رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الفصل الرابع 4 بقلم يارا ابراهيم
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الجزء الرابع
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) البارت الرابع
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الحلقة الرابعة
في فيلا عامر……….
بصو كلهم لبعض بصدمه فقالت هنا……..
هنا:/كلنا عرفنا الخبر من النت صح.
الجميع:/اه.
سكتوا وبعدين فهموا بتسأل ليه وقالوا كلهم……..
الجميع:/يارا.
طلعوا كلهم جري علي اوضه يارا فقال فهد…………
فهد:/هو مافيش صوت ليه.
نجلاء:/ليكون لقدر الله حصلها حاجه.
عامر:/كفايه تخيلات وخبطوا علي الباب.
خبطت هنا بس مافيش رد فقال فهد……
فهد:/خبطي تاني.
خبطت هنا تاني مافيش رد فقال فهد…..
فهد:/لا مابيديهاش بقى.
كان لسه هيكسر الباب فتحت يارا الباب وباين عليها اثر النوم وقالت……….
يارا بصدمه:/في ايه ومالكم كلكم واقفين كده ليه.
هنا:/عمالين نخبط مش بتردي ليه.
يارا:/كنت نايمه….. وبعدين فيه ايه.
اول ما قالت كده كلهم فهموا انها لسه مش عرفت فقال فهد بشك………
فهد:/فين موبايلك.
يارا:/موبايلي فاصل شحن وحطيته يشحن….. فيه ايه وليه كل الأسئله دي.
بصو كلهم لبعض وبعدين رجعوا بصو لي يارا فقالت…….
يارا بنفاز صبر:/هتقولوا فيه ايه ولا ادخل اكمل نوم.
كلهم بصو لي هنا انها ترد فقالتلهم هنا……….
هنا بهمس:/اشمعنا انا يعني……… ماشي بقي كده بتبيعوني.
هنا:/اه.. كنت جايين نسألك تحبي نحجزلك انهي مطعم.
يارا برفعه حاجب:/انتو بتهزوا اكيد… ماهو اكيد مش جايين هنا كلكم علشان كده.
هنا:/معلش استحملينا…. واه اجهزي علشان قربوا يوصلوا.
يارا وهي بتكز علي سنانها:/امم بغض النظر انك بتكدبي وكلكم مخبيين حاجه بس انا هعيدها.
هنا:/طب نتفضل احنا بقي.
يارا:/يارب الصبر من عندك.
نزلوا كلهم ويارا دخلت ففال فهد………
فهد:/مش قولتيلها ليه.
هنا بعصبية:/اقولها ايه ها… اقولها جوزك اللي بتحبيه وكنتي عملاله مفاجأة انك حامل راح واتجوز عليكي لا واتجوز مين نهى السكرتيره.
فهد:/طيب خلاص اهدي.
اتنهدوا وبدأ يفكروا هيعملوا ايه وفجأه رن موبايل هنا……
هنا:/الوا يا عمر فيه ايه تاني.. اتجوزت انت كمان عشان تكمل بقى.
عمر:/ياختي اتلهي قال اتجوز…. بصي هي يارا عرفت ولا لسه.
هنا:/لا مش قدرنا نقولها.
عمر:/لازم تتصرفوا احنا ربع ساعه وهنكون وصلنا ف بلاش تخليها تتصدم مهدولها الاول.
هنا:/هي بتلبس دلوقتي ونازله.
قفلت هنا فبصلولها كلهم وحكت لهم عمر قال ايه فقال عامر……..
عامر:/ماشي يا مراد.
بعد شويه نزلت يارا وهي لابسه فستان ابيض واسع وفيه ورود بينك وجزمه بينك وكانت لافه الحجاب وكانت قمه في الجمال كالعاده بصولها كلهم بحزن فقالت هنا……
هنا بإبتسامة مزيفه:/ايه يا عروسة البحر ايه الشياكة دي.
يارا:/ههههه عروسه البحر… اتريقي ياختي وبعدين طول عمري شيك اصلا.
هنا بحزن:/طيب انزلي عايزين نقولك حاجه.
يارا:/فيه ايه تصرفاتكم غريبة ليه.
هنا:/مراد.
يارا:/ماله مراد حصله حاجه.
هنا:/لا بس.
فجأة سمعوا صوت العربيات فقال يارا بفرح……..
يارا بفرحه:/نكمل بعدين مراد وصل.
هنا:/بس يا يارا.
يارا:/خلاص بقي يا هنا نكمل بعدين.
*****************
بره عند مراد…….
نزل مراد ببرود شديد ومعاه نهى ونزل عمر وقال……..
عمر:/علي فكره هما عرفوا ومش طايقينك.
مراد:/عرفوا ازاي وبعدين انا معملتش حاجه غلط.
عمر:/عرفوا من الصحافه والنت.
مراد:/طب ويارا عرفت.
عمر:/لما سألت هنا قالتلي لسه… بس قالتي هنقولها.
مراد طب يلا.
********************
يارا:/مالكم واقفين كده ليه يلا علشان نسلم عليهم.
الجميع:/لا مش عايزين.
يارا:/ماشي بس هنقعد ونتكلم علشان فيه حاجه.
هنا:/ماتروحي تصحي ليان وحمزه.
يارا:/استني اسلم علي مراد الاول.
مشيت يارا واول ما شافت مراد حضنته وهي بتقول…..
يارا:/وحشتني اوى يا مراد وعندي ليك مفاجأة هتبسطك اوي.
مراد مردش فرفعت يارا راسها لقت مراد ماسك ايد نهى فقالت بإستغراب……….
يارا بإستغراب:/نهي..! ايه اللي جابها معاك وماسك ايديها كده ازاي.
عمر:/ادخلي بس واحنا هنفهمك.
يارا:/تفهموني ايه….. اديني دخلت اهه.
ايجوا كلهم وقفوا جنب يارا فقال مراد…….
مراد ببرود:/انا اتجوزت نهى.
يارا:/مراد انت عارف بكره الهزار التقيل.
مراد:/ده مش هزار انا اتجوزت نهى علي سنه الله ورسوله.
يارا:/اه اتجوزت…. طب وانا ايه.
مراد:/انتِ حبيبتي زي مانتي.
يارا:/ياخي حبك برص…. ايه البجاحه دي.
مراد:/اتكلمي عدل.
يارا:/لا بقولك ايه فوق ان كنت انت مراد الالفي فأنا يارا الالفي انا محدش يقولي اتكلم ازاي…. وبعدين تصدق بأيه سبحانه انتوا الاتنين زباله زي بعض.
مراد رفع ايده ولسه هيضربها بالقلم مسكت يارا ايده وقالت بجمود……..
يارا:/متخلقش لسه اللي يمد ايده عليا اعرف حدودك احسن ما اعرفهالك بطريقتي.
وبعدين بصت لنهى وقالت………
يارا بسخرية:/اهلا بيكي يا عروسه في عش الزوجية.
قالت يارا الكلمتين دول وطلعت وراحت هنا وياسمين وراها انما فهد نزل ضرب في مراد وبعدين اخيرا عمر حاشهم عن بعض فقالت نجلاء بعياط……
نجلاء:/بقي انت يطلع منك كل ده يابن بطني.
خالد بهدوء غريب:/فاكر قولتلك ايه يوم ما اتجوزت يارا.
Flash Back.
اول ما كتبوا الكتاب قال خالد……
خالد:/مراد تعال ورايا علي المكتب.
دخلوا فقال مراد……
مراد:/فيه ايه يابابا.
خالد:/الشيخ الشعراوي رحمه الله لما ابنه ايجي يتجوز قاله………..
«(يا بني هذه المرأة تركت الاب والام والاخ والاخت وجاءت لتكون لك وحدك فكن لها كل هؤلاء)»
وبعدين كمل وقالت…….
خالد:/مش تفكر انه علشان امها وابوها ماتوا انها يتيمة لا يا مراد هي مش يتيمة وانا اقصد الكلام حرفيا وانا مكان ابوها ونجلاء امها ولو زعلتها مش تفكر اننا هنسكت.
مراد:/ماتخفش يابابا يارا في قلبي قبل عيوني.
Back.
خالد:/فاكر وقتها قولتلي ايه…… ماتخفش يابابا يارا في قلبي قبل عيوني صح يا مراد هي دي الوصية اللي وصتهالك.
مراد نزل راسه في الارض ومردش فقال عامر…………
عامر:/طيب دلوقتي كده تاخد مراتك وتمشي مش عايزين نشوف وشك لا انت ولا هيا ومن النهارده انا معنديش حفيد اسمه مراد.
بص مراد لعامر بصدمه وكان لسه هيتكلم قال عامر وهو بينده علي الحرس…….
عامر:/طلعوا الاتنين دول بره وميدخلوش هنا تاني.
كانت نجلاء هتتكلم بس مسكها خالد وقال…….
خالد:/لا يا نجلاء هو غلط خليه يستحمل بقي.
دخلوا كلهم وقال عمر……..
عمر:/انا هروح دلوقتي وهبقي اجي وقت تاني.
خالد:/ماشي يابني تشرف في اي وقت.
مشي عمر وطلع لقي مراد مشي…….
**********************
عند يارا……..
كانت يارا قاعده مش بتتكلم ولا بتعمل حاجه خالص فقالت هنا بعياط………
هنا:/علشان خاطري ردي قولي حاجه او عيطي اعملي اي حاجه ابوس ايدك.
استغربت ياسمين اللي هنا بتقوله بس طنشت دلوقتي علشان يارا وقالت……..
ياسمين:/اتكلمي يا حبيبتي.
أخيرا يارا اتكلمت وقالت…….
يارا:/ممكن تسيبوني لوحدي.
هنا بفرح انها اتكلمت………
هنا:/حاضر حاضر هنمشي.
وشدت هنا ياسمين وهي بتقول…….
هنا:/يلا يا ياسمين سبيها لوحدها.
اول ماطلعوا من الاوضه سمحت يارا أخيرا لدموعها بالنزول وهي بتقول……..
يارا:/ليه كده يا مراد ليه تكسرني بالشكل ده.
كلهم كانوا قاعدين تحت خايفين يحصلها حاجه وبعد مرور مده كبيره قالت نجلاء لي هنا………..
نجلاء:/هنا ممكن تطلعيها الاكل لانها مستحيل تنزل وهيا لازم تاكل علشان الحمل يابنتي.
هيا بحزن:/حاضر يا ماما هاتي صنيه الاكل وانا هطلعها.
طلعت هنا لاوضه يارا وخبطت اول مره مفيش رد خبطت تاني وهي بتقول بصوت واطي علشان يارا بس تسمع…….
هنا:/يارا انا الوحيدة اللى عارفه حالتك اكتر من اي حد وطول عمرنا بنتشارك احزاننا سوا.
خلصت هنا الكلام ولقت الباب اتفتح دخلت هنا وقفلت الباب وراها لقت الاوضه كلها ضلمه واتصدمه لما فتحت النور وشافت يارا قاعده علي السرير عنيها حمره لدرجه مش قادره تفتحهم وكانت الاوضه مدبهدله فقالت هنا بصرامه………
هنا:/لا لا قومي كده وفوقيلي.
يارا:/جايه ليه يا هنا انا مش قادره اتكلم.
هنا:/لا ياحبيبتي ماهو انتِ هتتكلمي ويلا اتعدلي في القعده كده واسمعيني كويس.
اتعدلت يارا وهنا حطت الصنيه علي جنب وقعدت جنب يارا وقالت…….
هنا:/انتِ عامله في نفسك كده ليه.
يارا ببرود:/لا مفيش جوزي اتجوز عليا بس.
هنا:/مش تضحكي علي نفسك انتِ متأكدة ان الجواز ده وراه حاجه.
يارا:/امم وايه الفايدة.
هنا:/هفهمك هنعمل ايه بس قومي خدي شاور كده علي انما اروق الاوضه وبعدين كلي وهنتكتك سوا.
ضحكت يارا من بين حزنها وقالت……..
يارا:/مش عارفه أنتِ ازاي بتعرفي تخليني اضحك.
هنا:/اسرار المهنة وبعدين انتِ هتقفي ترغي معايا علشان انسي يلا ياختي.
هنا في نفسها:/قسماً بالله لهجبلك حقك من الحربوقه اللي اسمها نهى ونخلص منها بس وبعدين هنربي مراد من الاول.
ياتري يارا وهنا ناويين علي ايه وياتري مراد هيعمل ايه مع نهى وهل ممكن عامر يرجعه تاني هنعمل ده كده خلال الاحداث الجايه.. ❤
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2))