رواية حكايات يونس وحور الفصل الثاني 2 بقلم هدى عبد الرحمن
رواية حكايات يونس وحور الجزء الثاني
رواية حكايات يونس وحور البارت الثاني
رواية حكايات يونس وحور الحلقة الثانية
“”كان لازم ارد كرامتي هو الانسان ليه اي غير كرامته ويونس روح قلبي””
___________________
صحيت خدت شور وصليت وفطرت ونزلت ادور ع شغل منا اصلي ممعيش شهادة بسبب اني عمي مخلنيش اكمل تعليم بحجه زيادة المصاريف وأنا ماشية جذبني كافيه جميل بجانب المكتبة اللي انا بحبها وكان عليه لافته انهم محتاجين حد يشتغل فدخلت واهو ورزقي والحمدلله ربنا كريم والله اتقبلت والمرتب كويس الحمدلله وهبدأ من بكرا واهو اصرف ع نفسي واغير جو بدل القعدة روحت وانا فرحانه جدا “”
____________________
كنت قاعد سرحان ومبتسم وانا بفتكر فرحتها وهي خارجه بسبب انها اتقبلت ومتعرفش ان دا كله تخطيطه وان الكافيه مش محتاج حد يشتغل اصلا.
_ وي تري الجميل سرحان ف اي
_ فوقت وبوست ايديها = ولا اي حاجة يست الكل
غمزت=عليا برضو ي واد ي بكاش
ضحكت=م انتي عارفة بقااا
_ هي تستاهل تحاول عشانها كفاية اللي مرت بيه ي ابني
_وابنك وراها لحد م تحن
ضحكت =لا انا كدا اتطمنت .
“”بوست ايديها وخرجت اروح احاول اشوف الجميل بتاعي””
____________________
دخلت وانا مبتسمه
طنط سعاد=واخيرا الجميل ضحك دا الدنيا نورت والله
_ابتسمت وقربت منها= شكرا جدا ليكِ انا حقيقي مهما اعمل مش هقدر اوفي ليكي جميلك كنتِ احن عليا من القريب.
حضنتني= تعرفي ي حور مامتك كانت ست جميلة وطيبة وجدعة وانتِ شبهها وجمايلها علينا متتعدش ف ازاي بقاا منتوصاش بالجميلة بنتها.
عيني دمعت بفرحه وحضنتها.
ربتت ع ايدي= قومي يلا غيري وصلي وانا هحضرلك الاكل
_ حاضر
“” دخلت اوضتي وانا فرحانه بحب جدا حد يشبهني بماما وبابا وحشوني اووي بس هما دلوقتي ف مكان احسن
ويونس يونس وحشني اووي مبيروحش من بالي””
__________________
وقفت تحت العمارة مستني الست حور تطل علينا بجمالها بقاالي ساعتين ع الحال دا وملمحتش طيفها حتي م انا مش هتحرك انا لو مش شوفتها هيحصلي حاجة .
____________________
غيرت وصليت وكلت لقيت نفسي ف شوكولاته ونسكافيه والسوبر ماركت جمبنا هنزل اجيب بسرعه واطلع .
_طنط سعاد هنزل اجيب طلبات من السوبر ماركت وراجعة.
_ماشي متتأخريش
_حاضر اجبلك حاجة معايا.
_لأ تسلميلي ي حبيبتي
____________________
والله دقيقتين وكنت هنام ف العربية اوووبا هو القمر نزل ع الارض ولا اي بس اي دا هي ازاي تنزل لوحدها ف الوقت دا موعيتش ع نفسي غير وانا نازل وبنادي عليها
_ حور
_لفت بخضه=يونس خضتني
سرحت هو انا اسمي حلو كدا دا ي حلاوة يونس من بوقها بس فوقت تاني
قربت منها=انتي ازاي تنزلي ف الوقت دا
رجعت لورا بتوتر= اعتقد دا شيء ميخصكش
“”ي فرحة قلبي وانا شايفة عصبيته وغيرته عليا ما اصل مامته حكت لطنط سعاد وهي حكتلي بس كله الا كرامتي طبعا انتوا عارفين!!””
_لأ يخصني
_ودا لي ان شاء الله!
قرب مني اكتر اللي مش محترم دا=يمكن عشان بحبك
“”من غيرتي متحكمتش ف نفسي موعيتش غير وانا بعترفلها””
بسرحاان =هاااا
“”انا كنت عارفة لكن معرفش انها حلوة منه اووي كدا “”
_هاااا اي بس صحصحيلي كدا بقولك بحبك
لفيت وانا مكسوفة=انا هرجع عشان اتأخرت
_حور
لفيتله وانا قلبي هيقف من الفرحة=نعم
_كنتي نازلة لي
_كنت نازلة اجيب شوكولاته ونسكافيه
_طيب اطلعي وانا هجبلك وبعد كدا لما تعوزي حاجة اتصلي بيا متنزليش.
مشي وسابني وانا مصدومة دقيقتين وفوقت وطلعت جري وانا مكسوفة اووي وفرحانه.
ومن حظي طنط سعاد نامت دخلت وقفلت الباب وقعدت استوعب اللي حصل ي فرحة قلبي كان نفسي اسمعها منه واداوي جروحي بس طلعت ليها طعم تاني تعيشك ف دنيا تانية اصلا يونس دا حبيب عمري.
فوقت من افكاري ع خبط الباب.
فتحت وانا ناسيه اصلا لقيته واقف ومعاه كيسه كبيره وباين انه جايب حاجات كتييره اووي.
_حور
_نعم
_اتفضلي وآخر مره تنزلي ف الوقت دا.
_اخدت الكيسه منه وانا محرجه وبديله الفلوس.
_ اي دا؟!!
_الحساب
_لا مش دا الحساب
_اوماال اي
باسني من خدني المش محترم دا =كدا الحساب خلص
“”نزل وسابني وانا مصدومة اي دا اي اللي حصل دا هو باسني المش محترم دا قفلت الباب ودخلت وانا مازلت مصدومه””
____________________
دخلت البيت وانا فرحان وبدندن فوقت ع صوت والدتي””
_وي تري الجميل فرحان اووي كدا لي؟!
_بوست ايديها =اي اللي مصحيكي لحد دلوقتي ي ست الكل .
_مجاليش نوم ف استنيتك.
قعدنا شوية ساكتين فقاطعت انا السكوت وانا بقول ……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكايات يونس وحور )