرجع تاني الصبح .
مازن : ايوه وانا كمان افضل نروح دلوقتي ونرجع الصبح وان شاء الله نيجي علي خبر حلو كده لنسمة .
كلهم : امين يارب .
وقامو روحو كلهم وبعد شويه رجع مهاب المستشفي ودخل الاوضه بتاعت نسمة .
مهاب : انا جيت تاني علشان مخلكيش لوحدك ها تحبي بقا اتكلم معاكي عن اي .
نسمة : ……
مهاب : انا بتمني تفوقي يانسمة علشان انا محضرلك حاجات كتير هتحبيها اوي بس انتي فوقي وهترجعي تشتغلي معايا وهعلمك كل حاجه باذن الله بس انتي تفوقي .
نسمة : ………
وفضل مهاب معاها وبيتكلم معاها وبيشجعها علشان تفوق ويهزر معاها
نروح عند مازن .
مازن : ياتره اية عامله اي وحلتها اي دلوقتي نفسي اخفف عنها اوي يارب قدرني اسعدها وافرحها ويارب ترجع نسمة بخير علشان اية ومهاب الي انا عارف دلوقتي عندها طول عمر جدع وبيحب يساعد اي حد هههههه بس المرادي مش اي حد المره دي حبيبتو.
وفضل مازن يدعي ليه ولي اخوه انو ربنا يسعدهم ويقدرهم علي الفتره دي .
نروح عند اية واهلها
مرفت : عارف يا احمد انو مها وعيالها ناس كويسين اوي بجد وبيتعبو اوي معانا .
احمد : ايوه يامرفت والشباب مشاء الله عليهم جدعان اوي ورجاله بجد مش زي شباب الزمن ده.
واية : كانت قعده بتسمع كلهم ومره وحده جه في بالها مازن وفضل تفكر في من اول مره شفتو وفي المرات الي اتقبلو فيها لغاية وقفتو معاهم في المستشفي .
اية: اي الي بيحصلي ده انا قلبي بيدق جامد كده ليه اوي لما افتكرتو لا يا اية هما مش زينا شيلي من دماغك الي بتفكري بي .
احمد : يا اية .
اية : بنتباه نعم يابابا .
احمد : خش ياحبيبتي نامي علشان تعرفي تصحي وتروحي جامعتك .
اية : لا يا بابا انا هخش انام علشان اصحي الصبح اروح لي نسمة وانا وخده اجازه من الجامعه يا بابا ونوره هتجبلي المحضات بتعات كل دكتور
احمد : بس يا اية الجامعه مش بي مذاجك يا حبيبتي وده مستقبلك لازم تفكري فيه ونسمة مش هتفرح لو لقتك مهمله في كل حاجاتك علشانها لازم تلتزمي ياحبيبتي بي محضراتك .
اية : بس يا بابا انا عايزه افضل جنب نسمة علي طول لغاية ما تفوق يابابا .
احمد : يا حبيبتي اعقلي كلامك احنا مش عرفين هي هتفوق امتا دي حاجه بيدين ربنا ياحبيبتي علي الاقل تروحي محضراتك تحضريها .
اية : حاضر يا بابا هروح بكره وارجع علي المستشفي .
احمد : ماشي ياحبيبتي وربنا معاكي وكمان نسمة تفوق قريب ان شاء الله .
اية : يارب يابابا يا له تصبحو علي خير .
وراحت باست ايد ابوها وامها وراحت اوضتها
نروح لي سعاد وندي
سعاد : خلاص ياندي انتي بكره تروحي الشركه عند مهاب وتقبلي البنت دي وكده كده مهاب مش هيروح زي ما قال الصبح الفتره دي الشركه وده سهل معانا ماشي .
ندي : تمام ياماما فهمت هروح بكره ليها واتكلم معاها علي اتفقنا ونخلص من الموضوع ده انا ومازن وهي ومهاب ههههههههههه بس ياعيني محدش هيلحق يفضل مع البنت الي عيزها .
سعاد : بحقد ههههههههههه ايوه وكل حاجه قريب هتكون لينا من بعد ما ناخد كل حاجه منهم من شركات لحته القصور الي عندهم مش هنسيب حاجه خالص ليهم وابوكي يرجع يقعد معانا ههههههههههه.
ندي : بغل وحقد ايوه ياماما هقريب اوي هنحصل علي العز الي هما في ده كلو وكمان نفرقهم عن بعض كلهم .
سعاد : ايوه احنا هنفرقهم كلهم ونعمل مشكله ما بين مازن ومهاب ونطلع مها من البيت ده بي اي طريقه .
وهنا بقى كان مازن معدي وسمع ده كلو فكركو بقا هيقدره فعلا يفرقو بنهم ويخدو كل حاجه وله مازن هيمنعهم هنشوف ).
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)