رواية حب على متن سفينة الفصل الحادي والخمسون 51 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت الحادي والخمسون
رواية حب على متن سفينة الجزء الحادي والخمسون
رواية حب على متن سفينة الحلقة الحادية والخمسون
كانت ماريا تتحدث مع نفسها وهى تضحك :
انا كدة شككته أن يكون فى امل يحبها زين المهم اعمل حاجة يخلي زين كره نور ويقطع الامل فيها…
ويجبر يعيش معايا وميطلقنش طيب اعمل ايه اه فكرة الشاب اللي كانت واقفة معه لو جه الحفلة زين هيجن جنونه، وممكن يطردها ،
لازم اعمل تحريات عنه لان لعبة في الجبهة الخسران ويوم ما اخرج من حياة زين المهدى اضيع وممكن انقتل
تضغط علي الهاتف وتبدا تعمل اتصالات
:بكرة عاوزة كل المعلومات عن شخص من يوم ما اتولد لحد النهارده مفهوم عشان اقدر اكون عيونك هنا والا ايه
المجهول :
اكيد طيب كان اسمه ايه وفي مستشفي ايه ..
تتذكر ماريا:
اسمه زياد ابعت ليك ابلكيشن بتاع المستشفي كان بيقوم بصيانة الاجهزة فيها …
هز المجهول رأسه :
تمام كدة خلال ٢٤ ساعة يكون عندك تاريخ حياته…
ابتسمت ماريا :
ويبقي ليك الحلاوة وقتها
تغلق الهاتف
….
كانت نور تتحدث مع لميس :
عرفت يوم النتيجة هو كان طالع رابعا و كنت وقتها فرحت أنه تخطى كل المواد الا كان شايلها وكمان نجح صافي وكنت وقتها حسيت بمشاعر فى داخلة كنت عندى استعداد اقوله انى بحبك اقوله الكلمة إللي هو كان نفسه يسمعها منى ..
وأول ما دخلت الجامعة فضلت ادور عليه وأنا ملهوفة أشوف رد فعله لكن للأسف سمعت اعترفه هو وسما أنهم اتفقوا مع بعض عليا والا يكسب ليه حلوة كانت حلوة سما تكون موديل اغنية ليه
سالتها لميس بحزن
وهو كانت هتكون مكافته ايه
.
…..
شهق زين الا عرف وصرخ :
ده شخص واطى كانت لازم تشتكى عنه
نظرت مديحة له وهى حزينة على حالة نور :
تشتكى لمين وتقول ايه، واحد بيهزر هي انضحك عليها ب اسم الحب
سالها زين :
ولم فاقت عملت ايه
اتنهدت مديحة وابتسمت:
حصلت معجزة وقتها وكنت عاجزة مش عارفه افرح أو ازعل لكن انقلبت فوق دماغى
أنصدم زين وسألها :
معجزة ايه
هزت مديحة راسها:
انت يا ابنى المعجزة انت إلا وصلت نور بعد ما فاقت كان الوقت بليل الساعة ١٠ لقيتك جاية بالعربيه وانا كنت قلقنا عليه
.
كنت رايحة جاية وبقول
انتى فين يا نور تأخرت ليه بس وأبوكي كمان اتأخر يارب جيب العواقب سليمة
اتصلت تالا بالتليفون على مديحة وهى فى السيارة مع زين :
الو طنط مديحة
نظر زين عليهم من المريا وهو يركز في الاسم وينظر ثم يكمل السواقة
اتنهدت مديحة :
آخرين رديت يا تالا وانبى شوف نور يا بنتى
طمنتها تالا :
متقلقش يا طنط هى معايا علشان تعبت شوية واحنا جين قدمنا 15 دقيقة
انصدمت مديحة :
تعبانة مالها انا نزله اخدها منك وتقفل
وتلبس النقاب وتنزل تنتظرهم وفجأة لاقيتك
بدأ يتذكر زين :
تصدقي الموقف ده كان السبب انى أترك التدريس في الجامعة
هزت مديحة بحزن راسها :
علشان هي كانت مرقابنه وعرفت انك وصلت لحد عندى وكانت السبب انك تسيب كل حاجه
هز زين رأسه بالتاكيد
فعلا جدتى لم شافت البنات معايا ،افتكرت انى شاب مستهتر وبمثل قدام الكل انى كويس، وانا مستهتر وكل الإهانات مش قدرت استحمل
رفعت مديحة راسها ل سماء ودعت ربنا:
منها لله خليتك بعدت تانى عنى
اتنهد زين :
هربت من نفسي وكل الناس استغلت، انى ابي اتعقدت مع شركة سفن نفط وطلبت اشتغال عليها ،واطبق إلا اتعلمته عملي .
هزت مديحة راسها:
عارفة والحمد الله نجحت 5 سنين طورت في شغلك لكن مكنتش بتنزل خلص أو نادر
اتكلم زين بوجع :
لكن فى المقابل خسرت حاجات كتير ،المهم كاملي عملت ايه
نور
اتنهدت مديحة وقالت:
بعد ما فاقت مسكت المقص وقصت شعرها وفضلت تبكى وتعيط وبعدها فقدت النطق لمدة اسبوع من كتر الصدمة
شهق زين :
نعم ليه كدة للدرجه ده حبيته
هزت مديحة راسها بالنفي :
لا يا ابنى مش الحب السبب صدمتها في الحياة، كانت حياتها كلها ما بينا وبين ابوها بس اول مرة تشوف الحياة فيه كذب خداع ولعب في المشاعر
استغرب زين وقال:
لكن اعتقد تجربة عادى بتمر مع بنات كتيرة
أيدته مديحة بالكلام :
اكيد كلامك صح وانا كمان استغربت لكن تصورت
ان صدمتها فى سما الا كانت تعتبرها أختها تسلمها ل شاب في الجامعة يلعب بيه ويكون رهان
سألها زين :
اكيد بعدت عن صاحبتها
تنهدت مديحة :
بعدت عن كل حاجه والدكتور أيمن عمل المستحيل علشان يفهم منها لكن هي رفضت تتكلم
…..
بدأت تبكى لميس وهى متأثر
فكرتنى لم فقت من النوم ولقيت نفسي بدون ملابس، وعمر جانبي ،كنت منهارة جدا فضلت خايفة اتكلم مع حد او أوري وشي لحد
ضمتها تالا فى حضنها :
حبيبتي صديقنى كل واحد يقع في خطأ أو تجربة بيتعلم منها، وبتفرق كتير في حياته، وانتي كنتي أقوى مني انا ونور عشان مش ده كان السبب الوحيد الا خلى نور تنهار
ده الشعر الا قضمت ظهر البعير على رأي المثل ، لان زمان انا ونور واحنا فى الثانوية تعرضن للتحرش
شهقت لميس وهى تنظر لهم مش مصدقه كلامها
انتى بتتكلم بجد
هزت راسها تالا بالتأكيد
اكيد وده حاجة يتهزر فيها كنا طالعين رحلة، إلى راس صدر مثل معسكر كدة مع المدرسة ،وكنا فى شهر ٩ ما بين الصيف والخريف الجو كان جميل، وكان فى حفلة سمر والشباب والبنات يتغنى، وانا كنت نفسي اسمع نور وهى بتغنى لكن هى رفضت تغنى فى وسطهم وقالت تعالي بعيد وأغنى ليك وفعلا هربنا منهم ومشينا فى وسط النخيل واستقرت فى مكان وقعدت تغنى
وانا بلف وبرقص
فجأة لاقين شاب طالع من وسط النخيل وكان الليل ليل ومش شايفنى ملامحه وقرب منى وانا برقص انتبهت منه نور وقفت غنى ووقفت اقدمها وصرخت فيه
انت عايز ايه يا مستر سامح يا مستر سيد
ضحك الشاب بصوت مرتفع
انتم تلميذ تابع المعسكر هو جايب حلوية كدة
اطمنت نور شوية
شكرا ممكن تعدنى بقي
هز رأسه الشاب اكيد لكن هما مشيوا من الاتجاه
ووصف لهم طريق غلط
…
فلاش باك
اتصل جاسم ب زياد
بقولك انت مش مخنوق من الواد الا اسمه زين الا دايما ابوك يشكر فيه وطالع من الاول هو وابن عمه وبيقولك ياريت تبقي زيه
لعنه زياد وهو يشتمه
وليه السيرة الزفت ده دلوقتي انا جى اهيس شوف لي بنت عشان الحبية اشتغلت
ضحك جاسم
يا ابنى اسمعنى هجيب ليك الا انت عايزه بس عندى خط جهنيم هضيع مستقبله وسمعته
فتح عيونه زياد وقال
انت بتتكلم بجد ازى انا نفسي امسك عليه زله
ابتسم جاسم بخبث
اجري دلوقتي حط في العصير بتاعهم حبيتن من الا انا اديته ليك وانا بعت ليكم بنات جميلات مراهقات يعنى تهمتين تحرش جنسي ، وقصيرات
أنصدم زياد وكان يعترض
انت بتقول ايه قصيرات ازى فهمنى
ضحك جاسم ووضح
يا بنى فى مدرس جايب شوية بنات بس ايه يحلو من على حبل المشنقة ،ولسه فى أول ثانوي اعتقد أو تانى يعنى مكملوش ١٨ سنه وبالطريقة كدة البنات هتشتكى وصحابك سمعته تضيع وراء الشمس
فكر شوية زياد وقال
بلاش الموضوع ده يا جاسم انا قلبي مش مطمنى
اقنعه جاسم لو سمعت كلامى
اعملك سهرة فى نايت كلوب حكاية تغنى للصبح وبنات حكاية يعنى مغنى ونوم وشرب
فكر زياد وهو اصلا كان وأخد الحباية وبدت تعمل مفعولها
هز رأسه بالموافقة
واتجه نحو زين وادهم الا كانوا قاعدين فى ركن وبيقنعه ادهم يقوم
زين هو انا جايبك يا ابنى عشان تقعد اقوم كدة وفرفش وعيش اللحظة
نفخ زين بضيق
ادهم انا طوعتك وجيت معاك عشان جدتى كانت رافضة ولم طنط سحر طلبت منى اكون معاك، محبيتش ازعلها غير كدة
معنديش ،فسبنى بعد اذنك
قرب منهم زياد
اهلا يا شباب ايه اخباركم
ابتسم ادهم
انت بتعمل ايه يا واد انت
ضحك زياد
بهيس وبيهبير
لم يقتنع بحديثهم زين تركهم وقام
اقترب زياد من ادهم
الواد ابن عمك ده رخم اوى مش نفسك يرجع زى زمان
ابتسم ادهم ياريت يا ابنى ازى
شوار زياد للجرسون جاب معه ثلاث كوبيات عصير ليمون مع نعناع مع عصير رومان ووضع حباية فيهم وذويها
اعطى زياد ادهم العصير وقال
اديه المشروب ده الاول وتعالي اقولك ،وخدى انت الكوبية ده
ساله ادهم ب مغزى
فيه ايه العصير ده
هز رأسه زياد
يا ابن متخفش عليه ده حباية صغيره هتخلي يمسك الجيتار دلوقتي ويلحن زى زمان وهنولعها
عجينه الفكرة ادهم
هنجرب ونشوف واقترب من زين
اتفضل يا ابنى الجو حار
نظر لها زين وكان يعترض
مش عايز حاجه ولو خلصت سهرتك خلينى نرجع
نفخ ادهم وقال
حاضر بس انت العرق مغرق وشك خدى بلي ريقك وبعد كده نرجع
بالفعل مد يده زين
وشرب العصير
فى نفس الوقت كانت البنات بدور على مكان الا شاور لهم الشاب وفضلو ماشين
كانت الحباية عملت مفعوله قام زين وهو يبتسم واخد جيتار وقعد تحت شجرة بعيد فى ظلام وبدأ يلحن وهو يبتسم
فى نفس الوقت سمعت البنات صوت العزف
ابتسمت نور وقالت
آخرين يا تالا فى صوت من الاتجاه ده تعالي نقرب
اقترب جاسم ووضع حباية كمان بدون ما يشعرون
جعلت ادهم وزياد خرجوا عن السيطرة وشاف البنات فى الظلام من بعيد اتجهوا نحوهم
واستغل الفرصة جاسم ووضع كاميرات لليلى تصور فى الظلام واطفى جميع. انور المنتجع لأن الجزء الخاص فيهم لا يوجد فيه كثير من الزائرين
بدوا يعكسوا ادهم وزياد البنات ويمسكهم من أيديهم ويسحبهم نحوهم ادهم تالا وزياد نور
صرخت البنات أحد ينقذهم استمع الصوت زين وهو بين مقطع ومقطع قام واتجه نحو الصوت وجد ادهم والشاب الذي معه بدأت يسحبهم من بين يديهم وهو يسحب نور خربيشها وجاءت عيونهم فى عيون بعض
كان زين يحلق على ادهم وزياد الذي عقلهم غاب
جريت نور وتالا
راهم زياد وادهم دفعوا ادهم وجرو خلفهم
وجرى زين خلفهم لانه كان نسبة المخدر قليل وهو لم يقوم بشرب كمية كبيرة
رأت نور وهم يجروا خلفهم وكلاب امهم كان جاسم احضرهم لكى تنفذ خطته لكن
نور وتالا جامدو قلبهم واختاور الكلاب تنهشهم ولكن لا احد يقترب منهم وبالفعل جروى لحد ما وقوع فى حفرة
وزين مسك ادهم وزياد وضربهم بالاقباس وهما ضربوها لحد ما ناموا من التعب مكانهم
نقلهم جاسم هو ورحلته إلى داخل
البنات كانت وقعت داخل حفرة عميقة بعض الشئ والكلاب بعدت عنهم بعد ما اخدوا الإشارة جلست نور وتالا بين الخوف والجروح الا فى أيديهم مكان حفر ايد الشباب أو بسبب انزلقهم داخل الحفرة وناموا من التعب
وجاء الصباح واستيقظوا وهما يصرخون أحد ينقذهم كان المدرسين يبحثون عنهم ومن قال يقضون ليل مع شباب ومن قالوا تاهوا حتى وجودهم فى الحفرة
عندما تم انقذهم كانوا يبلغوا لكن بعد ما سمعوا تلسين كلام عليهم اختاروا الصمت وقالوا انى كان في كلاب
لكن جاسم بعد كده هدتهم أن تم فعل بلاغ ولكن هو بسبب وسطتهم تم سك على البلاغ لكن بعد سنين عندما جاء زياد مع نور وكانت تشرح كل ما حدث معها
أنصدم زياد وخاف على نفسه لأنها حكيت بالتفصيل على كل حاجه فعمل المستحيل ينام الموضوع
انصدمت لميس عندما سمعت ما حدث معهم وشهقت
يخبر وانا الا كنت فاكرة نفسي ضحية وعايشة الدور
نظرت له نور بحزن هى وتالا
وتحدثت تالا
ما انا بقولك انا ونور هربنا من الدنيا والواقع، ام انتى اجبرتى على عمر يتجوزك ورغم كدة عقبيته وفضلت شهور بتحتقرية
اتنهدت نور :
انا وقتها مكنتش اقد زى ما قالت تالا
هربت من المجتمع الذكورة وعرفت أن الرجال بينظر للبنت مجرد شعر وجسم وجمال مش ل عقلها، وتفكيرها ودايما الرجل يحتقر المراءة، في كل حاجه علشان تفضل تحت طوعه هو مش يعتمد عليها ….
هزت لميس رأسها ب اسف :
علشان كدة قرارات تروحى علي السفينة بملابس رجل …
هزت راسها نور بالنفى :
لا طبعا بقولك كنت بكرهم اقعد فى وسطهم الفكرة ده مجاءتش فى بالي اصلا بعد التخرج وانا بدور علي شغل وكل مرة يتأكد لي الفكرة انا المرأة مجرد للمتعة، مش اكتر
رفضت تالا كلامها :
بالعكس المرأة ربنا كرمها والإسلام من قديم الزمن لكن هي إلا بترخص نفسها، في مشيها وراء الموضة و الفاشن إلا جاية من الغرب انا أقدامكم بلبس حجاب وملابس واسعة لكن دائما في أحسن أطلال، علشان الإسلام علمنى الطاهرة ….
نظرت له نور وسألته :
موافقك على الري ده ،وان كنا بشعرين أو الحجاب ،لكن فى الغرب النساء ترتدى كل ما يحلو لها ورغم هذا لم تتعرض ل اى ظلم
ابتسمت تالا
الغرب ليس مثلا كل شي حرام متاح لهم والفتيات والفتيان يمارسون الرزيله من وهم صغيرين ،والا يحكمهم دين والا عرف انا بتحدث أن بلد يقيم فيه شرع الله
هزت نور راسها بالتاكيد لكن سالتها
يعنى بزمتك متعبتيش وانتى بتلاقي شغل
هزت تالا راسها بالتاكيد:
اكيد تعبت لكن مش بالصورة إلا انتى متخيلها وانا كنت مش حب العمل علشان الاحتكاك بين الرجال. ..
ابتسمت نور وقالت:
يبقي بتاكد وجهة نظري ، وانك زى كرهت الرجال ،و ان لو في احترام للمرأة كنتى اشتغلت بكل راحة
هزت تالا راسها ب استسلام:
طيب ماشي لكن انا كنت بدور على صفات معين فى المكان الا اشتغل فيه ولازم مكان مضمون مش اى اعلان تجرى عليه وده الا أكد لي لم اشتغلت في شركة مهدى واتعملت مع الجميع أعتقد هو اختيار المكان
هزت راسها نور بالنفى :
ممكن عشان ابوك اللواء سأل علي المكان ، وتأكيد قبل ما تروح ان المكان كويس ،بس انا تعبت علي نفسي كتير، علشان الاقي شغل ورغم كد تعينت بالوسطى فى الاخر
وعرفت وقتها الفرق ما بين الوسط للشاب والبنت .
وسطت البنت مظهره، ام الشاب وسطته لازم يكون حد في العيلة او معاه وسط كبيرة
…..
أنهت تالا الحديث وهجمت لميس وهى تبتسم :
عاجبك كدة يا ست لميس خليتها رجعت شريط ذكرياتى وحزن ووجع وبعد كده قلبت في حقوق المرأة كأنها مترشحة لمجلس الشعب
ضحكت لميس :
والله تنفع
ضحكت تالا :
بقي كدة طيب التعيين هتكون بهيئة ولد والا بنت
ضحكت لميس :
لا طبعا هي طلعت بتكره الشباب، يبقي تتعين بنت
نظرت لهم نور بعتاب:
انتم بدتوا تتسلوا ،ادخل انام احسن تصبحوا علي خير
افتكرت لميس أنها زعلت :
انتى زعلت والله ما أقصد
ابتسمت تالا:
سيبهي هى افتكرت كل حاجه وبعدها قصة زياد وطبعا هتعاتب نفسها أن سمحت ليه يلعب بيها
هزت لميس رأسها :
بكرة ربنا يرزقه بالشاب إلا يحبها ويعرف قيمتها
هزت تالا راسها وحبت تخرج لميس من الكلام ده وقالت :تعالي انتى معايا نسمع شوية اغانى في البراندي
انصدمت لميس:
اغاني
ضحكت تالا :
اه عادى هو انتى فاكرة مادام ملتزمة، يبقي مش اسمع اغانى هو اه سمعت أنه حرام، لكن غصب عنى بصراحة بحب اسمع اغاني ربنا يسامحني بقى
ضحكت لميس وسألتها :
بتحب تسمع لمين طيب
ابتسمت تالا :
بحب ام كلثوم جدا
ضحكت لميس وهى مصدومة :
يا بنتى النهارده حنيتى وتقولي ام كلثوم
ضحكت تالا :
انت فاكرة أن ام كلثوم متنفعش في الافراح
حركت لميس بوقه بطريقة مش مقتنعة :
طبعا الافراح محتاجه هيصة ورومانسيه وكدة
اقنعتها تالا وقالت:
طيب دقيقه وتفتح تليفونه وتشغل مقطع من اغنيه
وتبدأ تسمع لميس وتستمع جدا
****ودارت الايام****
ومرت الايام
ما بين بعاد وخصام
وقابلته نسيت اني خصمته
ونسيت الليل اللى سهرته
وسامحت عذاب قلبي وحيرته
ما اعرفش ازاي ازاي ازاي انا كلمته
ما اقدرش على بعد حبيبي
انا ليه مين انا ليه مين مين الا حبيبي
قابلني والأشواق فى عنيه
سلم سلم وخد ايدي فى ايديه
وهمس لي قالي الحق عليه
نسيت ساعتها بعدنا ليه
فين دموعي للي ما نامت ليالي
بابتسامه من عيونوا نسهالي
امر عذاب واحلى عذاب
عذاب الحب عذاب الحب للأحباب
ما اقدرتش اصبر يوم على بعده
ده الصبر عايز عايز صبر لوحده
وصفولي الصبر
لقيته خيال وكلام فى الحب
يا دوب يا دوب ينقال
واهرب من قلبي اروح على فين
ليالينا الحلوة فى كل مكان
مليناها حب احنا الأثنين
وملينا الدنيا امل
امل وحنان
عيني عيني على العاشقين
حيارى مظلومين
عالصبر مش قادرين
ودارت الايام
ومرت الايام
وهل الفجر بعد الهجر
بلونه الوردي بيصبح
ونور الصبح صحى الفرح
وقال للحب قوم نفرح
من فرحتي فرحتي تهت مع الفرحه
من فرحتي فرحتي لا بنام ولا بصحى
ولقيتني معاك بعيش معاك بعيش فى ربيع
ما فيش كده ما فيش كده ما فيش كده بين شوق ما ينتهيش
****وشوق وشوق وشوق ثاني ابتدى **
كانت مستمتع لميس بالكلمات
الله انا اول مره اسمع الاغنية ده جميله جدا
ابتسمت تالا :
مش بقولك
اتنهدت لميس
:انتى عارفه انا حسيت بتتكلمي عن قصتي أنا وعمر
سالتها تالا :
انتى عارفه اغانى ام كلثوم عايشة ليه
هزت لميس رأسها بالاستفسار :
ليه اكيد علشان الكلمات والألحان
هزت تالا راسها بالتاكيد وإضافة :
مش كده وبس ،كمان ام كلثوم احترمت عقول الناس المثقفين والناس العادى ،خليتهم يستمتعوا ب اغانيها وكانوا بيحسوا كل اغنيه كأنها قصتهم
عن الاشتياق زي انساك، واغنية لسه فاكر، العتاب والكره
اسال روحك
وغيرها كتير الاغنيه بتتكلم فيه عن موضوع عيشنه
أكدت لميس:
فعلا انا حاسة انى من النهارده احبها هتسمعنى ايه
ضحكت تالا :نسمع انساك
ضحكت لميس ب استسلام
….
كانت نور عامله نفسها نايمه انا باقي اغنية
اسال روحك تمشي معايا
ضحكوا البنات طيب نشغلها وغنى معاها عشان خاطرنى
هزت راسها وبدأت تغنى
****اسأل روحك******إسأل روحك
إسأل قلبك
قبل ما تسأل إيه غيّرني
أنا غيّرني عذابي في حبك
بعد ما كان أملي مصبّرني
غدرك بيّ
أثّر فيّ
و اتغيّرت شوية شوية
اتغيّرت و مش بإيدية
و بديت أطوي حنيني إليك
و أكره ضعفي و صبري عليك
و اخترت ابعد
و عرفت أعند
حتى الهجر قدرت عليه
شو ف القسوة بتعمل إيه
كنت زمان بلاقيك بحناني
بحر محبة و بر أمان
كنت باحس ان انت زماني
يومي و بكرة و بعده كمان
كنت باشوفك بعيون حبي
و انت بعيد أو و انت بقربي
أقرب من بسمتي لشفايفي
أقرب من إحساسي لقلبي
بعد الود اللي راعيته لك
بعد الحب اللي وهبته لك
بعد العمر اللي انا عشته لك
فيه إيه تاني أقدمه لك؟
غدرك بيّ
أثّر فيّ
و اتغيّرت شوية شوية
اتغيّرت و مش بإيدية
و بديت أطوي حنيني إليك
و أكره ضعفي و صبري عليك
و اخترت ابعد
و عرفت أعند
حتى الهجر قدرت عليه
شو ف القسوة بتعمل إيه
أنا مانسيتش الحب و عهده
و لا أيامه ولا لياليه
أما ان كان ع الحب لوحده
من غير هجرك أهلا بيه
أنا حيّرني هواك
و أنا علشان انساك
بابعد عن كل مكان
رحته و لو مرة معاك
و اهرب من أقرب ناس
يعرفوا قصتي وياك
و باغيّر أي كلام
بيجيب سيرة لذكراك
وصلتني للحال ده بإيدك
بعد ما كانت روحي ف إيدك
سِبتك و مفيش حد في عمري
يشغل عنك قلبي و فكري
سِبتك من غير حتى ما أفكّر
حأقدر أسيبك أو مش حأقدر
غدرك بيّ
أثّر فيّ
و اتغيّرت شوية شوية
اتغيّرت و مش بإيدية
و بديت أطوي حنيني إليك
و أكره ضعفي و صبري عليك
و اخترت ابعد
و عرفت أعند
حتى الهجر قدرت عليه
شو ف القسوة بتعمل إيه
إسأل روحك
إسأل قلبك
قبل ده كله اتغيروا ليه
أنا غيرني عذابي ف حبك
لكن انت غيّرك إيه؟
هو حناني عليك قسّاك حتى عليّ؟
ولا رضايَ كمان خلاك تلعب بيّ؟
ولا تسامح روحي معاك غرّك بيّ؟
أنا يا حبيبي صحيح باتسامح
إلا ف عزة نفسي و حبي
و اما يفيض بي ما باعرف أصالح
و أعرف آجي كتير على قلبي
غدرك بيّ
أثّر فيّ
و اتغيّرت شوية شوية
اتغيّرت و مش بإيدية
و بديت أطوي حنيني إليك
و أكره ضعفي و صبري عليك
و اخترت أبعد و عرفت أعند
حتى الهجر قدرت عليه
و انت يا عيني
لو في مكاني يا عيني
كنت حتعمل غير كده إيه؟
إسأل روحك
…….
مازل زين يتحدث مع أمه وسألها :
وزياد عرف انها عرفت كل حاجه
هزت مديحه راسها
اه بس بطريقه غير مباشره
استغرب زين :ا
زى يعنى
اتنهدت مديحه:
بعد ما فاقت من الصدمة وهو حاول يكلمها وكمان سما وهى رفضت تتكلم مع حد
وفي نفس المكان الا بيحبه زياد وعلي المسرح دخلت وهى قص شعرها ولبس ملابس شباب ومسكت المكيرفون وغنت اغنيه
أسأل روحك
استغرب زين وسألها :
بتاعت مين ده اول مرة اسمعها
ضحكت مديحه:
ام كلثوم عمرك سمعتها
هز زين رأسه بالنفي
مش فاكر
طلبت مديحه منه :
طيب افتح اليوتيوب وشغلها كدة
هز زين رأسه:
حاضر بس حصل ايه بعد ما سمعوا الاغنية
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب على متن سفينة)