روايات

رواية حب خارج المنطق الفصل الرابع 4 بقلم مجهول

رواية حب خارج المنطق الفصل الرابع 4 بقلم مجهول

رواية حب خارج المنطق الجزء الرابع

رواية حب خارج المنطق البارت الرابع

حب خارج المنطق
حب خارج المنطق

رواية حب خارج المنطق الحلقة الرابعة

فضلت بفكر وانا بجري بأحمد وشهامته معايا وانو مرضيش يسيبني الا لما صالحني وانه دفع حق العلاج عشان مكنش معايا ومكنتش اعرف ان دي حلاوة البدايات بس واني هندم على ده كله في يوم من الايام !!
: رحمة رحمة انتي فين جيبتلك العلاج ومش هتصدقي جرى ايه معايا النها…
بصيتلها بصدمة وانا بصرخ
: رحمممممممممممممممة!!
كانت واقعة على الارض منكمشة على نفسها وجسمها بيرتعش بقوة وحاطه ايدها على قلبها
: رحمة ردي علياااااا جيبتلك العلاج اهو اهوو رحمه
رحمه بهمس : ايه ده عقابي عشان .. مكملتش كلامها وفقدت الوعي
: رحمممممممممممممة!!
مكنش في حد غيري في الشقة لان البنات اللي مأجرين معانا اكبر مننا بسنة وعندهم محاضرة فمكنش في حد يساعدني فروحت جري خبطت على شقة الشباب اللي قدامي بقوة
: مين الحيوان ده اللي بيخبط كده ان شاءالله ايدك تتكسـ*ـر!!
فتح الباب اتصدم لما لقيها قدامه
:انا..انا كنت فاكر احمد اللي بيخبط مش قصـ..
ايه بانهيار ومقاطعة : ارجوووووك ساعدني صحبتي اغمى عليها وهي عندها القلب ومخدتش العلاج وجسمها بيرجف بقوة و مفيش حد غيري في الشقة ده كله بسببي انا خايفاها تمو*ت بسببي واخد ذنبها ارجوك ساعدني
باسم وهو بيتخيل اخته مكانها : اهدي اهدي طيب هصحي نادر عشان معاه عربية وهو ياخدنا للمستشفى استني دقايق بس
: ارجوووووك بسرعة
كنت قاعد في السرير بتاعي مغمض عيوني وانا بفتكر في البنت اللي شوفتها في القطر واخدت عقلي وصورتها مش راضيه تروح عن بالي واضح من لبسها وهيئتها انها بنت ناس ومحترمه : معقول اشوفها تاني؟؟؟
استغفرت ربي وانا بأنب نفسي : انا ازاي مغضتش بصري!!… وازاي بفكر فيها اساساً وهي مش حلالي؟؟.. استغفرالله العظيم يارب سامحني
: نادررررررر نادرررررررررر
فتحت عيني وبصيت على هيئته : في ايه يا باسم؟؟
قال بسرعة وهو بيسحبني من ايدي يقومني : قوم معايا بسرعة مفيش وقت للشرح وهات مفتاح العربية!!!
اخدت مفتاح العربية وجريت وراه وانا بدعي ربنا ميحصلش حاجه مش كويسه
باسم : هي فين؟؟؟
ردت عليه ببكاء : هي جوه واقعة ومغمى عليها!!
كان صوتها نفس صوت البنت اللي في القطر وهي بتزعق فيا شكل البنت اللي في القطر لحست دماغي كنت لسه هبص عليها عشان اتاكد هي ولا لا بس افتكرت اني لسه ندمان على اني مغطتش بصري من الاول حمدت ربنا اني مبصتش فوقت من سرحاني على باسم وهو بيجرني لجوه بصيت لقيت بنت مرمية في الارض وجسمها بيرتعش غضيت بصري بسرعة وشاورت للبنت
: بسرعة جيبي اسدال ولا عباية وداريها عشان ناخدها للمستشفى
أومات براسي لنادر وجيبت اسدال الصلاة ولبستهولها وكان نادر بيتلو ايات قرانيه وكان صوته حلو اوي فعلا مكنتش غلطانه لما سميته “الشيخ نادر”
: لبستها الاسدال
باسم كان بيبص لرحمة بصدمة وحزن وهو بيحبها من زمان بس كان مخبي الموضوع لحد ما يتخرجوا ويطلبها في الحلال من اهلها
نادر وهو لسه بيبص على الارض : مفيش بنت تانيه تسندها معاكي؟؟
: مفيش بنت غيريييي ودي مغمى عليها خالص مش هنقدر نسندها لازم حد يشيلها وبسرعة لان عندها القلب!!
باسم وهو بيحرك ايده نحوها عشان يشيلها : خلاص انا هشيلها يا نادر وانت شغل العربية
: تمااااام!!
ركبنا العربية وقعدت في الكنبه الورا مع رحمه ونادر وباسم قدام وكان كل شويه يلف يبص على رحمه بخوف…كنت بفكر ان رحمة لو جرالها حاجه هتكون بسببي!!….وكل اللي هي فيه دلوقتي بسببي!!… كان لازم امشي مع احمد يعني؟؟؟
: دكتووووووووور بسرعة هاتولنا دكتووووووووور!!
جاء الدكتور والممرضة وحطوها على الترولي ودخلوها عمليات!!
قعدت على الارض وانا بضم ركبتي وبسند عليها راسي وبعيط بحر..قة : ده كله بسببي!!…. الذنب كله ذنبي!!… يارب رحمه بنت كويسه وطيبه وهي الوحيدة اللي اعرفها!!…. يارب متحرمنيش منها!!… انا عرفت غلطتي وتوبت نهائي!!
سمعت صوت شهقاتها وعياطها العالي قولت بهدوء ومحاولة تطمين
: ان شاءالله هتكون كويسة
ضعفت لما قالي كده وانهرت وحكيت لهم على كل حاجه عملتها واني خرجت مع احمد ونسيتها…
انصدمت من اللي سمعت وكورت ايدي بغضب من احمد كنت لسه هرد عليها بس قاطعني خروج الدكتور
:دكتووووووووور هي عامله ازاي؟؟؟.. ارجوووووك طمني عليها !!
حالتها مش مستقرة خالص!!…ذ.. بحة قلبية !!.. ادعو لها!!
العشاء كان اذن و نادر راح عشان يصلي باسم بصلي بعصبية وهو بيتقدم نحوي
: لو جرالها حاجه صدقيني هخليكي تقولي على نفسك يارحمن يا رحيم!!
بصيت له وبعدها انفجـ..ـرت في العياط وانا بتخيل مشهد مو*تها واني هكون السبب!!
فدوى بخوف : ايه ليها تلاته ايام مفيش اخبار عنها انا خايفه عليها!!…احنا هنروح لها في القاهرة حالا!!
راشد ببعض الخوف : اتصلي عليها دلوقتي ولو مردتش يبقى نروح بكرة الصبح!!
فدوى وهي حاطة ايديها على قلبها : لالا انا مش هستنى لبكرة الصبح انا بقالي يومين بتصل ومبتردش وبقول استنى لبكرة انا مش هستنى اكتر من كده وقبلها لما كنت بتطلب منها تكلمني فيديو تتحجج كل شويه بحجه وتقفل الخط!!…هي فيها حاجه ومش عايزاني اعرف!!
راشد : خلاص رني عليها دلوقتي ولو مردتش اوعدك هنروح
: ماشي !!
مسكت التليفون وهي ايديها بتترعش ورنت و ملقيتش رد لان ايه مخدتش تلفونها معاها المستشفى !!
فدوى وهي بتبصله بخوف : مردتش!!
راشد بخوف : خلاص البسي بسرعة!!
: ايه ده مفيش حد في الشقة خالص!!!
تمني : ازاي مفيش حد في الشقة ايه و رحمة محاضراتهم خلصت من بدري!!
رضوى : مش عارفه يمكن يكونوا خرجوا!!
تمني : وهو ده وقت مناسب يخرجوا فيه ؟؟
رضوى : الله اعلم بعدين انتي عارفه رحمة مدوراها مع شباب الكليه كلهم
تمني: اه بس ايه مش زي رحمة ومش بتكلم شباب
رضوى : الصاحب ساحب وايه اختارت صحبه سيئة واديكي شوفتيها مكنتش بتبين شعرها خالص ومختمرة بقيت تبينه وكانت بتلبس عبايات ودريسات واسعة اديها بقيت تلبس اضيق البناطيل والبلوزات القصيرة !!
تمني : ربنا يهديهم ملناش دعوة بيهم بقى مش عايزين نتكلم في اعراض الناس!!
: يا نادرررررر!!!…يا بااااااااسم!!!..انتووووو فين؟؟….نمتوا من بدري معقوله؟!…جيبتلكم العشاء النهاردة على حسابي!!… يا شباب!!…. يا عم نادر!!!
احمد باستغراب وهو بيلف الشقة كلها : ايه ده مفيش حد غيري في الشقة!!
نادر بهدوء وهو بيوجه كلامه لايه : روحي الشقة مش هينفع تباتي هنا!!
ايه بدموع : مش هروح قبل ما تفوق رحمة واطمن عليها!!
باسم بعصبية : لو كانت تهمك مكونتيش روحتي تتسرمحي!!
نادر بنبرة تهدئة : اهدى يا باسم مش كده!!… بصي اهل رحمة لازم يعرفوا!!..روحي البيت واتصلي عليهم عرفيهم !!… والدكتور كان طالب تقارير رحمة القديمة عشان عايز يعرف حالتها الصحية والتقارير دي عند اهلها فلازم التقارير دي توصل باسرع وقت!!
ايه باقتناع وهي بتقوم : خلاص همشي !!
نادر بهدوء : هوصلك ….ومشي شويه بص لقي باسم قاعد وما مشيش
نادر باستغراب : ايه يا باسم مش ماشي معانا؟؟؟
باسم بتوتر : لا مش همشي هفضل هنا.. يعني لازم حد يفضل هنا لو الدكتور طلب حاجه او حصلت حاجه!!
نادر بصله باستغراب وهو عارفوا بيتحجج بس معلقش ومشي !!
: ايه ده اخيراً وصلنا!!.. البلد دي كبيرة اوي !!…صعب تلاقي المكان اللي انت عايزوا!!
: مش وقته الكلام ده يا راشد اسأل اي حد هنا في الداخلية عن ايه!!
راشد وهو بيلقي السلام : السلام عليكم
الحارس : وعليكم السلام
راشد : احنا اهل الطالبة ايه وجايين نطمن عليها لان مقطوعة عننا اخبارها بقاله ايام ومنعرفش اي حاجه عنها ارجوكم بس عايزين نطمن عليها هي كويسه ولا لا!!
الحارس وهو بيمسك التلفون : متخافوش ان شاءالله هي كويسه لان مفيش حاجه حصلت لاي بنت معانا هنا في الداخليه تلاقيها انشغلت ولا تلفونها اتعطل عايز اسمها الكامل وهي في سنه كام وهتصل على المسؤولة عن الطالبات في الداخليه
راشد ببعض الاطمئنان بعد كلام الحارس : ايه راشد طه العزيزي…في سنه اولى
الحارس : الو في طالبة في سنة اولى اسمها ايه راشد طه العزيزي اهلها جايين يزوروها خليها تنزل !!
……
الحارس وهو بيبصلهم بشك وتكشيره : ايه تمام!!
راشد وفدوى بخوف من نظراته ان يكون جرالها حاجه : قالتلك ايه؟؟في ايه؟؟..هي كويسه؟؟
الحارس : مفيش طالبه في الداخليه بالاسم ده!!
فدوى بصدمه وخوف : اييييييييه؟؟… ازاي مفيش طالبه في الداخليه بالاسم ده ارجوك خليني اطلع لها انا اعرفها واطمن عليها وانزل
الحارس بعصبية : لا طبعا مش ممكن!!..انتو عايزين تشتغلوني!!….امشوا من هنا قبل ما اطلب لكم الامن!!
راشد بترجي : ارجوك بس خليها هي تطلع تطمن عليها ونشوفها واحنا هنمشي على طول!!..انتي ليه مش عايز تخلينا نطلع لها؟؟
الحارس بيشاور للامن يجوا
: في ايه؟؟؟
الحارس : بيحاولوا يدخلوا جوا الداخليه!!
فدوى ببكاء : احنا بس عايزين نطمن على بنتنا اتصالها عننا مقطوع بس والله نشوفها وهنمشي على طول!!
: اتصل عن المسؤوله خليها تنزل لهم بنتهم يشوفوها ويمشوا!!
الحارس : اتصلت عليها وقالت مفيش بنت بالاسم ده هنا!!
: بيقولكم مفيش بنت بالاسم ده هنا!!… امشوا والا هيكون لينا تصرف مش لطيف خالص معاكوا!!!
وحصلت خناقة كبيرة بينهم واصواتهم عليت ووصلت لعند المسؤوله اللي نزلت
المسؤوله : في ايه؟؟؟.. البنات خافوا من اصواتكم!!
الحارس : الناس دول مصرين ان بنتهم في الداخليه هنا وانتي قولتي مفيش وهم مش مصدقين وعايزين يدخلوا!!
فدوى بترجي وهي بتعيط بانهيار من الموقف اللي حصل ومن خوفها الشديد على بنتها : ارجوووكي بنتي اسمها ايه راشد بتدرس في سنه اولى طب ليها ايام متصلتش علينا ولا بتكلمنا ولا بترد على مكالماتنا ليها ارجوووكي بس عايزين نطمن عليها باي طريقة بس ونشوفها ونسمع صوتها!!
الحارس بعصبية وزعيق : انتي مش بتفهمي مفيش بنت هنا بالاسم ده!!
المسؤوله بشفقه : مفيش بنت هنا بالاسم ده!!.. بس انا ممكن اسألك البنات اللي في سنه اولى هنا لو يعرفوها وان شاء الله يقدروا يوصلوكم ببنتكم!!… استنوا هروح انده عليهم!!
المسؤوله جات ومعاها تلاته بنات
المسؤوله : تعرفوا بنت في الجامعة معاكوا اسمها ايه راشد؟؟؟
واحده من البنات : تقصدي ايه راشد طه؟؟
فدوى ومسكت البنت من ايديها : ايووووووة ايووووووة هي تعرفيها ارجوووكي خليها تنزلي هم بيقولوا انها مش في الداخليه هنا بس هي هنا
البنت باستغراب : بس ايه مش معانا في الداخليه هي زميلتنا في الكليه بس ومأجره مع بنات في شقة لوحديهم
راشد وفدوى بصدمه : ايييييييييييييييييه؟؟؟
المسؤوله بهدوء : طب تعرفوا عنوان الشقه دي فين؟؟؟
البنت : ايوة في……….
عند نادر وايه ركبوا السيارة وايه ركبت قدام بس نادر طلب منها تركب ورا لان مينفعش تركب جنبه فركبت ورا بهدوء وصلوا الشقة وكل واحد فيهم دخل لجوة الشقة اللي ساكن فيها
: نادر!!…. واخيرا فين كنتو ده انا مستنيكم من زمان على العشاء!!… ايه ده فين باسـ
اتفاجئ با..لم قوي نزل على وشه احمد حط ايده على خده بصدمه
: انت ازاي تضر..بني يا نادر!!!
نادر بعصبية وهو بيرفعله سبابته : قولتهالك قبل كده ما اشوفكش مع بنت مع اللي بتعرفهم تاني ولا اسمع انك كنت ماشي مع واحدة!!
احمد بتوتر وعصبية : ايوة وبطلت امشي طيب مفهمتش برضو ليه بتضر.. بني؟!!
نادر بعصبية : احمد متكدبش انا عرفت انك كنت ماشي مع البنت اللي في الشقة اللي قدامنا!!… وعرفت بكل حاجه من اول مشواركم لاخروا!!… انت عارف بسببك حصل ايه؟؟؟…البنت صحبتها دلوقتي بين الحياة والمو..ت !!… والبنت ندمانه ومنهارة خالص في العياط!!..بس مفيش فايدة للندم مش هيفيد دلوقتي!!.. وكل ده بسبب شب طايش ومستهتر عايز يلعب بالبنات!!…وكل يوم مع واحدة!!…وبسبب بنت غبية اوهمتها انك بتحبها وخلتها تعجب بيك!!.. احمد متخلينيش انسى ان بينا صلة د..م!!.. و الفلوس اللي بتتسرمح بيهم دول مش هديك منهم تاني مليم!!
احمد بنظرات غاضبة وبيطلع وبيقفل الباب وراه ونادر بيبص على الباب وبيتنهد و بيدخل جوه ينام شويه
احمد بعصبية : وهو نادر ده فاكر نفسه ابويا ولا ايه؟؟.. متعملش كده…متتصرفش كده….مش هديك فلوس !!… محسسني اني باكل من فلوس ابوه!!…الله يسامحك يا ابوي انت السبب!!…….بس انا هوريك يا نادر وهعرفك انا مين كويس!!!
عند ايه اخدت تلفون رحمه واتصلت باهلها وعرفتهم والبنات كانوا بيبصولها بنظرات غريبة لاحظتها وهي عارفة بيفكروا في ايه فعشان كده محبتش تتكلم معاهم اخدت تلفونها ولقيته زحمه من مكالمات اهلها هي مطنشاهم ليها ايام وتلفون رحمه عشان تقدر تتواصل مع اهلها وخرجت ولقيت احمد قدامها
احمد بابتسامة خبث وهو بيبصلها : ايه
ايه بصتله بطرف عينها ومشيت بسرعة وهي بتحاول تتفاداه بس احمد لحقها ومسك ايدها
احمد : ايه هو انتي بتتهربي مني ليه؟؟
ايه بدموع : احمد لو سمحت ابعد عني!!
احمد باصطناع الحزن والصدمة وهو بيرسم مكيدته : احمد مش هتقوليلي مدميدو!!…ايه انا بحبك!!
ايه بصدمة : ايه بتحبني!!!
احمد بابتسامة خبث وهو حاسس خطط بدت تنجح
: ايوه بحبك يا ايه وعايزك بالحلال!!.. واللي حصل لصحبتك ده قضاء وقدر على فكرة!!..وربنا كاتب كده!!…..وعلى فكرة رحمه دي انا ااعرفها من زمان اوي!!….واعرف اهلها وهما موصيني عليها!!..وانا مكلمها لما الدواء يخلص تكلمني بس رحمة قالتلي انها مش عايزة تتعالج وعايزة تمو*ت !!…وعلى فكرة اهلها ساكنين هنا في القاهرة!! .بس هي مش عايزة تعيش معاهم !!…وكل شويه كانت بتعمل الحركات دي لما العلاج يقرب يخلص مش بتجيب تاني عشان عندها امل انها في مرة تمو*ت !!….لحد ما يخلص العلاج فعلا وتتعب اوي ولما ما تتحملش الوجع بتطلب من اي حد يجيب العلاج!!
بصيتله بصدمة من كلامه وانا بفتكر ان رحمة زمان اكتر من مرة تتعب وكل شويه تقول انها نسيت العلاج وواحدة من البنات بتروح تجيبلها العلاج بسرعة ازاي مخدتش بالي من ده قبل كده!!
سندت على الحيطه اللي ورايا وانا بتدارك الصدمة وبعيط بحر..قه وحسيت بالسخافة من رحمة ومن عملتها وانها خلتني بأنب نفسي!!
: هي ازاي قدرت تكون بكمية السخافة والغباء اللي هي فيه دي لو جرالها حاجه بدون ما اعرف انا كنت هحمل نفسي الذنب!!
احمد وهو بيحضنها بابتسامة خبث : اهدي اهدي خلاص يا حبيبتي انتي ملكيش ذنب في حاجه!!
ايه بتبعد عنه بسرعة : احمددد مش هينن ..فع تحضني !!
احمد بادعاء الزعل : انا مكنتش اقصد يا ايه!!..وانا مش مستحمل بعدك عني كده!!…ايه تقبلي تتجوزيني عرفي لحد ما اتخرج واكون نفسي واتجوزك قدام اهلك!!
ايه بتسكت مسافه واحمد بيبتسم بخبث لانها مرفضتش يبقى مترددة وكان لسه هيضغط عليها بس جاء صوت من وراءهم
: اييييييييييييييييه!!!…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب خارج المنطق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى