رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الفصل الثاني عشر 12 بقلم يارا ابراهيم
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الجزء الثاني عشر
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) البارت الثاني عشر
رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2) الحلقة الثانية عشر
في لندن……
كانت ليلي في الشركة فقالت لنرمين……….
ليلي بجدية:/يارا جاية.
نرمين:/بجد…. انا فرحانة اوي والبنات هتفرح.
ليلي:/بس هيا قالتلي نتصل نعرف الاطفال انها طول مده وجودها هترجع تعمل محاضرات دينيه بس من نوع تاني.
نريمن:/بجد الاطفال هيفرحوا اوي.. بس ازاي من نوع تاني.
ليلي:/هيا خلصت تعليمهم كل حاجه عن الدين علشان كده وقفت المحاضرات دي بس هيا رجعت قالت هتعملها طول مده وجودها هنا.
نريمن بحماس:/شكلنا هنرجع ايام الشقاوه تاني.
ليلي:/ههههه حمستيني بزياده.
نريمن:/طيب هروح اشوف ارقام الماميز بتاعت الاطفال و جايه.
ليلي:/ههههه طلعتي اهطل مني.
نريمن:/ههههه يا ستي بما انه مش بنعمل حاجه حرام يبقي ايه المشكله.
ليلي:/بحيث كده.
نريمن:/ايه.. لا لا اوعي يكون اللي في بالي صح.
ليلي:/هههههه تؤ هو ياختي.
نريمن:/ربنا يستر.
***********************
عند يوسف…….
ركب عربيتة وساق بس فجأة وقف وهو بيقول……..
يوسف:/بس انا مش عارف المكان.
يوسف:/طيب هعمل ايه دلوقتي…… بس لقيتها.
وبدأت يرن علي حد فقال…….
***************
عند مراد ونهي وريماس في الكافية………….
كان مراد قاعد وبيسمع لي ريماس اللي اعترفت بكل حاجة وبعدين بص لي نهى وقال……….
مراد:/يلا دورك.
نهى بتوتر:/أنا معملتش حاجة علشان اقول.
مراد بغيظ:/لا ده الكلام ده عند امك مش تستهبلي علشان مش تعصبيني عليكي.
نهى كانت لسه هتتكلم بس تليفونها رن واول ما شافت المتصل اتوترت فقال مراد……
مراد:/ردي وافتحي الاسبيكر.
نهى:/لا ماهو دي واحده صحبتي.
مراد بحدة:/أنا قولت ردي وافتحي الاسبيكر مش هعيد كلامي تاني.
نهى بخوف:/حاضر.
عملت نهى زي ما مراد قالها بالضبط وفجأة ظهر صوت راجل وهو بيقول………
الشخص:/الو يا نهى.
مراد بسخرية:/واحده صحبتك اه.
نهى:/الو يا يوسف.
يوسف:/معلش كنت عايز اعرف مكان بيت عائلة الالفي.
نهى بصت لي مراد اللي استغرب بس شاور لها انها تسأله ليه فقالت………
نهى:/وانت بتسأل ليه.
يوسف بتوتر:/لا بس كنت عامل مع الاستاذ خالد صفقة وهو قالي اجيله البيت بس نسيت اسأله.
نهى بصت لمراد اللي قالها تديله العنوان وفعلا قالت نهى العنوان لي يوسف وقفلت فقال مراد…..
مراد:/يوسف…. يوسف الاسم ده بشبه عليه والصوت كمان…. بس انتِ تعرفيه منين.
نهى كانت لسه هترد فقال……..
مراد:/من غير كدب علشان اي كذبة تانية اعرفي انك بتأذي نفسك.
بدأت نهى تحكي كل حاجه وان يوسف كان متعاون معاهم بس فجأة انسحب فقام مراد بسرعه وهو بيقول………..
مراد:/تمام كده المهمه الاولي خلصت.
مش فهموا قصد مراد بس مش علقوا واول ما خرج مراد قاموا ولسه هيطلعوا بسرعه بس فجأة دخلت الشرطة وقبضت عليهم تحت صياحهم بإنهم ماعملوش حاجه فقال الظابط……..
الظابط:/فيه تسجيل صوتي بكل اللي عملتوه فكده كده هتتحبسوا.
ريماس:/للمره التانيه معرفتش ادمرك بس ماشي يابن نجلاء…. مش هسيبك يا مراد.
نهى كانت عماله تعيط بس وهي بتقول……….
نهى:/لا انا معملتش حاجه أنا.
****************
عند يارا……..
كانت خلصت ترتيب الشنط وبعدين قعدت علي السرير وهيا بتنهج……..
يارا:/يا خرابي ده كله علشان ارتب الشنط.
وبعدين بصت لبطنها وقالت…..
يارا:/شكلي هشوف أيام عنب.
طلعت يارا موبايلها ورنت علي غيث اللي رد وقال……..
غيث:/الو ها خلاص جهزتي.
يارا:/جهزت بس تعال خدني.
غيث:/ليه في حاجه انتِ تعبانه.
يارا:/اهدي انا كويسه بس الشنط تقيله مش هعرف انزلها.
غيث:/طيب انا جاي.
قفلت يارا مع غيث وبعدين بصت علي رقم مراد وهي بتقول………..
يارا:/مش عارفة هشوفك انهارده ولا لأ بس أنا.
قاطع كلامها صوت فتح باب الفيلا الداخلي فعرفت انه غيث فقامت وفجأة خبط باب الاوضه فقال………..
يارا:/ادخل….. شيل يلا.
غيث بغيظ:/استغفر الله العظيم يارب.
يارا:/امم وكمان مش طايقني.
غيث:/يابنتي هو انا جيت جنبك.
يارا:/وكمان بترد عليا.
غيث بصدمه:/يعني ايه…… يعني انا مطر استحم هرموناتك دي تلت شهور.
يارا:/تكونش مش طايقني قول مش تخبي حاجه في نفسك.
غيث في نفسه:/يارب هون عليا انا لسه صغير ونفسي اتجوز.
غيث:/يا حبيبتي يلا علشان لسه هنروح نسلم علي العيلة وبعدين نروح المطار.
يارا:/ماهو ده اللي بقوله بقالي ساعتين وانت مصمم تكمل رغي.
غيث:/ده انا.
يارا برفعة حاجب:/امال انا يعني.
غيث:/لا هو حد يقدر يقول كده…. انا هنزل الشنط وانتِ اتأكدي من حاجتك.
يارا:/ماشي ياخويا.
نزل غيث وهو بيدعي ربنا يعدي التلت شهور دول علي خير علشان هو خلاص جايب اخره….
نزل غيث الشنط وبعدين طلع لي يارا وقال…..
غيث:/اله منزلتيش ليه يلا علشان نتأخر.
يارا:/هو البعيد احول.
غيث بغيظ:/أنا عملت ايه دلوقتي.
يارا:/أنت مش شايف السلالم دي كلها افرض رجلي اتزحلقت و وقعت وبعدين لقدر الله ابني حصله حاجه وبعدين أنا هدخل في اكتئاب بقي و.
لسه هتكمل فقال غيث……..
غيث:/بس… الحوار ده كله علشان تقوليلي اشيلك.
يارا:/اخيرا البعيد فهم.
غيث:/يلا… يكشي نخلص في اليوم اللي مش باينله ملامح ده.
غيث لسه بيرفع يارا بس نزلها وقال………
غيث بصدمه:/ايه ده.
يارا:/في ايه.
غيث بوجع:/ضهري.
يارا:/ماله مانتي كنت سليم.
غيث:/انتِ تخنتي اوي.
يارا:/مش حجه هتشلني يعني هتشلني.
مسك غيث موبايله فقالت يارا……….
يارا:/ده وقته لعب في الموبايل.
غيث:/انا مش بلعب انا بشوف ونش.
يارا:/ونش ليه.
غيث:/علشان يشيلك لاني مش هقدر.
يارا وبان عليها ملامح مخيفه وهي بتقول……..
يارا:/نعم.!
غيث:/انتِ بتبصلي كده ليه صلي على النبي كده.
يارا:/عيد تاني قولت ايه.
غيث بدأ يقول الشهادتين فقالت…………
يارا:/هتشلني ولا اجيب انا الونش يشيلك.
غيث بخوف:/هيا دي فيها كلام هشيل طبعا.
يارا:/ناس مبتجيش غير بالعين الحمرا.
(ربنا يكون في عونك يابني هتشوف كتير😂😂
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حفصه الأسد (انت مرادي 2))