رواية حكاية حب الفصل التاسع عشر 19 بقلم رنا سليمان
رواية حكاية حب البارت التاسع عشر
رواية حكاية حب الجزء التاسع عشر
رواية حكاية حب الحلقة التاسعة عشر
_انس اتخطف يا اياد…….اتخطف في نفس الوقت اللي حصل فيك كدة
_اخرجي يا رنا……..انتي مش هتقدري تعملي العملية دي
_انا مبقتش عارفة اتصرف ازاي ولا اعمل اية……..انا محتاجة انك تكون جمبي………اوعي تمشي وتسيبني يا اياد
_رنا لو سمحتي اخرجي برا…….اللي بتعمليه دا غلط
_باسم انا هسيب اياد امانة عندك……..انا مش هقدر اعمل العملية دي بس………بس انا واثقة فيك وعارفة انك هترجعلي اياد وهو كويس واحسن من الاول
_انا هعمل اللي هقدر عليه يا رنا
_هتنقذ حياته يا باسم……..حياة اياد بين ايديك وانت هتنقذه انا عارفة…….انس محتاج ابوه يا باسم وانت لازم ترجعله ابوه
_اخرجي يا رنا ………انتي كدة مش هتخليني اعرف اشتغل ولو حصل ل اياد حاجة هتكوني انتي السبب
فضلت باصة عليه والدموع مغرقة وشها……..مشيت براحة وهي عينيها عليه ودموعها بتنزل وهي ساكتة……..خرجت من الاوضة كُنت باصص عليها لحد ما خرجت رجعت بصيت عليه وانا واقف مكاني ومش قادر اخد قرار……….كُنت فاكر ان دي فرصة حياتي علشان اخلص منه يمكن رنا تقبل بحُبي ليها بعد ما يموت لكن دلوقتي انا مش عارف اعمل اية………واقف تايه ومش قادر اخد قرار ……..انقذ حياته ودا اللي لازم اعمله ولا اسيبه واقول ان دا قضاء ربنا وان دا قدره وساعتها هكون خلصت منه ويمكن اكسبها……..قربت منه وهو نايم علي السرير وانا واخد قراري اللي مقدرش اني اعمل غيره
“رنا”
خرجت من اوضة العمليات رميت الجوانتي علي الارض ……….مشيت ناحيته ودخلت في حضنه وانا بعيط……..طبطب عليا وهو بيعيط……..بصيت عليها من بعيد لقيتها قاعدة بتعيط……..قربت منها وقعدت قدامها علي الارض……..مسكت ايديها ومسحت دموعها ومسحت دموعي وبدات اتكلم بهدوء
_متقلقيش يا تيتة……..اياد هيخرج بالسلامة……..انا عارفة انه مش هيستسلم بسهولة وبعدين……….وبعدين هو وعدني انه مش هيسيبني ولا هيبعد عني لحد ما اوافق اني اتجوزه تاني………وعلي فاكرة انس كمان هيرجع وهيبقي كويس واللي عمل كدة هيتحاسب ايا كان مين متقلقيش ……….اياد وانس هيكونوا بخير انا واثقة من دا صدقيني
باب قرب مننا وفي ايده التلفون بتاعي
_رنا في حد بيرن عليكي ……..ردي بسرعة يمكن اللي معاهم انس هما اللي بيتصلوا
اخدت منه التلفون ورديت بسرعة علي اللي اتصل
_مين معايا
_المرة اللي فاتت لما اياد عمل حادثة وجيت علشان ازوره انتي رفضتي وطردتيني من المستشفى………المرة دي مش اياد بس اللي في خطر ابنك كمان في خطر يا رنا
_كُنت عارفة انك ورا كل اللي حصل دا……..عايزة اية يا نور
_اللي عايزاه انتي عارفاه كويس يا رنا ………كل اللي اتكتب ب اسمك من جمال يكون عندي انا وملكي ياما كدة ياما صدقيني هتزعلي علي ابنك واياد في لحظة واحدة
_انتي ازاي جالك قلب تعملي كدة………ازاي تخطفي طفل صغير علشان تحققي اللي أنتي عايزاه ازاي قدرتي تضحي بحياة شخص علشان الفلوس……..انا بجد مش مصدقة ان في انسانة انانية زيك كدة
_انتي هتديني درس في الاخلاق ولا اية………انا ميهمنيش كل الكلام اللي قولتيه دا………انتي قدامك ٢٤ ساعة وبس لو معملتيش اللي قولت عليه ولقيت كل حاجة اتكتبت ب اسمي ابنك هيكون راح خلاص يا رنا………اه صح انا نسيت اقولك انك لو فكرتي تبلغي البوليس وتقولي اي حاجة تنسي ان كلن ليكي ابن يا رنا
قفلت في وشي……..غمضت عيني وبدات اعيط وانا ساكتة ومش بنطق ب كلمة ولا قادرة اتحرك من مكاني………كُنت تايهه وحاسة اني في عالم تاني ومش قادره اني اتصرف انا لو معملتش اللي نور عايزاه هكون بختار موت ابني ولو اديتها اللي هي عايزاه هكون بغلط غلطة كبيرة……….مش قادرة اني انقذ ابني ولا حتي قادرة انقذ ابوه اللي يقدر يساعدني مكنش ب ايدي غير اني ادعي ربنا انه يخرجني من الازمة اللي انا فيها ويرجعلي انس واياد كويسين ………كانوا بيحاولوا يفهموا مني مين اللي اتصل وكان عايز اية بس فضلت ساكتة ومش قادرة حتي اني اتكلم
“نور”
_يوم واحد بس وكل احلامي اللي قعدت احلم بيها سنين هتتحقق كل فلوس وشركات جمال هتبقي ليا وهكون اغني واحدة في مصر
_انا بجد مش مصدق اللي انتي بتعمليه ………خطفتي الولد وحاولتي تقتلي ابوه وهو دلوقتي بين الحياه والموت وكل دا مش همك اهم حاجة عندك الفلوس
_اومال عايزني اعمل اية يا امير……..دي فرصة وجات لحد عندنا علشان نعرف نعيش حياتنا كويس ولا عجبك حياتنا اللي زي الزفت دي
_ومالها حياتنا يا نور اية اللي مش عجبك فيها
_اية اللي هيعجبني فيها يا امير……..فرصة حياتنا جات لحد عندنا وهنقدر نغير حياتنا للاحسن مية مرة لية مُصر انك تضيع الفرصة دي من ايدك
_تولع الفلوس اللي هتيجي بقتل الناس وتدمير حياتهم……..تولع الفلوس اللي هتيجي بالسرقة مش بتاعبنا فيها يا نور تولع الفلوس اللي هتخلينا نقتل ونخطف طفل صغير ملهوش ذنب في اي حاجة غير ان اهله اغنية………رجعي الولد ل اهله يا نور وكفاية اوي لحد كدة ياما
_ياما اية يا امير…….هتهددني!
_لا يا نور مش بهددك……….انتي لو مرجعتيش انس ل رنا انا هبلغ البوليس عنك واللي رنا مش قادرة انها تعمله هعمله انه يا نور
_مش هتقدر تعملها يا امير………مش هتقدر تبلغ عن اختك…….صح مش كدة
_لا اقدر يا نور………زي مانتي قدرتي تخطفي ابن من امه وتحاولي تقتليه ابوه ويكون دلوقتي بين الحياة والموت والله اعلم اذا كان هيخرج منها ولا لا انا كمان هقدر ابلغ عني واخليهم يسجنوكي
_بس انت ممكن متلحقش انك تخرج من هنا يا امير
_يعني اية
_يعني اللي خلاني اخطف انس واحاول اقتل اياد يخليني اقتل تاني ………اللي قتل مرة هيقتل الف وجزاءه هيكون واحد
قربت من الترابيزه واخدت المسدس اللي كان عليها وقربت منه وانا رافعة المسدس في وشه
_اللي خلاني اعمل كدة يخليني اموتك يا امير واقتل اي حد يقف قصادي في اللي عايزة اعمله
_كل دا علشان الفلوس يا نور……..عايزة تقتلي اخوكي علشان خايف عليكي ……..انا مش قادر اصدق ان اللي قدامي دي نور اختي اللي بحبها واللي مكنش فيه اطبب منها في الدنيا
قرب مني وهو بيتكلم
_عايزة تقتليني يا نور!…….. اتفضلي اقتليني ……قتلك ليا هيكون اهون عليا من اني اشوفك واصلة للحالة دي بسبب حُبك للفلوس…….اقتليني يا نور مستنية اية………عملتيها مع اياد مش قادرة انك تعمليها معايا لية ………يلا يا نور مستنية اية
فضلت واقفة قدامه وانا ماسكة المسدس وهو اقف باصص عليا كُنا باصين لبعض ومحدش فينا قادر يتكلم
“باسم”
خرجت من اوضة العمليات…….جروا ورايا وهما قلقانين……..بصيت عليها وهي واقفة ودموعها علي خدها…….بدات تتكلم بهدوء
_هو كويس صح…….قول انك انقذته يا باسم…….قول انه كويس علشان خاطري
بصيت في الاوض وبعدين رجعت بصتلها وفضلت ساكت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)