روايات

رواية حب مشروع الفصل الخامس 5 بقلم الشيماء محمد

رواية حب مشروع الفصل الخامس 5 بقلم الشيماء محمد

رواية حب مشروع الجزء الخامس

رواية حب مشروع البارت الخامس

رواية حب مشروع الحلقة الخامسة

ايمن امه وقعت بين ايديه وهو واقف مش عارف يعمل ايه او يتصرف ازاي؟؟؟
ايمن: انا هاخدها المستشفي انتو مين؟
الناس: احنا كنا موجودين ساعت الحادثه
المدير: روح انت بوالدتك واحنا هنتصرف روح ما تقلقش
ايمن اخد امه علي المستشفي وقابلوه واخدوها منه وهو واقف مستني حد من الدكاتره يطلع يطمنه
عقله عاجز عن التفكير او انه يصدق انه لو روح مش هيلاقي حبيبه مستنياه
اخيرا دكتور خرج لايمن
ايمن: خير والدتي مالها؟ في ايه واغمي عليها ليه؟
الدكتور: ايدها مكسوره ورجلها تقريبا مجزوعه وفي كدمات في جسمها فحضرتك المفروض تقولنا ايه السبب؟
ايمن: انا معرفش كل اللي اعرفه انها جاتلي الشغل وقالتلي انها اتعرضت لحادثه خطفوا منها مراتي وهيا وقعوها محتاج افهم منها ايه اللي حصل؟

 

الدكتور: هيا شويه بسيطه وهتفوق وتقدر تتكلم معاها واتمني ان مرات حضرتك ترجع بالسلامه
هنا زمايله راحو له المستشفي
ايمن: عرفتو ايه؟ وصلتو لحاجه؟؟
علي زميله: مش كتير عربيه كبيره رمادي متفيمه وقفت واخدوا مراتك فيها
ايمن: طيب ليه؟ العربيه نمرها ايه؟ موديلها ايه؟
علي: محدش ادانا معلومات كتيره الاغلبيه كانوا بعيد اعتقد ان والدتك ممكن تفيدنا اكتر هيا حالتها ايه؟
ايمن: ايديها مكسوره ورجلها متصابه والله اعلم عملوا فيها ايه؟ ( ايمن حط ايديه علي راسه الاتنين)
علي انا مراتي اتخطفت؟؟ مراتي معاهم؟؟ مراتي اتخطفت
كأن ايمن بدا يستوعب ان مراته اتخطفت
احمد زميله: ان شاءالله هنرجعها بس حاليا احنا محتاجين صوره لمراتك علشان نوزعها علي الكل ونبلغ كل الاقسام والدوريات ولازم نتحرك بسرعه
علي: فعلا عايزين صوره ليها يا ايمن
ايمن مش بيرد عليهم ازاي يدي صور لمراته ويوزعها لكل الناس…. ازاي؟
مديره بنفسه جاله كمان
المدير: انا بلغت كل الدوريات والاقسام الكل حاليا بيدور عليها بس لازم يبقوا عارفين بيدورا علي مين عايزين صوره لمراتك يا ايمن!!!! ايمن؟!!! ايمن
ايمن: هاه هاه
المدير: عايزين صوره لمراتك ركز وفوق صوره مراتك
ايمن: انتو عايزني اجيب صوره لمراتي واوزعها علي كل الرجاله والاقسام والدوريات؟؟؟ صوره مراتي المنقبه صح؟ ؟
المدير: عندك استعداد تخسرها؟؟؟؟
ايمن: اخسرها؟؟؟ لا طبعا انا مش عايز اخسرها
انا معنديش صور ليها معنديش
احمد: افندم مش مصور مراتك ولا صوره علي تليفونك او في البيت ليه يعني؟
ايمن: صور خاصه بينا ما ينفعش حد يشوفها؟؟؟ معنديش صور ينفع حد يشوفها
احمد: ايمن اتصرف وبسرعه قبل ما اللي خطفوها يوصلوا لمكانهم ويستخبوا بيها اتصرف
ايمن بيحاول يفكر يعمل ايه؟ طيب يطلع صوره لمراته بشعرها في حضنه؟؟؟ لا مش ينفع اخيرا افتكر
ايمن: سميه

 

احمد: سميه مين؟
ايمن: سميه اختها كانت بتصورنا من كام يوم واحنا عندهم
ايمن اتصل بسميه وكلمها
ايمن: سميه ابعتيلي بسرعه كام صوره لحبيبه تكون واضحه فيها قوي ومحترمه ينفع حد يشوفها
سميه: حد يشوفها؟؟؟ حد مين يا ايمن؟؟؟
ايمن: سميه بسرعه وحياتك ابعتي علي الواتس او الماسنجر بسرعه
سميه: في ايه يا ايمن فهمني الاول
ايمن: حبيبه اتخطفت ومحتاج صور ليها نوزعها علي الظباط علشان يتعرفوا عليها فهمتي بسرعه بقي بالله عليكي
سميه: حاضر ثواني هبعتهم واكلمك تاني
سميه بعتتله كام صوره لحبيبه وهيا مع ايمن
صوره وشهم جنب بعض واحلي ابتسامه علي وشها
وصوره هو وراها وهيا سانده علي صدره وبتضحك
ياااه قد ايه هو مفتقدها دلوقتي ومفتقد ابتسامتها دي اللي بيعشقها
احمد: ايمن وبعدين؟ انجز الوقت محسوب علينا
ايمن بتردد بيمد ايده يديله تليفونه وبعدها افتكر ان في صوره خاصه كتير
ايمن: هبعتلك صورها واتس
فعلا ايمن بعت لاحمد الصور وبعتهم لعلي
احمد وعلي فتحوا الصور واتفاجؤا بمدي جمال مرات صاحبهم وبصوله
احمد: ايمن انت عارف اننا هنوزع صور مراتك دي للكل… ضباط وعساكر ومحققين وحتي الناس في الشوارع هنسأل الكل؟؟؟؟
ايمن الدموع لمعت في عنيه متخيلش ابدا ان مراته المنقبه هو بنفسه هيوزع صورها علي كل الرجاله
بص للارض
علي: اسف يا ايمن احنا عارفين ان الموضوع صعب عليك وخصوصا انها منقبه بس مضطرين وان شاءالله ترجعلك بسرعه
ايمن: موبيلها وموبيل امي معاها انا ما جربتش اتصل
ايمن اتصل بموبيل مراته بس لقاه مقفول واتصل بموبيل امه ورن جرس
ايمن: بيرن بتاع ماما

 

الخط اتفتح وسامع انفاس
ايمن: الو حبيبه الو الو… رد عليا الووو… انت خطفت مرات الراجل الغلط… انا هقلب الدنيا عليك وهفتح ابواب جهنم كلها عليك…. سيب مراتي تمشي وانفد بجلدك وانا مش هدور عليك لكن لو مسيبتهاش صدقني الدنيا دي علي كبرها هتضيق عليك ومش هتلاقي مكان تستخبي فيه مني…… رد عليا
الصوت: مراتك جميله قوي…. جميله لدرجه بس اكيد انت عارف… مراتك مش هترجعلك تاني انسي!!!
ايمن: اقسم بالله لو لمست شعره منها
قاطعه: هتعمل ايه؟ شعرها كله اهوه بين ايديا هتعمل ايه؟ ولا حاجه؟ انت مش بايدك حاجه فمتهددش انت تحت رحمتي انا اقرر هعمل فيك ايه؟ وانا لسه مقررتش باي باي يا نانوس
قفل السكه في وشه وايمن هيتجنن…
احمد: سمعت اي حاجه مميزه جنبه؟؟ حددت حاجه؟ عرفت صوته؟؟
ايمن: لا ولا اي حاجه وكان بيتكلم بالهمس صمت جنبه
الدكتور خرج: والدتك فاقت
ايمن وزمايله دخلولها
ايمن: حمدلله علي سلامتك
فاطمه: حبيبه؟ حبيبه يا ايمن
ايمن: ايه اللي حصل؟
فاطمه: احنا كنا ماشيين في شارع ____ وكان الجو هادي ومره واحده عربيه كبيره كده رمادي وقفت ونزل منها اربع رجاله ضخام واخدوها وزقوني انا معرفتش اعمل حاجه يا ايمن
عيطتت وهيا بتتكلم

 

ايمن: اهدي يا امي اهدي بس قوليلي عرفتي رقم العربيه او اي حاجه؟
فاطمه: العربيه مكنش عليها نمر خالص ولا اي حاجه
ايمن تليفونه رن وكانت سميه
ايمن: ايوه يا سميه
سميه: ايه اللي حصل وانت فين دلوقتي؟
ايمن: انا في المستشفي مع امي وهتحرك اهو ادور علي حبيبه
سميه: طيب لو عرفت حاجه امانه تبلغنا وما تقلقش علي مامتك انا هاجي اقعد معاها
خرج ايمن يلف علي مراته ويشوفوا كل الاماكن المشبوهه
صور حبيبه اتوزعت علي الكل وتقريبا كل الدوريات بتدور عليها
اهل حبيبه مع فاطمه في المستشفي بيقعدوا معاها ومش بيسيبوها غير بالليل وسميه بس اللي بتبات معاعا
ايمن هيتجنن من غياب مراته بيلف ويلف ويرجع يشوف امه اللي مش مبطله عياط نهائي ورفضت تقول لاي حد علي حمل حبيبه علشان ما تزودش قلقهم وخوفهم وحسرتهم وخصوصا ايمن اللي مش عارف يعمل ايه؟ زي المجنون او التايه بيلف حوالين نفسه
ايمن مع اصحابه احمد وعلي وحمدي والمدير بتاعهم
المدير: وصلتو لايه؟ ايه الجديد؟؟
احمد: ولا اي حاجه كل ما بنوصل مكان بيكونوا مشيوا منه ديما متأخرين بخطوه
المدير: طيب يا ايمن محدش فيهم كلمك او طلب فديه او اي حاجه؟؟؟
ايمن: لا محدش كلمني
علي: اعتقد ممكن يكون الموضوع ليه علاقه بسعيد عبد الصمد ده
ايمن: سعيد ده اخد حكم اعدام واعتقد ان الحكم اتنفز كمان
المدير: طيب القواضي اللي انت بتشتغل فيها حاليا ايمن: درستهم كلهم ما اعتقدش ان لهم علاقه
##
فات اسبوع بحاله وحبيبه غايبه ومفيش ولا حس ولا خبر عنها… ايمن كل ما بيوصل لمكان بيكتشف انها كانت فيه ومشيت منه… في مره جاله واحد وقال ان عنده اخبار
ايمن قابله وكل زمايله معاه
الراجل: انا يا بيه شفت اخر الليل عربيه متقفله وكام راجل ونقلوا فيها واحده مربطينها
ايمن مش عارف يسأل ايه او يقول ايه وكأنه عمره ما اشتغل في اي قواضي زي كده
احمد: مواصفاتها ايه البنت دي؟
ورولو صورتها

 

الراجل: الدنيا كانت ظلمه وبعدين البنت دي كانت لابسه بنطلون وبلوزه كده بحمالات وبصراحه ملامحها مش باينه قوي
ايمن: يعني ايه ملامحها مش باينه؟؟
الراجل: يا بيه وهيا بتركب في عربيه عدت فنورت في وشها وانا شفته بس معلش كانت عنيها ورامه ووشها في دم فمغطي ملامحه مش باينلها ملامح
ايمن هيعيط ومش عارف يعمل ايه؟ متكتف عاجز
احمد: طيب مفيش اي حاجه مميزه للبنت شعرها مثلا
ايمن هو شعرها ايه؟
ايمن: حبيبه شعرها طويل وطويل قوي كمان
الراجل: لا يا بيه تبقي مش هيا دي كان شعرها قصير خالص زي الولد تقريبا… نازل شويه من قدام علي وشها لكن وري مفيش خالص
ايمن: ااحمد ابعت حد المكان ده وشوف تعرف ايه؟ او شوف اي دليل
احمد: هبعت اي حد يشوف وانا هروح مكان تاني خلينا حاليا مركزين علي مراتك ودي مش مراتك
ايمن: دي مرات حد تاني وبنت حد تاني واكيد اهلها هيتجننوا عليها
احمد: حاضر يا ايمن حاضر

تاني يوم ايمن بيلف اليوم كله ورجع اخر النهار المستشفي عند والدته وكانت سميه معاها
ايمن: متشكر يا سميه علي وقفتك معايا
سميه: علي ايه بس يا ايمن بس يارب حبيبه ترجع
الباب خبط والباب اتفتح ودخل احمد من غير ما يستني حد يقوله ادخل واتقابل هو وسميه
سميه ملحقتش تلبس نقابها كان علي الكرسي وهتمد ايدها تجيبه بس ملحقتش
احمد: انا اسف

 

وقف قدام الكرسي بحيث يوسع لسميه طريقها
سميه: اسفه بس عايزه اللي علي الكرسي
احمد بص علي الكرسي وشاف النقاب عطاه لسميه
احمد: انا اسف جدا جدا
ايمن: انجز يا احمد في ايه؟
احمد راح لايمن
احمد: الراجل بتاع امبارح جاي وعايزك ضروري وبيقول في اخبار جديده
ايمن: طيب هو فين؟؟
احمد: جبته معايا اختصارا للوقت وواقف بره
ايمن خرجله بره وخرجت معاه سميه اللي لبست نقابها واحمد كمان
الراجل: يابيه في حاجه مهمه لقتها النهارده في الزباله
ايمن: خير لقيت ايه؟
الراجل كان في ايده كيس فتحه لايمن اللي اول ما شافه رجع لوري لحد ما خبط في الحيطه ووقع علي الارض وسميه عيطت واحمد واقف متنح معندوش اي كلام ممكن يقوله…. حاله صدمه سيطرت عليهم كلهم
بقي معقوله اللي هما شيفينه ده؟؟؟
هنا تليفون ايمن رن
احمد: ايمن رد علي تليفونك ايمن ايمن
احمد شد تليفون ايمن ورد عليه هو وكان صوت غريب زي ما يكون صوت آله مش انسان
احمد حط ايده علي التليفون
احمد: ايمن دول هما اللي خطفوا حبيبه
احمد فتح الاسبيكر

 

ايمن: الو انتو مين وعايزين ايه؟
الصوت: وصلك السوفونير بتاع مراتك؟؟؟
ايمن: طيب انتو عايزين ايه مني؟؟؟ اللي تطلبوه هنفذوا بس مراتي رجعوها
الصوت: عايزين عذابك وبس استني هدايا تانيه مننا
قفل التليفون وايمن قعد في الارض مكانه
نكمل بكره
تتوقعوا مين دول؟؟
هيعملوا ايه تاني في حبيبه؟؟؟
ايمن هيلحق مراته ولا هيوصلها بعد فوات الاوان؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب مشروع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى