رواية حكاية بنت الريف الفصل السادس عشر 16 بقلم صباح عبدالله
رواية حكاية بنت الريف الجزء السادس عشر
رواية حكاية بنت الريف البارت السادس عشر
رواية حكاية بنت الريف الحلقة السادسة عشر
وقفت ذهب تبص لسماح وهي بتقول.
– امال هيقعدوا فين.
سماح: يقعدو في اوضه الضيوف ما تزعليش مني يا دهب بس مهند ابني وانا عرفه مش ها يرتاح وحد معاكم في الشقة.
اسلام بخبث: الخاله معها حق يادهب.
شرين: بس إني عايزه أشوف الشقة بتاعتك يادهب.
سماح بطيبة: يابنتي اطلعي وشوفي اللي انتي عايزها خدي خالك ومراته يادهب فرجيهم على شقتك.
دهب بفرحة: حاضر تعالى ياخال انت وشرين.
خدتهم دهب وطلعت شقتها وهي في منتهي السعادة بس هي ما تعرفش انهم جاين يخربوا سعادتها بسبب الحقد والظلام اللي معشش في قلوبهم
❈-❈-❈
في شقة دهب ومهند
دخلت دهب ومعاها شرين واسلام اللي انبهروا بالشقة اول ما شفوها.
دهب بضحكة: دي بقا شقتي.
شرين بصدمه وطمع: يالههههوي دي كلها شقة واي الحلوة دي كله وتعد في الاوض واحد اتنين تالته أربعة خمسة وصاله وحمام ومطبخ.
إسلام: قولي الله وأكبر ياشرين ربنا يذيدك ياحبيبتي.
شرين بزعل مصطنع: اي ياسلام هو اني هاحسدها.
دهب: اهدي ياشرين اكيد خالي مايقصدش تعالى تشوفي اوض النوم.
شرين تجري وتفتح الباب بتاع لاوضه وتقف مصدومة من جمالها: اي ده دي اوضة دي كدا بيت من بيوت القرية واي الحاجات الحلوه دي الفرش بين عليه غالي أقوى يادهب.
دهب: فعلا بس انا ماعرفش قد اي انا مش بسأل مهند في حاجه بتخص المصاريف.
شرين بحقد: وانتي هتسالي ليه مش كفاية العز ورفاهية دي كلها هو انتي كنتي تطولي.
اسلام بصوت عالي: شرين.
شرين: اي هو اني قولت حاجه غلط.
دهب بزعل: لا ماقولتيش حاجه غلط انا فعلا ماكنتش أطول بس الحمد لله و الله يرزق من يشاء بغير حساب.
شيرين: اي ده هو انتي بقتي بتعرفي تقولي قران.
دهب بخجل: بسمع مهند وهو بيقراء وساعت.بيحفظني لم يكون فاضي.
شيرين بحقد في نفسها: اما انا نفسي اخد منك مهند ده بس ازاي مش عارفه مش عارفه هو بيحبك على ايه يالههههوي بس حته مز هي دي الرجاله ولا بلاش.
اسلام: ربنا يخليه لك يا حبيبتي (ويبص على الاوضة) ده باين عليها هتلعب قوي وهنطلع بقرشين حلوين.
شيرين تروح وتفتح الدولاب بتاع دهب: يا لهوي ده كلها هدومك يا دهب.
وتفضل تطلع في هدوم دهب وتلبس فيها وتبص لنفسه في المرايه.
– وبذمتكم مش قمر في الفستان ده.
اسلام: شيرين سيبي كل حاجه زاي ماهي دي حاجة دهب عيب كدا.
شيرين تبص على دهب بحقد وترمي الفستان على السرير.
– خلاص يا اخويا مش عايزه حاجه انا بس كنت بشوف هايبقى عاملين عليا ازاي.
ذهب بطيبه: لا يا شيرين يا حبيبتي اللي لي لكي.
و تاخدي الفستان تديه لشيرين: خديه يا حبيبتي بقى بتاعك.
❈-❈-❈
شيرين: بجد يادهب هتديني الفستان الحلو ده.
دهب: طبعا يا حبيبتي خدي ما يغلاش عليكي خدوا راحتكم البيت بيتكم وانا هانزل علشان هاشوف هاعمل ايه مع خالتي ام سعيد.
شيرين بتبص على الفستان بفرحه: ماشي.
دهب: يلا انا نزلها وانت ياخالي أرتاح لك شوية.
اسلام: ماشي ياقلب خالك انزلي انتي شوفي شغلك وما تشغليش بالك بينا.
شيرين تبص على دهب تلاقيها قفلت الباب ونزلت تجري على الدولاب وتفضل تفتش فيه وتطلع الفساتين بتاع دهب وتفضل تنقي فيها وهي بتقول بحقد.
-شوف يا اخويا الحلاوه والرفاهيه اللي بنت اختك المعفنه دي بقت فيها ده عندها فساتين انا اول مره أشوفها.
اسلام: شيرين اعقلي شويه وامسكي نفسك شويه عن كده احنا مش عايزين نتفضح من اولها انتي مش شايفه جوزها عامل ازاي باين عليه ما بيضحكش عليه بسهوله.
شيرين: أعمل ايه ما حاجات اول مره اشوفها يا اخويا حاجات بتمناها ومش لاقياها ومين يقدر يشوف العز والرفاهيه دي كلها ويمسك نفسه.
اسلام: والله باين عليكي هتفضحينا يا بنت المجنونة انتي.
شيرين: بس خليك في نفسك انت ومالكش دعوة.
❈-❈-❈
في الدور الأرضي.
دهب نزلها من علي السلم تلاقي سماح قاعده وحولين منها فساتين كتيره بتنقي فيهم.
دهب: خالتي سماح اي ده كله.
سماح: دهب بنتي جاتي في واقتك تعالى ياحبيبتي شوفي لكي فستان من دول علشان تحضري به شبكه هاني بكره ان شاء الله.
دهب بحب: ربنا يبارك فيكي يا خالتي بس انا عندي فساتين كتير وكلهم حلوين و ينفعوا احضر بيهم عادي ربنا يخليكم لي وما يحرمنيش منكم.
سماح: ويخليكي يا حبيبتي يارب بس انتي مرأت اخو العريس واخته في نفس الوقت لازم تطلعي احسن واحده في الشبكه كلهم تعالى يا حبيبتي انا اخترت لك الفستان الاحمر ده هيبقى حلو عليكي قوي يا دهب
دهب تبص على الفستان تلاقي فستان احمر متزين بحبات ذهبي تشبه الألماس.
دهب بفرحة: الله ياخالتي فستان جميل يسلمو ايدكي.
سماح: كنت متأكدة انو هايعجبك خلاص ياخويا هناخد التالت دول.
دهب باستغراب: هاتخدي التالتة لمين.
سماح: الحمر ده أحسن واحد لكي انتي يادهب والتاني الذهبي هايكون لعروسة هاني والبيج ده انا اشتريته لمرات خالك مانها قاعده معنا يومين اكيد هتحضر الشبكه وباين عليها كده غلبانه وما عندهاش حاجه تحضر بها اشتريته لها انتي ايه رايك يا دهب.
ذهب بحب: الله يبارك فيكي يا خالتي سماح طول عمرك وانتي قلبك ابيض اللي تشوفيه صح اعمليه.
سماح: ربنا يخليكي يا حبيبتي ده انتي اللي قلبك ابيض وبنت اصول انا لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي زيك تاني يا دهب يا حبيبتي.
دخب تروح عند سماح وتحب على يديها: ربنا يبارك لي فيكي يا امي.
❈-❈-❈
شيرين نازلها من على السلم وبغل: ايه ده كل الحب والمحن ده اللي بين مرات الابن وحماتها ده انا لازم أعمل حاجه عشان اخرب حياتك يا دهب ما هو مش انتى يا معفنه تعيشي في الحب والحنان دي كلها ولا اهم من ده كله العز والرفاهيه دي وانا افضل عايشه في الذل والفقر اللي انا عايشه فيه ده.
وتروح عند دهب وسماح و بإبتسامة مزيفة: ربنا يخليكم لبعض ويديم المحبه بينكم يارب ويبعد عنكم العين الوحشه.
دهب وسماح في صوت واحد: يارب.
سماح: تعالى يابنتي شوفي الفستان ده كدا.
شيرين وتبص على الفستان وتخد الفستان الحمر: الله ياخاله الفستان ده حلو قوي.
سماح: فعلا حلو بس ده بتاع دهب يابنتي خدي فستانك اهو.
شيرين تبص على الفستان اللي سماح بتديه لها وتبص على الفستان اللي في يديها: لا بس انا عاجبني الحمر ده.
سماح باستغراب من وقاحه شيرين: بس يابنتي ده بتاع دهب.
دهب ببراءة: خلاص ياخالتي سماح طالما شيرين عايزة ده خليها تخدو وانا هاخد ده لاتنين حلوين.
سماح بزعل: بس انا عايزكي تلبسي انتي الحمر يادهب.
مهند بصوت عالي: ومافيش حد هايلبس الفستان ده غير دهب ياست الكل.
دهب مهند: انت رجعت حمدالله على السلامة.
مهند يروح عند شيرين ويبص عليها نظرات ارعبت شيرين ومافيش حد فاهمة غير شيرين ويخد منها الفستان.
– الله يسلمك يا قلبي خدي فستانك وماتزعليش ست الكل منك تاني.
دهب تخد الفستان وتبص على شيرين وترجع تبص على سماح: بس انا مش قصدي ازعلك والله ياخالتي.
سماح: عارفه ياحبيبتي بس الحاجة إلى أنا اجبهالك (تبص على شيرين) مافيش حد غيرك ياخدها.
شيرين بزعل: بس انا ماقولتش حاجه كل الحكاية أن انا بقول ان الفستان عاجبني ودهب هي اللي قالت خدي انا ماقولتش هاخدوا
مهند: خلاص حصل خير.
يمسك ايد دهب بحب وهو بيقول.
مهند: بعد اذنك يا أمي هنطلع نريح شويه ما تستنوناش على العشاء هنتعشى فوق.
سماح بحب: ماشي ياقلب امك اطلعوا ربنا يسعدكم ويبعد عنكم العين يارب.
مهند ودهب: يارب
خد مهند دهب وطلع وفضلت شرين تبص لهم بحقد وغضب وهي بتفرق في ايديها جامد
❈-❈-❈
تاني يوم.
اليوم المنتظر شبكه هاني في هيصه كبيره في البيت وناس كتيره راحه جايه والكل مشغول.
سماح: اي يام سعيد لسه في اي ماجاش.
أم سعيد: كل حاجه جاهزه ياست سماح الفاكهه والساقع مافيش بس غير الجاتوه والاستاذ مهند هينزل يجيب الله.
سماح: طيب ياحبيبتي.
ام سعيد: والله مش عارفه يا ست سماح لما انتم حاجزين قاعه الله اكبر ايه لازمتها التكاليف دي كلها.
سماح: اي يا أم سعيد انتي عايزها الناس تأكل وشي أمال الناس اللي هتيجي تبارك لي دي هاضيفها ايه القاعه لسه أن شاء الله اخر النهار أما الحاجات دي ضيافه للناس اللي هتيجي تبارك لي.
ام سعيد: ماشي يا حبيبتى الف مبروك ربنا يتمها عليكي بخير يا رب وتفرحي بهم و بعيالهم وعقبال يارب الفرح مايعدي على خير.
سماح: الله يبارك فيك يا حبيبتي وعقبال سعيد ابنك يارب.
أم سعيد: يارب ياحبيبتي يلا عايزه حاجه مني هادخل أشوف دهب بتعمل دي ياحبة عيني ماقعدتش من ساعت مانزلت.
سماح: انا والله يا أم سعيد اكيد عملت حاجه حلوه في حياتي علشان كده ربنا بعت لي مرات ابن زاي دهب انا لو لفيت الدنيا كله ولو كل يوم اجوز واحد من عيالي مش هاجيب واحده ربع دهب تاني.
ام سعيد: ربنا يخليكم لبعض يا حبيبتي و يدوم المحبه بينكم.
وتبص على شيرين: ويبعد عنكم العين الوحشه.
سماح: يارب العالمين ياقلبي.
❈-❈-❈
شيرين قاعده وعمالها تأكل في الفاكهه: انا مش عارفه الوليه القرشانه دي حطه عينها عليا ليه بص انا في نار مش قادرة انا لازم اعمل حاجه علشان الناس دي تكره دهب وترميه بره البيت وتبص على مهند واتجوز انا المز ده وعايش في العز ده كل.
ام سعيد تبص على شيرين اللي خلصت نصف الفاكهه اعتبر.
– استغفر الله العظيم يا رب وتنادي على واحد خد يا عمار يا ابني شيل الحاجه دي جوه قبل ما تخلص الناس لما تيجي مش هنلاقي حاجه نضيفهم بها.
شيرين تبص على ام سعيد وتجيب شفايفها على جنب
بغضب. واحد من الشغالين..
-حاضر يا ام سعيد عايزاني احطهم فين.
اما سعيد: دخلهم يا إبني المطبخ.
وتبص على شيرين: ولا يقول لك استنى خد المفتاح ده ويحطهم في الاوضه بتاعتي واقفل الاوضه تاني وهات لي المفتاح تاني.
سماح باستغراب: في الاوضه بتاعتك ليه يا ام سعيد ما الثلاجه في المطبخ اهو حطيهم في المطبخ وخلاص.
أم سعيد: بس اسكتي ياست سماح انت غلبانه وعلى نياتك سيد قشطه ما شاء الله لو قاعد عليهم هايخلصهم.
❈-❈-❈
سماح بضحكة: الله يجزيك يا ام سعيد هو مين سيد قشطه ده ياوليه.
أم سعيد تبص على شيرين: هو في غيرها يا اختي.
شيرين بغضب: في ايه ياوليه انتي من الصبح وانتي حطاني في دماغك ليه ده كله يعني علشان صباع موز.
سماح: اي يابنتي عيب كدا دي أكبر منك عيب تكلميها بشكل ده.
أم سعيد: معليش ياست سماح دول ناس ماتعرفيش العيب.
دهب خارجه من المطبخ: ايه ده في ايه صوتك عالي ليه كده يا شيرين.
شيرين بدموع تماسيح: شوفي يادهب الوليه من الصبح حطاني في دماغها وعمالها تلاقح عليا بالكلام ده كله علشان خاطري صباع موز كلته.
ام سعيد: يا بنتي هو انا جيت جنبك ولا قلت لك حاجه.
شيرين: امال مين اللي كان بيقول عليا من شويه سيد قشطه أمي يعني.
دهب: عيب ياشيرين خالتي أم سعيد أكبر منك معليش ياخالتي أم سعيد حقك عليا انا.
أم سعيد: الله ياكرم اصلك يابنت لأصول.
سماح: شوفتي يابنتي الناس العقلين.
شيرين بغل: يعني دلوقت كلكم اتفقتوا على وبقيت انا الغلطانة.
سماح: ايوه يا بنتي انت فعلا الغلطانه علشان ام سعيد اكبر منك وما ينفعش تكلميها بالشكل ده.
شيرين: ماشي وحقك علينا يا خالتي ام سعيد.
و تيجي واخده بعضها ومشي.
ام سعيد: انا والله البنت دي انا مش عارفه عامله كده ليه و الله من ساعة ما شفتها وقلبي مش مرتاح لها والله.
دهب بطيبة: ليه كده يا خالتي ام سعيد ده شيرين والله غلبانه هي اها لسانها طويل شويه بس والله غلبانه.
ام سعيد’ والله انتي اللي غلبانه يا بنتي خدي بالك البنت دي مش ساهلها باين عليها ميه من تحت تبن.
سماح باستغراب: ايه يا ام سعيد هو انتي حطه البنت في دماغك بجد ولا ايه.
ام سعيد: لا يا اختي ولا احطها في دماغي ولافي قلبي ربنا يكفيني شرها.
❈-❈-❈
شيرين واقفه بعيد عنهم شويه ومركزه معهم وبتشوفهم بيقولوا ايه وبغل.
-ماشي يا قرشانه انتي انا هاوريك مين هي الميه من تحت تبن استني وشوفي انا هاعمل فيك ايه يا عجوزه الكلب انتي.
الحاج محمد داخل هو ومهند وهاني: السلام عليكم.
الكل وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
سماح: حمد لله على السلامه يا حاج.
وتكلم مهند جبت الجاتوه يا ابني.
مهند: ايوه يا حجه حجزت الجاتوه من بدري وبعتت واحد يجيبه شويه كده وهايكون عندك.
الحاج محمد: خلصت كل حاجه ولا لسه في حاجه ناقصه علشان ما عدتش واقت والناس هتبتدى تيجي.
سماح: الحمد لله يا اخويا هو كل حاجه جاهزه ما فاضلش بس غير الجاتوه.
سماح بفرحه: اطلع يا هاني يا حبيبي اغسل كده والبس لك حاجه حلوه زي الناس عشان لما الناس تيجي يباركولك واصحابك مافيش حد ياتريق عليك وهو بصراحه دي مش منظر عريس.
هاني: والله طول عمري باقول انت اللي فهماني يا سموحة حاضر هاطلع اجهز وانزل.
مهند بصيت على دهب وحاسس أن هي بقاا له سنه بعيده عني وحشتني اوي.
– دهب تعالى عايزك.
دهب سبت اللي في أيدي ورحت: نعم يامهند.
مهند بصيت على ابوي وامي: بعد اذنك ياحاج هاخد دهب خمسة دقيقه وهنزل تاني.
الحاج محمد: اذنك معاك يابني.
سماح احاهزي بالمرة يادهب ياحبيبتي ومش عايزه أشوفك في المطبخ تاني.
دهب: بس يأماما مين هايقف مع خالتي ام سعيد.
سماح: اسمعي الكلام انتي بس ومالكيش دعوه بحاجه في هنا 100 واحد هيبقى مع ام سعيد.
مهند: يلا يا دهب.
❈-❈-❈
دهب بصيت على مهند باستغراب ومش عارفة هو عايز اي مني دلوقتي طلعت وراه ولم وصلت الشقه كان مهند سايب الباب مفتوح دخلت ولسه هاقفل الباب
مهند حضنتها جامد وحاسس أن انا اول مره اخده في حضني.
دهب يخجل: عايز اي يامهند.
مهند مغمض عيني ومستمتع اوي بالمشاعر الجميله دي.
– هكون عايز اي غيرك ياقلب مهند.
دهب باستغراب: بذمتك ده وقتوا.
مهند: ماعرفش بس انتي وحشتيني اوي حاسس ان انا بقا لي سنه ماقربتش منك.
دهب: لا والله طيب سبني مش وقت الكلام ده الناس زمانه جايه.
منهد شيلتها ودخلت بيها الاوضه علشان اعبر لها قد اي هي وحشانى فعلاً.
– انا ماليش دعوة بحد انتي وحشني اوي اي يابت هو انا مش وحشك.
دهب بخوف: نزلني يامهند اخاف لاقع
مهند بضحكة على براءة دهب: لا ماتخفيش مش هاتقعي.
دهب بجخل: مهند نزلني ده مش وقتَوا.
مهند: توتوتوتواو انا عايزك خمسة دقيقة بس اها صحيح عايز اقولك حاجة يادهب.
دهب: قول ياقلب دهب.
مهند: لا ده انتي كدا عايزة بوسه بقا.
دهب: هتقول ولا انزل.
مهند: هههههه مش.هاتعرفي تنزلي.
بصي ياست الفندق اللي انا حجزت في عاجبني اوي حجزت فيه جناح للعرسان.
دهب بغباء: للعرسان مين يامهند هو النهارده شبكه وكتب كتاب هو عادي هااني ونور يناموا مع بعض قبل الفرحه.
❈-❈-❈
مهند يبص لدهب باستغراب ويرفع حاجب بينزل التاني.
– الله يخرب بيتك هو انتي عقلك راح فين؟
دهب بيزعل مصطنع و صوت واطي: مش انت اللي بتقول انك حجزت جناح للعرسان هو في عرسان غير هاني ونور.
مهند: انا بقول عليكي هبله ابقى صدقيني انا حجزت ليا انا وانتي يا هبله.
دهب باستغراب: ليه هو احنا عرسان علشان تحجز جناح للعرسان فندق احنا يا اخويا بقى لنا سته شهور متجوزين دلوقت.
مهند: وايه يعني ست شهور طول ما انا وانت مع بعض هنفضل عرسان وبعدين انا عايز نقدي وقت حلو مع بعض انا وانتي وبس بعيد عن الدنيا كله يا جوهرتي بصي بعد تلبيس الذهب اخدك واروح افرجك على الجناح الجميل اللي انا حجزته وانقدى ليلة العمر يا حبيبه قلبي انا وانتي وبس وفي فستان حلو عايزك تلبسي.
واقف على الباب شيرين وسامعه الكلام بين مهند ودهب وبحقد وغل.
– ليلة العمر انا هاخليها أسود ليلة في حياتكم انتم لاتنين بس ازاي.
❈-❈-❈
في غرفه الضيوف.
شيرين تدخل وتبص على اسلام اللي نايم على السرير بقرف: هو ده اللي انت فالح فيه.
وتقعد تفكر.
اعمل اي؟
وتفضل تفكر وفجأة التلفون يرن.
شيرين باستغراب ده تلفون دهب بيعمل ايه معايا يالهوي نسيت انا اللي اخدوا منها ونسيت ارجعوا ليه اروح اديه ليه واجي.
وتبص على الرقم بس علي الرقم متسجل مجهول ام افتاح اشوف مين وتفتح التلفون.
المتصل: دهب كويس انك فتحتي ما تقفليش يا دهب الخط بالله عليكي زاي كل مره انا غلط بس مش بأيدي أن انا بحبك.
شيرين تبص على التليفون باستغراب: يا لهوي واحد بيحبها وهي متجوزه ازاي اه يا قليله الشرف بجد بتخوني جوزك.
المتصل: اسمعي يادهب احنا في لأول وفي لآخر خوات وانا بحبك من وانا عندي عشر سنين لو سمحت يا دهب علشان خاطر سيرة الرحم اللي بيني وبينك تعالى على العنوان اللي انا هابعته ليكي.
شيرين تقفل التلفون: دي فرصه وجات لحد عندي علشان أخلي دهب تتطلق ويطلعوها من البيت بس اعمل ايه وزاي.
وتفضل تفكر وبعد شويه: ايوه هي دي و تبعت رساله على نفس الرقم على التليفون وبعد شويه يوصلها الرد من الرقم طيب يادهب اللي انتي عايزاه انا موافق عليه هاجي انا على العنوان اللي انت بعتيه.
شيرين بضحكه شر: ايوه كده قال الاستاذ عايز يعمل لها ليله العمر ده انا شيرين ده انا ماكنش شيرين لو خليتها ليله سودا على دماغكم انتم الاثنين.
وتمسح المحادثه من على التليفون وتمسح الرقم والاتصال خلينا نشوف البطل ها يعمل اي لم يشوف حبيبت القلب في حضن العاشق
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)