رواية حب تخطى كل الظروف الفصل الثالث عشر 13 بقلم مارينا عبود
رواية حب تخطى كل الظروف الجزء الثالث عشر
رواية حب تخطى كل الظروف البارت الثالث عشر
رواية حب تخطى كل الظروف الحلقة الثالثة عشر
اتصدمت اول ما شافت قاسم واقف قدام البيت وقاعد على عربيته.
اتنهدِت بخوف وهي بتدعي متحصلش مشكلة جديده بسبب قاسم…..قربت ووقفت قدام قاسم إللي اول ما شافها ابتسم بحب وقام من فوق العربية وأردف بحب:
– إزيكِ يا بيبوا
– أنا بخير يا قاسم بس أنتَ إيه موقفك هناا ماما جوا لو حابب تشوفها
– أحم بس أنا مش جاي علشان خالتي أنا جاي اقولكِ كلمتين مهمين وهمشي
– قاسم من فضلك لو جاي علشان تعمل مشكلة ف…….
قاطعها وأردف بتوتر:
– لا ولله أنا مش جاي اعمل مشكلة أنا جيت اباركلكِ على جوازكِ وأتأسفِلكِ على إللي حصل فى الشركة وخناقتي مع إلياس.
بصتله بصدمة ممزوجة بخوف:
– قاسم أنتَ كويس؟ قصدي يعني أنتَ مش بتعتذر لحد مهما كُنت عامل.
ضحك ومدلها كف ايده:
– لا يا ستي أنا كويس بس كُل الموضوع أني حابب ابدأ من جديد وبما إنكِ اكتر حد أنا ضايقته مني وعملتله مشاكل فأ قولت لازم اصالحكِ فا ياريت تقبلي اعتذاري
حبيبة ابتسمت بطيبة قلب وسلمت عليه:
– خلاص مش زعلانة واتمنى من قلبي ربنا يوفقك فى إللى جاى وتلاقي بنت الحلال.
قاسم اتنهد بحزن وأردف لنفسه:
– للاسف مفيش بنت ممكن تدخل حياتي غيركِ أنا آسف أنى بكدب عليكِ بس معنديش حل تاني
فاق من شروده على صوتها:
– قاسم أنتَ سرحت فى إيه
ابتسم وأردف بحب:
– مفيش، المهم بما إنكِ رايحه الشركة ف تعالي أوصلكِ لأني رايح اقابل والدك واتكلم معاه
بصتله وأردفت بتوتر:
– بس ..
قاطعها:
– مش عاوز كلام كتيرر يلاه بيناا
بصتله بيأس وبعد إصرار منه وافقت تروح معاه وبعد وقت وصلوا الشركة وللأسف فى اللحظة ديه كان واقف إلياس وآدم قدام الشركة وإلياس بصلهم بغيره وكان هيروح يتخانق مع قاسم بس آدم وقفه وأردف بهدوء:
– اهدأ وبلاش تسرع
بصله بغضب:
– أنا عاوز افهم بس هى جايه معاه ليه؟
آدم كان هيتكلم بس قاطعه قاسم:
– أنا اللي آصريت اجيبها معايا لأني عاوز اتكلم معاك قدامها
إلياس بصله بضيق:
– وحضرتك بقا عاوز تتكلم معايا فى إيه؟
قاسم اتنهد وحاول يسيطر على غضبه لأنه عمرهُ ما اعتذر لحد بس علشان خاطر خططته تمشي صح، عنده استعداد يدوس على أى حاجه فى مقابل خطته تنجح وحبيبة تكون ليه رسم على وشه ابتسامة مزيفه وقرب وقف قدام إلياس:
– بصراحة أنا جاى علشان اعتذرلك على إللي حصل يوم الخناقه واتمنى تقبل اعتذارى
إلياس وآدم بصوا لبعض بصدمة ورجعوا بصوا لقاسم وإلياس أردف بشك:
– قاسم باشا بيعتذرلي!! لا أكيد فى حاجه غلط، قولي ناوي على إيه يا قاسم ؟
حبيبة وقفت قدام إلياس وبصِتله برجاء:
– قاسم حابب يبدأ حياة جديده يا إلياس وهو جاى مخصوص علشان يبدأ معاك ومعايا من جديد ده حتى هو قالي إنه هيقنع ماما بجوزانا
إلياس عقد حواحبه وبص لقاسم بصدمة اما آدم فكان مربع ايديه قدام صدره وعنيه متركزه على قاسم وبيبصله ببرود.
حبيبة أردفت برجاء:
– لو سمحت يا إلياس سامحه مهما حصل قاسم ابن خالتي وكلنا بنغلط لو سمحت.
إلياس ساب حبيبة ووقف قدام قاسم وأردف بشك:
– اممم وحضرتك بقاا فى يوم وليلة غيرت رأيك و وافقت على جوازي من حبيبة رغم إنك اكتر حد بيكرهني مش غريبة شويه!
قاسم أخد نفس عميق وأردف:
– لا طبعنًا أنا مقولتش أني هتغير في يوم وليلة بس بحاول اصلح اخطائى، وابدأ من جديد وبصراحه أنا وعدت والدتي أني مش هقرب لحياتكم مره تانيه وهنسه حبيبة وأنا عارف إنه أنتَ مش هتصدقني بس مع الوقت هتعرف أنى اتغيرت بعد إذنكم
قاسم سابهم ودخل وإلياس بص لحبيبة:
– مش عارف، مش قادر اصدقه بصراحه حاسس إنه ناوي على مصيبة بس اتمنى يتغير بجد ويكون كلامه صح.
حبيبة ابتسمت وهزت رأسها بهدوء:
– متقلقش بإذن الله هيتغيرر يلاه بينا ندخل.
– تمام ادخلي أنتِ وأنا وآدم هنيجي وراكِ
– خلاص تمام متتاخروش
– اوك
حبيبة دخلت الشركة وإلياس وقف قدام آدم إللي مازال على وضعه و واقف شارد
– بتفكر فى إيه ؟
آدم اتنهدت وأردف بهدوء:
– لازم ناخد حذرنا الايام الجاية لحد ما نتاكد من كلامه أنا عارف قاسم كويس وإحنا مش عاوزين نصدق أى كلام وخلاص، هو يقدر يضحك على حبيبة بكلمتين لأنها طيبة وبتصدق الناس بسرعة بس إحنا لا وعلشان كده سيبهولي وأنا هحاول أعرف هو ناوي على إيه متشغلش بالك أنتَ.
– ماشي ربنا يعديها على خير.
آدم ابتسم وحضنه:
– هتعدي يا صاحبي متقلقش يلاه بينا علشان منتاخرش على شغلنا
– يلاه يا باشا
~~~~~~~
مّر اربع أيام بدون أحداث جديده غير إنه قاسم قدر يقنع شيرين بجواز إلياس وحبيبة وده خله الكل يستغرب من تصرف قاسم، وخصوصًا إلياس إللى بدأ يصدق إنه فعلا عاوز يتغير اما آدم ف مش مقتنع ومازال عنده شك إنه قاسم ناوي على حاجه كبيره وده خلاه يتفق مع سيف اخو إلياس أنهم يراقبوا قاسم تجنبا لإى مشكلة منه.
إلياس كان واقف قدام الفيلا ومنتظر حبيبة علشان ياخدها ويشتروا الدهب.
شيرين نزلت من العربية واستغربت اول ما شافته واقف قربت ووقفت قصاده:
– إلياس إيه موقفك هناا؟
إلياس بلع ريقه وأردف بتوتر:
– أحم بصراحه أنا مستني حبيبة بس هي اتأخرت.
– طيب يابني مدخلتش استنيتها جوه ليه؟
– بصراحة هو ….
قاطعته حبيبة إللى جريت على إلياس وبصتله بأسف:
– أنا اسفه بجد اتأخرت عليك.
ابتسم اول ما شافها:
– محصلش حاجه
بص لشيرين وتابع:
– بعد إذن حضرتكِ ممكن اخدها ونمشي؟
شيرين ابتسمت وأردفت بهدوء:
– أكيد طبعنا بس متتاخروش وبعد كده ابقا ادخل البيت علطول متوقفش بره،
البيت دلوقتي بيتك زى ما هو بيت حبيبة
شيرين سابتهم ودخلت وإلياس فضل واقف متنح
حبيبة ضحكِت على شكلة وضربته على كتفه:
– أنتَ لسه هتتصدم يلاه بيناا
– هي شيرين هانم تعبانة ولا ايه ؟
ابتسمت:
– بصراحة إللي حصل بفضل قاسم هو إللي كان طول الاسبوع إللي فات بيحاول يقنعها
إلياس اتنهد وأردف بغيره:
– طيب يلاه ياختي علشان هنتاخر
حبيبة ضحكت على غيرته وركبت العربية وهو اخدها وطلع وبعد وقت وصلوا محل المجوهرات
– يلاه يا ستي اختاري إللي يعجبكِ
حبيبة ابتسمِت ومسكت علبة الخواتم وعينها وقعت على خاتم كان شكله جميل اووي مِسكت الخاتم وخاتم تاني وبصت لإلياس بحيره:
– إلياس اختار أنتَ أنا مش عارفه اختار
ابتسم واختار اول خاتم هي اختارته وده فرحها اكتر:
– ده اجمل، مدي ايدكِ بقاا
حبيبة ابتسمت ومدتله كف ايدها وهو لبسها الخاتم وكان على مقاسها
وبعد ساعة من المناقشه ما بينهم اشتروا الدهب وإلياس اخدها وطلعوا على الاتيليه وبعد دقايق وصلوا ودخلوا.
إلياس مسك ايدها وابتسم:
– يلاه شوفي الفستان إللى يعجبكِ.
حبيبة دخلت وفضلت تلف فى الاتيليه وعينها وقعت على فستان وكان شكله جميل اووى بس تمنه غالي وكذلك كل الفساتين إللى عجبتها أخدت نفس عميق وبصتله:
– بصراحة أنا معجبنيش أى حاجه تعال نروح اتيليه تاني
ضحك وقرب سحب الفستان إللى عجبها ورفعه قدامها:
– طيب ادخلي شوفي ده
– بس
قاطعها وأردف بحب:
– مفيش بس يلاه بسرعة وهستناكِ هناا
اتنهدت ودخلت تقيسه وهو فضل واقف مستنيها ودقايق وطلعت وهي لابسه الفستان وشكلها يخطف القلب…. إلياس وقف متنح اول ما شافها
حبيبة وقفت قدامه ولفت حوليه بفرحة:
– أى رايك حلو؟
ابتسم ومسك ايدها لفها حولين نفسها مرتين وطبع قبله على جبينها وأردف بحب كبير:
– حلووو اووى طبعنًا
– أنتِ كده كده خاطفه قلبي من يوم ما شوفتكِ.
ابتسمت بخجل وسأبته ودخلت تغير وهو فضل يلعب في شعره ويضحك:
– شكلكِ هتتعبيني اووي معاكِ يا ست بيبوا
خلصوا وخرجوا، وإلياس حط الكياس فى العربية وأخدها وقعدوا على البحر.
– أنا هروح اجيب ايس كريم وشوية حاجات واجيلك متتحركيش من هنا
-خلاص اوك متتاخرش
ابتسم وهز رأسه بالموافقة وسأبها جاب ايس كريم وكل الحاجات إللى بتحبها حبيبة ورجع لقه شابين بيحاولوا يضايقوها حط الحاجات فى الارض وبصلهم بغضب وقرب وقف قدامها واشتبك مع الشباب.
فضل يضرب فى الشاب لحد ما اغمى عليه بس الشاب التاني طلع سكينة وقرب من إلياس وو…
حبيبة بصراخ:
– إلياااااااااس لا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب تخطى كل الظروف)