رواية حطمت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم آية رمضان
رواية حطمت قلبي الجزء الثاني
رواية حطمت قلبي البارت الثاني
رواية حطمت قلبي الحلقة الثانية
=زي مابقول لحضرتك وهي مريضة بالقلب من فترة وكانت محتاجة رعاية كويسة
صدم العم ايمت ونزل عليه الخبر كدلو ماء بارد
_ليه كدا ياسرية يابنتي متقوليليش …دا ابوكي مةصيني عليكي قبل موته هقوله اي
اخرج هاتفه واتصل برقم ابنه احمد ليخبره عما حدث مع تلك المسكينه
=ايوة يابابا فيه اي
_تعالا بسرعة مستشفي ****** عشان سرية فيها دلوقتى
=طيب بس اهدي وقولي فيه اي
_تعالا ولما تيجي هتفهم
=حاصر جاي ثواني
اغلق احمد مع والده الخط ثم وضع كفيه علي وجهه بنفاذ صبر وقال
=مش عارف اي المصايب دي كان مالي انل ومال البت دي
ثم قام من علي الكرسي واخبر السكريتيره ان تغلق العيادة فهو طبيب عيون ثم ذهب الي المستشفي
***************
مرت ساعات في ذلك المنزل وقامت سترة بايقاظ اخيها ليخرجها
_مالك واد يامااالك …انت يلاااا
=اي اي بطلي زن علي دماغي بقااااا عايز اناااام
_مش هتخرجني يلا
=لا الواحد ميعرفش يرتاح شوية من الشغل
_انت روحت خدت قلم انما اي
=اسكتي بقا متفكريش امي باللي حصل
فكرت في خطة لتوقظه من نومه
_لو خرجتني هقولك علي طريقة حلوة تشقط فيها المزة
=بجد
_تعرف عني اني بقول غير الحقيقة
=معرفش عنك انك بتقولي الحقيقة اصلا
_اخص عليك …بقا انا اختك تفكر فيا كدا
=روحي اجهزي ياساارة
_فوريرة يابو شعر حلو انت ياقمر
اخرج زفير من فمه بنفاذ صبر وقام من علي السرير وغسل وجهه وتوضأ وصلي وارتدي ملابسه وذهب مع تلك المجنونة اخته
***********************
في مكان اخر في بيت عائلة كانت العائلة مجتمعة حول سفرة الغداء ثم تحدثت تلك الفتاة صاحبة ال ١٧ عاما بجدية (رقية)
=انا قررت هلبس خمار
نظر لها الجميع بصدمة ثم تحدثت ابنة عمها (مي) بسخرية
_وياتري السنيورة هتلتزم بيه
=ان شاء الله يامي
نظر لها ابن عمها (سيف)بشك وقال
$انا اسف اني اتدخلت يارقيه بس انتي لبسك ميدلش علي انك هتلبسي خمار ثم نظر الي ملابسها باستهزاء
=بدل ماتحمدو ربنا انو هداني وهلبس زي بنات العيلة تتريقو لا بجد شكرا
نظر لها والديها والفرحة تملا ثغريهما
_الف مبروك ياحببتي ربنا يثبتك يارقية يابنتي
=يارب ياماما
**************
_في اي يبابا السنيورة مالها
=فيه اي ياحمد دي ربنا وصانا علي الجار غير كدا ابوها موصيني عليها ومش عايزك تكلمها كلمه وحشة خااالص
_ليه يعني
=سرية عندها القلب واي كلام سلبي هياثر عليها فاااهم
صدم احمد بشده مما سمعه بالرغم من انه لا يطيقها الا انه حزن عليها
_القلب ….؟ انت متاكد يبابا
=ايوة متاكد والدكتور لسة داخلها تاني وزمانه طالع وهيطمنا عليها انا بحذرك ياحمد من هنا ليوم العملية كلام جارح لا وانا كمان معندبش شك تعبها النهاردة بسببك
_بسببي
=ايوة بسببك البنت بتحبك ياحمد وكل لما يتقدملها واحد ترفضه علي امل انك تحس بيها
_بس انا بحب غيرها وكنت هقولك اننا هنروح نتقدم بكرة للبنت دي
نظر اه والده بصدمة
_اي..؟!
**************************
عندي قطة وانت لااا …اممم …قطة حلوة بس دماغها طقة
_كفااااية بقاااا زنك ده من حلاوة صوتك يابت
=اي ياملوكتي دا انا اختك برضه يا ولا وبعدين احنا بنتمشي شوية
_هتمشي وانتي ساكته ولا لا
=حاضر شكلي هعيد حساباتي في شقط المزة
لم يركز علي كلامها بل ركز علي شخص يعرفه جيدا لاحظت سارة شروده ثم نظرت الي فتاة تجلس وتقرا كتاب
=هي دي
_اه
=الصراحة زوقك حلو
_طب يلا امشي
=لا نمشي اي من هنمشي غير وانت واخد رقم ابوها
_بجد ياسارة
=بجد ياقلب سارة عد الجمايل بقاا
اسمع ونفذ مااشي
_ماشي
***********************
بقولك ياماما مش هتيجي معايا نشتري اخمرة
=طبعا ياحببتي
_طب يلا
اخذت رقيه والدتها واحضرت الكثير من الملابس الواسعه والوان كثيرة من الاخمرة
=تعرفي ياماما انا متحمسة اوي
_ممكن اعرف مين القمر اللي ساعدتك علي كدا
=واحدة صاحبتي منتقبة كانت بتزعل لما بتلاقيني لابسة ديق
_اه وبعدين
=قالتلي انتي موافقة انك تعملي غلط واهلك يدخلو النار بسببك قولتلها لا ..قالتلي وانتي بلبسك ده هتدخلي اهلك النار
_هي معاها حق
=بصراحة خفت وقعدت افكر مع نفسي هستفاد اي لما البس ديق
_برافو عليكي ياحببتي
=انا بحبك اوي ياماما انتي وبابا
_واحنا كمان بنحبك ياروحي تعالي عشان فيه مفجأة ليكي بمنسابة الخمار
اخذتها والدتها الي مكان ما يملاه الظلام ثم فتحت الانوار وصدمت من المنظ امامها
_اي دا ..؟…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قلبي)