روايات

رواية حكاية حب الفصل الثالث 3 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الفصل الثالث 3 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الجزء الثالث

رواية حكاية حب البارت الثالث

رواية حكاية حب الحلقة الثالثة

_اخدت قرارك يا اياد ولا لسة
_انا موافق اني اتجوز يا جدو …….اهم حاجة عندي انك تكون راضي عني
_يبقي تجهز نفسك يوم الخميس علشان هنروح نتقدم ل عروستك
_عروستي……دا حضرتك مرتب كل حاجة بقي……دا انا حتي معرفش العروسة
_لا انت تعرفها كويس يا اياد…….الدكتورة رنا اللي شغاله معاك في المستشفى
_دكتورة رنا……وحضرتك تعرف دكتورة رنا منين
_بيني وبين والدها شغل …….قابلتهم مرة في مطعم كُنت قاعد فيه قبل كده…….لما شوفتها افتكرت اني لما كُنت بجيلك المستشفى بشوفها هناك…….طلبت ايديها من والدها وقولتله انك مُعجب بيها من ساعة ما شوفتها في المستشفى واننا عايزين نطلب ايديها ليك وهو وافق وحددنا يوم الخميس علشان نروح و نتقدم ليها
_يعني حضرتك مجهز كل حاجة وجاي تحطني قدام الامر الواقع
_انا بعمل كدة علشان مصلحتك يا اياد…….انا عايز اطمن عليك قبل ما اموت …….لازم تعرف اني بعمل كل دا علشان مصلحتك وبس

 

_اللي حضرتك شايفه اعملوا يا جدو…….عن اذنك
سيبته ودخلت الاوضة وقفلت الباب…….قعدت علي السرير وحطيت ايدي علي وشي بتعب…….انا مش قادر افهم هو لية بيعاملني كأني طفل صغير مش عارف الصح من الغلط…….الغريبة انه شايف انه كدة صح…….لما يكون بيحركني زي اللعبة في ايده وياخد كل قرارات حياتي عني يكون صح ازاي……..المشكلة اني بحبه وهو اقرب حد ليا……مش قادر ازعل منه ولا ارفضله طلب حتي…….انا حقيقي تعبت ومبقتش عارف افكر ولا اعمل اية
كُنت واقف قدام المرايا وبجهز نفسي …….دخل الاوضة وهو ماسك عصيته ……..بدا يقرب مني وعلي وشه ابتسامه
_جاهز يا عريس
بصيتله وابتسمت …….هزيت راسي و رجعت بصيت للمرايا تاني…….طبطب علي كتفي وبدا يتكلم بهدوء
_يا اياد انت اخر حاجة بتفكرني بالمرحوم ابوك……..اوعي تفكر اني بعمل اللي بعمله دا علشان عايز اغصبك علي حاجة…….بالعكس يا عبيط انا بعمل كل اللي اقدر عليه علشان تكون مبسوط وفرحان……..انت يمكن من فاهم انا لية بعمل معاك كدة ولية دايما بحطك قدام اختيارات انت مش حاببها اصلا …….بس انا واثق انك لما تكبر وتعمل اللي بعمله معاك دا مع عيالك هتفهم……هتفهم قد اية انا بحبك وبخاف عليك اكتر من نفسي …….اوعي يا اياد تزعل مني في يوم…….دا انت الغالي ابن الغالي يا واد

 

حضنته وانا بحاول امنع دموعي انها تنزل……..بدات اتكلم وانا حاضنه
_ربنا يخليك ليا يا جدو وميحرمنيش منك ابدا يا حبيبي
_ويخليك ليا يا حبيبي
بعدني عنه …….مسح دموعه اللي نزلت ……بدا يتكلم بهزار
_وبعدين بقي…….انت هتعيط ولا اية……..يلا اجهز بسرعة علشان العروسة مستنية……مش عايزين نتاخر عليها
_حاضر
خرج من الارضة…….بعد شويه خرجت وراه……..نزلتا من البيت وركبنا العربية …….بعد شوية وصلنا …….فضلنا قاعدين معاهم شوية وبعدين سابوني انا وهي لوحدنا…….فضلت قاعد ساكت شوية……..بدات اتكلم وانا بحاول ابعد نظري عنها
_بصي يا رنا…….انا مش عايز اكدب عليكي واقولك اني مُعجب بيكي زي ما جدو قال ولا عايز ابدا العلاقة دي بكدب…….انا حابب اني اتكلم بصراحة معاكي…….رنا انا سبب وجودي هنا هو جدو ……..جدو عايز يجوزني ب اي طريقة علشان يطمن عليا اني مش هكون لوحدي لو لا قدر الله حصله حاجة……بصراحة انا مش حابب فكرة الجواز دي اصلا…….بس زي ما قولتلك انا وافقت اني اجي هنا علشان بحب جدو ومش بحب اني ارفضله طلب ……..انا حبيت واحدة كسرت قلبي ودمرتني ومش حابب اني اكرر التجربة دي تاني…….انا وافقت جدو وجيت لحد هنا علشان يقتنع اني موافق علي الموضوع…….بس انا طالب منك انك ترفضيني انتي …….صدقيني يا رنا انا بعمل كدة علشان انتي كمان متكونيش عايشة مع واحد مش بيحبك وبيفكرك في غيرك ………انا بعمل كدة علشانك قبل ما يكون علشاني
“رنا”

 

كُنت قاعدة بسمع ليه بصدمة……..مكنتش قادرة استوعب اللي بسمعه ……..كُنت حاسة اني في دنيا تانية ومش حاسة ب اي حاجة حواليا………حاولت امنع دموعي انها تتنزل…….بدات اتظاهر بالقوة وبدات اتكلم بثقة
_هو انا ممكن اسألك سؤال
_طبعا يا رنا اتفضلي
_هو انا لو فعلا رفضت وسمعت كلامك……..وجدك جاه بعد يومين وجابلك عروسة تانيه هتعمل اية ساعتها
_هقولها نفس اللي قولته دلوقتي وهخليها ترفض
_بالسهولة دي!……..معتقدش انها سهلة اوي كده
_مش فاهم قصدك
_هو اية اللي مش مفهوم من كلامي معلش……لو في حاجة مش مفهومه يبقي كلامك انت اللي مش مفهوم……هو انت فاكر لما تيجي تقول الكلمتين دول هتخليني ارفض الجوازة واخليك تعمل اللي انت عايزه
_والله انا شايف ان اي واحدة عندها كرامة لما تسمع الكلام اللي انا قولته دا هترفض…….وبعدين انا مش فاهم اية لازمة الكلام دا…….انا طلبت منك طلب لو تقدري تنفذيه ماشي ………ولو مش هتقدري وهتقبلي تتجوزيه واحد لا بيحبك ولا هيحبك اصلا ف دي حاجة ترجعلك
_طيب يا اياد…….طالما انت اتكلمت معايا بصراحة انا كمان هتكلم معاك بصراحة ……..انا من اول يوم شوفتك فيه في المستشفى وانا مُعجبة بيه وحبيتك كمان…….طول الوقت كُنت بفكر فيك وبدعي ربنا انك تكون ليا وان قلبك يحن عليا في يوم……..وربنا استجاب دعائي……..لما بابا قالي انك هتيجي تتقدم ليا مكنتش مصدقة نفسي من الفرحة وكُنت قاعدة بعد الدقايق علشان اللحظة دي تيجي وتقعد القاعدة دي……..الفرصة جات لحد عندي وانا لو رفضتها هكون غبية اوي
_يعني اية مش فاهم

 

_يعني انا موافقة علي الجوازة دي يا اياد …….ومش هسيبك تروح من ايدي……..سميها بقي دي ما تسميها ……..شايفني معنديش كرامة او غير كدة انا مش فارقة معايا……..اهم حاجة انك هتكون ليا انا و دعواتي ربنا اخيرا استجاب ليها
_يعني انتي شايفه كدة؟!
_انا مش شايفه غير كدة يا دكتور اياد
قبل ما يتكلم كانوا قربوا مننا وهما علي وشهم ابتسامه
_ها يا شباب …….نقول مبروك ولا اية
_مش نسيب العروسة تفكر الاول يا جمال بيه وبعدين ناخد قرار
_وماله ……..عروستنا لازم تاخد الوقت اللي عايزاه…….بس لازم تاخدي قرارك في اسرع وقت يا عروسة …….علشان نفرح بيكم انا ووالدك في اسرع وقت
ابتسمت وبصيت في الارض بكسوف……..محاولتش اني ابصله خالص طول الوقت لحد ما مشيوا
“اياد”
_ساكتة لية يا رنا…….مين يونس دا
_دي مكالمة مش مهمة هبقي ارد عليها بعدين
_ايوة يعني مين يونس دا

 

_في اية يا اياد …….هو انا عمري سألتك انت بتكلمي ولا بتعمل اية……..علي العموم يا اياد دا يونس ابن خالتي…….بيتصل بيا علشان يقولي كل سنة وآنا طيبه علشان انهارده عيد ميلادي
_ابن خالتك !………هو انتو كلكم كدة بجد
_هو اية اللي كلنا كدة ……..انا مش فاهمه حاجة
_كفاية بقي……..كفاية كدب …….انتو مفيش حاجة عندكم غير الكدب ……..وانا اللي افتكرت انك مختلفة وكُنت بدات احب…….يا خسارة…….اتخدعت فيكي
_اية اللي انت بتقوله دا ……..بقولك دا يونس آبن خالتي وبيتصل بيا علشان يعيد عليا……..انت كبرت الموضوع من مفيش اصل
_انتي طالق يا رنا
سمعت الكلمة دي وفضلت واقفه مكاني مصدومة ومش قادر انطق بكلمة…….مكنتش فاهمة اي حاجة وازاي من مكالمة تلفون يعمل كل دا…….فضلنا واقفين احنا الاتنين ساكتين ومحدش فينا بيتكلم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى