رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الفصل الحادي عشر 11 بقلم يارا ابراهيم
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الجزء الحادي عشر
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) البارت الحادي عشر
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الحلقة الحادية عشر
كانت نهى و ريماس قاعدين في الكافية وفجأة دخل شخص وقال……….
الشخص:/متجمعين عند النبي.
وقفوا هما الاتنين بصدمة فقالت نهى وهي بتترعش…
نهى بتأتأة:/م..م.. مراد.
مراد مردش وبص لي ريماس وقال……….
مراد بسخرية:/عدي سنين ولسه زي مانتي.. صدق اللي قال ديل الكلب عمره ماينعدل.
ريماس بصتله بخوف وبعدين استجمعت شجاعتها وقالت………
ريماس:/أنت عايز ايه.
مراد:/عايز اقتلك.
ريماس بصدمة وخوف:/تقتلني… لا انت شكلك اتجننت.
مراد طلع المسدس من جيب ووجه ناحية ريماس وقال……
مراد:/متتكلميش غير بإذني أنتِ فاهمة.
ريماس هزت راسها بخوف انما نهى اول ما شافت كده قامت بسرعه وكانت لسه هتطلع فقال…….
مراد ببرود:/متخافيش مش هتحرفي تطلعي اصل الحراس بيحرسوا الكافيه بره.
نهى بعياط مع تأتأة:/والله…. ه. ي السبب م. ش أنا.
مراد:/اقعدي ومسمعش صوتك علشان الناس بتبص علينا.
نهى قعدت وهيا مرعوبة فقال مراد…….
مراد:/ايه اللي رجعك تاني بعد السنين دي وعملتي كل ده ليه.
ريماس بسخرية:/لو عليا كنت جتلك من زمان بس علما خففوا مده السجن وأول ما طلعت حبيت أبدا بيك.
مراد بسخرية:/ايه النصباية اتكشفت واتسجنتي.
ريماس:/تؤ تؤ هو أنت مش تعرف اللي مرات صاحبك عملته.
مراد بإستغراب:/صاحبي مين….. لحظه قصدك هنا.
ريماس:/بالضبط.
مراد:/هيا عملت ايه.
ريماس:/……….
*******************
في فيلا الباشا……
كان يوسف بيدور في اوراق منصور اللي في الخزنة وبعدين شاف صورة لاب وام وقدمهم ولد وشايل بنت صغيره فقال…………
يوسف:/مين الناس دول وصورهم بتعمل ايه مع منصور.
يوسف بدأ يدقق في كل شخص في الصورة لحد اما وصل لصورة الولد وبعدين قال بصدمة………
يوسف بصدمة:/ده أنا…… معقول هما.
يوسف نزل جري وهو بينده علي الداده فقالت…….
الداده:/فيه حاجه يابني مالك.
يوسف بدموع وفرحه:/لقيتهم يا داده لقيتهم.
الداده:/هما مين دول.
يوسف:/أهلي يا داده أهلي.
الداده:/بجد يابني.. يا منتا كريم يارب.
يوسف:/هلاقيهم دلوقتي ازاي.
الداده:/مش عارفه غير اسم ابوك بس.
يوسف:/قولي بسرعه يا داده ابوس ايدك.
الداده:/حاضر يابني اهدي… اسم ابوك فراس الالفي.
يوسف بلع ريقه وقال:/فراس الالفي….. يعني.
*********************
عند يارا كانت قالت في اوضتها وهيا بتتكلم وبتقول…….
يارا:/أنا صحيح مش عارفه أنت ولد ولا بنت بس انا بتمني تيجي بسرعه.
يارا:/بص انا عارفه انك زعلان منى بسبب اللي عملته في بابا وإني خبيت عليه أنك عايش بس متزعلش هحاول هقوله بس لما أحس إني فعلاً سامحته.
يارا:/ممم وبعدين انت خليتني أبدأ اكل كتير يا شماتت خالتك هنا وعمتك ياسمين فينا.
يارا:/بس كله فداك يا حبيبي….. حيث كده تعالي نطلب شورما علشان نفسي فيها.
يارا:/بس انا نسيت الموبايل تحت مين هينزل يجيبه.
يارا:/امم معاك حق مش لازم.
يارا:/اه يا حرقت قلبي علي الشورما.
(مهما كانت عاقله الهرمونات ليها تأثير قوي) 😂.
*********************
في فيلا عامر………
غيث:/اممم ماشي خطه مش بطالة.
هنا بقرف:/مش بطالة… دي ولا خطه شروخان في سرقت الالماس.
غيث بص لي هنا بقرف وقال……….
غيث:/لولا بس الاتفاق اللي بينا مش كنت سمعت كلامك.
هنا:/ماشي يا روميو ركز معايا عرفت هتعمل ايه.
غيث:/دي خامس مره تسأليني نفس السؤال ماخلاص بقي علشان انا مرارتي مابقتش مستحملة.
هنا:/سلامة الجثه… لو قعدت واتكلمت عن المزه مش كنت وقولت كده واطي بصحيح.
غيث:/أنبري فيها اصلك شايفة الموضوع نافع.
هنا:/اصبر علي رزقك وخليكي تتجوزها.
غيث:/خليك ورا الكداب لحد ما يجب اخره.
هنا:/أنا كدابة ماشي يابني مها.
مها ايجت من ورا هنا وقالت……..
مها:/مالها مها ياختي.
هنا:/سبحان الله لسه جايبن في سيرتك صح يا غيث.
خبطت هنا غيث فقال………
غيث:/اه طبعا قالت فيكي كل العبر.
هنا خبطت ايديها علي وشها قالت………
هنا:/ياريتك ما اتكلمت جيت تكحلها عمتها.
مها:/امم ماشي يا هنا اما وريتك.
هنا:/خدي بس يا ماهي الواد ابنك ده كداب.
هنا:/الهي تولع.
غيث:/احسن البسي بقي.
هنا جريت ورا مها وهنا وغيث فضل يضحك.
**********************
عند مراد بعد ما ريماس خلصت كلام………..
مراد:/اممم طيب وايه اللي خلاكي ترجعي دلوقتي وليه خليتي نهى تعمل حوار علشان تتجوزني.
ريماس:/أنت عرفت منين.
مراد:/أنتو غلبانين اوي ومتعرفوش بتلعبوا مع مين لا ومن غبائكم فكرتوا انتكم اضحكتوا عليا بالجوازه دي بس بالعكس انا اللي ضحكت عليكم.
نهى:/يعني انت هتطلقني.
مراد بضحك:/هو انا كنت اتجوزتك علشان اطلقك.
نهى وريماس بصوا بصدمة وقالت……..
نهى:/ازاي يعني انا شفت المأذون وهو بيكتب كتابنا.
مراد:/هههههه مش بقول غلبانين اوي.
*****************
عند يوسف……….
كان قاعد والدموع بتنزل فقالت الداده……..
الداده:/مالك يابني بتعيط ليه المفروض تفرح انك واخيرا بعد 18سنه لقيت اهلك.
يوسف بص في الصوره وقال………
يوسف:/معني كده ان يارا تكون أختي… بس لا مش معقول.
الداده:/مش معقول ليه يابني ممكن تكون هيا.
يوسف:/دي تبقي كارثة لو هيا.
الداده:/ليه بس يا يوسف.
يوسف بدأ يحكي كل حاجه عملها مع واخر حاجه موت ابنها فقالت الداده……..
الداده بإبتسامة:/لو أنت بتحبها بجد يبقي هتعرف تخليها تسامحك.
يوسف:/بس ازاي يا داده وهيا اصلا مش تعرف اني اخوها.
الداده:/الصورة دليل ولو مصدقوش تحليل DNA هيوضح كل حاجه.
يوسف:/أنا خايف يا داده أنا عملت حاجات كتير وحشه في حياتي خايف بعد ما يعرفوا مش يتقبلوني.
الداده:/يا يوسف كل اللي عملت ما كنش ليك يد فيه وبعدين يا ابني انت خلاص توبت لله وطلعت فلوس منصور كلها لوجه الله وخلاص انت هتعمل فلوس حلال وخاصة بيك يعني كأنك اتولدت من جديد.
يوسف:/صح معاكي حق يا داده بجد انا مش عارف اشكرك ازاي.
الداده:/المفروض انا اللي اعتذرك سامحني يابني بس ماكنتش قادره اتكلم بسبب خوفي من منصور.
يوسف:/متقوليش كده يا داده منصور بقي ربنا يرحمه اصله ميجوزش عليه غير الرحمه.
الداده:/قوم يابني قوم روح شوف اهلك.
يوسف بفرحه:/اللهم لك الحمد والشكر كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك.
مشي يوسف فقالت الدادة……..
الدادة:/ربنا يسعدك ويفرح قلبك يابني كمان وكمان.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2))