روايات

رواية حب الصدفة الفصل الرابع 4 بقلم نور ابراهيم

رواية حب الصدفة الفصل الرابع 4 بقلم نور ابراهيم

رواية حب الصدفة الجزء الرابع

رواية حب الصدفة البارت الرابع

رواية حب الصدفة الحلقة الرابعة

نعيمة : عاصي تعالى دلوقتى المأذون فى البيت و لا انت نسيت انك هتكتب انهاردة على جويرية

عاصي بعصبيه : نعم اي اللى بتقوليه دا

نعيمة : دا اللى عندي قدامك عشر دقايق تنفذ اللى قولت عليه يا إما مترجعش القصر نهائى

عاصي : انتي ليه بتعملى كدا نفسي افهم هتستفادى اى من كل دا

نعيمة : قدامك عشر دقايق العروسة مستنياك سلام يا عاصي

أغلقت نعيمة الفون فى وسط عصبية عاصي و موقفه الصعب بين انه يتجوز اللى كان بيحبها واللى بقت مرات اخوه وبين دموع جويرية و قلة حليتها

                     ******************

بعد مدة ليست بطويلة فى قصر الرشيدي

عاصي داخل بكل عصبية ولكن اوقفه منظر تلك الفتاة التى تبكى بحرقة

عاصي ببرود رغم النير”ان التي تشتعل فى قلبة إثر رؤيتها بهذة الحالة

عاصي : انا جيت اكتب يا شيخ

نعيمة وهى بتضحك بإنتصار : كنت عارفة انك عاقل و عمرك م هتعصى ليا أمر

عاصي بقرف : مش وقته الكلام دا

و بالفعل كتبوا الكتاب ولم تفق جويرية سوى على كلمة ” بارك الله لكما وبارك عليكما ” و كأن تلك الكلمة تأخذ روحها من بين جسدها

عاصي مسك إيديها بشدة و جرها وراه وهى لم تقاومه أبدا

و زقها داخل غرفته بكل قوة

عاصي : أظن دلوقتى بقيتي حرم عاصي الرشيدي يعني زين خلاص انتهى

جويرية بهستيريه وهى بتضر”به على صدره بشدة : أنا بكر”هك و عمرك م هتاخد مكان زين أبدا يا عاصي و حبي ل زين هيفضل رابطة بينى و بينه للأبد رغم موته

عاصي سمع تلك الكلمات و كأنه يسمع صوت تكسير قلبه هل يعقل أصبحت محبوبته تكر”ه إلى هذا الحد أيعقل أنها لم تتقبل وجوده بعد ؟!

خرج عاصي من الغرفة متجها إلى غرفة والدته و تركها فى وسط دموعها التى تكاد أن تحرق وجنتيها

عاصي وهو داخل بقوة : انتي اى

نعيمة بسخرية : أنا امك و عاوزة مصلحتك

عاصي بقلة حيلة : أحيانا بحسك شيطان و عدوى الأعظم اللى عاوز يدمرني و أحيانا مش بفهم تصرفاتك

نعيمة بخبث : صدقنى يا إبنى انا عاوزة مصلحتك ومش عاوزة ورث الرشيدي يطلع برا والبت دى تعبا”نة و محدش فاهمها غيرى

عاصي : ورث اى و فلوس اى انتى بتقتليني بالبطئ انتى بتجوزيني البنت اللى كنت بحبها

نعيمة : اهو بتحبها

عاصي بعصبيه : بعد ايييي بعد م بقت مرات اخويا و اتجوزتني غصب عنها جويرية مش بتكره حد زى م بتكرهني انا شوفت الكره فى عنيها كل دا بسببك انتي و تركها و طلع من القصر فى وسط غضبه

نعيمة : بقى كدا يا عاصي بقيت بتقف فى وشي عشان خاطر جويرية بس خلاص هانت

                     ********************

عاصي وهو بيشرب في بار ..

أحمد : عاصي حرام عليك كفاية شرب

عاصي بسكر : انا بحبها أوي يا عاصي ودلوقتي بقت بتكرهني أكتر من الأول

أحمد بحزن عما أصاب صديقه : إهدى بس يا عاصي إهدى عشان خاطري ويلا بس عشان ترجع القصر

عاصي بدموع و لأول مرة تسقط منذ تلك الليلة التي فقد فيها تلك الجويرية

عاصي : هى ليه مش عاوزة تنسى زين صدقني أنا هبدأ معاها من جديد بس بلاش تعمل في قلبي كدا قلبي تعب من غيرها

أحمد : قوم بس يا عاصي عشان خاطري و بالفعل ساعده لحد م رجعوا القصر

أحمد : عاصي إطلع و إهدى عليها شوية

عاصي بسخرية : متقلقش أنا عمري م هاجي جنبها طول م هى بتكرهني

طلع عاصي الجناح الخاص به ولقى جويرية قاعدة بتبص فى صورة زين و بتعيط

عاصي بعصبيه وهو بيمسك الصورة يكسرها

جويرية : انت اى اللى بتعمله دا انت اتجننت

عاصي وهو بيشدها اليه بقوة : إنسيه بقى انسيه انتي مش حاسة بقلبي لييييه

جويرية بإستغراب : مش حاسة بقلبك مش فاهمة تقصد إى

عاصي بتوتر : مفيش و غورى من وشي دلوقتى مش عاوزة المحك قدامي

جويرية : عاصي انت سكران

عاصي : جويرية قولتلك امشي دلوقتى من قدامي

جويرية : لا مش قبل م أفهم معنى كلامك

عاصي : عاوزة تفهمى إى عاوزة تفهمي إني ……..

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب الصدفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى