رواية حب الطفوله الفصل الثامن 8 بقلم إيمان الطيب
رواية حب الطفوله الجزء الثامن
رواية حب الطفوله البارت الثامن
رواية حب الطفوله الحلقة الثامنة
”كل السهام التي أصابتك، انطلقت من مسافةٍ قريبة منك.”
*******************
ماريا وهي تبكي وتهز نور: نور ماله رحيم ردي عليا يانور ماله رحييييييييييم
نور بصدمه: رحيييم عمل حادثه وفي مستشفى””””””” قسم الطواريء والي فهمته حالنه حرجه جداا
ماريا بصريخ: لاااااااااااا رحيييييييييم اخوياااااااا لاااااا
ياسر وهو بيهدي ماريا: اهدي يابنتي ويلا غيرو هدومكو خلينا نروحله
ماريا وهي بخفف بكاء: صح صح احنا لازم نروحله وفعلا لبسوا ونزلو راحو المستشفى
******************* بقلم ايمي الطيب
في المستشفى
وصلت ماريا ونور و ياسر ومراته
واول ما دخلوا
ماريا بسرعه: لو سمحت اوضة رحييم الأنصاري فين
الممرضه: اه يفندم هو لسه في غرفة العمليات الطابق الثاني الاوضه اللي في الوش
********************بقلم ايمي الطيب
طلعت ماريا ونور جري ووراها
عمهم ياسر ومراته
وصلت ماريا لقت مراد واقف قدام غرفة العمليات
ماريا بحزن وبكاء: مراد مراد فين رحيم حصله ايه رد عليا
مراد بحزن وتماسك: اهدي يا ماريا وادعيله
بعد شويه خرج الدكتور
جريت عليه ماريا ونور
ماريا: طميني يادكتور رحيم اخباره ايه
الدكتور بحزن على حالتهم: انا اسف للاسف الاستاذ رحيم كان عايز نقل الدم بس للأسف مكنش في وعقبال ماجبنا كان فات الاوان
ماريا ونور : يعني ايه
الدكتور: البقاء لله
نور وماريا: لااااااااااااااااااااااااااا رحيييييييم متسبنيش
وبالطبع مراد كان واقف مصدوم ولكن مسك نفسه عشان خاطر ماريا ونور
وبالطبع تمت جنازة رحيم
***************** بقلم ايمي الطيب
في الليل
كانت ماريا قاعده بتبكي
نور بحزن شديد: اهدي يا ماريا هو في مكان أحسن
ماريا ببكاء وصريخ دفعت نور بعيد عنها وقالت: كفايه بقا كفايه انتي ايييييييه كل اللي حصل ده بسببك
نور بصدمه: بسببي انا انا عملت ايه
ماريا: لو مكنتيش صممتي انك مترجعيش البيت مكنش هيبقي حزين طول الوقت مكنش هيبقي سرحان ويعمل الحادثه انتي السبب يانور انتي السبب
مراد: اهدي يا ماريا دا نصيبه وقدره
ماريا بصريخ : اهدي ايه يا مراد انا اتحرمت من اخويا بسببها قعدت 10 سنين مشفش اخويا
نور بهدوء مريب: يعني دلوقتي بقيت انا السبب انا الشيطانه الي طلعت بينكوا وانتوا الملايكه بس عشان انا شيطانه هبعد عن حياتكم واكملت بصريخ: وانسوا واحده اسمها نوووور وانسوا اني دخلت حايتكوا
وسبنهم ومشيو
************* بقلم ايمي الطيب
مر اسبوع ومشيت نور من فيلا رحيم وراحت بيت الي كانت عايشه في مع والدها
استوب( طبعا في ناس هتقول هي رجعت البيت ليه المفروض ان هي مش بنته والد نور سراج قبل ما يسافر قرر انه هيكتب البيت لنور عشان كده رجعت البيت)
وطبعا ماريا كانت حزينه علي اخوها وحزينه علي صحبتها الي قست عليها بالكلام ومراد بالطبع حزين على صديق عمره وعلي ماريا ونور
*********************** بقلم ايمي الطيب
بعد مرور 3 شهور على موت رحيم
وتحديدا في ببت نور
كانت قاعده بتشرب قهوه قدام التلفزيون
ولكن غير منتبه له لأنها كانت سرحانه
في موت رحيم وخنافتها مع ماريا
ولكن قاطع سرحنها جرس الباب
قامت نور وفتحت الباب لقت ماريا ومراد
ماريا ببتسامه: ايه مش هتقللنا اتفضلوا
بصتلهم شوية وسابت الباب مفتوح ودخلت قعدت
دخلت ماريا ومراد
ماريا: ايه موحشتكيش ولا ايه
نور: نعم جايين ليه
ماريا: انا اسفه انا عارفه ان قسيت عليكي في الكلام
نور: كل واحد بيقول اللي في قلبه وانتي قلتي اللي في قلبك يا ماريا
ماريا: صدقيني مش ده اللي في قلبي بس لما سمعت خبر وفاة رحيم معرفتش اسيطر علي نفسي ولا حتي كنت حاسه انا بقول ايه
نور بصتلها شويه فضلت ساكته
ماريا مسكت ايد نور وقالت: نور انتي مش بنت عمي لا انتي اختي ايه مش هتسمحي اختك
نور فضلت ساكته
ماريا بصتلها بخزلان وسابت ايديها وقالت: برحتك يانور انا هسيبك تهدي وترتاحي يلا يا مراد
مشيت خطوتين
نور:…………………
********************* بقلم ايمي الطيب
عند شخص مجهول
الشخص: ها كله تمام
شخص اخر: ايوه بس انت متأكد من اللي هتعمله
الشخص: ايوه
الشخص الاخر: ماشي ربنا يستر
************************** بقلم ايمي الطيب
عند نور
وقفنا لما ماريا كانت ماشيه بس في حاجه وقفتها
نور: انتي عارفه احنا من امتي مع بعض
لفتلها ماريا كملت نور من واحنا في اللفه وكبرنا مع بعض علي المر قبل الحلو عشان كده مقدرش ازعل منك يامرمر
جريت عليها ماريا وحضنتها
ماريا: انا اسفه يانور
نور هششششش متتأسفيش خلاص الماضي فات وراح لحاله احنا في انهارده وبمناسبة ان احنا اتصفينا انا عندي ليكو مفجأه
ماريا مفجأة ايه
نور: في واحد جي يتقدملي ويطلب ايدي من عمي ياسر
وبصراحه انا موافقه
ماريا بصدمه واستغراب: ايه مين ده طب ورحيم
نور بهدوء: دا واحد اسمه علي موظف HR في شركة رحيم اما رحيم ربنا يرحمه وحتي لو كان عايش مكنتش هفكر اتجوزه او ارجعله
مراد بسخريه: ويترا هيتقدملك علي انك نور ولا مريام
ولما يجي هتقليله كنتي داخله الشركه ليه ها
نور: كنت عارفه انك هتقول كده بس علي العموم هقله كل حاجه لما يجي يطلب ايدي من عمي
ماريا بصدمه:انتي بتتكلمي جد
نور بهدوء اعصاب: ايوه انا قلت الي عندي وبعدين انتي مصدومه ليه انتي اكتر واحده عارفه اني مكنتش هرجع لرحيم وحتي بعد ما عرفت ان العقرب هو نفسه رحيم انا كنت هاخد حقك انتي ولما عرفت انه هو نفسه العقرب هو رحيم قررت اخد حق قلبي الي فتته ميت حته
ماريا بهدوء: طيب خلاص اهدي علي العموم الف مبروك وانا اتمنالك السعاده مع الي تختاريه
مراد: هه الف مبروك يا انسه نور عن اذنكم
*********************بقلم ايمي الطيب
تسريع الاحداث
جه اليوم الي هيتقدم في علي لنور
في الليل كان قاعد علي والده والدته مع ياسر وسندرا وماريا ونور
علي: احم بصراحه يعمي انا مبحبش اللف والدوران انا جي اطلب ايد بنت اخو حضرتك الانسه مريام
بس قبل مايرد عم نور ياسر
نور قالت: معلش يجماعه ممكن اقعد انا واستاذ علي لوحدنا وبعد كده نتكلم
وفعلا خرج الجميع وسابو علي مع نور
علي بإستغراب: خير يا انسه مريام في حاجه
نور بتوتر: قبل اي حاجه انا مسميش مريام انا اسمي نور
علي بصدمه: اييبيييه يعني انتي كنتي بتضحكي عليا وعلي مستر رحيم الله يرحمه
نور بهدوء مزيف: ممكن تهدي وهفهمك كل حاحاجه
علي بعصبيه: اتفضلي فهميني
نور وهي بتستعد عشان ترمي القنبله الي هتقلها: بص انا ابقا بنت عم رحيم علي كان هيتكلم ولكن قاطعته نور وقالت استني بس اخلص كلامي وبصراحه انا كان في مشاكل بيني وبين رحيم واكملت بكدب وهي مضايقه انها هتكدب عليه: وكنت عايزه شغل ضروري ولما عرفت ان شركة رحيم عايزه سكرتيره قدمت بس بس غيرت اسمي
بس كده صدقني بص انت لو مش عابز تكمل الجوازه دي مفيش مشكله وهبقا مقدره موقفك يا استاذ علي
علي ببتسامه: بس انا موافق والي حصل حصل ومستعد ابدأ معاكي صفحه جديده
نور: انت طيب اوي يعلي
ورجع اهل علي واهل نور وقعدو واتكلمو في التفاصيل وحددو الخطوبه بعد شهر
******************** بقلم ايمي الطيب
عند الشخص المجهول
الشخص بغضب: يعني ايه هتتخطب
الشخص الاخر: اهدي بس واحنا هنلاقي حل
الشخص المجهول بغضب: حل حل ايه انا هستنا لما ندور علي حل تكون اتجوزت
الشخص الاخر: طب اهدي يعم عشان نتصرف
المجهول هدي شويه وقعد يغكر ولكن فجأه قام وقف وقال لقيتها عرفت هتعمل ايه
الشخص الاخر: ايه
المجهول: اسمع احنا ************* بس كده ايه رأيك
الشخص الاخر: دماغك سم وضحكو الاتنين
********************************* بقلم ايمي الطيب
بعد مرور شهر
جه يوم خطوبة نور وعلي
نور كانت بتجهز وحواليها اصحبها من الشركه ولكن علي اساس انها مريام وطبعا ماريا معاها وجهزت نور ولبست دريس قصير من قدام وليه ديل طويل من الخلف وبتلت تربع كم وجايبه شعرها الاسود علي الجمب ولبسه تاج فضي رقيق وهيلز فضي
وجه الليل ووصل على وبدأت الخطوبه
وبعد مرور الوقت من التهاني والمباركات جه معاد تلبيس الدبل وجه على يلبس نور الشبكه فجأه النور قطع
ولكن عندما رجع النور حدث قلق في المكان بسبب اختفاء نور
علي: ايه ده هي راحت فين
ماريا: نور راحت فين احنا لازم ندور عليها
وفعلا كله بدأ يدور عليها وطبعا مراد كان في الخطوبه وكان الكل بيدور عليها
ومرت ثلاث ساعات ومحدش لقاها
********************* بقلم ايمي الطيب
في مكان تاني
عند نور
كانت نايمه علي سرير في اوضه غريبه الوانها كلها باللون الابيض والاساس باللون الاسود
وفجأه فاقت نور استغربت هي فين ومين الي جبها هنا وبتحاول تغتكر ولكن اخر شيء فكراه ان كان علي هيلبسها الدبله ولكن النور انطفي وفي حد خدرها وشالها قبل ما النور يرجع قامت نور مفزوعه وهي بتحاول تسند نفسها بسبب الدوخه من اثر البينج وراحت ناحية الباب بس اول ما فتحته لقت شخص مكنتش تتوقعه
نور بصدمه وهي بترجع لورا: ازاي ازاااااااي مستحيل انت ازااااااي
الشخص ببتسامه: ايه مش قادره تصدقي ولا ايه يا مريام ولا خلينا نقول نور احسن يابنت عمييي
نور بصدمه وهي بتبلع ريقها: رحيييييييم
بوووووووووم خلاص خلاص خلويص خلصنا
يتري علي هيلاقي نور ولا لا
وينري نور رد فعلها ايه بعد لما شافت رحيم
ويتري رحيم ناوي يعمل ايه مع نور
ويتري علي هيبقي رد فعله ايه علي اختفاء نور
ويتري رد فعل ماريا ايه لما تعرف ان اخوها عايش
ويتري مين الشخص المجهول ومين الشخص الاخر
ويتري مراد يعرف بأن رحيم عايش ولا هيتصدم زي الكل
وازاي رحيم طلع عايش بعد ما طلع واتنشر خبر وفاته
هنعرف البارتات الجايه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب الطفوله)