روايات

رواية حكاية حب الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب البارت الثالث عشر

رواية حكاية حب الجزء الثالث عشر

رواية حكاية حب الحلقة الثالثة عشر

_انزلي معاه يا رنا نبقي نتكلم بعدين
_مينفعش يا اياد الموضوع مهم ولازم نتكلم دلوقتي……..لو محتاج انك تروح يا باسم روح انت بابا معايا
_انا اسف……بعد اذنكم
_خير يا رنا اية الموضوع الهم اوي دا اللي عايزة تتكلمي فيه في وقت زي دا
_قولتلك لو الموضوع مكنش مهم مكنتش هتكلم فيه معاك دلوقتي
_واية هو الموضوع المهم دا
فتحت شنطتي وطلعت شهادة ميلاد انس منها ومديت ليه ايدي بيها …….بصلي ب استغراب واخدها مني وبص فيها…….رجع بصلي تاني وبان علي وشه الصدمة…….اتنهدت وبدات اتكلم بهدوء
_مقدرتش اني انزله ……..كملت حَملي وولدته كُنت بحاول اوصلك علشان اعرفك بس محدش كان قادر يوصلك نهائي لان

 

انت ابوه وحقك تعرف انا قولتلك علشان دا كان حِمل تقيل عليا وكان لازم انت تعرفه علشان اخلص من الحِمل دا……..انا هجيب انس معايا بكرة علشان تشوفه وتقعد معاه زي ما انت عايز عن اذنك
كُنت هخرج من البيت بس مسك ايدي و وقفني…….بصتله وفضلت ساكتة
_انا عايز اشوفه دلوقتي
_مش هينفع يا اياد……..مش هينفع تسيب تيتة لوحدها دلوقتي
_انا بكرة هجيب انس واجيلك علشان تشوفه……..انا لو كان في نيتي اني ابعده عنك مكنتش قولتلك عن وجوده اصلا
_انا عارف يا رنا…….عارف انك عُمرك ما فكرتي ولا هتفكري تبعديه عني وانك كُنتي عايزة تعرفي مكاني علشان تعرفيني بس مقدرتيش توصلي ليا……..الظاهر اني خسرت حاجات كتيرة اوي بسبب سفري دا
_انت ممكن تصلح غلطك ب انك سفرت ومنعت اهلك انهم يعرفوا عنك حاجه بقربك من تيتة ثريا………قرب منها وخليك جمبها في الفترة دي……..هي اكتر واحدة متأثرة بموت جدو واكتر منك بكتير حتي لو هي مش مبينة دا……..هي كانت بتحب جدو اوي واكتر واحدة متأثرة بفراقه ولازم اننا نقف جمبها سواء انا او انت يا اياد……….وتقدر تصلح غلطتك اللي غلطتها في حق ابنك كمان ب انك تكون جمبه يا اياد وانك متبعدش عنه لانه محتاجك جمبه زي ما هو محتاج وجودي انا كمان

 

_انا كُنت ناوي ارجع واحاول اصلح اللي بينا واخليكي تسامحيني بس
_اسامحك علي اية يا اياد……..انت معملتش حاجة علشان اسامحك عليها……..انا طلبت منك الطلاق لان انا وانت غلطنا في حق بعض وكان لازم نبعد عن بعض واكيد انا مش بكلمك دلوقتي علشان نصلح اللي بينا انا كل اللي يهمني دلوقتي ابني وبس وعلشان كدة قولتلك الحقيقة دلوقتي ومحبتش اني اخبي عليك لحد حُزنك علي جدو ما ينتهي
_يمكن كُنت هسيبك ومش هضغط عليكي انك تسامحيني وترجعي ليا لو مكنش ابننا موجود بس دلوقتي الوضع اختلف وانا مش هسيبك يا رنا …….مش هسيبك علشان ابننا يتربي بينا مش بعيد عن حد فينا
_مش وقته الكلام دا يا اياد……..الكلام اللي بتقوله دا مينفعش دلوقتي انا لازم اروح علشان سايبة انس مع فرح بنت خالتي ولازم اروح علشان اطمن عليه…….عن اذنك
سيبته وخرجت من البيت……كُنت نازلة علي السلم لقيته قاعد علي السلم و حاطط راسه في الارض…….اول ما شافني قام وقف وقرب مني
_اية اللي مخليك قاعد هنا
_مستنيكي
_بس انا مطلبتش منك تستني يا باسم
_انا خوفت عليكي احسن يدايقك بكلامه
_وتخاف عليا بصفتك اية يا باسم……..احنا مش قفلنا الموضوع دا وقولتلك ابعد عني وحاول تبطل تحبني

 

_مش قادر يا رنا……..لو كُنت قادر فعلا مكنتش هبقي موجود هنا
_بص يا باسم علشان نخلص من الموضوع دا……..انا مش بحبك ولا هحبك ابدا……..انا كل اللي يهمني دلوقتي هو انس وبس غير كدة مش عايزه حاجة تانية……..انت اه وقفت جمبي في اوقات كتيرة صعبة واهمهم وقفتك جمبي انهاردة وشكرا ليك جدا علي كل اللي عملته دا وحقيقي انا مش عارفه ارد جِميلك دا ازاي بس بردو انا مش عايزه منك حاجة تانيه يا ريت تبعد عني بقي وتشوف حياتك ومش كل مكان اروح تيجي ورايا فيه يا باسم لاني حقيقي تعبت ومش قادرة اتحمل واسكت اكتر من كدة علي تصرفاتك دي لاخر مرة بقولهالك يا باسم ابعد عني
سيبته ومشيت…….نزلت لبابا وركبت جمبه العربية وطلعنا علي البيت………كأن اللي اياد عمله فيا وعدم حبه ليا وكل حاجة كان بيعملها معايا بتتعاد بس المرة دي انا اللي بعمل كدة مع باسم اللي بيحاول يخليني احبه بكل الطرق……..باسم اه شخص كويس واي واحدة تتمناه بس انا لا……..انا مش عايزة غير اني اعيش انا وابني كويسين وبعيد عن اي حاجة تانيه……..مش عايزة احب او اتحب من حد انا كل اللي طلباه اني اعيش لوحدي ومع ابني كفاية اكون مع واحد بحاول بكل الطرق اخليه يحبني وهو رافض حتي الفكرة بسبب حُبه لغيري ولا عايزة ابقي حبيبة لشخص بيحاول بكل جهده اني احبه بس انا اللي مش عايزه ورافضة الحب دا……….من يوم ما انس اتولد وانا واخدة عهد علي نفسي هكون عايشة علشان اربيه وعلشان اديله كل الحب اللي في قلبي ليه وابعد عن اي علاقة تانية ومش ناوية اعمل غير كدة

 

“اياد”
دخلت الاوضة وقفلت ورايا الباب………قربت منها وقعدت علي الارض ومسكت ايديها وفضلت باصص عليها………كُنت بفتكر قد اية انا كُنت قاسي معاها وكُنت دايما بتجنب اني اتعامل معاها بالرغم من حُبها ليا وانا كانت بتحاول تعمل كل اللي انا بحبه علشان اكون مبسوط………انا فشلت اكون انسان كويس مع اي حد دخل حياتي و حبني بجد حتي ……..حتي ابني اللي لسة مولود مقدرتش اشوفه اول ما تولد او حاولت اديه الحب اللي كان لازم اديه ليه……..الحقيقة انا تعبت من كتر ما انا بأذي كل اللي بيقربوا مني……..بس انا لازم اصحح أخطائي تجاهم………جدو اه مشي ومقدرتش اسمع منه انه سامحني بس انا هحاول اخلي غيره يسامحني واصلح علاقتي مع الكل…….تلفوني رن……..طلعته من جيبي وقفلت الصوت……حطيت الغطا عليها كويس وخرجت وقفلت الباب ورايا…….رديت علي الرقم وبدات انكلم بهدوء
_الو
_حضرتك دكتور اياد مش كدة
_ايوة انا……مين حضرتك
_انا دكتور باسم اللي اشتغلت في المستشفى بعد ما حضرتك مشيت وانا كمان اللي كنت مع دكتورة رنا انهاردة
_ايوة افتكرت حضرتك……هو في حاجة
_الحقيقة انا كُنت محتاج اقابل حضرتك علشان محتاجين نتكلم في موضوع مهم يخص دكتورة رنا
_يخص دكتورة رنا!خير يا دكتور هي ونا فيها حاجة

 

_الحقيقة الموضوع مهم ولازم اقابلك نتكلم فيه علشان مينفعش نتكلم في الموضوع ……..هبعت لحضرتك عنوان علشان نتقابل فيه يوم الخميس الجاي وانا هفهم حضرتك كل حاجة يا دكتور اياد
_تمام يا دكتور
قفلت معاه وانا مش فاهم حاجة ومش عارف هو عايزني
في اية اللي يخص رنا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى