رواية حب من طرف واحد الفصل التاسع 9 بقلم يمنى
رواية حب من طرف واحد الجزء التاسع
رواية حب من طرف واحد البارت التاسع
رواية حب من طرف واحد الحلقة التاسعة
مر شهر من وقت ما دخل إياد المستشفي وكان بيتعب جامد بس محدش كان بيجيلوا غير مريم ويوسف ومليكه اي مكان بتروحوا عينيها بتدور عليه تلقائي هي حتي متعرفش اسمه ايه
عند مريم ومحمد
مريم بحزن : كده يبقي كل الاوراق خلصت يا مستر محمد
محمد : انتٍ مالك شكلك تعبان تحبي اطلبلك دكتور
مريم : لا انا كويسه انا بس خايفه علي إياد اخر مره كنت عنده صعب عليا اوي خس وكانوا كانوا
محمد : كانوا ايه
مريم بدموع : كانوا مكتفينه محدش قادر عليه لحد ما عطوله حقنه مهدئه ونام
محمد بهدوء : ده يمكن ابتلاء من ربنا عشان يختبر صبرك وايمانك يا مريم وكمان صدقيني هيبقي كويس ويتعالح متخافيش بقولك هاتيلي عنوان العياده
مريم : ليه
محمد بابتسامه : هروح أزوره طبعا ده اخويا الصغير هاتي العنوان
مريم ابتسمت : وعطتهوله
_______________________
مليكه : مش قادره يا ندي والله ما وقفت معاه خمس دقائق علي بعض بس انا هتجنن واشوفه اختفي وكمان كان بيقولي أنه معانا في الجامعه لو حتي اعرف اسمه ايه
ندي : والله انتي عامله زي اللي بيدور علي أبره في كوم قش
ثم تابعت بتفكير بت بت بقولك ايه
مليكه : اي في ايه
ندي : تعالي ورايا
قامت وخدتها علي مارسم صغير قاعد فيه شاب صغير
مليكه : يا بنتي انتي جيباني فين بس اتهدي
ندي : اسكتي انتي بس يا كيمو ي كرمله
كريم : بت انتي انا قولتلك ميه مره متقوليش كرامله دي تاني هيبتي يا شبر ونص
ندي : مش هرد عليك دلوقتي عشان مش فاضيه احب اعرفك دي مليكه صاحبتي وده كريم ابن عمي يا مليكه
مليكه : تشرفت يا استاذ كريم
كريم بهمس لندي : شوفتي الاحترام مش كرامله دتك نيله
ندي : يا عم مدقش المهم كنا عايزينك في خدمه الوقتي مليكه بتدور علي حد واحنا متعرفش اسمه
كريم : ايوه وانا اقدر اساعدكم ازاي
ندي : هي هتوصفلك شكله وانت ترسمه
كريم : ومين هيقبضني😂
مريم باحراج : انا تحت امرك في اي حاجه تطلبها
كريم : انا بهزر طبعا انتي زي اختي يا انسه مريم متقوليش كده تعالو معايا
كريم جاب قلم وورقه وبدأ يرسم المواصفات اللي مريم بتقول عليها
_______________________
في المستشفي اللي فيها إياد الباب خبط
إياد وهو واقف عند الشباك : ادخل
محمد بضحك : عامل ايه يا بطل
إياد بسعاده : محمد عامل ايه تعالي
محمد خده بالحضن انا كويس المهم انت
إياد بحزن : اهو زي ما انت شايف
محمد بابتسامه: شايفك زي الفل يا جدع والله
إياد : مريم قالتلي انكم رجعتوا لبعض متتخيلش انا فرحت قد ايه مريم عمرها ما هتلاقي راجل زيك يا محمد والله انا لو مت الوقتي مش هيبقي خايف عليها
محمد : متقولش كده انت هتتعالج وهتبقي زي الفل الدكتور طمني عليك متخافش
محمد بضحك : بس استعجل والنبي عايز اتجوز البت اختك الغلبانه دي
إياد : والله انا ما كنت هزعل لو كتبتوا الكتاب دلوقتي
محمد : متجبش بردو انت اخويا المهم عايزك تاخد بالك من نفسك واي حاجه تحتاجها انا موجود متشلش هم
إياد : ربنا يخليك يا صاحبي كنت عايز منك خدمه
محمد : اومرني
إياد. : عايزك تروح الكليه وتسأل عن بنت اسمها مليكه الجندي تشوفها هي كويسه ولا لا
محمد : بس انا هسال عليها بمناسبه ايه وبعدين ممكن حد يفهمني غلط ولا حاجه ويتكلم علي البنت كلام وحش
إياد : لو حد سألك قولهم انك اخوها أو حتي بتسأل عليها عشان تتقدملها
محمد : هي مهمه لدرجادي
إياد بسرحان : اوي اوي يا محمد
محمد وهو بيقوم : إذا كان كده ماشي عايز حاجه
إياد بابتسامه : عايز سلامتك يا حبيبي مع السلامه
________________________
كريم بعد ما قعد مده يرسم المواصفات اللي مريم بتقول عليها
كريم : هو دا
مايكه بلهفه : ايوه هو هو
ندي : احييه ده إياد
مليكه : أنتِ تعرفيه
ندي بضحك : هو مفيش حد في الجامعه ميعرفش إياد مراد والشله بتاعته بس ويت ويت هو ده اللي أنتِ هبلاني عليه
مليكه ضربتها في رجلها : اهم طب اتفضل دي حاجه بسيطه شكرا علي اللي انت عملته معانا
كريم : خلي فلوسك معاكي انتي اختي الصغيره ولو احتاجتي اي مساعده انا موجود
مليكه ابتسمت بهدوء وخدت ايد ندي ونزلت
ندي : بتجري جموسه وراكي
مليكه : انتي تعرفيه منين بجد
ندي : يا ستي ده كراش نص الجامعه
مريم تصدقي كان قالي كده طب يا تري مبيجيش ليه
ندي : احسن يستي ده هو والشله بتاعته اعوذ بالله شرب وشم وبيعرفو بنات مع أن هيا كلهم ولاد ناس اوي
ندي : بت انتي هتعيطي
مليكه : ها مش عارفه بس هو باين عليه حد كويس جدا
ندي : الصراحه كنت بحس كدا في الاول اول ما جه الجامعه حتي كان بيترتب علي الدفعه بس من ساعه ما أتلم عليهم وهو بقا زيهم
مليكه : طب بقولك ايه انا مروحه دلوقتي
ندي : مليكه انتي كويسه
مليكه : اها تمام بقولك ايه انا مروحه
ندي : طب اوصلك
مليكه : خليكي
مشت مليكه وهي تايهه في الكلام اللي ندي قالته وبين احساسها اتجاه إياد وروحت نامت من كتر التفكير
_______________________
في الشركه بليل محمد وطارق قاعدين في قاعه لاجتماعات ومعاهم مريم بيعقدو صفقه جديده مع الوفد الألماني كان آخر امل ليهم أن الشركه تقف علي رجليها بعد الورق اللي اتهرب
طارق بابتسامه : انا سعيد بالصفقه دي يا مسيو جاك اتمني نقدر نعمل حاجه شكلها كويس
جاك : sure
الاجتماع خلق وطارق من كتر الفرحه قرر يفاجئهم
طارق : محمد مريم يا شباب بمناسبه الصفقه الجديده دي لازم نعمل حفله جامده
محمد : ما بلاش الحفلات دي مبحبهاش
طارق بضحك : لا متخافش مش هيبقي فيها مزز دول الموظفين
محمد بغيظ: قولتلك مليون مره بلاش الألفاظ دي
سيبكوا منه كلكم معزومين عندي يوم الخميس الساعه تسعه يلا اخر كلام وكله علي مكتبه
تسنيم بضحك: ده ما صدق يا عيني
مريم : اسكتي ليسمعك
تسنيم : هتيجي
مريم : اجي فين
تسنيم : الحفله يا مسطوله
مريم : لا مظنش مش عارفه أما يجي وقتها نشوف
_____________________
مريم روحت البيت واول ما دخلت لقت ابوها قاعد مستنيها
مراد بجديه : تعالي يا مريم
مريم : ايوه يا بابا
مراد : انا عايزك متكذببش عليا اخوكي فين
مريم بارتباك : هو هيكون فين يعني يا بابا مش قالك أنه سافر مع صحابه
مراد : يعني انتي مقتنعه بالكلام ده
مريم : ايوه طبعا
مراد : عموما مش ده الموضوع اللي انا عايزك فيه
مريم : اومال في ايه يا بابا
مراد: ابن محسن صاحبي عايز يتقدملك وانا بصراحه مش هتلاقي احسن منه بعد ما حضرتك طفشتي الراجل المحترم اللي كان خطيبك
مريم :لو سمحت يا بابا بلاش الطريقه دي اديك شوفت أما غصبتوا عليه المره اللي فاتت ايه اللي حصل وبعدين انا ومحمد هنرجع لبعض
مراد بغموض : وانتي شوفتي محمد فين مش هو في ف المانيا
مريم : لا مهو مدير الفرع اللي انا فيه طلب من محمد يرجع عشان يبقي المدير التنفيذي بعد ما الله يسامحه المدير الاولاني سرق ورق صفقه وخلع
مراد : طب روحي علي اوضتك الوقتي
مريم : مشت راحت غيرت هدومها ومسكت الاجنده بتاعتها وكتبت
“كل أما اشوفك افتكر كوبايه الست وهي بتقول ” امتا الزمان يسمح يا جميل وأسهر معاك علي شط النيل ” 🖤
الا قولي يا جميل هو امتا الزمان يسمح عشان اسيب اللي ورايا واللي قدامي عشان اشوفك ونشرب قهوه لون عنيك ”
انسه قهوه
كتبتها وراحت في النوم من تعب طول اليوم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب من طرف واحد)