رواية حب على حافة جبل الفصل الرابع 4 بقلم حنين الماضي
رواية حب على حافة جبل الجزء الرابع
رواية حب على حافة جبل البارت الرابع
رواية حب على حافة جبل الحلقة الرابعة
—————-
حنان فاقت وادركت ان ادم خلاص مبقاش ليها وانها لازم تهتم بدراستها عشان تحقق طموحها ،لكن قلبها غصب عنها كان متعلق بآدم ومعرفتش تخرجة من قلبها فالوقت دة .
هبة: وبعدين معاكى هتفضلى معلقة نفسك بحبال دايبة
حنان: اعمل ايه يا هبة غصب عنى وقلبى واجعنى جدا
هبة: افتكرى انك دلوقتى واجعة قلبك على واحد بيجهز نفسة يتجوز ويعيش حياتة وهيبقى مع مراتة خلاص
حنان: قصدك بالسهولة دى ممكن ينسانى
هبة: فكرى بعقلك كدة، يعنى واحد هيتجوز وكل يوم شايف قدامة واحدة رايحة جاية وحلالة يحضن ويبوس ويتشقلبوا كمان محدش يقدر يقولهم حاجة وانتى لو عرف يمسك ايدك ولا بوسة يبقى كتر خير الدنيا وفالاخر انتى بقيتى غريبة عنة وهى اقرب منك لية يعنى من الاخر يا حنان هى فى حضنة وهترضية وانتى بين الكتب ودراستك ،طبيعى يروح للى هتنجزة
حنان: عندك حق انا لازم انساة ،بس انا حاولت مقدرتش لدرجة انى عملت اكونت على الفيس باسم خليك فاكرنى
هبة: لية عملتى كدة
حنان : عشان اتابعة منه مش هقدر اتابعة بالاكونت الاصلى بتاعى .
هبة: حبيبتى انتى بتعذبى نفسك كدة ،هو خلاص بقى مشغول عنك بالعروسة الجديدة .
حنان: عاوزة اشوف شكلها هل هى شكلها احلى منى ،عاوزة اعرف بعد ما يتجوزها هيبقى مبسوط معاها ؟
هبة: طيب ياريت تعرفى وتنسية
حنان : هل انتى هتقدرى تنسى احمد؟
هبة: محدش عارف نصيبة فين فالاخر
حنان : عندك حق
———————————–
عدت الشهور مافيش مكالمات خلاص بين ادم وحنان وهى بقت تتابعة من اكونت فاك بس من غير ولا حتى لايك وهو خلاص فرحة اتحدد واتجوز.
————–
ادم : مبروك يا عروسة خلاص بقيتى مراتى
نادية: الله يبارك فيك
ادم: قوليلى بقى مبسوطة
نادية: اوى
ادم : انا مش عاوزك تتكسفى منى انا بقيت جوزك خلاص
نادية: حاضر
ادم : طب اية رأيك اساعدك فالفستان عشان اسلم عليكى
نادية : هههه ماشى
ادم : حلو دة هههه يالا بينا
——–
نادية: انت حلو اوى اوى
ادم: اتبسطى
نادية: اوى لدرجة انى كنت عاوزة افضل كدة
ادم : معقولة للدرجادى
نادية: اممم
ادم : طيب حبيبى ينام يستريح وخلاص بقينا مع بعض وبكرة انتى اللى مش هتقدرى وتقوليلى كفاية
نادية: هههههه ماشى
——————
نام ادم وهو حاضن نادية مراتة وبعد ساعتين من نومهم
نادية: ادم ادم ممكن تصحى
ادم: فى ايه مالك تعبانة ؟
نادية: تعبانة جدا
ادم : الف سلامه عليكي مالك
نادية: مش انت قولت انك بقيت جوزى
ادم : ايوة طبعا
نادية: طيب هو ينفع تانى
ادم : تانى اية
نادية: تانى
ادم باستغراب: قولى متتحرجيش
نادية: تنام معايا تانى
ادم: دلوقتى حالا ؟
نادية: اة مش قادرة وحاسة انى مش على بعضى
ادم: طيب حاضر بس ادينى ربع ساعة لانى اتخضيت وخوفت تكونى تعبانة
نادية: طيب وانا هقوم بسرعة اعمل حاجة وجاية اوعى تنام
ادم باستغراب: لا مش هنام مستنيكى
———————
ادم استغرب الموقف لكن قال ان الموضوع دة بيفرق نفسيا مع البنت فى بداية جوازها ومضطر يرضيها لان دة شرع ربنا وحقها
نادية: انا جيت
ادم: امم قوليلى بقى خطفتك للدرجة دى
نادية: اوى اوى
ادم : يعنى لو حطيت ايدى كدة هااا حاسة بأية
نادية:مممم
ادم: طب كدة
نادية: مممم
ادم : اية الحلاوة دى تعالى تعالى بقى انا مش قادر امسك نفسى
نادية : مممممم
ادم : استريحتى
ناديةبتنهيدة: اااة
ادم: مبسوط انك مبسوطة
نادية: مش عارفة اشبع منك
ادم : ههههههه ودى حاجة حلوة ولا وحشة
نادية: اصلا دة شعور حلو اوى
ادم : للدرجادى بتحبينى
نادية: حبيتك اكتر عشان اتبسطت جدا
ادم: يالا نوم بقى وكفاية دلع
نادية: توعدنى وعد
ادم : وعد اية
نادية: اول لما نصحى تنام معايا
ادم :🤔🤔 بجد
نادية : امممم
ادم : كدة كتير ورا بعض هتتعبى
نادية : لا مش تعبانة
ادم : 😊 حاضر تصبحى على خير
———————
حنان : خلاص كدة داخلين على الامتحانات ويبقى ناقص سنة ونتخرج وابتدى احقق اللى نفسى فية
هبة: بطلى بس تتابعية عشان تعملى اللى نفسك فية
حنان: مش قادرة افهم من بوستاتة عالفيس هو مبسوط ولا زعلان
هبة: حبيبة قلبي هو لو مش مبسوط كان زمانة كلمك من زماااان لكن مراتة سيطرت علية خلاص وانتى بقيتى ذكرى
حنان بحزن: شكلك انتى صح وانا اللى عايشة على ماضى
هبة: بكرة ربنا ياخدلك حقك منة
—————————-
ادم: مش معقولة خناقاتك على اللى انتى بتقولية دة
نادية: حقى ولا مش حقى
ادم : يا ستى حقك مقولتش حاجة بس راعينى شوية ممكن اكون راجع تعبان من شغلى ،ممكن مكسل ،ممكن عندى مشكلة فالشغل ،وبالرغم من كدة انا بقول انتى ذنبك ايه وبعمل اللى بقدر علية
نادية: بس اللى انت بتقدر علية دة مش مكفينى
ادم : عيب اللى انتى بتقولية دة وميصحش
نادية: انا اللى عيب ،لية هو انا بطلب انام مع حد غريب
ادم : هاتيلى حد طبيعى بعد يوم فى شغلة تعبان وهلكان مطلوب منة يتنيل مع مراتة خمس مرات ورا بعض ومهما افهمك ان ربنا خلق الست غير الراجل انتى مش فاهمة
نادية: اتصرف
ادم: اتصرف فى ايه انتى مجنونة اكيد
نادية: يبقى تتعالج
ادم : انا طبيعى جدا انتى فعلا محتاجة تتعالجى
نادية: على فكرة انا شاكة انى حامل
ادم : ماهو لازم تبقى حامل مبروك
نادية: قصدك اية
ادم : هههه اقصد بعد المعارك دى كلها متبقيش حامل ازاى
نادية: بس انا دلوقتى عاوزاك
ادم : عاوز افهمك حاجة..الحاجات دى لازم يكون الواحد من جواة هادى مينفعش تيجى بالامر كدة
نادية: خلاص اهدأ و حصلنى
ادم : 🙄🙄
————————-
ادم اكتشف ان مراتة من النوع اللى بتحب ال ……
بزيادة وفعلا هى بقت اووڤر وكل ما تشوف ادم بتطلب منة ينام معاها لدرجة لما مرة موافقش وسابها ونزل جريت بسرعة على الشباك وقعدت تحدفة بالمشابك من فوق 😁😁
————-
ادم: اعملى حسابك محمود وحسام صحابى جايين
نادية: طيب كويس
ادم : انا بعرفك اهو عشان مش عاوز شغل جنان والصريخ اللى بيحصل وهما هنا وبلاش تتكلمى فالتليفون وتعلى صوت ضحكتك وهما يسمعوا وتحرجينى
نادية: هو انت تجيبهم وانا اتحبس فى كل حاجة
ادم: يعنى اطردهم عشان خاطرك
نادية: خلاص لما يجوا انا هخرج
ادم : لية وهتروحى فين
نادية: عشان انت مش عاوز تفهم انهم بيقعدوا يبصوا عليا من ورا
ادم بغضب: انتى بتقولى اية ! دوول اصحابى بقالهم سنين وواحد منهم هياخد اختى
نادية: انت اللى مش عاوز تصدق ان عينهم من جسمى ولو وقعت تحت ايديهم هيقطعونى
ادم : طب غورى من وشى بطلى ترمى شيطانك على الناس
نادية: انا داخلة البس واريحك
————————
ادم : تعالى يا محمود اتفضل يا حسام
محمود : عامل اية يا دومة
ادم: بخير
نادية : ااااادم ااااادم تعالى
ادم بغضب : معلش يا جماعة ثوانى
نادية: اقفل الزرار من ورا مش عارفة اقفلة
ادم : 😡 مش قولتلك مليون مرة متناديش عليا وحد معايا
نادية : روح خلاص مكنش زرار
ادم : 😡😡 اخرجى خلينى ارتاح
نادية: روحلهم ولما ابقى اخلص هخرج واريحك
———–
بعد عشر دقايق خرجت نادية لابسة بنطلون ضيق شوية وعلية بلوزة قدام ادم اصحابة وطبعا ادم اتفاجئ
نادية: سلام عليكم يا جماعة زى ما انتوا ،انا كنت جاية اسأل ادم قبل ما انزل هو البنطلون دة شكلة حلو عليا
ادم :😡😡
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب على حافة جبل)