روايات

رواية حب على متن سفينة الفصل الرابع 4 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الفصل الرابع 4 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة البارت الرابع

رواية حب على متن سفينة الجزء الرابع

رواية حب على متن سفينة
رواية حب على متن سفينة

رواية حب على متن سفينة الحلقة الرابعة

بسم الله الرحمن الرحيم ويه نستعين وتوكلنا علي الله ولا اله الا الله
نظر لها سامى بغضب وقطع عتابه رجل وقال
كمان شويه هننزل على المدينة كل واحد يجيب الا عايزه والا عايز يدخل حمام اقدمكم نص ساعة
بالفعل الكل نزل وانتظر سامى ونور لحد ما الاتوبيس أصبح لا يوجد غيرهم
نزلت نور واتنفست الهواء بعد تقريبا 7 ساعات وهى كانت فاكرة نفسها اساس هتروح علي الشركة او السكن
لكن لقيت سيارة اخري منتظره اخدتها هى و سامي ومعهم 4 شباب علي مطار صغير
سالت نور وهى بتحول تتكلم بصوت رجل :
هو احنا هنروح فين يا مهندس سامي
كان سامي فاكر أنها عارفة بموضوع السفينة ورد وقال:
هنركب طائرة هليكوبتر هتنزلنى على السفينة يا مهندس نور
نظرت له نور وهى متلخبطة ومكنتش عارفة تقول ايه وسالت :
هو العمل مش هيكون فى الفرع التانى من الشركة

 

 

رد سامي وقال:
هو المفروض كنت هتروح على الشركة تشوف كل الأجهزة لكن الاول هتطلع علي متن سفينة هتقعد فيها ٣ شهور هى سفينه خاصه لاستخراج البترول وأعمال الصيانة حفارات البترول
انصدمت نور ونظرت له :
لكن انا عملي يكون علي اجهزة كمبيوتر
هز سامي رأسه سامى وقال :
هتفهم هناك يا مهندس نور
يتحدث شاب من اللي معاهم كان اسمه عامر واستمع حديثهم وقال
هو انت اسمك نور
هزت راسها نور وقالت :
نعم في حاجة
هز عامر رأسه وقال:
لا مفيش مستغرب شوية لاني المفروض ده اسم بنت
ثم وجه كلامه ل شاب آخر اسمه سيف وقال
صح يا سيف
نظر لهم سيف وقال :
نعم لكن في ناس بدات تسميه لشباب كمان ومنتشر كتير لكن اعتقد أصبح يفرق بينهم بحرف الالف نورا والشاب بيكون نور الدين عشان محدش يتلخبط

 

 

رد عليهم شاب آخر :
لكن الاهل بيظلموا الشاب اللي بيتسما بالاسماء دي زى نور أو امل وصفاء وسالي عشان المفروض تكون اسماء بنت اكتر
ايد كلامهم عامر وقال:
فعلا لكن عادى
تدخل مدحت وقال :
انت ممكن تغير اسمك لو مش عجبك أو يسبب ليك احراج
نظرت لهم نور وكانت فى حيرة ثم ردت :
عندكم حق حصلت لي مواقف كثير بسبب الاسم لكن مش لدرجه اغير اسمي يا شباب فين النخوة والرجولة ، لما اغير اسم كان من اختيار ابي وامي بعد انتظار وقت طويل وانا الابن الوحيد ينفع اكون سبب الحزن ليهم
ردو الشباب بصوت واحد:
اكيد لا
أكملت نور وقالت :
ولو ركزتوا علي المعني اللي هو معنه النور والضياء وكلنا نتمنى من الله أن ننجح وينور طريقنا
بدأ يهزار فارس هزار شباب وضربها علي كتفها جامد :
انت طلعت مقنع اوي يا مهندس نور برافوا عليك
اوعي تكون زعلت من حد فينا احنا بنتعرف
انا فارس كرم
اقترب رامي ومد أيده وسلم بقوة وقال :
انا رامي
والآخر
انا مدحت ،
والآخر وانا عامر
اكمل فارس كلامه :
اعتبرنا كلنا اخواتك ماشي
كانت نور تتالم من الضربة وكمان السلام
وكانت هتصرخ من الوجع شعرت أن كتفها انخلع وصوابع أيدها انكسروا
لكن قطع الحديث سامي وهو يتكلم بحدة

 

 

انتم هترغوا كتير لازم نكون علي متن السفينة خلال نص ساعة كل اللي محتاج حاجة نقصه يروح يشتريها واحنا في المدينة من اكل وشرب وكتب فورا ربع ساعة والكابتن جاية ومش ننتظر حد
كل الشباب هزوا رأسهم وقالوا
تمام يا فندم وكل يتجه إلى طريقه يشترى حاجة ناقصه الا يشترى سجار أو اكل او ماء او عصير
شعر سامى أن نور بتتالم وقال :
معلش لكن لازم تتعودي وتجتنب الكلام والهزار معاهم احسن علشان عنف الشباب
هزت راسها نور وقالت
مكنتش متوقعه أنه يعمل كدة وكمان ايه موضوع السفينة ده انا فوجئت بيه
تنهد سامي وقال :
السفينة دي من السفن الحديثة جدا ويوجد فيها احدث المعدات الخاصة بالحفر واستخراج البترول غير فيها ترسانة جوانزو الصينية قامت ببنائها شركة CSSC وهي من أكبر الشركات الصينية فى مجال بناء السفن ويبلغ طول السفينة 90 مترًا وعرضها 18.8 مترًا وحمولتها الكلية 4744 طنًا ومجهزة بونش رئيسي حمولة 75 طن ويعمل بخاصية AHC مما يسمح بحمل اثقال تصل الي 40 طن و تثبتها في نقطة محددة تحت سطح البحر بعمق 2000 متر. تتميز السفينة بقدرتها على المناورة وسرعة رد الفعل ،وكذلك تحتوي علي مهبط طائرات الهليكوبتر العملاقة طراز سوبر جامبو.
انصدمت نور وقالت
ياه ده عملاقة اوي انا عاوزة اعرف كل حاجه عنها علشان مش احتاج اسأل حد من الشباب
ابتسم سامي وقال:
اكيد السفينة مجهزة لحمل غواصات الكشف و التحكم في خطوط البترول ROV تحت سطح البحر لعمق 2000 متر يتم التحكم فيها عن بعد و أيضا السفينة بها فتحة غطس علي السطح الرئيسي بأبعاد 6×6 متر تسمح بانزال الغطاسين ومعداتهم.ورمي مخاطيف
قطعت حديثه نور وقالت:
طيب ايه نظام المعيشة فيها والاتصالات لان ده اهم حاجة عندي
هز رأسه سامي ويكمل :
جهزت السفينة الإعاشة ل 80 فرد وغرف اجتماعات والغرفة دي فيها جميع اجهزة الكمبيوتر وايضا لإدارة المشاريع البحرية بعرض البحر لمنصات البترول ومن المقرر عملها بحقول الغاز والبترول في البحر الاحمر كان الاول يا بنتي كنا نستخرج البترول من البحر الابيض المتوسط الذي ينبثق منه الغاز الطبيعي والبترول
ولكن مهندس زين والمهندس عمر اكتشفوا هنا في البحر الاحمر منابع للبترول وكل يوم وفي زيادة يوما بعد يوم و سيعود علي مصر بخير كبير في المستقبل القريب سيجعلها اولي الدول في العالم في مستوي انتاج الغاز وتصديره. لكن للاسف الدول الأوروبية مش عاوزة مصر تنجح وبيهكرو الأجهزة وشكين حد بينقل هذه الاخبار واي مكان استكشاف ينزل قرار ممنوع الخوص فيها او الشركة ليس معها رخصة لهذا

 

 

فهمت نور وهزت راسها وقالت
علشان كدة المدير كان مصمم انا بالذات اللي اروح
هز رأسه سامي وقال :
اه الاربع شباب اللي معانا فارس ورامي ومدحت وعامر يتدرب تحت ايدك في إعداد البرامج وتوصيل النتائج بطريقة سريه بحته
هزت راسها نور وقالت:
علي خير باذن الله وطبعا كل السفينة كلها شباب
ابتسم سامى وقال:
اكيد في مختصين ايضا بالطعام اعددتها ومختصين بنظافة السفينة وايضا في صف طيبة 2 دكاترة و3 ممرضين ،هتتعرف علي كل الصفة اكيد ،لكن علي قد ما تقدر تجنب الهزار معهم عشان محدش يكشفك
هزت راسها نور وقالت:
ربنا يسترها اروح اشتري كتب انا كمان وحاجات خاصة بي
هز رأسه سامي بالموافقة وسمح لها :
تمام
ذهبت نور الي جراج قريب من المطار الصغيرة ودخلت الحمام ونظرت على المرأة وهى تتحدث
الموضوع مش سهل يا نور ٨٠ شاب اه ياذرعي وكلهم اكيد ايديهم طرشه ،وبدات فى خلع القميص ودهن ايدها من الالم، بمسكن وبعد كده بدأت تظبط نفسها و ربط حازم الصدر ،علي صدرها با احكام وفوقها الشاشي ولو حد شافها يفتكرها عضلات ثم حبكت القميص ثم البدلة ،وايضا البروكة كانت
تتطمن ان الازق مظبوط با احكام لانها كانت نامت شوية في الاتوبيس وعندما اتاكدة خرجت من الحمام وفجأة صدمها شاب كان داخل
غضبت نور وقالت:
مش تحاسب يا اخينا
نظر لها الشاب وقال:
مين اللي يحاسب بردوا انت اللي خارج من الحمام زي القطر ومين انت او انتي
وجه نور اصبح شاحب من الخوف وكانت بتحول تهرب من الاحراج وقالت:
انت بتغلط فيا تعدل الياقة بطريقة مضحكة انا راجل من ظهر راجل فاهم واللي اطخك بالنار
ابتسم الشاب على طريقتها وقال :
واضح اوى اصل شكلك حلوي اوي يا ود عن كل الشباب انا اختي لو شافتك هتقع في حبك فورا

 

 

كانت نور اول مره تتعكس عينها فيها ضحكة لكن خبيتها وزعقت وقالت:
اختشي يا اخي وفسح كدة عايز اخرج
كان يضحك الشاب عليها :
حاضر اتفضل يا هو انت اسمك ايه
نظرت له نور وبصوت منخفض وقالت :
بلاش عشان يمسكنى ترايقة وهى مش ناقص هرى
استغرب الشاب وقال :
نعم بتقول ايه
رفعت صوتها بلهجة صعيديه:
فين القي السوبر ماركت
ابتسم الشاب وقال:
امشي يمين ثم يسار هتلاقيه وفي سره شباب اخر زمن
قال راجل من ضهر راجل قال ههههه
تلاقيك ابن امك علشان كدة فافي وابيض وقمر لو في نسخة منك بنت يكون سعد وهنا
شعرت نور أنه سرحان ومتنح فيها ويتاملها من فوق لتحت تشعر بخجل وتخرج من الحمام
يدخل الشاب يقضي حاجته ثم يخرج ويطلع علي متن الطائرة
وبعد قليل ياتي الجميع ولكن ينتظرون نور

 

 

كانت نور تبحث عن روايات تاخدها معها لكي تتلهي وقت الفراغ، لكن كل اللي موجود عبارة عن روايات بوليسي واكشن ورعب وخارق للطبيعة
سالت نور البائع وقالت :
مفيش روايات درامي او رومانسية أو كيوميدى أو درما لو سمحت
نظر لها الشاب وهو مستغرب
له لا والله يا كابتن مفيش اقبال عليها هنا لان معظم الشباب يميلوا الي هذه الروايات
تفوق نور علي نفسها وبصوت رجال :
اه انا عارف لكن انا جديد هنا وخايف انسي الكلام الحلو هههه ولم ارجع عند خطيبتي تزعل مني
ضحك الشاب وقال :
فعلا ربنا يكون في عونكم بجد بتفضلوا فترة طويلة علي متن السفينة وبتملوا وكلكم شباب
اتنهدت نور وقالت:
اه وانا هنا مجرد فترة بسيطة مش عايز انسي الكلام الحلو
ابتسم الشاب وقال :
طيب في مكتبة بعد المكان بشارعين ممكن تروح تشتري كل الروايات اللي تحبها
نظرت له نور ب امتنان وقالت :
مش عارف اشكرك ازاي يا استاذ ممكن توصف المكان بالظبط او تبعت حد معايا لاني جديد. في المنطقة وتقرب من ودنه ومش عايز الشباب اللي معايا يعرفوا ليتسلوا عليا
ضحك الشاب وقال:
حاضر انا هاجي معاك يا كابتن انت دمك خفيف وحسيت اني كانى اعرفك من زمان
ابتسمت نور وقالت :
القلوب عند بعضها يا اخى
وسلم الشاب العهدة مع شاب اخر وذهب معها
كان الكابتن واقف منتظر وقال :
هنتاخر لازم اوصلكم قبل ما الشمس تغيب عشان يكون صعب الاستقرار علي متن السفينة
اعتذر سامي وهو على آخره من نور وقال :
اعذرني يا كابتن لكن في مهندس جديد معانا ننتظره شويه وانا اروح ادور عليه
استغرب الكابتن وقال :
المفروض يا عمي سامي انك عارف التعليمات وكنت بلغتهم بيه

 

 

أحرج سامي وقال :
اخر مرة رغم اني حذرته
وما بين نفسه وقال
من اول يوم كدة يا نور اعتقد الخطوة دي هتيجي علي دماغي مهما علمنا فيها هتفضل بنت سبحان الله طبع البنات غريزة فيهم
اصبح يبحث عنها في كل مكان يظن انها فيها لم يجدها
… .
وصلت نور الي المكتب اشتريت 5كتب من الكتب الذي تعشقها
ثم عادت مع الشاب واعطته فلوس :
ده الشاي بتاعك يا اخي شكرا جدا
ابتسم الشاب :
شكرا لك
وفجأة أحد وقف أمامها وضربها بالقلم على وجهها
قرب سامي وضرب نور بالقلم كان خرج عن شعوره
واحرج من كلام الشباب وتلسيمهم
طبعا مش تابع ليه وجاي بوسط يعمل الا هو عايزه
صرخ وقال:
دي المسؤولية إللي كنت بقول انك قدها فجأه تختفي وألف كل المكان علشان اعثر عليك
متصورش الشباب أن سامى يخرج عن السيطرة كدة ويضرب الشاب
اقترب فارس وقال :
في ايه يا عمي سامي ده لسه جديد وشاب مسؤل مش بنت تخاف عليها
ضحك مدحت وقال:
فعلا إللي يسمعك وأنت مضايق يقول بنت قدامك وشفتها جاية مع شاب وفي مكان غريب ده شاب وكان مع سامح إللي شغال في مكتبة المطار

 

 

انتبه سامي بالغلط الا عملها ازى عمل كدة فعلا ملوش حق يضربها أن كانت ولد او بنت ممكن خاف عليها عشان أمانة وهو الا صمم يخليها تيجى وممكن أحرج من تصرفه يفوق ويبدأ يلملم الموضوع :
اي شاب المفروض يكون مسؤول وانا طول عمري شديد مع الكل ومش علشان ولد يختفي في بلد أول مرة يجي عليها وانتم من سنتين هنا حافظين كل شبر في البلد ام هو جديد وانا قلت لازم نوصل قبل الشمس ما تغيب والكابتن منتظر
يأتي الكابتن متسال
هو في ايه انا انتظركم كتير ليه التاخير ده كله
اعتذر سامي وقال.
عفوا يا كابتن امير دقائق ويكون الكل علي متن الطائرة
اهز رأسه امير وقال
تمام انا منتظرك ثم يتجه الي الطائره لكن يلفت نظره نور يرجع ويقول
مش معقول انت هنا كمان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب على متن سفينة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى