روايات

رواية حب تخطى كل الظروف الفصل الأول 1 بقلم مارينا عبود

رواية حب تخطى كل الظروف الفصل الأول 1 بقلم مارينا عبود

رواية حب تخطى كل الظروف الجزء الأول

رواية حب تخطى كل الظروف البارت الأول

رواية حب تخطى كل الظروف
رواية حب تخطى كل الظروف

رواية حب تخطى كل الظروف الحلقة الأولى

– إلياس باشا بيحب يا فرحة قلبي ودعواتكِ ياما

– بس يخرب بيتك فضحتنا

– ده أنا ابغي أوزع شربات دلوقتي

إلياس مسك المخده وحدفها عليه:

– الله يخرب بيت إللى يقولك حاجه تاني يا سيف اطلع بره روح على أوضتك عندك مدتيرم بكره يالااا سيبني فى حالي

– مدتيرم إيه بس! أنا عاوزك تقولي الموضوع بالتفصيل المُمل أمتى حبيتها؟ وإسمها إيه وكل التفاصيل

رجع بضهري لوراء وهو متخيلها قدامه بكل تفاصيلها، ضحكتها إللى بتخطف قلبه لما يشوفها، وعنيها العسلي إللى قدرت تسحره من اول نظره، كلامها وحنينها وكل حاجه فيها قدرت توقعه فى حبها وتخطف قلبه إللى كان رافض الحب تمامًا كان شارد وعلى وشه ابتسامة وهو متخيلها بتضحك قدامه

فاق من شروده على صوت ضحك سيف اخوه الصغير وصديقهً المقرب بصله وأردف بغيظ:

– ممكن افهم حضرتك بتضحك على إيه

بصله وهو مكمل ضحك:

– شكلك واقع اووي

ابتسامة هاديه أترسمت على شفايفه وقام وقف فى البلكونة وأردف بحب:

– هي جميلة اووى يا سيف، وتخطف القلب

بص لفوق ورفع عنيه للسماء وتابع:

هي تستاهل كل حب العالم، جميله بشكل مش قادر اوصفه قلبها جواه حنيت العالم، بنت كبيره بس بقلب طفلة بس مش عارف هتكون من نصيبي ولا لا.

اتنهد ورجع بص لسيف إللى كان قاعد وحاطط كف أيده تحت دقنه وبيتاملهُ وعلى وشه إبتسامة خبيثه وبيحاول يكتم ضحكته

ألياس اتنهد بيأس اما سيف فأردف بمشاكسه:

– يا واد يا عاشق يا ولهان بقاا كل ده يحصل وتخبى عليا ولله عيب عليك

– اخرس يا زفت وسبني واطلع بقاا عاوز انام

ضحك وغمزله:

– تنام برضوا ولا تكمل تفكير فيها؟

مسك المخده التانيه وحدفها عليه:

– اطلع يا حيوان من هناا

ضحك:

– ماشي أنا هطلع بس مش هسيبك غير لما اشوف الاميره إللى خطفت قلبك بالشكل ده تصبح على خير بروو.

سيف طلع وإلياس قفل الباب ودخل غير هدومه وطلع نام على السرير وكل تفكيره فيها.

                             ********

– ماااامااا، يا نبع الحنان أنتِ فين؟

– نعم

– نعم الله عليكِ يا قلبي

– سيف يابني أنتَ مش كنت داخل تتكلم مع إلياس علشان حضرتك مخنوق ومش طايق نفسك شايفاك طالع فرحان وبتغني كمان هو اخوك عملك ايه بالظبط

“ضحك وقرب مسك ايدها وفضل يرقص معاها:

– لا مفيش بس عندي ليكِ خبر جامد

زينه بصتله بغيظ وضربته على كتفه:

– مش عاوزه أعرف حاجه اخبارك كلها تسد النفس زيك

ضحك وشدها من خدودها بخفه:

– ونعم الأمهات ولله

– المهم اقول الخبر ولا اروح أنام

– خلاص قول

– ماشي ايدك على 200 جنيه

– ياريتني ما اتكلمت روح نام احسن

ضحك وباس رأسها:

– خلاص علشان أنتِ حبيبتى هقولكِ بصراحه كده أبنك الكبير بيحب

– أنتَ قصدك مين يا ولااا

– فى ايه يا زوزا أنتِ عندك غير ولدين أنا وإلياس

– ايوه منا بقول كده بس إلياس ده قلبه مقفول ومش أى بنت تعجبه تحسه كده حالف ما يتجوز لحد ما هيجبلي سكته قلبيه.

غمزلها ومسك ايدها وقعدها جنبه:

– لا ابنكِ المرادي واقع خاالص وشكلنا هنشرب شربات قريب

بصتله بحزن:

– ياريت يابني ده من يوم وفاة والدك ومن وقت ما قرر يتحمل مسئوليتي أنا وأنتَ والبيت وهو قافل موضوع الحب والجواز خاالص وكل ما أكلمه يرفض لحد ما تعبت

ابتسم وباس ايدها:

– متقلقيش يا ست الكل انا مش هسيبه بس ادعيله البنت إللى بيحبها تكون من نصيبه

– يارب يابني يارب

– طيب يلاه ادخلي ارتاحي دلوقتي ومتجبيش سيره لإلياس باشا او تقوليله إني قولتلك حاجه لحسن يخلص عليا

ضحكت: ماشي يلاه قوم نام علشان عندك كلية الصبح

– عيوني تصبحي على خير

– وأنتَ بخير يا حبيبي

سيف قام بأس جبينها ودخل نام اما زينه فقامت تخلص باقي شغل البيت

                       **********

– الجميل سرحان فى إيه؟

– ولا حاجه بس أنتِ عارفه إني بحب الجو ده اووي

– اممم يعني مش سرحانه فى إلياس باشا

بصتلها بتوتر:

– إلياس! لا طبعنا وأنا أفكر فى إلياس ليه إحنا مجرد زمايل شغل

 – حبيبة أنتِ بتكدبي عليا ولا على نفسكِ

اتنهدت:

– مش عارفة او يمكن خايفه من الموضوع

– خايفه من ايه أنتِ بتحبيه مش كده؟

اخدِت نفس عميق واردفت بحيره:

– برضوا مش عارفه

– بيبوا مينفعش كده لازم تبقي عارفه أنتِ عاوزه أيه الحيره ديه مش هتفيدكِ

– يا رانيا أنا حتى مش عارفة هو بيحبني ولا لا

– بيحبكِ ولا لا!!!…. أنتِ لسه مستوعبتيش لحد دلوقتي أنه بيحبكِ نظراته ليكِ وإحنا مع بعض وغيرته عليكِ من الموظفين واللى بقت واضحة جدا فى آخر فترة ولهفته وخوفه عليكِ لما بتغيبي كل ده ولسه بتسألي نفسكِ بيحبكِ ولا لا أنتِ مجنونه يا حبيبة

حبيبة بصتلها بحزن:

– بس أنا خايفه أهلي يرفضوا موضوعنا ووقتها مش بس قلبي إللى هيتكسر قلبه كمان وأنا مش عاوزه ده

– متقلقيش انشالله كله هيتحل وبإذن الله يكون من نصيبكِ وربنا يجمعكم سوا

– هو مين ده يا هانم

رانيا وحبيبة وقفوا وحبيبة بصتله بصدمة وو…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب تخطى كل الظروف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى