روايات

رواية حطمت قلبي الفصل الخامس 5 بقلم آية رمضان

رواية حطمت قلبي الفصل الخامس 5 بقلم آية رمضان

رواية حطمت قلبي الجزء الخامس

رواية حطمت قلبي البارت الخامس

رواية حطمت قلبي
رواية حطمت قلبي

رواية حطمت قلبي الحلقة الخامسة

صدمت مي بشدة من ذلك الصوت فوجدته امها
ام مي بتساؤل : مين اللي هيفرح؟
مي وهي تحاول ان تخفي جريمتها علي امها رظت عليها بتعلثم واضح في كلامها : انا…انا قصدي يعني اني عاملة مفاجئة لرقية بنت عمي وكدا
ام مي: ربنا يسعدكو ويحميكو لبعض
مي بباتسامة مصطنعة ولكن داخلها خوف : يارب ياماما….ثم قامت من امامها وتعركلت في كتفها بدون قصد وذهبت وهي تجري
ام مي : ربنا يهديكي يابنت بطني
مي وهي تجري : الحمد لله مشكتش في حاجة ..الحمد لله
*****************

 

 

كانت سرية تستمع الي عمها ايمن بشرود وهي تفكر في حياتها لماذا هي تشعر بانها حياتها مبعثرة ؟ ولماذا تبكي ؟
ايمن : انتي عارفة انا بقول اي يارقية
رقية وهي تستوعب انها لاتسمع حديثه: الصراحة راحة انا مسعتش حاجة خالص
ايمن : طب ركزي معايا بقا اول حاجة هتساليه فيها يعرف اي عن القوامة
رقية : اها وبعدين
ايمن : تساليه شايف تربية الاطفال مسؤولية مين اكتر وتسبيه يتكلم
رقية وهي تنصت له جيدا : اه كمل
ايمن: بيسمع قران لمين ؟وليه ؟
رقية : ماشي
ايمن: تسأليه هيتجوز ليه ؟ وهيربي عياله ازاي ……… لو حصل بينكو مشكلة تسأليه شايف هتتحل ازاي ؟وهل هيسمح لحد يتدخل بينكو؟ ………تساليه مفهومه عن بر الوالدين وهل هو بار بأهله ولا لا
رقية : كمل ياعمو
ايمن : اي الصفات اللي هيحبها تكون في زوجته واي الصفات اللي لو فيها الامر هيبقي الامر سيئ….تساليه لبس زوجته هيبقي حابه ازاي وهنا هتعرفي ليڤل الديا*ثة ….اساليه عن رايه في شغل الست ولو قالك معنديش مشكله تعيدي حسابك وتساليه عن امر اختلاط الرجال بالنساء شايفه عادي ولا لا …..تساليه عن التدخين لانه ضرر ليكي ولاطفالك مستقبلا وتقيميه ومش كل الرجالة كاملة يعني لو فيه سؤالين مش عاجبينك اجابته خديه الا في حالة لو ديو*ث ومش عارف ربنا كويس
رقية : اها فهمت
ايمن: وقبل كل ده تصلي استخارة وشوفي نفسك هترتاحي ولا لا وكمان تحلفيه انو مش هيكدب عليكي عشان تبقي ضامنه قدام ربنا
رقية : حاضر

 

 

ايمن: تعرفي كان نفسي يبقي عندي بنت اربيها وتبقي بتحبني زيك كدا ويوم ماعريسها يجي اقعد انصحها بكدا
رقية : ماتقولش كدا ياعمو ايمن دا انت بابايا بعد امي وابويا اللي سابوني وانا صغيرة
ايمن : متزعليش من ابني
رقية : الدنيا مش بتقف علي حد ثم نظرت من زجاج السيارة وهي تتامل المنظر منها
ايمن: تعرفي انك صبورة ابني ميستاهلش القمر ده انا لو كنت في شبابي وشفتك كنت اتجوزتك
رقية : ياعمو يبكاش
*******************
سالي : تعرفي يارقية في الاول كنت بحسبك مغرورة ومتكبرة بس انتي جواكي طيب خالص
رقية بفرحة : مين فيكي ياحارة شافني وعرفني ومقالش كدا
سالي : لا ودمك خفيف كمان
رقية : امال اي دا انا اعجبك
سالي : ياواد ياجامد مافيش قدك
رقية وهي تشعر بالحزن والاسي الشديد : عارفة ياسالي كنت متوقعة ان صحابي دول هم اللي هيفرحولي
سالي : بصي يارقية ياحببتي الدنيا مش بتقف علي حد وعيشي حياتك بس صح
رقية : شكرا علي وقوفك جمبي ياسالي
سالي : طب قومي يلا نروح ماصدقت الحصة خلصت
رقية : وانا كمان يلا
***************************
سارة : هي مين دي اللي مجنونة يامالك
مالك بغيظ منها : هو فيه غيرك
سارة : رخم…رخم قالها بعصبية
مالك: يلا عشان نطفح
سارة : واو هنطفح اي
مالك : سندوشات بطاطس
سارة: لل علفكرة انت وعدتني بكشري

 

 

مالك : يووووه يلا ياسارة
سارة : متتعصبش عليا يلا
مالك : يلا بقي علي اخر الزمن اسمي يلا
سارة : خلاص خلاص يالوكل بقا
مالك: ربنا يكون قي عونه
سارة : هو مين
مالك: سعيد الحظ
سارة : طبعا لازم يبقي سعيد مش هبقي معاه
مالك : ياجامد
سارة : اوعي
*******************
في احدي المنازل الصغيرة
آية : لو سمحت يبابا عايزة اقولك حاجة
والدها: قولي يابنتي
آية بخجل: فيه عريس جاي يتقدم
والدها: امتي
آية : هو هيكلمك خد مني رقمك ومشيت وسيبته
والدها: طيب يابنتي ربنا يوفقك
*********************
مرت الساعات علي احمد وامل في الكافيه ثم تحدث اخيرا يخبرها انه سيخطبها رغما عن اي شيئ
احمد : انا خدت قرار اخير قبل نا نمشي
أمل : اي هو
احمد : انا هخطبك بكرة واللي يحصل يحصل حتي لو هتموت مش هسمح لحتجة تقف في طريق حبنا
امل : بحبك
احمد : وانا كمان (اي ياعم روميو )
نظرت امل له نظرات لؤم وخبث فهي لاتريده هو بل تريد ماله فهو من عائلة عادية ولكن تملتك قدر من المال يكفيها اعوام بدون عمل غير شركتهم الصغيرة ثم اردفت امل في نفسها : والله ياحمد انا مش هاممني غير اني اخد فلوسك دي وهتبقي ضحية من الضحايا بتوعي ثم ابتسمت ابتسامة خبث ظهرت علي خديها
************************

 

 

قل لن يصيبنا الا ماكتبه الله لنا … التزموا بالاذكار فهي حصن لاي شرور
بعد مرور ساعات وصلت رقية الي غرفتها اخيرا ونامت بهدوء بعد ان قرات اذكار المساء في السيارة
وفي مكان اخر بالقرب من غرفتها كانت مي تقف وتتابع نور وهل ستفعل الاشياء اللتي طلبت منها ام لا ووجدتها قامت بعمل ذلك ثم انطلقت الي غرفتها ونامت باسترخاء وهي تظن ان جريمتها ستفلح معها ولكن هل ينتصر الشر علي الخير ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى