رواية حب على متن سفينة الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت الحادي والثلاثون
رواية حب على متن سفينة الجزء الحادي والثلاثون
رواية حب على متن سفينة الحلقة الحادية والثلاثون
ذهب ادهم خلف منصور وطلب يتكلم معه
ممكن طلب منك
نظر منصور له وسأله :
خير تانى مش خطة صاحبك نجحت
تحدث ادهم بهزار :
بس انا لسه
غضب منصور :
افندم
تحدث ادهم ب ارتباك وتوتر
اقصد اصلا
نفخ منصور وهو ينظر له :
ما تنطق ل تخليني أطلع بيتى
تتنهد ادهم وهو مرتبك
أصل موضوع جديد عليا أول مرة اتعرض ليه
استغرب منصور وسأله :
موضوع ايه واضح يا ابنى هى مش ناقصه اليوم كله كان صعب
كان ادهم يلعب في صوابع أيده ومرتبك وكل ما يجى ينطق نظرت منصور تربكه وقال:
انا
تحدث منصور بعصبية:
انت ايه كمل
بدأ ادهم يمتلك الاردة وقرار أن يقولها والا يحصل يحصل :
عايز أخطب بنتك تالا
ابتسم منصور على شكله وكسوفه وقال
تخطبها من غير أهلك
كان ادهم مش مصدق نفسه:
لا هيجو بس عايز اخد موافقة موقتة
ابتسم منصور بسخرية:
انت بتهزار صح
هز ادهم رأسه بالنفي :
لا والله انا صدقت اتجراءت وطلبت منك الطلب ده ارجوك وافق او اعطنى كلمة.
نظر منصور له وهو مش على بعضه :
طيب اخد رأيها الأول وأنت روح خد رأي أهلك
هز ادهم رأسه بالتأكيد:
اكيد أعرفهم وهاجي انا وهما بس حبت اخد كلمة من حضرتك
ساله منصور :
مش انت مسافر معاهم
هز ادهم رأسه بالتأكيد :
اه شهرين وأول اجازة هاجي انا واهلي نرتبط رسميا
ربط منصور على كتفه وقال:
ربنا يسرك أمرك أكون قلت للبنت وفكرت
كان ادهم يموت من الفرحة وضمه في حضنه :
بجد مش عارف أشكرك ازاى وانا شريك في الشركة مع أخى زين، وممكن اشتري شقة قريبة منكم علشان غيابي في الشغل ،وممكن تقعد مع أمى واختى في الفيلا انا متأكد أن هايحبوها اوى
ابتسم منصور على طريقته وسرعته وتخطيطه:
حيلك يا ابنى انا قلت أفكر وهبلغك
طلع ادهم كرد في رقم تليفون وقال:
اخد رقم تليفوني واول ما تعرف رأيها بلغنى
رفض منصور ياخد الرقم وقال
‘هنبلغك من خلال نور
هز ادهم رأسه وهو نفسه يطلب منه يشوفه مرة لكن كان محرج :
اه نسيت تمام مش عارف أشكرك ازاى يا عمى
كان منصور يتكلم مع نفسه واستغرب تصرفته :
لا حول ولا قوه الا بالله هو الواد ده مجنون ربنا يكملها من عنده
…..
فات ساعتين كانت نور جهزت نفسها واستعداد للسفر
لكن عرفت أن انتشر علي السوشيال مديا بتاع اعترافها كان اتصور والكل شاف البنت الا عملت دور ولد علشان تشتغل واعترافها متصور
بالصدفة بتقلب تالا علي الفيس شافت الفيديو اتصلت ب نور
كانت تالا مصدومة وهجمتها:
شوفت عمايلك وصلتك ل ايه
كانت نور مستغربة هجوم تالا وسألتها
خير يا بنتى عتطلتينى عاوزة أجهز نفسي .
حركت تالا وجهها بالتهكم وكأنها شايفها :
افتح تليفونك وانتى هتعرفي هببت ايه بعتلك على الوتس
لم تهتم نور وقالت:
انتي فاضيه ومش ينفع وانا بكلمك يا فلاحة
رفعت تالا صوتها وهى بتطلب منه :
افتح الألب توب وبطلى رخامة يا نور
افتح الصفحة انا بعت ليك لينك فيديو
كشرت نور ورفضت :
انا رخمى ماشي مش هفتح حاجة عشان مش فاضيه ل العيبك يا تالا
تتنهد تالا بنفذ صبر :
ده مش ملوعب يا بنت، ده الكارثةإلا انتى عملتيها
ذهبت نور أخرجت الألب توب من الحقيبة :
هشوف الكارثة الا بتقول عليه لم نشوف اخرتها
تقلب علي الاب توب تشوف فيديو وهي بتعترف اقدم الكل منشور
صرخت بغضب
عملتها يا زين بتحرجني ماشي وانا هاورك
سالتها تالا وقالت:
هتتصرف ازاى واكيد وصل ل مكان شغلك
هزت راسها نور بغضب
متقلقيش يا قلبي انا هتصرف
وتغلق الهاتف
وفعلا وصلت الاتوبيس بلبس بشعرها بدون بروكة وروج خفيف كانت لبسه بدالة قميص ابيض وسلسل وزرار واحد مفتوح وفوق الجاكت لونه احمر وبنطلون والجميع فؤجي ومنهم زين وادهم
اقترب زين منها وهو غاضب من شكلها كانت حلوة جدا وواضح الأنوثة فيها والروج على شفايفها والكحل فى عيونها نعم شعرها قصير لكن جميل جدا التصريح وخصوصا الاوسة الا نزل على عيونها وصرخ فيها وهو ماسك ذراعها :
ايه إلا انتى عاملها فى نفسك ده وحتركب ازاى بالمنظر ده
نظرت له نور بلا مبالاة وقالت:
مالها المنظر ده لبس محترم على فكرة
اقترب زين ولمس شفايفها :
والروج ده ونزل على رقبتها ومسك السلسلة وده
دفعت أيده وهى بتتحرك فى وشها ورقبتها وزعقت ليه
مسمحش ليك تلمسنى ثانيا ده الا عندى مش عجبك ارجع
كان يشعر زين بنار فى داخله مش عارف ايه السبب:
مش قلتى هترجع معايا وانتى ولد
نظرت له بتحدد وقالت’:
كان قبل المقلب الا انت كنت هتعمله وتخلينى مسخرة أقدم الكل بس مش تقلقش مقلب قلب عليك و مشكلتي اتحلت وكدة الكل يقدر يتقبلنا
صرخ زين فيها وهو مش عارف بتتكلم عن ايه :
مفاجأة ايه وكلام فراغ ايه
ضحكت نور بسخرية :
مثلي البراءة يا حضرة المدير بس خدعت انكشفت
ياتى الاتوبيس تتركهم نور وتركب في أول مقعد خلف السائق والجميع يتهمس ويتغمز مين ده
تمر ساعات الليل والكل في الاتوبيس إلا بيقراء إلا يتحدث إلا بتابع التواصل الاجتماعي والا متنح علي نور
كان زين منزعج جدا وهو مش فاهم ليه غيرت رايها بالشكل
كان ادهم يقلب وفجاءه يشوف الفيديو متشير يقوم يقعد جانب زين انت إلا عملت كدة كمان
نظر زين له وسأله :
عملت ايه
قرب ادهم التليفون أقدمه وقال :
شوف ويفتح الفيديو
أنصدم زين ومكنش مصدقه:
يا خبر فهمت ليه جاءت كدة ومفكر اني انا إلا عملته
ابتسم ادهم :
بزمتك مش ملعوب تانى منك زاي ملعوب السجن
أنكر زين وقال :
طبعا لا انا كنت بادبها اه بس مش كنت عايزها ترجع بنت علشان الشغل
هز ادهم رأسه بعدم اقتناع:
ما انت مش بتحسبيها صح قبل ما تخطو الخطوة انت شغال معها عناد وهى بترد ليك لكن ل صالحها وهى حليتها صح انا لو مكانها كنت عملت كدة وهي احترمت المكان ولبسها محترم على فكره
نظر له زين وتحدث بتهكم :
بجد يا محسنة
نظر ادهم له على سخريته :
اتريق ما محسن لبسنا الطرحة يا معلم والا مشير الفيديو لكل اعضاء الشركة وعلي جروب الشركة يعنى هنروح علي السفينة الكل عارف
غضب زين وقال:
يبقي هى إلا عملتها عشان تبرأ نفسها
انا قلت من يوم ما شوفتها والدنيا قلبت فوق دماغي
ابتسم ادهم وقال:
تاني صدقنى في يوم هتعرف قيمتها لم تخلص شغلها وتسافر
نظر زين له بغضب:
ياريت تخلص بسرعة علشان ارتاح عشان كدة هفضل عينى عليه طول فترة اقامتها وانا خايف حد يرزل عليها
ابتسم ادهم :
يا قلبك بدنا نغير يا زين وقلبك دق
ضحك زين عليه :
انا سبت القلوب ليك انت
…….
توصل السيارة علي الثامنة صباحا
ينزل الكل من الأتوبيس في انتظار كابتن امير
يكون أول المستقبلين منتظر يشوف نور
تستعد نور علشان تنزل يمسك يدها زين استنى انتي الشباب الاول
فرجعت مكانها ونزلوا الشباب
واحد تلو الآخر ينزل الا متجهين الي شركة الأم والا طالع على السفينة كان ادهم ونور وزين و 5 من العاملين علي السفينة
الكل ينزل وادهم ثم زين وخلفهم نور
يقترب امير يبتسم
أهلا مهندسة نور إحساسا ميكدبش كنت حساس انى الوجه الجميل ده بنت مش ولد
كان ادهم يشعر بضيق زين واقترب قطع حديثهم :
طول عمرك ملك الإحساس مش كابتان طياره
ابتسم امير وهو ينظر على نور :
اكيد انا طير في السماء وتحدث ل نور أنا سمعت ان صوتك حلو وكنت بتغنى وانتى عامله دور ولد تعرف تغنى اغنيه انا طير فى السماء
اقترب ادهم منه وقال:
مش وقته يا إيمان البحر دروشة والا النهاردة غيرت قوانين شغلك
سأله زين بحد :
حضرتك الطيارة جاهزة
ابتسم امير وهو يوجه حديثه ل نور
من بدرى في انتظار الوجه الحسن اتفضلي يا قمر وأي لاوزم انا تحت الخدمة تليفون بس ويمد ايده بكرد
تبتسم نور وهى شايف زين يضق وقالت :
شكرا جدا يا أخى ده العشم بردو
كان زين متعصب وما بين نفسه
بدايتك بداية سواد يا مهندسة
وتمد ايده تاخده……
كان زين مد أيده :
اخد الكارد ورد بغضب
هي زايها زاي اي مهندس هنا ،مفيش محسوبي والا تفريق ما بين حد ،واكيد جابت كل لاوزيمها، صح كلامى يا مهندسة…….
تنظر له نور بتحدى و تاخد الكارد ،من زين، وتواجه كلامها ل أمير.:
شكرا جدا لذوقك، وانشاء نتعاون…
كان زين يشعر بضيق :
هطير بينا حضرتك ،والا خلص بقيت طاير مع نفسك…..
ضحك أمير :
بتقول فيه انا أول واحد، قلبي حسي بيه فاكرة يا مهندسة نور ….
تتذكر نور هي وأمير ،وتبتسم ابتسامة رقيقة بكسوف…
فلاش
عندما صدمها في أول يوم:
مش تحاسب يا اخينا
نظر لها أمير من فوق لتحت :
مين اللي يحاسب بردوا ،انت اللي خارج من الحمام زي القطر ،ومين انت او انتي…
وجه نور اصبح شاحب من الخوف :
انت بتغلط فيا وتعدل الياقة بطريقة مضحكة، انا راجل من ظهر راجل فاهم واللي اطخك بالنار……
ضحك امير :
وصعيد كمان عيب عليك
أكملت نور دور :
طبعا مش عجبك
ضحك امير :
انا قلت حاجة بس، اول مرة اشوف صعيد زايك….
نظرت له نور وهى تتحدث :
ليه باقة
واضح امير
اولا ملامحك مختلفة ،و اصل شكلك حلوي اوي ياود عن كل الشباب إلا هنا، انا اختي لو شافتك هتقع في حبك فورا……
تحدثت نور بشده :
اختشي يا اخي، وفسح كدة عايز اخرج……
ابتسم امير :
حاضر اتفضل يا هو انت اسمك ايه….
تحدثت نور مع نفسها :بلاش علشان مش، تتصدم مرة تاني….
سألها امير :
نعم بتقول ايه
سالته نور :
فين الاقي السوبر ماركت…..
وصف لها امير المكان :
امشي يمين ثم يسار هتلاقيه، وفي سره شباب اخر زمن قال راجل من ضهر راجل،قال ،تلاقيك ابن امك، علشان كدة فافي، وابيضا وقمر لو في نسخة منك بنت يكون سعد وهنا…….
يرجع أمير بعد ما حكى الا حصل وهو بيضحك :
كان شكى في محاله بس اموات واعرف ازى مثلت دور الصعيدي.
ابتسمت نور :
علشان تحقق هدفك، لازم تركب الصعب…..
سألها امير:
انتي فعلا أصلك صعيدية،،،،؟
ضحكت نور وقالت :
لا كلمتين سمعتهم؟
ضحك أمير وسألها :
وازى عرفت تقلد صوت الولد….
ضحكت نور وسألته :
يعنى كنت مقنعة والا لا….
ابتسم أمير وقال :
60%
ابتسمت نور
نسبة حلوة مش بدال….
……..
كان زين على آخره وهو يستمع حديثهم :
هنقضيه رغي، وغرميت هنا صح .
نظر أمير له :
انا جاهز الفريق يستعيد…..
تكلم زين بسخرية :
موجودين علي متن الطائرة من ساعة. صح النوم
تركتهم نور :
استذنى انا
يمسك زين ايدها بعنف، وقال
هتقعد جانبي في الطيارة والرغي والكلام الفاضي، ده مش اسمح بيه علي السفينة ماشي يا ماما……..
نظرت نور له بتحدى :
سيب ايدى طيب وجعتني…….
ضحك زين :
ضحكتني، مش كنتى بتستحمل اكتر من كدة ،وانتى ولد….
نفخت نور وسألته :
هو حضرتك عايز ايه بالظبط…..
ابتسم زين :
مش عايز اسمع صوتك وكلام قليل مع المهندسين، والعمال ،مش رايح تواقع عريس انتي.
ابتسمت نور وبدلع :
وفيه ايه علي الأقل، تخلص مني انت وماما مديحة، مش ده كان كلامكم….
وتتركه وتطلع الطائرة وهو خلفها ويجلس بجوارها
ولم يتحدثون حتي وصلت الطائرة علي متن السفينة
ترسي الطائرة وينزل الركاب ثم الأغراض الأزمة
اقترب أمير يساعدها :
مش محتاجين أي خدمة…..
اقترب زين ومد أيده :
كتر خيرك ارجع الي عملك انت
ابتسم أمير :
انا فاضي ممكن اقداليوم معاكم……..
اتعصب زين :
احنا هنهرج
طلع أمير على الطيارة:
مع السلامة وهو يشاور ل نور وعد منى اخليك تلف الجو كله
ابتسمت نور نظرت له بمجاملة عشان تندم زين على كل الا عمله
، يبدأ يحرك الموتور ثم يلف في السماء بدخان الطائرة يكتب اسم امل
امل تبتسم وهو ينظر عليه من فوق
ثم ياتى عمر ويرحب بيهم
حمد الله علي السلامة ،علي إلا استخفلتني، لكن والله كنت شكاك فيكي
اتعصبت زين وقال :
مش ناقصك انت كمان وتقولى قلبك حسي بيه قبل ما تعرف….
ابتسم عمر :
صح من قالك
كان ادهم فطسان من الضحك علي منظر الشباب، إلا انهبلت لمجرد عرفت أنها بنت.
سأله عمر.وقال :
وياتر كشفتها وهي هنا لم كانت معاك، في غرفة واحدة، والا لم وقعت فوق منك كاز مرة
فى الوقت ده فهمت نور أنها غلطت أنها عاندت مع زين
غضب زين ورفع صوته:
انت وعي لكل الا بتقوله ده….
تحدث عمر بغضب :
ما انتم استغفلتوني كل الفترة ده، انت ؤ المحروسة،وادهم، وكأنى مش واحد منكم ،والا المهندس سامي الا كان يجننى، عليها وكنت فاكر انه يكون عريس في المستقبل ل بنت من بناتها…..
كانت نور ساكت، بترقب الوضع وهتموت وترد ،لكن مش عاوزة تحرق الدنيا، وهي عارفة انى زين في موقف صعب، اكتر منها لكن هو السبب إلا وضعها في الموقف، ده ب اصرارها وملحقيته ليه ترجع…..
اكمل زين حديثه:
كل من ارتكب خطاء، يتحساب لأنهم خلفو القانون….
سأله مصطفي :
ومادام هتتحسب ايه إلا جابها، في وسطنى وليه سمحت تيجي، وكل الفيلم إلا انتشر علي السيوشل مديل ده، عشان تبرا نفسها وأنها استغفلتنى
بلع زين ريقه كان لازم يسيطر على ودخل على قاع الاجتماع والكل ذهب خلفه وطلع على المسرح ومسك مكيرفيون وبدأ يتحدث :
في ايها يا جماعه كلكم زعلانين ليه ، عشان كدبت وعشان عرفت تمثل انها ولد، ومحدش فين شك فيها، طيب حد فيكم سال مرة واحدة هى عملت كده ليه
ده مش مبرار ل خطاها وانا عملت محضر ضده وكمان
حرمتها من راتبها ،وهتشتغل لمدة 4 شهور من غير فلوس، ولو مش مجبرين مكنتش رجعت…..
قطع حديثه فارس :
عندهم حقك علي فكرة، منظرنا وحش جدا….
سال زين الباقي:
وأنت يا سيف ايه رايك وأنت يا إسلام ويا محمود ورامى ومدحت وحمزة والمهندسين كلهم كل
تحدث سيف وسأله :
بجد حضرتك عايز رأي
هز رأسه زين وقال :
اكيد من حق كل واحد يقول رأيه وهى تسمع الكل
اقترب سيف من نور ثم صفق ب ايدها ، ورفع أيدها :
بجاد بنت ب 100 رجل ،علشان مش اتنزلت في يوم تساعد ابوها، والا دورات علي شغل سهل في مكان قريب،كانت ممكن اتميعت زى بقي البنات إلا بنشوفهم وتجارة بجسمها بحجة امرأة لكن هى اتنزلت عن كل حاجة تخص المراءة، واهتماماتهم، وقدرت تقعد فترة كبيرة،زينافي مكان زاي ده، لمدة شهرين ،ومع كل الضغوط إلا اتمرست عليه من حضرتك ومن الجميع لكن قدرت تصمت وتستحمل فإن بجد سعيد جدا بوجودك معانا يا مهندسة نور وبجد متخافيش انك فى وسطنا لأننا بجد بنعتبرك اخت للجميع وده رأي…..
الجميع بدا يقتنع بكلام سيف 👌الا كان راي (ولاء) لم عرفت منه
فلاش
كان غاضب سيف وكان يتحدث مع ولاء زوجته فسألته
انت مضيق ليه
اتنهد سيف:
عادى مشاكل في الشغل
رفضت( ولاء) تقتنع ؛:
صوتك بيقول في حاجة جامدة
تكلم سيف: استخفلنى يا ولاء شهرين مستخفلين
سألته ولاء:
مين ده
اتنهد سيف:
قولي مين ديه إلا ضحكت على الكل
تحدثت (ولاء) بغيرة :
بنت ايه الموضوع بتحب واحدة تاني غير اعترف
ضحك سيف:
مش وقتك وانبي الغيرة ده
رفضت ولاء وكانت عاوزة تفهم :
طيب افهم ايه الموضوع علشان الفار بيلعب في عبئ
ابتسم سيف :
هو امتى مش لعب بس يا ستى وحكي ليه
استمعت ولاء بتركيز وبعد كدة تحدثت
والله العظيم برافو عليها
أنصدم سيف:
انتي عايزه تحرق دمى يعنى
بدأت ولاء توضح وجهة نظرها :
طبعا لا بس فكر فيها، بنت تقعد مع عدد كبير من الشباب ،وتشوفكم ،علي طبيعتكم، ولمدة شهرين ،ومع كل المشاكل اللي مرات بيه، ورغم كدة مش هربت.ورجعت مرة تانى، علشان تكمل عملها،وتواجهكم رغم عارفة انها مش هتكون مقبولة، بنت اتخلت عن المكياج والعطور والاكسسوارات ملابس البنات إلا فى سنه لمجرد أنها عاوزة تسد ديون ابوها رغم كان اقدمها تشتغل وهى بنت وتعرض اكتر ما تخبئ لكن هى عاوزة تشتغل مش فارق معه بتشتغل مع مين أو إلا معها شايفنها ايه فبجد شابوا ابعتلي صورتها
ابتسم سيف وقال
عاوزة تطمن الفار إلا فى عيبك صح هبعتلك الفيديو إلا اتنشر
يفوق سيف علي صوت الجميع………
فعلا والله انتي ازاى قدرت تستحملي ،ورجعت تاني وانتى راضي علشان تكمل شغلك
تحدث سامى
رجع رغم لسه ابوها ميت من أربعين يوم ، رغم حزنها مش اترددت ترجع تكمل انا السبب في الموضوع ده
رفضت نور يحرج نفسه وقالت
مش لزوم الكلام ده يا عم سامى
رفض سامى وقال
ده من حقك يا بنتى يا جماعه انا إلا اقترحت على نور تعمل التمثيلية ده عشان هى كانت اشتغلت في الأجهزة إلا فى شركة إلا فى اسكندرية وقتها استاذ زين رفض بنت تتوجد في وسط شباب
ايد ادهم حديثه :
كلنا فاكرين وأنت بالخصوص يا عمر وأي مصطفى، لم جيه جواب التعيين أمر زين تقطعوا قبل ما ينفتح، صح والكل ايئد رأي زين ،ورفض بنت تيجي ولو فترة صغيرة، ام دلوقتي هو بنفسه جابها، وهي علي هيئة بنت علشان مش سمح ترجع ولد مرة تاني بعد ما اكتشفت، علشان مش يخدع حد
اعترضت حمزة وقال :
وممكن عشان انتشر الفيديو وانكشفت ،رضي يرجعها، ولو كدة كنا هنفضل مخمومين
كان زين يتحدث طلبت نور :
ممكن يا مهندس أرد بعد إذن حضرتك……..
شعر زين ان لازم تدافعا عن نفسها ،علشان تقدر تكمل بكل ثقة فهز راسه……
ابتسمت نور :
بشكركم جدا واسفة جدا وبشكر رايك في يامهندس سيف علي رايك وبحترم رايكم ،وعارفة انى كنت غلطان، وخطوة جرئ مني وفي فرق ما بين الولد والبنت، وده اللي عرفته، لم شفوت تعبكم ومجهودكم، ومش أنكر تعبت أول أسبوعين وكنت عايزة ارجع ،لكن افتكرت مرض ابي وديونه، وعارفة مش مبرار لكن أي واحد فيكم قبل ما يجى هنا ،في عرض البحر متعرضين لموج شديد او رياح وأيضا في عز التلج والصاقع ،ورغم كدة انتم واقفتوا وكان ممكن ،تبحثو عن عمل في مكان قريب، وشوفت حياة جديدة هنا،وكل واحد فيكم إلا بيربط البريمات والا متشعلق في الهواء علشان يثبت شغل والغواصين الا بينزل البحر في عز البرد وممكن يتعرض ل اي خطر ،وانا جانبكم اتعلمت القوة منكم، وبعتذر انى كذبت عليكم لكن المضر يدوس علي الصعبة، واتمنى وجودي مش يضيق حد مني، اعتبروني أختكم الصغيرة وانا فعلا اعتبرتكم كدة من أول يوم جيت فيه هنا……..
حب ادهم يروق الجو :
وانا عن نفسي مش فارق معي ،أن كنت بنت او ولد، كلنا هنا بنشتغل لصالح البلد والشركة…..
ابتسم الدكتور فارس وقال:
صح كلامك يا ادهم وسامحنا ،المفاجأة خليت الكل يشعر بضيق ووقف عقلنا عن التفكير هلا يا أختنا العزيز……
والجميع نفس الكلام وكل واحد يقترب ويسلم علي نور ويرحب بيها
كان زين ينظر للجميع ونفسه هو إلا يقف اقدمها ويمنع اى حد وفى الاخر قال
تمام كدة ضيعنا وقت كتير ،ولازم كل واحد يرجع شغله….
الجميع تمام يا فندم
الكل بدأ ينسحب
طلب زين من عمر ينتظر :
استنى دقيقة….
هز رأسه عمر بالموافقة
وطلب زين من نور تنتظر :
وانتى كمان يا استاذة نور …..
استغربت نور وسألته
خير حضرتك
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب على متن سفينة)