رواية حب من طرف واحد الفصل الأول 1 بقلم ندى رأفت
رواية حب من طرف واحد الجزء الأول
رواية حب من طرف واحد البارت الأول
رواية حب من طرف واحد الحلقة الأولى
_هتجوز بنت عمك يعني هتتجوزها
_ حضرتك بتقول إيه يا بابا انا مشفتهاش في حياتي غير مره وأحنا صغيرين وحتى المره دي مش فكرها
وثانيا يا بابا أنا مشغول جداا وبعدها بص لساعه إيده وقال بسخريه :لما الاقي وقت لمراتي هبقى الاقى وقت لغيرها فلو سمحت أنا مضطر استأذن عندى مأمورية والرجاله مش هيعرفوا يتحركوا من غيري
تكلم والده بغضب : استنى هنا يا أدهم انا مخلصتش كلامي وكمان انا مبخدش اذنك دا أمر يا سياده العقيد انت عايزني اسيب بنت اخويا في الشارع دي ملهاش حد غيري دلوقتي انت ناسي إن امالكهم كلها اتحجز عليها بسبب إفلاس شركه اخويا الله يرحمه دا كان سبب اساسي في وفاته وبعدين دا قبل ما يموت وصاني عليها هي ووالدتها عايزني اكسر وصيه أخويا مش كفايه اني معرفتش اساعده
شد أدهم على قبضه إيده بعصبيه من كلام والده ومع ذلك تكلم بهدوء وقال : اسمعني يا بابا انا واحد دلوقتي عنده أريعه وتلاتبن سنه عايز تجوزني واحده عندها ١٨ سنه وبصراحه أنا مش هسمح إن يتكرر الموضوع دا تاني كفايه العلاقه الفاشله الي دخلتوني فيها مع بنت خالتي وبردو كان دا السبب معلش أنا مش ملجأ أيتام العيله
بص والده ليه بغضب أكتر وكان هيفقد اعصابه لولا تدخل عمته (ثريا هانم) في آخر لحظه : اسمع يا أدهم يا أبني انا ميرضنيش أبدا أن حد يغصبك على حاجه بس والدك عنده حق مينفعش نرمي الي من دمنا في الشارع دا حتى الناس تقول ايه عليه طه باشا معندهاش اصل
تنهد أدهم وقال : يا عمتي هو لازم علشان يبقى عندنا أصل اني اتجوزها نجبلها شقه تعيش فيها هي ولدتها
ثريا بصدمه : عيب يا أبني الناس تقول ايه عيله طه عايشه في العز لوحدها وسايبين أهلهم في شقه صغيره وبعدين وهو انت معترض ليه مش انت قولت ان علاقتك ببنت خالتك فاشله انا معاك انها فاشله راحت ضحكت بسخربه وقالت : دي حتى معرفتش تجبلنا الواد الي نفسنا فيه وهتيجبه ازاي يا حسره وهي مبتخلفش وبصت على زوجه أدهم بأستحقار راحت زوجته نزلت وشها في الأرض وشدت على إيدها علشان تتمالك دموعها وبعدها كملت كلامها وقالت بترجي واستعطاف : يا أبني علشان خاطري انا نفسي اشوف احفادك كدا بيلعبو حوليا حرام عليك متحرمنيش من حلم زي دا ومتكسرش بخاطري ارجوك بص يا ابني مش عايزه اسمع رأيك دلوقتي روح شغلك وبعدها ارجع هنا وفكر براحتك وبعدها قولي قرارك وانا واثقه انك مش هضايقني ..هي عارفه بل متأكده انه مش هيرفضلها طلب دا بيعتبرها أمه كونها الي ربته بعد وفاه والدته بعد والدته علطول فكانت ليه الام وكل حاجه في الدنيا وميقدرش يرفضلها طلب
بصلها أدهم بهدوء وخد نفس طويل و
قام من على السفره واتجه لعمته وق”بل رأسها ويدها وقال : هحاول
وتجاهل زوجته الي ابتلعت غصتها بهدوء علشان متنهرش قدامهم وبصتلهم بقهر لأنها عمرها ما أثرت مع حد فيهم كل دا علشان يتيمه وملهاش ضهر مش المفروض يكونو ضهرها وسندها مش المفروض يكون هو ضهرها وسندها ليه بيعملها كدا مع ان عمرها ما غلطت في حقه بل كانت دايما بتعمله بكل حب ومازالت لأنها فعلا بتحبه خدت نفس طويل اول ما شافته خارج من الفله قالتله بصوت مخنوق ومتحشرج : تر..جع بالسلامه يا حب..يبي لكنه كالعاده خرج من غير ما يعرها اي اهتمام وهي عارفه كدا ولكن مع ذلك عمرها ما غيرت معملتها على أمل انه يتغير في يوم من الايام ويقدر كل الي هي عملته علشانه ويا ترى لو وافق هتفضل متماسكه بردو ……..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب من طرف واحد)