روايات

رواية حرم اليزيد الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم حياة

رواية حرم اليزيد الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم حياة

رواية حرم اليزيد الجزء الثاني الجزء الثاني عشر

رواية حرم اليزيد الجزء الثاني البارت الثاني عشر

رواية حرم اليزيد الجزء الثاني
رواية حرم اليزيد الجزء الثاني

رواية حرم اليزيد الجزء الثاني الحلقة الثانية عشر

قصي بخوف : ماما ماما… وبينزل جري للحمامات
الأمن : قصي بيه استنى ده حمام النساء
بس قصي ما بيردش عليه وبيدخل بيلاقي ستات متجمعين قدام باب حمام وسامع صوت أمه بتصرخ من جوا
مروة : يزيد يزيد بالله عليك افتح لي الباب متحبسنيش هسكت والله
قصي بفزع : ماما!!!
مروة بخوف : يزيد يزيد طلعني من هنا ارجوك
قصي فهم أن أمه رجعتلها الحالة بتاعتها
قصي بخوف : ماما ماما ارجعي لورا عشان هكـ*سر الباب!!!
قصي ما بيلاقيش منها رد
قصي بخوف : ماما انتي سامعاني؟؟!
بيـكـ*سر الباب بخوف لما ما بيلاقيش ولا رد ولا صوت بيطلع من برا بيدخل بيلاقيها منكمشة على نفسها في الزاوية
الدكتور : للأسف حالتها بدأت تسوء اكتر من الاول خدوا بالكم منها اكتر ودي روشتة
قصي بحزن : تمام
وبيستنى امه لما تصحى وبياخدها للبيت عشان ترتاح
عند منه كانت قاعدة مستنية قصي لقيت الباب بيخبط براحة
منه افتكرته قصي
: ادخل
الممرضة : اهلا يا مدام… انتي منه محمد صح؟
منه باستغراب : ايوة انا
الممرضة : لازم تدفعي المبلغ اللي عليكي للحسابات أو هنضطر نطلعك!!!
منه : مبلغ ايه؟؟؟ … بعدين اتكلمي كويس لو سمحتي!!!
الممرضة : جوز حضرتك مدفعش حاجه واحنا دخلناكي على طول لانو حالتك كانت مستعجله ولحد دلوقتي المبلغ ما ندفعش وجوز حضرتك طلع من المستشفى من بدري!!!
منه بصدمة : طلع من المستشفى!!!….ازاي؟؟؟
الممرضة ببرود : والله طلع برجلينه ومعاه أمه المهم تتصرفي تدفعي الفلوس للحسابات
منه : تمام تمام
منه بدأت تتحامل على نفسها وحاولت تقوم بس في اللحظة دي قصي دخل
: منه قومتي ليه؟؟؟
منه بصتله بلوم ومردتش عليه
قصي : في ايه؟؟؟….يا بنتي بكلمك ما تردي!!!
منه بهدوء ما قبل العاصفة : روح ادفع الفلوس للحسابات عشان نخرج!!!
قصي بتذكر : ايوة صح ازاي راح عن بالي!!!….. وبيخرج على طول عشان يدفع وبيرجعلها
قصي : دفعت الحساب انا بس مقولتليش مالك؟؟؟
منه وهي بتبصله بطرف عينها : مفيش!!!
قصي بإصرار : لا فيييي!!!
منه بتبصله بقرف من فوق لتحت
وكانت ساندة على الحيطة جنبه ماشية مسكها من كتفها
قصي : انا بكلمك ما بترديش عليا ليه؟؟؟… بعدين بتبصيلي بالطريقة دي كده ليه؟!!
منه بعصبية : قصي فك ايدي!!!
قصي بلهفة : مش هفكك الا لما تقوليلي مالك!!!
منه بتحاول تفك نفسها منه وما قدرتش
منه : قصي انا بقولك فكني عشان متزعلش
قصي : لو ما قولتيليش مش هفكك!!!….فيكي ايه؟؟؟
منه مره واحدة بترفع ايدها عليه وبتديلو بالقلم
قصي بصدمة بيمسك مكان الألم : انتي اتجننتي؟!!
منه بانهيار وهي ماسكة دماغها : ايوة ايوة اتجننت!!!…. بسببك اتجننت!!!…بتحطني دايماً في أسوأ المواقف عشان نفسك!!!…. ياخي ما ترحمني بقى!!!…انت وبجح اوي يا قصي!!!…ياريت لو نزلت الطفل قبل ما يجي!!!….انا متأكدة انو هيطلع مش سوي زيك كده!!!… و عندو نفسيات بسببك!!!….انت نسخة من ابوك!!!َ….وبتعمل نفس اللي عمله ابوك مع امك ومعاك!!!….بس شكلك طالع اسوأ منه كمان!!!…..انا بجد تعبت منك!!!….مش قادرة اتحمل وجودك في حياتي!!!….ابعد عني!!!
كان ده صوت تكـ سر قلب قصي
قصي بهدوء : اممم يلا عشان نرجع البيت!!!
منه بصدمة وعصبيه منه : بعد كل اللي قولتهولك ده بتقولي يلا نرجع البيت يا بجاحتك ياخي!!!
قصي بهدوء : خلاص ما ترجعيش انتي اللي اختارتي!!! … وبيروح ناحية الطفل وبياخدوا من السرير
منه بخوف وذعر : واخد ابني على فين؟؟؟
قصي : ابني وهاخدوا يعيش معايا مش كنتي بتقولي ياريت لو نزلتيه بتتمني له المو*ت في وجوده روحي عيشي حياتك زي ما انتي عايزه كأن ولا عندك ابن ولا كأنك تعرفيني ولاكأن حاجه حصلت انا مش هقولك حاجة على الكلام اللي قولتيه غير الله يسامحك!!!…. وبيمشي وهو شايل الطفل
منه بخجل : قصي استنى انا اسفـ.. كانت عايزة تعتذرله بس اتكسفت ومقدرتش تعتذر فكملت….: انا هروح معاك البيت عشان عشان… ابني… عشان ابني هروح معاك البيت طبعا مش هسيبه معاك انا مش هطمن عليه وهو معاك
كلامها كان بيكـ*ـسره للمرة بدون ما تعرف
بيروح قصي من قدامها على طول وهو شايل ابنه وهي وراه سانده على الحيطه بكل صعوبة بتحاول تلحقوا ركب عربيته وهي ركبت معاه
“وكان الصمت سيد المكان”
بسنت بعصبية : فين البنت اللي معاك طلعهالي بسرعة!!!
على باحراج : يا مامااا
بسنت بعصبية وزعيق : طلعهااااالي بسرعة متجننيشششششش!!!
: اااااااااااااااه
كان ده صوت تاليا وهي ماسكة بطنها بوجع
بسنت : بخوف تاليا بنتي مالك؟؟؟
تاليا بوجع : بطني واجعاني اوي حاسه كان في سكا*كين بتقطـ*عني شكلي بولد!!!
بسنت بخوف : بسرعه يا علي جيب افتح العربية!!!
على بسرعة بيفتح العربية وبيركبوها وبيروحوا للمستشفى غزل طبعا بتحمد ربنا انوا سترها عليها وبتنزل على طول وهي حالة انها متكررهاش
في المستشفى قدام اوضة العمليات
بسنت : ربنا يستر اتصل يا علي بنادر وقمر خليهم عرفهم انها بتولد
على : تمام
واتصل عليهم وعرفهم طبعا نادر جاء المستشفى ووقف معاهم اما قمر وسليم كانوا مسافرين
الدكتور : مبرووووك المدام جابت بنت
الكل بيبتسم بفرحة ونادر بيروح يشيل البنت وبيكبرلها وبيقرا لها قرآن
بعدها بيدخلوا لتاليا وهما شايلين البنت بفرحة
علي بهدوء : مبروك يا تاليا البنت
تاليا : الله يبارك فيك
نادر وهو شايل البنت : ما قولتيليش يا تاليا هتسميها ايه؟
تاليا بتفكير : سيلا هسميها سيلا
بسنت : الله حلو اوي
عـنـد قصي بيوصل القصر وبينزل من العربية وهو شايل ابنه ومتجاهل منة خالص!!!
بتمر الايام بدون أحداث تذكر بيكون مر شهرين من الأحداث دي كلها وقصي لسه متجنب منه وبيعاملها كأنها مش موجودة
منه : يا قصي
قصي : امم
منه : عايزة فلوس عايز….
قصي بعد مبالاة : خدي الفلوس اللي عايزاها من الدرج!!!
منه بتتنهد فده حالهم من وقت ما نزلوا من المستشفى
منه بندم : انا مكنش لازم اقول الكلام اللي قولتهوله وانا عارفة انوا بيكره الكلام عن ابوه وبيكرهوا اوي وانا جر.. حتوا بكلامي ده حتى كان خايف عليا ويسألني مالك كله من الممرضة النحس دي
بتنزل منه وهي في فكرة في رأسها وبترجع بعد وقت
منه بفرحة وهي بتبص على الصندوق اللي في ايديها : النهاردة هعترف لقصي اني بحبه وعايزة اكمل كل حياتي معاه وننسي بعضينا الماضي ونفتح صفحة جديدة وو…
منه بتبص قدامها وهي نازله من الظلم بتلاقي قصي طالع فبتجري عشان تلحقه
: قصييييي استـ….
قصي وقف لما سمعها بتنده عليه بس فجأة لقيها سكتت وسمع صوت حاجه قوية
قصي بيلتفت وراه يشوفها سكتت ليه بيلاقيها واقعة على الأرض ودماغها بتنزل د.. م جامد ومفيش حس ليها نهائي
قصي بخضه : منه!!!
وبيجري بسرعة يشيلها وطلع بيها من البيت للمستشفى على طول وو…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حرم اليزيد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى