رواية حكاية بنت الريف الفصل الرابع عشر 14 بقلم صباح عبدالله
رواية حكاية بنت الريف الجزء الرابع عشر
رواية حكاية بنت الريف البارت الرابع عشر
رواية حكاية بنت الريف الحلقة الرابعة عشر
هاني نزل من على السلم: اي ياجماعه الأكل جاهز ولا اي.
سماح: ايوه ياقلبي لاكل على السفرة.
هاني يبص على مهند ويضحك وهو بيقول بهزار.
هاني: اي ده لأستاذه مند هنا عندنا ياخطوه عزيزة يافندم.
سماح: أعقل ياهاني ومالكش دعوة باخوك
دهب بضحكة: هههههه مند أنسى بقا الكلمة دي.
مهند يبص على دهب بغضب لانها ضحكت بصوت عالي.. دهب تاخد بالها من نظرة مهند تخفض رأسها بخجل وهي بتقول.
– انا هروح أشوف خالتي أم سعيد بتعمل اي.
هاني باستغراب: هو انتي خفتي.
دهببإبتسامة: ايوه الحمدلله.
هاني بفرحة: بجد حمدالله على السلامة يا دود.
مهند بقرف: دود
ويبص على هاني: هي مين دود دي ياهاني.
سماح بمسكنه: الله يرحمك يابني.
هاني يبص على الكل بخوف. الحاج محمد: انا هاروح اغسل.
سماح: وانا هاروح أشوف هعمل اي.
دهب تبص على هاني ومهند بخوف: استنى ياخالتي سماح جايه معاكي.
هاني: طيب والله ناس ما يعتمد عليهم.
ويبص على مهند اللي بيبص له بغضب يبلع ريقه بخوف ويقول.
-والله يامند طلعت غصب انت عارف أخوك أهبل ومش بيعرف هو بيقول اي سماح بقا قلبك ابيض.
مهند يمسك هاني من هضومهه: انت عارف لو تقوله تاني انا هاعمل فيك اي.
هاني: حرام عليك ياسطا دي انا غلبان.
مهند بصوت عالي: هاني
❈-❈-❈
هاني بخوف مصطنع: هي مين دهب دي هو انا أعرف حد بالاسم ده اصلا.
مهند: ايوه كدا شاطر.
دهب طلعها من المطبخ وهي شيله طبق السلطة وبتقول.
-و يلا يا جماعة لاكل جاهز.
مهند لسة ماسك هاني من هضومه.. هاني يبص لدهب ويرجع يبص لمهند بحزن مصطنع وهو بيقول بتوسل.
هاني: وحياتك يامند سبني والله هموت من الجوع.
مهند يسيب هاني وهو بيقول بمزح: اي هتاكلني غور في داهيه روح كلى.
هاني هو بيجري ناحية السفرة: حبيب اخوك والله يا مهند انا طول عمري باقول عليك رجل جدع.
الكل قاعد على سفرة الاكل وبداوا بتناول الطعام.
الحاج محمد: بقولك ايه يا مهند.
مهند وعيونه على دهب: اتفضل يا حاج.
الحاج محمد: ما انك كنت مش فايق اليومين اللي عدوا دول علشان الحالة اللي كانت فيه دهب ماحدش قالك حاجه.
مهند بقلق: خير يا حاج قلقتني.
سماح: ما تخافش يا مهند خير إن شاء الله.
الحاج محمد: لا يا ابني ما تخافش هو بس كل الحكاية أن احنا قررنا نخطب لهاني ورايحين أن شاء الله النهارده نقرا فاتحة ونتفق على كل حاجه.
مهند يبص على هاني والضحكه على وشه.
-هي من أن شاء الله اللي أمها داعيه عليها دي وهتكون مرات هاني أخويا.
هاني يبص لمهند بغيظ ويرفع لياقه القميص بغرور.
– لا يابا قصدك اللي أمه داعيه لها مش داعيه عليها ده انا هاني أبن الحاج محمد علي سنه وربع.
سماح: دي نور بنت الحاج ابراهيم اللي بيشتغل في الوكاله الاقتصاد منكم يا مهند.
❈-❈-❈
مهند باستغراب ويبص على هاني: انت شفتها فين دي ده انا ما اعرفش أن الحاج ابراهيم عبده بنات لحد دلوقتي.
هاني بهزار: هو انا نائم على ودني زيك.
مهند بضحك: هههه لا رجل يا أخويا لا انا طول عمري نائم على وداني (يبص على دهب ويغمز لها) وربنا رزقني بجوهره اهو هو النوم وحش وليه كنت اغضب ربنا منى وانا عارف أن نصيبي كدا كدا هيجي لي و اهو نصيبي عسل وراضي به.
الكل يضحك ويبص على دهب.. دهب بخجل تبص على الأرض. وبعد وقت كان الكل خلص أكل. وبيجهزوا علشان يروحوا لعروسة هاني.
الحاج محمد: هاتجي معانا يا مهند.
مهند يبص على دهب ويقول: لا معليش ياحاج روحوا انتم ربنا يوفقك وانا هفضل هنا علشآان لازم حد يفضل في البيت وما ينفعش كلنا ندخل كده على الناس من اول زياره.
هاني بهزار: أحسن برده قلت لك انا كنت خائف ان يكون وشك وحش عليا.
مهند بزعل مصطنع: شايف يا حاج.
سماح: اخص عليك يا هاني ده مهند الخير والبركه ما يجوش غير على وشه.
الحاج محمد: أحترم نفسك يا هاني وما تزعلش أخوك منك.
هاني: انا باهزر والله يا مهند مش قصدي ازعلك.
مهند بضحك: انا ما زعلتش بس كنت عاوز أسمع الكلمتين الحلوين دول.
هاني: والله رجل واطي يعني انت هتجيب لي انا التهزيق والكلام علشان خاطر تسمع كلمتين حلوين اخص عليك يا أخويا.
مهند بصوت عالي: هاني
هاني: انا بقول يلا ياحاج علشان تأخرنا على الناس.
سماح: ربنا يهديك يا هاني يابني.
الحاج محمد: الود ده مش هايكبر ولا هايعقل والله انا مش عارفة الرجل هيأمن على بنته معك ازاي.
هاني بزعل: إيه يا حاج لا انا رجل وبكره هثبت لك اني رجل ويعتمد عليه.
الحاج محمد: يا رب يا أخويا ما موتش قبل ما أشوف اليوم ده.
هاني ومهند في صوت واحد: الف بعد الشر عليك ياحاج.
والاتنين يحضنوا ابوهم: ربنا يديك الصحه وطول العمر يا حاج.
الحاج محمد: ربنا يبارك لي فيكم ياولدي يارب.
سماح: اللهم ماامين يارب العالمين يا حاج.
مهند: يلا بقا ربنا معاكم علشان لو تأخرتوا اكثر من كده هيكون شكلكم وحش قدام الناس.
سماح: معاك حق يا مهند.
وقبل ما تمشي تقول بصوت عالي: يا دهب عاوزه حاجه اجيبها لك وانا جايه يا بنتي.
دهب في المطبخ بنفس الصوت: ربنا يخليك لي يا خالتي عاوزه سلامتك بالدنيا كلها.
سماح: تسلمي يابنتي. يلا احنا يا حاج.
في المطبخ
دهب: بقولك ايه ياخالتي أم سعيد.
أم سعيد: قولي يابنتي.
دهب: روحي انتي ارتاحي بقا وانا هاخلص تنضيف المطبخ واغسل الطبقين دول واطلع ارتاح انا كمان على ما الجماعة يجوا بالسلامة.
ام سعيد: بس يا بنتي الشغل هيكون كثير عليكي.
دهب: لا ما تخافيش ولا كتير ولا حاجه بس أطلع اترتاحي انتي عشان باين عليكي تعبانه شويه.
أم سعيد بتعب: معاكي حق والله يا بنتي انا رجلي اليومين دول مش قادره اقف عليها.
❈-❈-❈
دهب: شفتي انا لسه بقول لك اهو اطلعي بقى ارتاحي يا ستي و مالكيش دعوة بحاجه وانا هاخلص كل حاجه.
ام سعيد: الله يرضى عليكي يا دهب يا بنتي طيب انا هدخل اريح جسمي شوية.
في الصالون
منهد قاعد قد التلفزيون ويبص على دهب وهي في المطبخ قدام منه.
ماشي يا دهب انا هاعرفك ازاي تكسري لي كلمه مره تانيه.
ويقوم ويروح ويقف على باب المطبخ ويتكلم بغضب.
مهند: ينفع اللي انتي عاملتي ده ياهانم.
دهب بخوف: بسم الله الرحمن الرحيم اي يامهند قول احم حتى خضتني.
مهند يقرب منها ويمسكها جامد من دراعها وهو بيقول بغضب بس كان بيتكلم بصوت واطي عشان أم سعيد ما تسمعش حاجه.
– انا بقول ينفع اللي حصل ده.
دهب بوجع: اها دراعي يامهند وبعدين هو اي اللي حصل بس.
مهند: دهب انا مش بحب شغل الاستعباط ده وانتي عارفه انا قصدي على اي.
دهب: علشان يعني سلمت على عمي محمد طيب وفيها اي ده أبوك ومن مقام اب لي انا كمان.
مهند بعصبية: وانا قولت لاء ماتسلميش على حد تسمعي الكلام ولا تكسري كلامي قدام أهلي عاوزه تبين إنك الملاك وأنا الشطان.
دهب: اي الكلام اللي انت بتقول ده يامهند انا والله ماكنش قصدي حاجه وبعدين حسيت أن أبوك زعل علشان كده سلمت عليه (و تكمل بحنان و هي بتحط أيديها على وشي مهند) بص يامهند انت جوزي وحبيبي ونور عيني وانا ديما عاوزك أحسن مني ومن الكل وعارفه انك بتحبني ومن حقكك تغير عليا بس مش من أبوك.
مهند بهدوء: لا بقا انا بحبك وبغير عليكي من نفسي مش من أبوي بس والموضوع دي لو اتكرار تانى مش هيحصل لكي طيب وعارفه لو تضحكي تاني بصوت عالي أنتي عارفه انا هاعمل فيكي اي.
دهب: ماشي مش هضحك تانى خالص حلو كده يلا بقا سبني أشوف شغلي.
❈-❈-❈
مهند يقربها منه جامد وهو بيقول: لا انتي عندك شغل مستعجل تعالى معايا.
دهب: أبعد يا مهند والله مش فاضية هاخلص لأول وبعدين نشوف الشغل المستعجل دي.
مهند: هاتخلصي اي.
دهب هاغسل الأطباق وهاروق المطبخ.
مهند يبص على المطبخ: يالههههوي لسه هتغسلي الأطباق دي كلها.
دهب تضحك على منظر مهند: ما تخافش هاخلص بسرعة وهاجي.
مهند: لاء يلا أيدي على إيدك ياختي ونخلص مع بعض ونطلع مع بعض.
دهب: من غير حلفنا اغسل انت الاطباق وانا اروق المطبخ.
مهند: لا جدعة ده انا كنت بهزار هطلع على مانتي تجي بسلامة.
دهب: وانا برضو كنت بهزر لم قولت لك اني هاخلص بسرعة وهاجي.
يبص الاتنين على بعض ويضحكوا بصوت عالي هم لاتنين مهند يحضن دهب جامد: بحبك اوي يادهب.
دهب: وانا كمان.
مهند: وانتي كمان اي.
دهب بخجل: زايك.
مهند: زاي اي.
دهب: يووه بقا يا مهند ما تبقش رخم وبعدين احنا ورانا شغل كتير مش فاضين للكلام.
مهند يمسك دهب جامد من وسطه: لا انا عاوز أعرف انتي كمان اي.
دهب بخجل: مهند اوع لحد يجي.
مهند: ما الا يجي يجي انا مش بعمل حاجه غلط مراتي وانا حر وانت كمان اي يلا بسرعة لحد يجي.
دهب بخجل: وانا كمان بحبك.
مهند: وانا بموت فيكي بعشقك.
ويوطي عليها يقبله بشغف وحب.
❈-❈-❈
في القرية اللي كانت فيها دهب. في بيت جدها جمال.
َواحدة بصوت عالي: بقولك ايه بقا ياسلام ياتشوف لك شغلانه زاي الناس يا كل واحد فينا يروح لحاله انا زهقت من أم العيشة الفقر دي.
اسلام: وانا اعمل لكي اي يعني ياشرين.
شرين: يالههههوي على بخطى السود بقا انا اسيب مهندس قد الدنيا واتجوزت واحد مش لاقي ياكل.
اسلام: ااههههوو انتي برضو اللي سبتي ولا هو اللي طفش ومن حظي السود انا اللي اتحوزتك.
شرين بغضب: قصدك اي يا اسلام هو انت كنت طول أن انا ابص لك أصلا بس أعمل اي ما هو حظي أسود بقا.
اسلام: اقعدي واهدي كدا وسيبك من الكلام الفاضي ده انا عرفت حاجه كدا ممكن نطلع منها باقرشين حلوين
شرين أي يا قلة بخطى هاتسرق ما هو ده اللي ناقص.
اسلام: استغفر الله العظيم أسرق اي يابنت المخوته.
شرين: امال هتعمل اي ياخويا لو مش هتسرق.
اسلام: دهب فكرها.
شرين باستغراب: دهب اوع تكون عاوز ترجع وش الفقر دي تاني كفاية الفقر اللي احنا فيه.
اسلام: وش الفقر مين ده انتي اللي وش فقر تعرفي الرجل اللي اشتري أرض العنب.
شرين: مالو ده.
اسلام: ده خد دهب وجوزها لابنه الكبير.
شرين بصدمة: بقاا دهب المعفينة دي اتجوزت من أبن ملك أرض العنب.
اسلام: اها بقا المعفينة دي تشتركي وتشتري أهلك والقرية على بعضها.
شرين: طول عمري وانا عارفه ان هي سوسه وميه من تحت تبن.
اسلام: مش مهم بقا الهم دلوقتي أن احنا هنروح البيت اللي دهب عايشه فيه وكلمتين حلوين ونلعب بعقلها ونطلع باقرشين منها.
شرين: لا ياخويا هو مافيش غير دهب واروح اشحت منها.
اسلام: ياختي سيبك من الكبرياء ده ده انتي مش لاقيه تاكلي اهدي كد وفكري على روقان.
شرين : والله غريبه الدنيا دي بقا دهب المعفنية دي تتجوز من أبن ملك القرية وانا يا حظي الاسود اتجوزت خالها اللي مش لاقي ياكل (وتكمل بحقد) طيب والله يادهب لخرابها عليكي يانا يانتي.
اسلام بخبث: قولتي اي.
شرين: طيب موفقة بس هانروح إمتى.
اسلام: ايوه كدا انتي كدا حبيبتي من بكره إن شاء الله ده انا بقلي أسبوع بخطط للحكاية دي.
شرين تفكر بشر : انا كمان لازم اخطط ازاي اخرابها عليكي يادهب أصبري بس عليا لازم اخد منك جوزك مانتي ماتستاهلش النعمه.
وتبص على إسلام بقرف: ولازم اخلاص من المصيبة دي.
❈-❈-❈
في يوم جديد في شقة مهند ودهب.
دهب اول ما تفتح عيونها تلاقي مهند قاعد وبيبص لها وهي بيبتسم تبتسم له هي كمان وهي بتقول.
– مهند انت صاحي بدري كده ليه.
مهند يقبله بشغف وحب ويبتعد عنها ويداعب شعرها وهو بيتأمل ملامحها بإبتسامة جميله.
مهند: وحشتيني.
دهب بخجل: وحشتك اي هو انا قومت من جنبك اصلا.
مهند بحب: بتوحشني وانتي في حضني يا جوهرتي.
دهب: طيب قوم علشان تلاحق تفطر قبل ما تنزل شغلك.
مهند: اي زهقتي مني ولا ايه؟
دهب: اخص عليك يا مهند ده انت بذات مستحيل ازهق منك لو فضلت جنبي العمر كله.
مهند يقرب منها جامد ويبدأ يقبله بشغف وحب وهو بيقول.
مهند: انا بحبك بحبك اووي يا دهب.
❈-❈-❈
في الدور الارضي.
في المطبخ سماح تدخل المطبخ وهي بتقول.
-صباح الخير يام سعيد.
أم سعيد: صباح الورد والياسمين على عيونك ياست الكل.
سماح: هي دهب لسه مانزلتيش.
أم سعيد: لا والله ياستي سماح لسه مانزلتيش.
سماح: طيب انا عاوزكي بقا يام سعيد تشدي حالك كدا معايا علشان أن شاء الله شبكة وكتب الكتاب بتاع هاني تحدد الجمعه الجاية أن شاء الله.
ام سعيد بفرحة: يا الف نهار أبيض الف مبروك يا ست سماح بس الجمعة الجايه دي بعد بكره هنلحق نخلص كل حاجه ونجيب الحاجات اللى ناقصة.
سماح: لا ما تخافيش الحاج ومهند هايجيبوا ناس يعملوا كل حاجه بس انتي شد حيلك بس معايا علشان نزل السوق ونجيب شوية طلبات هنحتاجهم.
أم سعيد: انا معكي يا ست سماح من يدك دي ليدك دي شوفي انتي عاوزه تعملي إيه وانا تحت أمرك.
سماح: الله يديك الصحه يا أم سعيد يلا بقى نجهز الفطار علشان الحاج صاحي.
❈-❈-❈
الحاج محمد طالع من الاوضه بتاعته وراح يقعد في الصالون
الحاج محمد: صباح الخير يا أم سعيد.
أم سعيد: يا صباح الهناء يا حاج.
الحاج محمد: الله يهنيكي يا ست يا طيبة.
الحاج محمد: عملتي إيه يا سماح في الحاجات اللي ناقصه هتجيبيها ولا انا انزل اجيبها انا ومهند.
سماح: والله يا حاج لسه اهو بيقول لا إم سعيد هننزل نجيبهم النهارده أن شاء الله ما تتعبش نفسك انت ومهند زمانه مش فاضي ينزل.
الحاج محمد: هو مهند لسه ما نزلش.
مهند نازل من على السلم هو دهب: انا اهو يا حاج صباح العسل ويروح ويحب على يد أبوه.
ذهب بابتسامة: صباح الخير يا عمي محمد.
الحاج محمد: الله يرضى عليك يا إبني ويبص على دهب يا صباح الهناء يا ست الكل.
دهب: الله يهنيك يا رجل يا طيب انا هدخل أشوف خالتي سماح وام سعيد بيعمل ايه بعد اذنكم.
مهند: عملتوا ايه يا حاج امبارح.
الحاج محمد: الحمد والله يا إبني الناس مرحبين واحنا مرحبين واتفقنا على كل حاجه أن شاء الله شبكه وكتب كتاب هيكون الجمعة الجايه .
مهند: مش بدري يا حاج هنلحق نخلص كل حاجه.
الحاج محمد: ما بدري الا من عمرك يا إبني أن شاء الله هنخلص كل حاجه.
مهند: ما بقول لك اي حاج ايه رأيك نحجز قاعه أحسن وخلاص وهم هيجهزوا كل حاجه علشان نختصر وقت بس يا حاج مش هنلحق نرتب كل حاجه من يوم وليلة.
الحاج محمد: اي رايك يا سماح مهند بيقول نحجز في قاعه وخلاص.
سماح: والله يا حاج مش بطاله بس اللي تشوفه صح اعمله.
الحاج محمد: خلاص انا هاكلام الحاج ابراهيم وقول له أن احنا اتفقنا نحجز في قاعه وخلاص.
❈-❈-❈
مهند تمام وانا أن شاء الله هاروح أشوف قاعه كويسه واحجز فيها.
دهب بتحط الاطباق على السفرة وسماح طالعه ورأها من المطبخ: يلا يا جماعه الفطار جاهز.
مهند: هو هاني لسه ماصحاش لحد دلوقت.
سماح: لا والله يا بني انا لسه هطلع أشوفه لو كان لسه نائمه هاصحى.
هاني نازل من على السلم: مافيش داعي يا ست الكل تتعبي نفسك انا نزلت اهو صباح الخير يا جماعة.
ويروح يحب على ايد أمه وايد أبوه ويقعد على السفره علشان يفطر.
– صباح الخير يا دهب (ويبص على مهند بزعل مصطنع) انا مخاصمك مش هاصبح عليك.
دهب بضحك: صباح النور ياهاني.
مهند في بالا مبالاه: ليه بقا يا أخويا ماخاصمني ومش هتصبح عليا ( ويكمل بهزار) بس تصدق أحسن ده انت اليوم اللي باتصبح فيه عليا اليوم مش بيكون حلو خالص.
دهب: ليه كده يا مهند ده هاني عسل.
هاني: والله انتي اللي عسل يا بنت يا دهب
ويبص على مهند بقرف: شايف الناس اللي عندها نظر مش زي ناس.
مهند يبص على دهب بغضب: نعم يا ختي هو مين ده اللي عسل .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)