رواية حب وإنتقام قاصر الفصل السادس 6 بقلم آيات عبدالرحمن
رواية حب وإنتقام قاصر الجزء السادس
رواية حب وإنتقام قاصر البارت السادس
رواية حب وإنتقام قاصر الحلقة السادسة
كادي كانت نازله من علي السلم وهي اصلا بطبعها بتقع وهى ماشيه مروان كان قاعد علي الكرسي المتحرك بسبب حا”دث عمله ورجليه متجبسه وفجأة كادي وقعت على رجليه
مروان:ااااااااااااااااه
والدته راحت عنده بسرعه
كادي:انا اسفه والله مش قصدي
انتي متخ”لفه مش تفتحي
ما خلاص هو احنا مش قولنا أسفين مره
وكمان بج”حه
بج”حه في عينك انت اللي بج”ح
وكمان لسانك .طويل ومه”زقه
انت قليل ، الأدب
باااااس انتوا الاتنين وانتي يا انسه ولا اسمك ايه اهدي شويه
خلاص يا مروان انت كمان
مش سامع هي قالت ايه
خلاص يا مروان بقي
يلا عشان الفطار جاهز يلااااااا
الكل كانوا قاعدين على الفطار عادي ومروان وكادي كانوا بيبصوا لبعض بقر”ف ووالده ملاحظ كدا وبيضحك من تحت لتحت كدا مفيش بنت قدرت تكلم مروان كدا ابدا
في اللحظه دي بتدخل بنت جميله جدا عامله شعرها كيرلي قصيره مش طويله بشرتها بيضاء عيونها عاديه لبسها بقي حاجه كدا استغفر الله اطفال بلدنا يتكسفوا يلبسوه
جود مورنينج داد وباسته من خده
جود مورنينج يا قلب وروح وعمر داد
جود مورنينج مام وباستها من خدها
جود مورنينج يا عيون مام
جود مورنينج ابيه
جود مورنينج يا روحي
هي دي البنت اللي كانت تعبانه بالليل
ايوه هي دي تبقي ماهي تاب بنتي
كادي:هللو ماهي تاب
مروان ضحك بصوت عالي
مالك يا مروان بتضحك ليه
ههههههههههه اول مره اسمع حد بيسلم علي حد بكلمة هللو اللي اعرفه اسمها هاي دا للناس الهاي كلاس بس اللي بيقولوها اما هللو اللي بيقولها الج”هله اللي بيحاولوا يعملوا نفسهم ايتيكيت من الهوا
كادي حست بالإهانه وردت علي مروان رد الكل استغرب منه
اولا انا مش جا”هله ولا عايزه اعمل فيها ايتيكيت من الهوا زي ما قولت المفروض يااستاذ يا متعلم يا بتا”ع المدارس والجامعات تكون عارف الفرق بين هللو وهاى ايه ودة تتقال امتي ودي تتقال امتي
وهما بيتقالوا امتي يا مثقفه هللو بتتقال الصبح وهاي اخر النهار مثلا
لا يا مغ”فل هاي دي بتتقال لحد معرفتك بيه قويه قابلته قبل كدا وتعرفه
ومعناها اهلا بنفس معني كلمة هللو اللي بتتقال لاشخاص ماتعرفهمش واول مره تقابلهم وبتكون معرفتك بيه ضعيفه
لا ناصحه
ماهي همست لمروان : وحلوه ههههههه
مروان:اسكتي خالص دي جر”بوعه
معلش يا عمو انا بقيت دلوقتي بخير ممكن امشي بقي
هتروحي فين
قالت بحيره : مش عارفه همشي وخلاص
طب ممكن بس تفطري ولما تخلصي نتكلم
انا خلصت
بالسرعه دي
ايوه
طب تعالي نتكلم بقي
حاضر
الكل اتجمعوا
انتي شكلك بنت ناس ومحترمه
شكرا
هعرفكم علي اسماءهم عشان الضياع
والد مروان اسمه مراد ووالدته اسمها منال
منال:اسمك ايه يا حبيبتي وايه حكايتك ومين الطفل ده
كادي فضلت ساكته
مراد: اسمك ايه
اسمي كادي
منال: اسمك حلو اوى يا كادي و عندك كام سنه يا كادي
14 ونص
منال: صغيره اوى يا كادي
ومين الطفل دا
دا إلياس ابني
مروان بصدمه: ابنك ازاى انتى فاهمه بتقولي ايه
ايوه دا ابني انا والياس
منال: اسم الطفل علي اسم والده
ايوه
بس انتي صغيره اوى ازاى اهلك وافقوا علي زواجك وانتى في العمر ده
هما مش وافقوا وانا مش بهمهم في حاجه
منال: طب ازاى احكيلي في اهل مش بيهمهم بنتهم
انا بابا وماما مش بيهمهم امرى كانت بتتكلم بتلقائيه كبيره
بابا وماما طول عمرهم بعيد عنى ومسافرين واجازتهم بيقضوها بعيد عني
عمرى ماعرفت يعنى ايه اهل رغم وجودهم
مالقيتش غير إلياس كويس وهيفضل معايا لكن طلع زيهم وطلع متزوج وسابني تعبانه لحد ماجه ابني وبقي معايا سابني كنت بااكل اكل القطط والكلا”ب وبواقي اكل الناس
وكان عايز ياخد ابني منى وروحت لاهلي وقولت ليهم يا خدوه يربوه وانا همشي
طردونى وقفلوا الباب وسابوني في المطر سابوني لوحدي في الشارع سابونى وقفلوا الباب وماردوش يفتحوا يا خدوه هو عشان لبسه كله ميه ماردوش وبدءت تبكي بهستيريا كبيره اوى
كانت صعبانه اوى عليهم منال اخدتها في حضنها
ما تخا”فيش يا حبيبتي اعتبرينا من النهارده اهلك
لكن كادي كان اغمي عليها
مراد: بسرعه يا ماهي هاتى البرفين لحد مااكلم الدكتور
اما عن مروان فكان علي وضع الصامت ومش مركز غير معاها
ماهي حضرت البرفين ومراد اخده وحط علي وجهها فاقت كادي وفضلت تبكي
ماهي: اهدي يا كادي واحنا جنبك ومش هنسيبك خالص وهتبقي اختي انا كان نفسي يكون عندي اخت اوى وربنا استجاب
منال كانت مبسوطة من كلام بنتها وبتبص لمروان اللي اثر الصدمه كان واضح جدا علي ملامحه
مراد: مالك يا مروان ساكت ليه
مروان:هو في كدا فعلا هو في اهل كدا
مراد: ياااه واكتر كمان في اهل يامروان بيزوجوا بناتهم صغيرين علي اساس يفرحوا بيهم ومايعرفوش ان هما كدا بيد”فنوهم بالحياة تلاقي البنت عندها 13/14 سنه ومخطوبه ومتزوجه وفي معاها اطفال ولما يوصلوا سن 20 في منهم اللي بتيأس من الحياه وتقول انا خلاص كبرت في السن وهى لسه في اول مراحل الشباب بس في نظر نفسها بقي عندها ييجي 50 سنه وتلاقيها عندها ييجي 35 سنه وبقيت جده ازاى ماتعرفش واللي بتبدء تعيش حياتها مع ان هى متزوجه بس وقتها زوجها دا مابقاش يهمها اتزوجته زواج تقليدي وبتكون شايفه ان في الوقت دا هى من حقها تحب وتتحب وفي لحظه تخ”رب حياتها بإيديها
وفي اهل. بيبيعوا بنا.تهم ويزوجوهم لناس في اعمار اجدادهم عشان الفلوس
وفي اللي طول حياتهم سفر وناسيين حقوق اولادهم عليهم فييجي واحد زى اللي كادي حبته دا ويفهمها ان هو هيكون كل حاجه ليها وفجأة يتخلي عنها زى ماحصل مع كادي بالضبط يعني الغ،لط كله من الاهل
مفيش بنت اهلها بيهتموا بيها وبتغلط كدت
ايه اللي يخلي طفله زى كادي توصل للمرحله دى غير اهلها عارف كل اللي صعبا،ن عليا ومأثر فيا اوى
ان الطفل دا هيعيش ويتربي زى ماانا اتربيت من غير ماحد يحتويني ويخا”ف عليا
والطفله اللي كانت ضح،ية اهلها وواحد غد،ار زى اللي حبيته دا
طب هنعمل ايه يا بابا
مراد: انا قررت هنسيب كادي هنا تعيش معانا ونربي طفلها
يتبع….
لقراءة لفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب وإنتقام قاصر)