رواية حب تخطى كل الظروف الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم مارينا عبود
رواية حب تخطى كل الظروف الجزء السابع والثلاثون
رواية حب تخطى كل الظروف الفصل السابع والثلاثون
رواية حب تخطى كل الظروف الحلقة السابعة والثلاثون
||بعد وقت قدام البحر الساعة 12:30 ظهرًا ||
كان قاسم واقف وحاطط رجله على صخرة كبيره وبيبص للبحر وشارد فى كُل حاجه حصلت الفترة الفاتت، فرد دراعته لنسمات الهواء والجاكيت بتاعه بيطير، قاطع شروده صوت:
– قولتلي أنكَ عاوزني فى حاجه مهمة؟
فتح عنيه والتفت وعلى وشه إبتسامة جميلة ووأردف بحب:
– كُنت عارف إنكِ هتوافقي تيجي.
منة قربت ووقفت قدامُه وأردفت بحزن:
– عاوز أيه يا قاسم ؟
ابتسم وأتنهد تنهيده طويلة وأردف بحزن:
– عاوزكِ تسامحيني صدقيني أنا مكُنتش أعرف أنه فى مشاعر فى قلبكِ ليا.
كانت هتتكلم بس هو شاورلها تسكت وتابع:
– أنا عارف شعور أنكَ تحب من طرف واحد وعارف وجعه كويس يمكن أنا وأنتِ نعرف بعض كويس بس من أسبوع او بالنسبالي أنا عرفتكِ كويس فى الأسبوع إللى اتخطبنا فيه بس ولله ما كان قصدي ازعلكِ مني واسببلكِ كُل الحزن ده ولما خطبتكِ وأهلى طلبوا إيدكِ من والدكِ أنا كُنت فعلُا ناوي ادي فرصة لقلبي يحب من جديد بس فى اليوم إللى قررت اصارحكِ فيه وأقولكِ أنى خلاص نويت ابدأ من جديد لقيتكِ بتقولى ننهى كل حاجه، وقتها حسيت أنه كُل حاجه وقفت ضدي، صدقيني إللى حصل يوم الحفلة واللى عملته شاهي مش أنا إللى وراه ومش ديه الخطه إللى أنا كنت ناوي اعملها شاهي من زمان وهى عينها على إلياس وعلشان كده عملت كل ده ولأني كنت متفق معاها على خطه تانيه خوفت تقول كل حاجه فى الحفلة وعلشان كده هربتها والحقيقة أنا مكنشِ فارق معايا حبيبة وقتها كل إللى كان يفرق معايا أني ارد كرامتي بسبب رفضها ليا واوريها إنه إلياس مش احسن مني بس بعد كل إللى حصل معايا آخر فترة أنا خلاص قررت أبدا حياه جديد وعلشان كده أنا طلبت اشوفكِ علشان اعتذرلكِ على حاجه حصلت بسببي ووعد بعد ما أقف على رجليا وارجع احسن هرجع اطلب إيدكِ من تاني.
قرب وهمس فى أذنها:
– اصلي بصراحه كده قلبي شكله هيقع فى هواكِ يا جميل، وأنا مش ناوي اسيب القلب إللى حبني وصبر عليا كل ده واخليه يضيع من إيديا.
بعد عنها ولبس نظارته واتقدم كام خطوة علشان يمشي بس وقفه صوتها:
– ولو رفضتك؟
ضحِك وبصلها وأردف بمشاكسة:
– عادي هتقدملكِ مره واتنين وتلاته لحد ما تزهقي وتوافقى باى يا زوجتى المصون.
قاسم مشي ومنة بصت للبحر وابتسمت بفرحة ونبضات قلبها بقت سريعة.
|| أحد كافيهات القاهرة 2:00 ظهرًا ||
– يابني بقالك ساعة جايبني من البيت ورافض تقولي فى إيه.
– أنا مش عارف حضرتك متعصب عليا ليه.
– لا ولله يعني حضرتك جايبني فى اليوم إللى بقعد فيه مع العيلة! ورافض تقولى فى إيه! وبتسأل متعصب عليك ليه! أنتَ مجنون يا آدم
– تصدق يا إلياس أنا إللى غلطان علشان جيبتك هناا، وأنا إللى كُنت فاكرك هتهون عليا احزاني! طلعوا الصحاب فى أجازة.
– الله يخرب ام احزانك إللى بقالي ساعة بترجاء فيك علشان تقولي إيه محزنك.
– الموضوع كبير صدقني.
– إيه إللى حصل؟ اتخانقت مع أهلك؟
– لا
– طيب اتخانقت مع قاسم او منة او حد من صحابك.
– برضوا لا
– استغرلله العظيم ياجدع اومال مالك.
آدم حط أيده على وشه وحاول يكتم ضحكِته على شكله وأردف:
– يابني الموضوع أكبر من كل ده.
– آدم أنا ماشي.
قام علشان يمشي بس آدم مسكه وقعده على الكرسي تانى وأردف بغيظ:
– ما تهدأ بقاا ياعم أنتَ محدش يعرف يهزر معاك خاالص.
فى اللحظة ديه قاسم دخل الكافية وقعد معاهم وحط نظارته وحاجاته على التربيزة وأردف بمرح:
– مرحبا يا شباب.
إلياس بص لقاسم بضحِك وأردف بسخرية:
– كملت اهوو وصلِت الأحزان.
قاسم ضحك على شكل إلياس المتعصب وأردف:
– مالك يا باشا مين مزعلك؟
إلياس بص لقاسم وأردف بغيظ:
– بالله خد ابن المجنونة ده من قدامي علشان دقيقه كمان وهقوم اضربه بجد.
آدم بصله وأردف بغيظ:
– بالله محدش عاوز الضرب غيرك يا عديم الإحساس.
– أنا عديم الإحساس يا بنادم يا مُستفز!
– اهدوا بس يا شباب مش كده قولولي إيه إللى حصل؟
إلياس اتنهد وأردف بهدوء:
– رن عليا وقالي أنه واقع فى مشكلة ولازم اجيله، ومن وقت ما جيت وأنا بسأله فى إيه يقولي الموضوع كبير ويرجع يضحك.
قاسم بص لآدم إللي مِيتّ ضحك وغمزله:
– إيه يا دومي أنتَ وقعت ولا إيه؟
آدم وقف ضحِك وأردف بسخرية:
– ليه أنا مجنون زيكم ولا إيه؟ أنا كده عايش ملك زماني.
– اومال إيه بقاا المشكلة يا ظريف.
آدم رجع بضهره لوراء وأردف بضحِك:
– الست الوالده جايبلي عروسة إنما إييييه! اوررررجانيك ياجدع تشوفها من هناا تحس أنك عاوز ترجع كل إللى فى معدتك.
قاسم بصله وأردف بقرف:
– ياخي ينعل ابو قرفك أيه ده! وبعدين مش قولتلك الف مره بطل تتنمر على الناس يابني عيالك هيطلعوا قرود ولله بسبب كمية التنمر إللى بتتنمرها على البنادمين ديه وبعدين أنتَ اتكلمت مع البنت علشان تُحكم عليها من شكلها!
– عاوزني اتجوز وحده اسمها سوسن وديه لما ابقا عاوز ادلعها أقولها إيه تعاليلي يا سوسو !!!!!
إلياس مقدرش يكتم ضِحكته أكتر من كده وفضل يضحِك بشدة وبصوت عالي وقاسم معاه لدرجة الناس إللى فى الكافيه بصولهم.
آدم بص للناس بأحراج وأردف بضحك:
– بس الله يخرب بيوتكم الناس بتبص عليكم.
إلياس هز رأسه وكتم ضحكِته وأردف:
– آدم وسوسن بالله حلوه.
قاسم بصله والاتنين رجعوا يضحكوا من تاني.
آدم بصلهم وأردف بغيظ:
– بالله انتوا صحاب مش جدعه خاالص بتضحكوا على احزاني معقول!
– لا ولله ده على أساس أنك من وقت ما جينا وأنتَ مضحكتش يا جدع بقااا.
آدم كشر وأردف بغيظ:
– يابني مش ديه المشكلة، المشكلة أنه البنت بيتهم قدام بيتنا بالظبط، وكل ما تشوفني طالع من البيت تطلع وتفضل تقولي” بس بس بس بس” محسساني أني قطه بلدي قدامها والمصيبة الأكبر بقااا النهاردة وأنا طالع لقيتها فى وشي وتابع وهو بيقلدها:
“على فكرة بقاا أنتَ واحد دحلاب يا دومي وأنا ميشرفنيش أنى ابصلك” بقاااا أنا دحلاااب يا شباب!
قاسم أخد نفسه من الضحك وأردف:
– يعني حضرتك مِسكت فى كلمة دحلاب وسيبت كلمة ميشرفنيش ابصلك.
إلياس حط إيده فى إيد قاسم وفضل يضحك.
– بس بس خلاص متجيبوش سيرتها تاني مش عاوز افتكر واطلبولي أى حاجه علشان تروق اعصابي.
قاسم كتم ضحكته وأردف بصوت عالي:
– وحده سوسن هناا لو سمحت.
– وربنا انتوا صحاب مش جدعه خاالص وأنا سايبكم وماشي.
آدم طلع وإلياس وقاسم قاموا وطلعوا وراه:
– آدم استني يا آدم استني بس وهنحل الموضوع.
قاسم جرى ومسكه:
– استنى بس يا آدم وحياة طنط سوسو عندك.
آدم ضحك وأردف بغيظ:
– ياعم بقااا ياعم!
– خلاص بس هدي اعصابك وتعالو هعزمكم على الغداء.
إلياس اتنهد وأردف بهدوء:
– لا يا شباب أنا لازم امشي دلوقتي معلش مره تانيه.
آدم بص لقاسم بتوتر وقاسم ابتسم وأردف بعند:
– لا مفيش اعذار حضرتك اليوم النهاردة معانا ومفيش كلام تاني.
إلياس كان هيتكلم بس قاطعه آدم:
– مش عاوزين كلام كتيررر أنا هكلم سيف وهقوله أنه أنت هتقضي اليوم النهاردة معانا وانتهى الموضوع.
إلياس ابتسم وبصلهم بيأس وآدم غمز لقاسم إللى ابتسم وسحب إلياس وأخده على العربية وآدم كلم سيف ودقايق وطلع معاهم وقضوا اليوم سواء ضحك وهزار ولف مع بعض وصور،
وقاسم أخد على إلياس وكانوا طول الوقت بيهزروا ويضحكوا مع بعض وعلاقتهم بقت احسن بكتيررر من الأول.
وبعد ما اتعشوا بره والوقت أتأخر قاسم أخدهم وطلع عكس طريق البيت.
إلياس اتنهد وأردف:
– قاسم أنتَ وأخدنا على فين مش ده الطريق.
آدم ابتسم وبصله:
– لا ما هو هياخدنا على مكان حلو هو يعرفه.
– ماشي
مر ساعتين ووصلوا مكان يشبه للقاعة وكلهم نزلوا من العربية.
إلياس بص للمكان وأردف بضحك:
– إيه يا قاسم حايبنا مكان مهجور ولا إيه ده حتى مفيش أى ضوء خاالص!
آدم بصله وأردف بيأس:
– يابني تعال معانا بس وبطل كلام كتيرر.
– ماشي يلاه بينا ندخل لما نشوف اخرتها معاكم.
ابتسموا وأخدوه ودخلوا وكان المكان كله مُظلم وإلياس فضل يبص حوليه بأستغراب وآدم وقاسم اختفوا.
– آدم افتح النور يابني إيه جو الرعب ده!
الأنوار اتفتحت وصوت فرقعت البالونات ملأ المكان ،والورود بقت تنزل على إلياس بشكل جميل، وإلياس واقف مصدوم من المنظر، تورته كبيره، اهله، وأهل حبيبة، وأهل آدم، وأهل قاسم وصحابه الموظفين، وصحابه المقربين والكل بيغني Happy birthday.
إلياس ضحك بفرحة كبيره وعنيه لمعت وحس بأيدين حد بتحاوطه التفت وبصلها بحب وهى أردفت بحماس وفرحة كبيره:
– كل سنة وأنتَ طيب يا حبيبي وعقبااال مليون سنة وزيادة، ويديم وجودك فى حياتنا.
ابتسم وحضنها وهى بالدلته الحضن وأردفت بحب:
– عارفه إنه عيد ميلادك بكره وأكيد محدش فينا يقدر ينسى يوم زى ده وعلشان كده خططنا ورتبنا علشان نحتفل بيه وده كله بمساعدة آدم وقاسم إللى حاولوا بكل جهدهم يشغلُوك النهاردة بطلب مني، بتمنالك عيد ميلاد سعيد وتفضل منور حياتي وحياة كل إللى بيحبوك، بحبك اووي.
شدد على حضنها وأردف بحب:
– حقيقي مش عارف اعبرلكِ عن فرحتي بالمفاجأة ديه، ومن قلبي بشكُركِ اووي وبتمنى من ربنا ميحرمنيش منكِ أبدًا وتفضلي أنتِ منوره حياتي وسندى طول العمر ولو قولت مليون مره بحبكِ مش هكفيكِ ولا أى كلام هيقدر يعبر عن حُبي ليكِ.
بعد عن حضنها وبصلها بحب وهى كذلك ودقايق وقرب قطع التورته وسط فرحة الجميع واحتفالهم بعيد ميلاد إلياس ال 26 .
الكل قرب وعايده وقاسم شغل
أغنيه” بحبك قد عمري” ل امال ماهر
وطفئ الأنوار وشاور لإلياس ياخد حبيبة ويرقص وهو ابتسم وقرب مسك إيد حبيبة وبدأو يرقصوا برومانسيه والكل بيبصلهم بحب.
قاسم قرب ومد إيده لمنة وهى بصتله بتوتر بس آدم شاورلها وشجعها ترقص معاه، ابتسمت وحطت إيدها فى إيد قاسم وهو بصلها بحب وأخدها ووقفوا جنب إلياس وحبيبة ولكن المرادي نظرات قاسم وكُل تركيزة على منة وبس سند جبينه على جبينها وغمض عنيه وبدأو يرقصوا.
” أنا بعشق الغناء قدام عنيك”
أنا عايشة العمر ليك أنا روحي فيك.
وأنت جنبي هناا …أنا بحلم بيك أنا.
واروح منك أليك.
بحبك قد عمرى…. قبل عمرى….بعد عمرى
حبي ليك فوق المشاعر والحدود
بحبك قد روحي قبل روحي بعد روحي
مش هلاقي زيك أنت فى الوجود.
مستحيل استغنه عنك مستحيل ده أنا كلى منك
يا حبيبي إن سيبت حضنك يوم اموت
أنت أكتر من حبيبي أنت كل ما فيك حبيبي
نفسي أقولك إني عاشقة ودايبة موت”
خلصوا رقص وبعد وقت الحفلة خلصت والكل رجع بيته، إلياس وحبيبة اطمنوا على أهلهم ورجعوا شقتهم وهما بيضحكوا ويهزروا مع بعض.
إلياس دخل لقه الشقة متزينة بشكل جميل جدًا وفى تورته على التربيزة ابتسم وبص لحبيبة وأردف:
– وإيه ده بقااا؟
ضحكِت:
– لا ده أنا حبيت أحتفل بعيد ميلادك بس لوحدنا كده.
ابتسم وبصلها بحب فقربت مسكت إيده وأخدته وبدأو يقطعوا التورته مع بعض.
وبعد ما خلصوا شغلت اغنيه وفضلت تلف حوليه بفستانها الجميل بشكل جميل اووي لحد ما اترمت فى حُضنه وأردفت بهيام:
– بحبك
أخد نفس وقربها منه وو……
|| بعد مرور شهر ||
قاسم حياته اتغيرت 180 درجة وقلبه خلاص وقع ودأب فى حُب البنت إللى حبته ” منة ” واستلم الشغل مكان والده وبعد عن كل صحابه إللى مش كويسين.
منة لاحظت تغيره وقررت تديه فرصة جديد.
اما بخصوص ابطالنا إلياس وحبيبة ف كانت حياتهم ماشيه بشكل جميل حتى ولما بتحصل أى مشاكل بينهم بيعرفوا يحلوها مع بعض بكل تفاهم.
إلياس كان قاعد فى مكتبة ومركز فى الورق إللى قدامه ولكن قاطع تركيزه صوت الموبيل.
ابتسم اول ما شاف إسم شيرين وفتح المكالمة:
– ايوه يا ست الكل اخباركِ إيه؟
شيرين أخدت نفسها من العياط وأردفت بخوف وانهيار:
– إلياس الحقني يا يابني الحقني.
إلياس اتصدم من صوتها وو….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب تخطي كل الظروف)