رواية حب بعد عذاب الفصل الثاني 2 بقلم رحمة وائل
رواية حب بعد عذاب الجزء الثاني
رواية حب بعد عذاب البارت الثاني
رواية حب بعد عذاب الحلقة الثانية
( گن جميل الخلق تهواگ القلوب .. فلا تندم علي لحظات اسعدت بها احدا حتي وإن لم يگن يستحق منگ ذلك )
دخلت وانا وشي في الارض مرفعتهاش وحطيت الصينية علي الطربيزه و رفعت وشي بدون قصد
ياإلهي اهذا حسام فلتسمعوا صوت نبضات قلبي فاقت من تفگيرها علي صوت والد العريس يقول : طبعا احنا يشرفنا اننا نطلب ايد الانسه سجود لإبني عمار
وگانت الصدمه القاضيه بالنسبه لي فهل انا سمعت اسم عمار حقا الم يكن العريس هو حسام ولگن دايما للقدر رأي اخر وبالطبع لم تگن الصدمه لها وحدها بل گانت لمريم و احلام فهن يستمعن لحديثهم واعتقدن ايضا ان العريس هو حسام
عامر ( والد سجود ) : الشرف لينا يا استاذ ماجد
انا طبعا لازم
وقطع گلامه صوت انهار ( والده مريم واحلام) وهي تقول : احنا طبعا موافقين
ام العريس : لا دا كلام بردو لازم نسمع رأي العروسه
انهار : وهي هتلاقي احسن من عمار فين
وعند هذا لم استطع التحمل اگثر من هذا وركضت لغرفتي غير مباليه لنداءات والدي ووالدتي ولحقت بي كلا من احلام ومريم
داخل الغرفه
احلام : اهدي بس يا سجود هما ميعرفوش حاجه انت موقفك دا غير مبرر
انا ببكاء : انا كنت فاكره ان العريس هو حسام طلع اخوه يا احلام اخوه
مريم : وطي صوتك الناس لسه بره
انا : سيبوني لوحدي انا مش عايزه اقعد مع حد
احلام : طب لو سألوگي عن رأيگ هتقوللهم اي
انا : معرفش وبعد اذنگم سيبوني لوحدي
انصاع گلا من احلام ومريم لرغبه سجود وخرجا خارج الغرفه
انا : لا مينفعش مستحيل ازاي اتج وقطع تفكيري صوت الهاتف ليعلن عن اتصال
انا بصوت مخنوق : الو ي ليليان
ليليان بخضه : مالك ي سجود صوتگ مخنوق ورنيت عليكي گتير مردتيش في اي
انا : بقولك اي انا محتجالك دلوقتي ممكن لو فاضيه تيجي تقعدي معايا
ليليان : اكيد ي قلبي مسافه السكه مع السلامه
_________________________________
نتعرف بقا بليليان
فتاه في ٢١ من عمرها صديقه سجود المقربه وزميلتها في الكليه وتتميز ببشره خمريه وقصيره بعض الشيء وتتميز بعيون بندقيه وجذابه جدا
_________________________________
نرجع بقا للخارج لي الصالون
والده العريس : واضح ان العروسه بتتكسف شويه
والد العريس : طب احنا هنستأذن دلوقتي وهستني ردك يا حج عامر
عامر : بإذن الله هتصل بيك قريب في رعايه الله
وذهبت عيله حسام وعمار لمنزلها
وفي غرفه مريم
گانت تتحدث في الهاتف مع خطيبها كريم
مريم : السلام عليكم
كريم : وعليكم السلام .. عامله اي
مريم بتذمر : كويسه
كريم بضحك : ومالك بتقوليها كدا لي
مريم : وانا المفروض اقولها ازاي بقا
كريم : قوليها زي ما نتي عايزه قوليلي بقا مالك
مريم : لا مش هقولك انا اصلا مش بكلمك
كريم : طب ورديتي عليا لي
مريم : تصدق ان انا غلطانه سلام
كريم بضحك شديد : خلاص خلاص بهزر زعلانه لي بقا
مريم : الاول بطل ضحك وانا زعلانه علشان انت بقالك يومين مكلمتنيش وحصل مليون حاجه وكنت عايزه اقولهالك بس انت مش موجود
كريم : والله كنت مشغول وعندي شغل كتير اوووي حقك عليا يا حبيبتي قوليلي في اي بقا هاااا في اي
مريم : ماما وبابا جيبين عريس لسجود وهي مش عايزاه ومطولش عليك قول طولي
كريم : طولي ي ختي طولي
مريم : طلع مين بقا العريس يطلع عمار
كريم بصدمه مصطنعه : لا متقوليش عمار .. عمار مين
مريم : عمار جارنا
كريم : دلوقتي المشكله في ان هي مش عايزاه ولا في عمار ولا في انه جاركوا
مريم : لا المشكله في حسام
كريم بلغبطه : حسام مين دا كمان
مريم بتمهيده : انا هفهمك حسام دا جارنا بردو وسجود بقي بتحبه وفي نفس الوقت دا يكون اخو عمار
كريم : ايوه صح المسلسل دا شوفت حاجه شبهه قبل كدا
مريم : مسلسل اي بس ي كريم
كريم بضحك : والله ي يبنتي اتلغبط جامد دا اي الحظ دا
مريم بغضب مصطنع : انت بتضحك علي احزان اختي ي كريم … طب بقولك اي الباب بيخبط اقفل بقا اروح اشوف مين
كريم : روحي ي مجنونه سلام
وفي هذا الوقت قد اتت ليليان لمنزل سجود
احلام ومريم في نفس الوقت : طيب يالي بتخبط
وفتحت احلام : ازيك ي بت يا ليليان وازي يور مازر (Your mother )
ليليان بضحك علي جنانها : كويسين يا ختي اومال فين سجود
احلام : جوه في الاوضه هتلاقيها مشغله اغاني حزينه وبتندب حظها
ليليان : طيب انا دخلالها واعمليلي عصير بقا
احلام : حاضر يا طفسه
دخلت احلام المطبخ وليليان لغرفه سجود
ليليان : اي يا مزه مالك في اي
انا : انا في مثيبه
ليليان : مثيبه ي فاشله
انا : اسكتي بقا واتكلمي جد شويه انا جايلي عريس والست الي اسمها انهار دي مصممه علي اني اوافق عليه والعريس دا يبقي عمار
ليليان : عمار مين
انا : اخو حسام
ليليان : حسام حسام جاركوا
انا : اه ي اوختي شوفتي بقا حظي
ليليان : دا ما سهله يا سوسو نطفشه
انا : يا سلام وهي سهله كدا وبعد يا فالحه ما نطفشه اي حسام هيتقدملي مثلا
ليليان : يا بنتي الله يخربيت حسام الي واكل دماغك دا المهم نخلص من العريس دا بقاا
انا : طب هنعمل اي
ليليان : لا دي سيبهالي انا بقا انتي هتعملي ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب بعد عذاب)